Het leed dat Tinder (etc.) heet

03-01-2018 22:55 808 berichten
Alle reacties Link kopieren
Worden jullie ook zo moe van dat online daten? Ik ben nu zo'n 10 maanden single na een hele lange relatie en in het begin vond ik het allemaal reuze spannend en leuk. Maar de laatste tijd lijkt het of ik steeds sneller en vaker teleurgesteld wordt door al die mannen.
In mijn hoofd heb ik het idee dat het toch niet zo moeilijk moet zijn om iemand te vinden die echt goed bij me past en waar ik het mee wil proberen. Maar ik denk dat ik me daarin toch vergis.

Mijn vorige relatie heeft bijna 8 jaar geduurd, en pas nu dat ik merk hoe lastig het is om iemand te vinden die echt bij me past besef ik hoe bijzonder dat is geweest. Dat je 8 jaar lang lief en leed met een en dezelfde persoon kan delen.

Toen ik net single was genoot ik juist van alle mannelijke aandacht die ik kreeg via Tinder, Happn etc. Daar was zeker geen gebrek aan! Maar na een x aantal dates (waarvan het merendeel eindigde tussen de lakens) brokkelt mijn hoop steeds iets meer af. Natuurlijk, ik overdrijf vast want ben nog helemaal niet zo lang single en dingen als 'you can't hurry love'.

Eigenlijk ben ik ook vooral benieuwd naar jullie Tinder/online-date-ervaringen. Met welk doel installeerden jullie die apps? Is eruit gekomen wat je gehoopt had? Of heb je misschien een tijd online gedate en ben je toen gestopt omdat het in real life gewoon beter werkt?

Ben benieuwd naar jullie verhalen!
Violettavalerie82 schreef:
21-01-2018 20:17
Fluttershy: klopt maar voor de 3e x, voordat ik direct werd gooide hij de deur al dicht door die afspraak een halfuur van tevoren te cancelen met een vaag excuus.
Ik vroeg in de eerste plaats enkel om duidelijkheid omdat ik niet van liegen houd. (Ik kwam er dus zelf al achter dat hij niks voor mij was)
Zo fel was ik in eerste instantie echt niet dus als ie zich enkel daar achter verschuilt vind ik hem aardig laf.

Jij ook sterkte, lastige situatie als iemand je niet vertrouwt!
Dank je wel. Het zal na verloop van tijd vast goed komen, want wat trouw betreft heeft hij aan mij echt een pareltje. Ik kijk niet eens naar anderen.

Dat begreep ik, maar er kan natuurlijk iets dringends tussen komen. En in een pril stadium wil hij misschien die reden (nog) niet met jou delen, als hij inderdaad de ware reden niet verteld heeft.

Ik weet niet wat zijn redenen waren, misschien ook niet belangrijk, maar ik zou het voor volgende dates wel als een leerpunt meepakken voor jezelf. Je hebt geen jarenlange relatie, het is nog maar daten, dus de omgang met elkaar is nog heel anders. :)
Fluttershy, dit komt in mijn ogen ook niet heel gezond over... Weet je zeker dat je geen excuus van hem wilt voordat jullie door kunnen gaan ipv dat jij moet gaan bewijzen dat je iets niet hebt gedaan? Klinkt als de omgekeerde wereld en als manipulatie eerlijk gezegd. Schrik hier toch wel van.
winkje87 schreef:
21-01-2018 20:45
Fluttershy, dit komt in mijn ogen ook niet heel gezond over... Weet je zeker dat je geen excuus van hem wilt voordat jullie door kunnen gaan ipv dat jij moet gaan bewijzen dat je iets niet hebt gedaan? Klinkt als de omgekeerde wereld en als manipulatie eerlijk gezegd. Schrik hier toch wel van.
Ik heb het gevoel dat ik zelf ook wel fout zat. Niet dat ik ontrouw was dus, maar ik zou het zelf ook niet zo appreciëren als hij zo intensief met een andere vrouw zou appen. Nou weet ik van mezelf 100% zeker dat ik niks verkeerds heb gezegd en ik stuur naar niemand uit mezelf berichten (ik antwoord alleen, en altijd, dus als iemand 10 keer per dag appt dan stuur ik braaf wat terug elke keer) maar omgekeerd had het me niet lekker gezeten denk ik. Dus ik voel me wel schuldig dat ik me niet in zijn positie verplaatst heb.

Aan de andere kant denk ik : Ik vind het ook weer niet tof dat hij het direct uit maakte en niet het gesprek aan ging. En we hebben er nu over gepraat, ik heb aangeboden het contact te verbreken als dat hem gerust stelt, hem uitgebreid van mijn liefde en trouw proberen te overtuigen, bloemetje meegenomen als verontschuldiging voor mijn ongevoeligheid, hij mag het gesprek wat mij betreft gerust lezen en verder ga ik ook niet. Nu is het zijn gevoel / onzekerheid / wantrouwendheid wat hij een plekje moet geven want afgezien van een botte onnadenkende trut zijn heb ik niks misdaan.
fluttershy schreef:
21-01-2018 20:43
Dank je wel. Het zal na verloop van tijd vast goed komen, want wat trouw betreft heeft hij aan mij echt een pareltje. Ik kijk niet eens naar anderen.

Dat begreep ik, maar er kan natuurlijk iets dringends tussen komen. En in een pril stadium wil hij misschien die reden (nog) niet met jou delen, als hij inderdaad de ware reden niet verteld heeft.

Ik weet niet wat zijn redenen waren, misschien ook niet belangrijk, maar ik zou het voor volgende dates wel als een leerpunt meepakken voor jezelf. Je hebt geen jarenlange relatie, het is nog maar daten, dus de omgang met elkaar is nog heel anders. :)
Ja daar heb je helemaal gelijk in... klopt echt wat je zegt maar ben ik dan erg flauw als ik het niet laten kan om te zeggen dat dat net zo goed voor hem geldt? (zijn reactie is wel vrij heavy i.m.o, en 30 min. voor tijd afzeggen is echt lullig. Hij noemde ons al wel een koppel trouwens. Ik was daar minder happig op)
fluttershy schreef:
21-01-2018 21:05
Ik heb het gevoel dat ik zelf ook wel fout zat. Niet dat ik ontrouw was dus, maar ik zou het zelf ook niet zo appreciëren als hij zo intensief met een andere vrouw zou appen. Nou weet ik van mezelf 100% zeker dat ik niks verkeerds heb gezegd en ik stuur naar niemand uit mezelf berichten (ik antwoord alleen, en altijd, dus als iemand 10 keer per dag appt dan stuur ik braaf wat terug elke keer) maar omgekeerd had het me niet lekker gezeten denk ik. Dus ik voel me wel schuldig dat ik me niet in zijn positie verplaatst heb.

Aan de andere kant denk ik : Ik vind het ook weer niet tof dat hij het direct uit maakte en niet het gesprek aan ging. En we hebben er nu over gepraat, ik heb aangeboden het contact te verbreken als dat hem gerust stelt, hem uitgebreid van mijn liefde en trouw proberen te overtuigen, bloemetje meegenomen als verontschuldiging voor mijn ongevoeligheid, hij mag het gesprek wat mij betreft gerust lezen en verder ga ik ook niet. Nu is het zijn gevoel / onzekerheid / wantrouwendheid wat hij een plekje moet geven want afgezien van een botte onnadenkende trut zijn heb ik niks misdaan.
Jeetje fluttershy, waarom heb jij je excuses aangeboden?! En zelfs een bloemetje meegenomen?
En dan bied je ook nog eens aan om t contact te verbreken!

Waarom?!

Dit is echt de omgekeerde wereld! Hij zou zijn verontschuldigen aan moeten bieden.

Nu trek jij het boetekleed aan. Voor niets.
Was hij ook boos geworden als jij met een vriendin had zitten appen? En had jij je verontschuldigingen dan ook aangeboden?
Ik denk zo maar van niet. Waarom is dat dan anders omdat het een man is? Is hij dan zo onzeker?

Ik vermoed zo maar eens dat dit de voorbode is van gedrag wat hij vaker gaat vertonen. Zeker omdat jij je grens niet hebt aangegeven maar hem zelfs een soort van gelijk geeft door je verontschuldigingen aan te bieden ipv die van hem te verwachten.

Dat hij kennelijk niet met het feit om kan gaan dat jij mannelijke vrienden hebt is zíjn onzekerheid. Daar moet hij dus zelf mee aan de slag. Niet jij.

En als jij onzeker bent over als hij contact met andere vrouwen zou hebben dan is dat jouw onzekerheid. En daar moet jij dan zelf mee aan de slag.

Maar voel je vooral niet verantwoordelijk voor zijn onzekerheid. Laat dat bij hem.

En verbreek er zeker niet een vriendschap voor.
Ik vind het altijd echt heel naar en onbegrijpelijk als mensen hun vrienden zo makkelijk aan de kant zetten voor een partner.
Ik sluit me volledig bij Eva aan. Is toch van de gekke dat jij je excuses aanbiedt, fluttershy, en een bloemetje meeneemt?
En jouw ongevoeligheid?? En dan ga je ook nog een vriendschap verbreken?

En dan noem je jezelf ook nog een botte onnadenkende trut? Waarvoor? Je hebt helemaal niks verkeerd gedaan.

Heb je ook nog vrijgezelle mannelijke vrienden? Zou dat dan ook maar gelijk afkappen voor t geval hij daar ook moeite mee heeft.

:facepalm:
En violetta: wat is er gebeurd met je voornemen om voorlopig even niet te daten en je op jezelf te richten?

Je zit nu toch nog midden in therapie? Wat is er mis met zorgen dat je eerst helemaal goed in je vel komt te zitten? Dat je je valkuilen leert kennen en blij bent met jezelf?

Op mij komt t over alsof je afleiding zoekt bij mannen en er altijd wel voor zorgt dat er een man in the picture is.

Wat gebeurt er als er geen man in beeld is? Wat zou er gebeuren als je mannen echt een tijdje links zou laten liggen? Welke gedachten of gevoelens zouden er dan op komen?

Je schrijft dat je al veel meer zelfvertrouwen heb, maar door de manier waarop je schrijft en de dingen die je schrijft lijkt dat niet het geval.

Ik vraag me dan ook oprecht af waarom je nu al met het contact met mannen zou moeten oefenen zoals je zelf (ongeveer) hier eens schreef.

Volgens mij wil je veel te snel. Ik denk dat als je beter in je vel zit, en dan pas gaat daten ook heel andere mannen aan gaat trekken. En doordat je anders (relaxter) op hen reageert ook een ander contact met hen krijgt.

Maar dat is puur een inschatting en afgaande op wat je hier schrijft.
eva333 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 22:27
2.81% gewijzigd
Cherokee: date jij nog?

Ik las je altijd graag hier. Je komt over alsof je heel relaxed in het daten staat. Je lijkt me een coole chick :)
@Fluttershy, ik sluit me volledig aan bij de andere posters. Jij hebt niets verkeerd gedaan.
Ter vergelijking: ik app de hele freakin' dag met een vriend. We zijn inmiddels ruim tien jaar platonische vrienden en dat zal ook nooit meer worden. Hij is net een broer.
Hoe potentiele liefdes hier op reageren vind ik een graadmeter: trekken ze mijn vriendschap niet? Dan trek ik hun niet.
Dealbreaker.
Dikke vette dealbreker.

Ok. Date was een patsboemer.
Hij pikte me op, ik keek 'm aan, hij keek mij aan, en hopla: patsboem.
@Fluttershy, je biedt aan om het contact met een vriend te verbreken voor hem en je biedt ook nog je excuses aan en praat zijn gedrag goed. Ben je zijn deurmat?
eva333 schreef:
21-01-2018 22:23
Cherokee: date jij nog?

Ik las je altijd graag hier. Je komt over alsof je heel relaxed in het daten staat. Je lijkt me een coole chick :)
Wat leuk om te horen, dank je wel :)

Ja, ik date nog steeds. Merk wel dat mijn eisen wat zijn bijgesteld. Vorig jaar best wel wat gedate puur voor de sex. Zaten hele leuke dates tussen maar ook mindere.

Ben nog steeds niet op zoek naar een serieuze vaste relatie maar iemand die ik wat vaker zie en leuke dingen mee doe, zou ik nou geen nee tegen zeggen.

Vorig weekend wel een superleuke date gehad. 1 van de leukste tot nu toe. Met een Spanjaard in Amsterdam, hij woont daar. Duurde van half 8 savonds tot 12 uur smiddags :-D Die zie ik over 2 weken weer, gaan we naar de star wars tentoonstelling in Utrecht.

Verder nog een Portugees (ja, ik heb een type :-D), die zie ik dinsdag voor de 2e keer. Supergrappige man. Of ik meer voor m voel,dat weet ik nog niet maar ik zie m wel als een goede vriend. We spreken zowat elke dag met elkaar.

Verder met een aantal mannen wat app contact. Maar verder qua echt afspreken rustig. Ik ben er ook eind vorig jaar even mee gestopt, oa omdat ik toen stopte met mijn baan en omdat ik ook wel een beetje moe was om bij elke date weer t zelfde verhaal op te hangen....
Sjaantje37 schreef:
21-01-2018 11:16
Lieve Violettvalerie82, het is zo lastig om het kaft van het koren te scheiden. Had jij hem gezegd dat de slaapdate niet zou plaatsvinden?

Ik heb ook iets soortgelijks, leuke date gehad er is gezoend. Hij bleef enthousiast totdat hij vroeg of we dit weekend elkaar zouden zien, dat ging niet ivm mijn zoon dus stelde een lunchdate voor op een vrijdag. Hij stemde hiermee in. Word ik vrijdag 2 uur van te voren af geappt dat hij ziek is, kan gebeuren maar heb hem een app gestuurd om te informeren hoe het met hem gaat geen reactie, hij heeft het ook niet gelezen maar was wel online.
Dacht echt dat een leuke vent was, leuke vader voor zijn kinderen, staat goed in het leven...een mens kan zich vergissen. Die gast van jou die zegt het tenminste nog, maar het blijft gewoon lullig.
Deze dat stuurde mij gisteren een berichtje waaruit bleek dat hij echt griep had, dus kan je nagaan hoe ervaringen uit het verleden mij getekend hebben dat ik gelijk geen vertrouwen meer had en mij afgewezen voelde.

Gelukkig ben ik wel kalm gebleven en heb ik hem een dag later nog een berichtje gestuurd met ik hoop dat het beter met je gaat en beterschap, waarop ik gisteren een bericht kreeg dat hij echt twee dagen in bed heeft gelegen. Ik had bijna al een bericht willen sturen van wees gewoon eerlijk bladiebladiebla...dus ben echt blij dat ik tegenwoordig tot 10 telt.

Weet voor de rest niet of dit nog een vervolg krijgt maar ben blij met de manier waarop ik hiermee ben omgegaan.
CherokeeRose1977 schreef:
21-01-2018 15:41
Hoezo is t nu opeens een idiote en hypocriete man, Violetta?
Wees blij dat je 6 of 7 leuke dates met hem hebt gehad!
Er zijn genoeg mensen die al blij zijn met überhaupt een 2e date. Of een 3e.

En waarom zou je nu stoppen met Tinder? Niet elke man is zo.
En het siert m dat hij je in ieder geval nog ge-appt hebt. Hij had je ook kunnen ghosten.

Wat betreft het bij elkaar slapen met eventueel sex hebben. Had idd gebeurd kunnen zijn. En wie weet had hij t dan daarna beëindigd. Maar goed, dat had hij ook na 5x sex kunnen doen of 10x of 100x.
Ik heb ook het gevoel dat het stopte omdat zij de slaapdate heeft afgezegd, dus dan weet je gelijk waar het zo’n vent om te doen is, beter kwijt dan rijk. En geloof mij violetta je had je nog rotter gevoeld als hij jou had gedumpt nadat je sex met hem had gehad.
Pinkiepink schreef:
21-01-2018 17:46
Oh wat erg zou dat zijn.. wil je zoenen, draait hij zn hoofd weg ofzo.

Maar de meeste mannen nemen toch gewoon zelf dat initiatief als ze je wel zien zitten? Dan zouden ze toch bij wijze van niet van je af willen blijven?

Ok hij slaat wel zn arm om je heen.. dus hij zoekt wel contact. Is hij verlegen?

Ik ben ook heel benieuwd. Miss ben ik ook wel te ouderwets want no way dat ik een eerste move ga maken :p
Eerlijk gezegd nam ik het initiatief bij mijn laatste date, ik kuste hem op de mond en van het een kwam het ander en stonden we ineens te zoenen, heb geen moment nagedacht dat hij mij zou kunnen afwijzen in de kus.

Maar denk dat er genoeg signalen waren van beide kanten dat we dit allebei wilde.
Pinkiepink schreef:
21-01-2018 13:06
Ja ik wacht t wel even af. Maar stel dat hij bij de 2e date ook geen move maakt dan weet ik wel zeker dat hij me gewoon niet aantrekkelijk (genoeg) vindt, denk ik
Snap ik niet goed hoor. Je kan elkaar toch rustig aan leren kennen? Het verloop van jouw date vind ik veel normaler dan 'we hebben op het eind van de eerste date gekust maar ik weet nog niet zeker of ik hem leuk vind' zoals ik hier soms lees. Alsof zomaar kussen met iedereen de normaalste zaak is.
Zou me geen zorgen maken hoor, mocht hij je niet leuk en aantrekkelijk vinden dan kwam er geen vervolgdate.
fluttershy schreef:

Fluttershy, wees gewaarschuwd! Zo begon een relatie van mij ook na twee jaar was ik uitgeput, zat ik onder de blauwe plekken, had ik bijna geen vrienden meer en had ik geen zelfvertrouwen meer....

Dit is echt niet goed hoor...hoelang ga je met hem om?
Violettea, je noemde hem al je lover en nu ineens doet hij je niks. Jullie waren een paar weken aan het daten, dan mag iemand van gedachten veranderen, het stoppen via app (zo hadden jullie elkaar leren kennen toch ook?) en moet je daar niet echt een reden voor geven. Je bent nog niets aan elkaar verschuldigd. Jullie waren elkaar maar een beetje aan het aftasten, hadden geen relatie.
Al begrijp ik je verbazing wel dat hij ineens zo omdraaide.
Probeer er in het vervolg toch een beetje luchtiger in te gaan, je ging van bij de eerste paar dates alweer in overdrive.
fluttershy schreef:
Vind ik heel wijs van je en wou ik net zeggen. Probeer geen dingen te doen die je van je vriend ook niet leuk zou vinden.
Vind het van een getrouwde vent ook niet netjes dat hij zo intensief met jou zit te appen. Vraag me af of zijn vrouw het weet.
Dt beleefd antwoorden doe ik een paar keer maar daarna laat ik toch wel duidelijk weten dat dit intensieve contact voor mij niet hoeft. En zo komt het bij jou toch ook wel over, dat je gewoon uit beleefdheid reageert? Hoeft niet als je dat niet wil hoor.
21-01-2018 22:15
Ik sluit me volledig bij Eva aan. Is toch van de gekke dat jij je excuses aanbiedt, fluttershy, en een bloemetje meeneemt?
En jouw ongevoeligheid?? En dan ga je ook nog een vriendschap verbreken?

En dan noem je jezelf ook nog een botte onnadenkende trut? Waarvoor? Je hebt helemaal niks verkeerd gedaan.

Heb je ook nog vrijgezelle mannelijke vrienden? Zou dat dan ook maar gelijk afkappen voor t geval hij daar ook moeite mee heeft.

:facepalm:
Een vriendschap? Ze reageerde uit beleefdheid.
Koppels moeten zelf weten welke afspraken ze maken over omgaan met het andere geslacht. Er is pas een probleem als die meningen lijnrecht tegenover elkaar staan.
Hoe ga je om met iemand die niet meer reageert? Gisteren koffie wezen drinken, we waren lekker aan het kletsen dus ook nog wat door de stad gestruind en daarna een broodje gegeten. Afscheid genomen en voor mezelf de conclusie getrokken: gezellig maar ook niet meer dan dat. Hij heeft niet meer gereageerd, ik heb daar zelf ook niet zo'n behoefte aan. Afwachten? Of zelf netjes afkappen?
Sjaantje37 schreef:
22-01-2018 10:33
Ik heb ook het gevoel dat het stopte omdat zij de slaapdate heeft afgezegd, dus dan weet je gelijk waar het zo’n vent om te doen is, beter kwijt dan rijk. En geloof mij violetta je had je nog rotter gevoeld als hij jou had gedumpt nadat je sex met hem had gehad.
Zo bedoelde ik t niet helemaal. Ik bedoelde dat iemand altijd een relatie of contact kan verbreken ongeacht of er wel of geen sex is geweest.

Als ik een hele goede klik voel met een man, dan wil ik ook snel sex met hem. Juist omdat ik sex een heel belangrijk onderdeel (of misschien wel het belangrijkste onderdeel) vind van ik zoek. Zo weet ik ook snel waar ik aan toe ben. Als t dan eenmalig is, dan hebben we (hopelijk) een leuke ervaring gehad.

Maar goed, zo sta ik erin :-D
femke09 schreef:
22-01-2018 11:10
Hoe ga je om met iemand die niet meer reageert? Gisteren koffie wezen drinken, we waren lekker aan het kletsen dus ook nog wat door de stad gestruind en daarna een broodje gegeten. Afscheid genomen en voor mezelf de conclusie getrokken: gezellig maar ook niet meer dan dat. Hij heeft niet meer gereageerd, ik heb daar zelf ook niet zo'n behoefte aan. Afwachten? Of zelf netjes afkappen?
Ik ben zelf niet zo van t afwachten dus ik zou m gewoon een appje sturen. Zo van dat je t gezellig vond maar eenmalig en dat je m het allerbeste wenst. Of wat je maar wil :)
femke09 schreef:
22-01-2018 11:10
Simpel, ook niks meer zeggen. Dat hij niet meer op je berichten reageert is al duidelijk genoeg.
21-01-2018 23:23
Wat leuk om te horen, dank je wel :)

Ja, ik date nog steeds. Merk wel dat mijn eisen wat zijn bijgesteld. Vorig jaar best wel wat gedate puur voor de sex. Zaten hele leuke dates tussen maar ook mindere.

Ben nog steeds niet op zoek naar een serieuze vaste relatie maar iemand die ik wat vaker zie en leuke dingen mee doe, zou ik nou geen nee tegen zeggen.

Vorig weekend wel een superleuke date gehad. 1 van de leukste tot nu toe. Met een Spanjaard in Amsterdam, hij woont daar. Duurde van half 8 savonds tot 12 uur smiddags :-D Die zie ik over 2 weken weer, gaan we naar de star wars tentoonstelling in Utrecht.

Verder nog een Portugees (ja, ik heb een type :-D), die zie ik dinsdag voor de 2e keer. Supergrappige man. Of ik meer voor m voel,dat weet ik nog niet maar ik zie m wel als een goede vriend. We spreken zowat elke dag met elkaar.

Verder met een aantal mannen wat app contact. Maar verder qua echt afspreken rustig. Ik ben er ook eind vorig jaar even mee gestopt, oa omdat ik toen stopte met mijn baan en omdat ik ook wel een beetje moe was om bij elke date weer t zelfde verhaal op te hangen....
Leuk om te horen waar je nu staat en mee bezig bent.

Zo te lezen vissen wij in dezelfde vijver ;) (ik houd ook van meditteraans uitziende mannen).

Mensen die je aan het lachen maken en waar je samen lol mee kunt hebben vind ik altijd een aanwinst voor je vriendenkring.

Het laatste wat je zegt herken ik heel erg. Ik ben nu ook datemoe en merk soms dat ik cynisch word. Dat lijkt me niet goed dus ben nu ook even niet aan het daten.
Ik vind vooral al het oeverloze geapp heen en weer voor een date zo'n zonde van mijn tijd. Maar dat appen zorgt wel voor een goede 'filtering' dus snel afspreken na wat "hey, hallo, hoe gaat het, lekker weekend?" Doe ik ook niet.

Waarom wil je eigenlijk geen relatie op dit moment?

Veel plezier met Juan en Pedro! ;)
fluttershy schreef:

Fluttershu, onthou dit alsjeblieft als een alarmbel! Je mag toch wel met een man appen?! Ik vind dit veel te ver gaan. Contact verbreken ook. Pas echt op dat dit niet te ver gaat hoor. Straks mag je geen mannelijke vrienden meer hebben...

Wat is onbetrouwbaarder binnen in een relatie?
Met een man appen zonder amoureuze intenties?
Of het van het ene op het andere moment uitmaken zonder duidelijke aanleiding?

Ik zou oprecht vinden dat hij jouw vertrouwen moet terugwinnen. Niet andersom! Jij kan niet van hem op aan, want hij maakt het op abrupte momenten uit om zijn zin te krijgen.
winkje87 wijzigde dit bericht op 22-01-2018 12:49
3.83% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven