'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
winterqueen schreef:
12-01-2018 07:28
Of je checkt je bagage heel laat in en gaat ook als laatste aan boord. Last in, first out. Of werkt het zo niet :-$ ?
Misschien bij sommige luchthavens. Bij Schiphol is het proces behoorlijk automatisch. Als je vroeg incheckt komt je koffer in een ander systeem dan als je laat incheckt. In eerste geval gaat hij in een soort opslag hal en wordt als het vliegtuig geladen kan worden vanzelf een karretje gevuld met de koffers door een robot. In het laatste geval gaat hij direct naar een karretje toe. Hangt er maar vanaf met welke volgorde ze die karretjes naar het vliegtuig rijden.

Als je met priority reist en je hebt een gast mee zie je ook vaak het verschil tussen Schiphol en andere luchthavens. Die gast krijgt namelijk vanuit service vaak wel een priority label aan zijn of haar bagage. Maar het staat niet op de barcodeinformatie vermeld omdat het systeem die priority bij die gast niet kent. Op Schiphol gaat die prioritysortering automatisch aan de hand van de barcode. Bij aankomst op de volgende luchthaven merk je dan ook dat de koffers niet gelijktijdig van de band komen. Degene van de gast zonder officiele priority komt dan vaak later.

Andersom merk je dat als je vanaf kleinere vliegvelden vliegt, dat ze op de aankomstluchthaven er wel altijd samen vanaf komen. Dan worden die met zo'n priority label er handmatig uit gevist en apart geladen. En dan wordt er naar het label gekeken, niet naar de barcodeinformatie.
Ik ben net pas op dit topic gewezen dus misschien is mijn vraag al gesteld.
Hoe wordt gezorgd dat op korte vluchten, waar nagenoeg iedereen met een trolley de cabine in komt, dat de gewichtsverdeling veilig is? Ik stel me voor dat er bovengemiddeld veel gewicht bovenin ligt, met al die hutkoffers in de bagagerekken, terwijl het ruim nagenoeg leeg is.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
12-01-2018 11:14
Ik ben net pas op dit topic gewezen dus misschien is mijn vraag al gesteld.
Hoe wordt gezorgd dat op korte vluchten, waar nagenoeg iedereen met een trolley de cabine in komt, dat de gewichtsverdeling veilig is? Ik stel me voor dat er bovengemiddeld veel gewicht bovenin ligt, met al die hutkoffers in de bagagerekken, terwijl het ruim nagenoeg leeg is.
Luchtvaartmaatschappijen verzamelen veel data. Ze kunnen aan de hand van de passagiers, de vlucht, datum en tijdstip al behoorlijk goed inschatten hoe de gewichtsverdeling is. Er is een behoorlijk goed beeld van de gemiddelde gewichten die bijvoorbeeld als handbagage meegenomen worden.

Aan de hand daarvan kan al een goede gewichtsindeling worden gemaakt. Ze zullen bij zo'n lege vlucht niet helemaal in de staart een enorm bronzen beeld gaan inplannen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
12-01-2018 11:14
Ik ben net pas op dit topic gewezen dus misschien is mijn vraag al gesteld.
Hoe wordt gezorgd dat op korte vluchten, waar nagenoeg iedereen met een trolley de cabine in komt, dat de gewichtsverdeling veilig is? Ik stel me voor dat er bovengemiddeld veel gewicht bovenin ligt, met al die hutkoffers in de bagagerekken, terwijl het ruim nagenoeg leeg is.
Wat Stampertje al zegt. Maar er is wel wat meer over te vertellen. Het zwaartepunt, dat voor de start dus berekend wordt, moet binnen een bepaalde bandbreedte vallen. Deze wordt omgerekend naar percentage ‘mean aerodynamic cord, of MAC. Dat is de gemiddelde vleugeldoorsnede. Het zwaartepunt ligt altijd ergens tussen de vleugels. Afhankelijk van deze waarde wordt het horizontale staartvlak, of stabilo, in zijn geheel (het hele ding kan draaien) op een bepaalde hoek ingesteld, zodat de trekkracht bij het loskomen altijd hetzelfde is. Daarom mag je voor de start ook niet gaan verzitten, al is er plek ergens anders.
Tijdens de vlucht kan je als vlieger die balans voelen en het stabilo verzetten, indien nodig, of de autopilot doet dat.
Een te voorlijk zwaartepunt kan een probleem geven met de bediening van het hoogteroer, en is oneconomisch. Een te achterlijk zwaartepunt maakt het vliegtuig instabiel. Daarom is ‘weight & balance’ voor de start zo belangrijk.
Al die grenzen staan in het handboek van het vliegtuig, die we uiteraard altijd (elektronisch) bij ons hebben.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Vlieg je wel eens op Kathmandu? Ik heb veel verhalen gehoord over de baan daar. Scheuren en alles...klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik zag vandaag een vrij jonge gozer in KLM-uniform lopen (hoi - misschien lees je mee) met koffers met ‘KLM crew’-sticker (dat zou ik heel cool vinden om te hebben). Eén van die koffers was zo’n heel grote, veel groter dan ik zo gemiddeld meeneem voor een paar dagen. En toen vroeg ik me ineens af of er een compleet schoon uniform inzit. Of stomen jullie de boel op lacatie als het écht te zweterig is geworden?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
blooberrie schreef:
14-01-2018 21:56
Vlieg je wel eens op Kathmandu? Ik heb veel verhalen gehoord over de baan daar. Scheuren en alles...klopt dat?
Helaas niet, dus ik kan je niet uit eerste hand vertellen hoe die baan er uit ziet.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
may_ka schreef:
16-01-2018 10:00
Ik zag vandaag een vrij jonge gozer in KLM-uniform lopen (hoi - misschien lees je mee) met koffers met ‘KLM crew’-sticker (dat zou ik heel cool vinden om te hebben). Eén van die koffers was zo’n heel grote, veel groter dan ik zo gemiddeld meeneem voor een paar dagen. En toen vroeg ik me ineens af of er een compleet schoon uniform inzit. Of stomen jullie de boel op lacatie als het écht te zweterig is geworden?
Ik kan niet voor mijn collega’s spreken wat ze allemaal in hun koffers meenemen. Maar de grootte van de koffer kunnen we niet kiezen. Er zijn wel wat verschillende versies in omloop, de nieuwste is inderdaad vrij groot. Bij KLM moeten we de verstrekte crewkoffer gebruiken, dat is niet bij alle maatschappijen zo.
We kunnen het uniform ‘op de route’ (dat is onze benaming voor op locatie) vaak laten stomen, maar dat kunnen we ook op Schiphol laten doen, kosteloos. Het gaat dan om de pantalon en het jasje. De overhemden en stropdassen moeten we gewoon zelf wassen en strijken (de overhemden dan). We krijgen meerdere e overhemden, pantalons en jasjes verstrekt, je hoeft dus niet zonder te zitten. Voor elke vlucht heb ik in ieder geval een schoon overhemd bij me.
Maar in mijn koffer zit natuurlijk ook mijn vrijetijdskleding, opladers, toilettas, een boek, enz.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
blooberrie schreef:
14-01-2018 21:56
Vlieg je wel eens op Kathmandu? Ik heb veel verhalen gehoord over de baan daar. Scheuren en alles...klopt dat?
Ben daar wel paar keer geweest. Valt wel mee hoor. Het is vooral een landingsbaan die bestaat van die grote platen beton, dus je voelt de naden zitten. Er zullen wel niet heel zware vliegtuigen kunnen landen daardoor, maar werkt natuurlijk prima.
Alle reacties Link kopieren
Een vaste crew koffer maakt het ook wel makkelijk voor de bagagelossers om die koffers apart te houden.
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik, ze zijn alleen zo ontzettend groot in vergelijking met wat ik voor een weekje (laat staan korter) zou gebruiken...
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Morgen weer een hoop vluchten geannuleerd door KLM.
Wat vind je daar van?
Ik zie dat een hoop andere maatschappijen wel vliegen, is het niet wat overdreven dan van KLM om bij wat sneeuw of storm alles gelijk te gaan annuleren?
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
17-01-2018 17:39
Morgen weer een hoop vluchten geannuleerd door KLM.
Wat vind je daar van?
Ik zie dat een hoop andere maatschappijen wel vliegen, is het niet wat overdreven dan van KLM om bij wat sneeuw of storm alles gelijk te gaan annuleren?
Ik vind daar niet zoveel van om eerlijk te zijn. Dat zijn commerciële beslissingen die boven mijn (niet meer te dragen) pet gaan. Er zullen goede redenen voor zijn, vlootplanning, punctualiteit voor de rest van de vloot e.d. KLM is een commercieel bedrijf, en in dergelijke gevallen zullen ze proberen de kosten zoveel mogelijk te beperken. Dat kan betekenen dat er vluchten worden geannuleerd. Ik heb geen inzicht in de overwegingen hierin, maar dat zal voor KLM zelf de overweging zijn om te annuleren of niet. Het is natuurlijk wel erg duur als je een vliegtuig op pad stuurt, met de verwachting dat die niet terug kan komen naar Schiphol. Dan hebben we het niet over een een paar honderd euro, maar een veelvoud daarvan. Andere maatschappijen hebben met slecht weer alleen op Schiphol misschien andere criteria. Het verschil of je het hebt over één vlucht of tweehonderd die er last van hebben.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
18-01-2018 00:25
Ik vind daar niet zoveel van om eerlijk te zijn. Dat zijn commerciële beslissingen die boven mijn (niet meer te dragen) pet gaan. Er zullen goede redenen voor zijn, vlootplanning, punctualiteit voor de rest van de vloot e.d. KLM is een commercieel bedrijf, en in dergelijke gevallen zullen ze proberen de kosten zoveel mogelijk te beperken. Dat kan betekenen dat er vluchten worden geannuleerd. Ik heb geen inzicht in de overwegingen hierin, maar dat zal voor KLM zelf de overweging zijn om te annuleren of niet. Het is natuurlijk wel erg duur als je een vliegtuig op pad stuurt, met de verwachting dat die niet terug kan komen naar Schiphol. Dan hebben we het niet over een een paar honderd euro, maar een veelvoud daarvan. Andere maatschappijen hebben met slecht weer alleen op Schiphol misschien andere criteria. Het verschil of je het hebt over één vlucht of tweehonderd die er last van hebben.
Carriers zoals KLM hebben er belang bij dat ze ofwel precies op tijd vliegen, of niet vliegen. Corendon heeft er belang bij dat ze vliegen, no matter what. En niet geheel verrassend, KLM haalt dus onmiddellijk vluchten uit het schema als dat kan voorkomen dat het resterende schema in de war raakt, en Corendon vliegt, no matter what.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
17-01-2018 17:39
Morgen weer een hoop vluchten geannuleerd door KLM.
Wat vind je daar van?
Ik zie dat een hoop andere maatschappijen wel vliegen, is het niet wat overdreven dan van KLM om bij wat sneeuw of storm alles gelijk te gaan annuleren?
Dat heeft met de omvang van het netwerk te maken. Kleinere maatschappijen of chartervluchten, die hebben niet zo een strak ingeroosterd netwerk. Als dan een vlucht met drie uur vertraging vertrekt is dat niet zo'n drama. Bovendien hebben ze vaak niet nog een vlucht die dag of de volgende dag waarmee ze iedereen weer op hun plek kunnen krijgen. En dat ene toestel dat vertrekt, daar kun je ook de reserve crew voor optrommelen.

Bij maatschappijen als KLM heb je weer andere problemen. Een vlucht nu drie uur later laten vertrekken, betekent dat dat toestel dus ook alle andere vluchten waarvoor hij ingeroosterd staat gaat missen. Ook is er maar zoveel aan reserve crew beschikbaar die je moet inzetten als een crew al te lang aan het wachten is op vertrek. Zo'n reserve crew is er wel voor een paar vluchten, maar niet voor honderden. Een grote maatschappij heeft veel sneller last van vertragingen die doorwerken in het hele netwerk.

KLM heeft door haar omvang ook nog eens effect met het schrappen van vluchten. Als Corendon ofzo één vlucht zou schrappen, heeft dat weinig invloed op de andere vluchten van Corendon: die zullen net zo goed vertraging blijven houden. Die ene vlucht maakt niet zoveel uit. Maar als KLM 100 vluchten schrapt, dan betekent dat dat ze er daarmee voor zorgt dat de vertraging van al haar ander vluchten een stuk minder is. Ze kunnen dus de gemiddelde vertraging van alle reizigers verminderen door een deel van de vluchten te cancelen. En doen ze dat een dag vooraf, dan hoeven die mensen niet heen en weer naar Schiphol, zullen zakenmensen hun reis helemaal afzeggen en hebben ze tijd om over te boeken 's nachts ipv als mensen aan de balie staan te schreeuwen.

Dat is hetzelfde als de discussie die altijd ontstaat over de spoorwegen in Nederland in vergelijking met Noorwegen ofzo: waarom kunnen ze daar wel rijden met sneeuw. Grote verschil: daar rijdt over de sporen maar een trein per twee uur. Heeft die tien minuten vertraging omdat er iemand handmatig een wissel om moet zetten, dan is dat jammer. In Nederland betekent dat dat de treinen die erachter staan ook allemaal 10 minuten vertraging oplopen omdat er iedere minuut een trein over het spoor heen moet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Cygnus en anderen, even een praktisch vraagje tussendoor.
Ik ga morgen vliegen met mijn drie jarige vliegtuig fan :-)
Nu wil ik omdat we tegen etenstijd aankomen en ik hem niet heel achterlijk laat in bed wil hebben, alvast eten maken en dat meenemen. Ik dacht aan pasta of pannenkoekjes ofzo. Kan/mag dat? Ik vlieg easyJet en neem alleen handbagage mee.
En wat is leuk voor mijn driejarige om te bezoeken in Nederland qua vliegtuig musea?
Alle reacties Link kopieren
elfje26 schreef:
18-01-2018 22:19
Hoi Cygnus en anderen, even een praktisch vraagje tussendoor.
Ik ga morgen vliegen met mijn drie jarige vliegtuig fan :-)
Nu wil ik omdat we tegen etenstijd aankomen en ik hem niet heel achterlijk laat in bed wil hebben, alvast eten maken en dat meenemen. Ik dacht aan pasta of pannenkoekjes ofzo. Kan/mag dat? Ik vlieg easyJet en neem alleen handbagage mee.
En wat is leuk voor mijn driejarige om te bezoeken in Nederland qua vliegtuig musea?
Het lijkt me geen probleem. Alleen vloeistoffen en gels zijn niet toegestaan. Maar heb ook wel eens gehoord dat een pot pindakaas werd ingenomen, dus als je de verkeerde securitymedewerker treft, ben je het haasje. Ik zou voor de pannenkoeken gaan, dat is sowieso geen probleem.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
En qua musea, het Aviodrome in Lelystad natuurlijk. Ook het militair museum in Soesterberg heeft een behoorlijk aantal militaire vliegtuigen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Dank je!!!
Alle reacties Link kopieren
elfje26 schreef:
18-01-2018 23:51
Dank je!!!
Graag gedaan hoor. Veel plezier! En leuk dat jouw zoon vliegtuigen zo interessant vindt. Zou zeker een keer naar het Aviodrome gaan met hem, dat is ook wel redelijk op kinderen gericht. En er staat een Boeing 747...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
elfje26 schreef:
18-01-2018 23:51
Dank je!!!
Op Schiphol zelf staan trouwens in de publieke hal vliegtuigonderdelen. Een motor, een landingsgestel etc. Ook leuk om in te klimmen/foto's te maken.
Alle reacties Link kopieren
https://www.upinthesky.nl/2018/02/07/de ... e-landing/

echt bizar, dit moet toch ontdekt zijn van te voren bij een technische check?
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
08-02-2018 22:11
https://www.upinthesky.nl/2018/02/07/de ... e-landing/

echt bizar, dit moet toch ontdekt zijn van te voren bij een technische check?
Of de officiële lezing klopt en iemand heeft aan die rode handel gezeten en houdt er daarna zijn mond over.

Voordeel: die deur valt er toch niet uit op hoogte.
Cygnus en ander meeschrijvend vliegpersoneel,

Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor alle vragen die jullie beantwoord hebben en de tijd en moeite die jullie daarin gestoken hebben. Ik lees vanaf het begin mee in dit topic en heb onder mijn vorige nick ook wat vragen gesteld. Ik had nl enorme vliegangst. Doordat jullie inzicht gaven in het technische gedeelte en in jullie beroep durfde ik het aan om voor het eerst in mijn leven te vliegen!

Ik heb voor het eerst genoten van een fantastische vakantie, 2 weken Punta Cana, ruim 10 uur heen en terug vliegen. Ik vond het spannend maar niet doodeng omdat ik bv wist waarom er "schuin" opgestegen werd en dat een vliegtuig vele malen meer turbulentie aankan dan je ervaart. Zonder dit topic had ik zonder hulp nooit durven vliegen!

Het was een geweldige ervaring en het heeft zeker mijn horizon verbreedt. Ik kan niet wachten tot ik genoeg heb gespaard (of dat mijn zoon weer in een gulle bui is, haha) om weer op vakantie te gaan.

Dank, dank en nog eens dank! :heart: :rose: :kneel:
Alle reacties Link kopieren
normandina schreef:
08-02-2018 23:08
Cygnus en ander meeschrijvend vliegpersoneel,

Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor alle vragen die jullie beantwoord hebben en de tijd en moeite die jullie daarin gestoken hebben. Ik lees vanaf het begin mee in dit topic en heb onder mijn vorige nick ook wat vragen gesteld. Ik had nl enorme vliegangst. Doordat jullie inzicht gaven in het technische gedeelte en in jullie beroep durfde ik het aan om voor het eerst in mijn leven te vliegen!

Ik heb voor het eerst genoten van een fantastische vakantie, 2 weken Punta Cana, ruim 10 uur heen en terug vliegen. Ik vond het spannend maar niet doodeng omdat ik bv wist waarom er "schuin" opgestegen werd en dat een vliegtuig vele malen meer turbulentie aankan dan je ervaart. Zonder dit topic had ik zonder hulp nooit durven vliegen!

Het was een geweldige ervaring en het heeft zeker mijn horizon verbreedt. Ik kan niet wachten tot ik genoeg heb gespaard (of dat mijn zoon weer in een gulle bui is, haha) om weer op vakantie te gaan.

Dank, dank en nog eens dank! :heart: :rose: :kneel:
Wat fantastisch normandina! Zo te lezen voelde je het ook als een overwinning. Hou dat gevoel vast! En onthoud: je MAG het nog steeds spannend vinden, dat is helemaal niet erg.

En natuurlijk graag gedaan. Jouw bericht maakt het sowieso de moeite waard hoor. Veel plezier op jouw toekomstige reizen...
Fate is just the weight of circumstances

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven