Vriend wil zelfmoord plegen???

24-01-2018 12:13 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello ladies, ik zit er momenteel even doorheen en ik hoop hier wat tips te krijgen over mijn situatie.

Mijn vriend is eigenlijk de hele winter al wat somber, moe en hij slaapt erg slecht. Hij wijt het aan het feit dat hij in het donker naar zijn werk gaat, en in het donker weer thuiskomt. Volkomen te begrijpen natuurlijk.

Nu was hij sinds 2 dagen echt heel depri. Alles lijkt hem moeite te kosten. Gisteravond was hij van alles aan het opzoeken op zijn telefoon in bed. Ik vroeg wat het was maar hij wou het niet zeggen terwijl hij hier normaal vrij open over is. Ik kreeg er zo'n slecht gevoel bij dat ik vanochtend iets super slechts heb gedaan, ik heb zijn browsergeschiedenis bekeken. En ja hoor, gisteravond de ene na de andere zoekopdracht over hoe je zelfmoord kan plegen, hoe je jezelf het beste kan vergiftigen etc.

Ik weet niet wat ik moet doen. We zijn al bijna 5 jaar samen. En natuurlijk is het niet goed dat ik het heb bekeken, maar dat heb ik ook nog nooit gedaan. Ik maakte me gewoon enorm zorgen. Maar wat moet ik nu doen? Ik ben bang hem te confronteren, bang dat het erger wordt. We gaan volgende week een woning bezichtigen zodat we samen kunnen wonen, en dan vind ik nu dit. Heeft er iemand tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Mepi schreef:
24-01-2018 12:47
Die voor naasten is alleen van 11-12 staat op de site. De andere is voor crisis? Ten minste dat begreep ik ervan...
Dit is een crisis. Bel 113 of als je dat echt niet wilt, je huisarts en vraag hem/haar naar de crisisdienst. Vitamines zijn leuk, maar bij actieve zelfmoordgedachten heb je wel iets meer nodig.
Jane Doe schreef:
24-01-2018 12:55
Vraag het hem zelf of hij concrete plannen heeft.
Zoek hulp en ondertussen een paar druppels Cbd
Natuurlijk geef je dat niet.
Hij is momenteel op zijn werk. Ik weet zeker dat hij daar gewoon is en dan ook weer thuiskomt.
lilalinda schreef:
(dat zei ik in mijn eerste post)
hulpdienst zal TO ook aanraden zsm met vriend in contact te komen en te blijven
Maar dat is wat anders dan uitgebreid alles te gaan bespreken en hem te gaan ‘behandelen’ en al helemaal niet met al die achterlijke thuismiddeltjes die hier genoemd worden.
Mepi schreef:
24-01-2018 12:57
Hij is momenteel op zijn werk. Ik weet zeker dat hij daar gewoon is en dan ook weer thuiskomt.
waarom weet je dat zeker??

(ik reageer wellicht wat fel, maar vriend van mij ging ´eindje wandelen´ en kwam niet meer thuis).
Mepi schreef:
Dan zorg je dat de huisarts er na werktijd is, met de crisisdienst.
Jane Doe schreef:
Vraag het hem zelf of hij concrete plannen heeft.
Zoek hulp en ondertussen een paar druppels Cbd
Mensen met een depressie hebben een sterk verhoogde kans op ernstige bijwerkingen van Cbd. Wat een idioot advies.
Moiren’ schreef:
24-01-2018 12:58
Maar dat is wat anders dan uitgebreid alles te gaan bespreken en hem te gaan ‘behandelen’ en al helemaal niet met al die achterlijke thuismiddeltjes die hier genoemd worden.
1. ik zeg nergens dat TO hem moet gaan behandelen
2. ik ageer juist tegen mensen die hier middeltjes voorschrijven
Mepi schreef:
Dachten we van mijn vader ook. Hij is inmiddels alweer twee jaar dood. Sorry als het wat hard klinkt, maar helemaal niks doen is nu echt een dom idee.
lilalinda schreef:
24-01-2018 12:59
1. ik zeg nergens dat TO hem moet gaan behandelen
2. ik ageer juist tegen mensen die hier middeltjes voorschrijven
Ik val je ook niet aan, ik vul aan nav de berichten van anderen.
spuit_111 schreef:
24-01-2018 13:00
Dachten we van mijn vader ook. Hij is inmiddels alweer twee jaar dood. Sorry als het wat hard klinkt, maar helemaal niks doen is nu echt een dom idee.
Zo heet hoeft de soep niet gegeten te worden. Opzoeken wil nog niet zeggen dat er concrete plannen zijn.
Dat kan de crisisdienst vaak wel goed uitzoeken.
Moiren’ schreef:
24-01-2018 13:04
Zo heet hoeft de soep niet gegeten te worden. Opzoeken wil nog niet zeggen dat er concrete plannen zijn.
Dat kan de crisisdienst vaak wel goed uitzoeken.
Nee, bij voorkeur niet. Maar dan nog lijkt het mij een uitermate goed idee om de huisarts/ crisisdienst te bellen ipv nu gewoon te gaan zitten wachten tot hij hopelijk thuis komt en er dan eventueel eens tegen hem over te beginnen.
Ik heb heel goede ervaringen met de crisisdienst (mijn zoon wilde zelfmoord plegen).

Eens met Lilalinda. DOE IETS. Niet afwachten.
spuit_111 schreef:
24-01-2018 13:05
Nee, bij voorkeur niet. Maar dan nog lijkt het mij een uitermate goed idee om de huisarts/ crisisdienst te bellen ipv nu gewoon te gaan zitten wachten tot hij hopelijk thuis komt en er dan eventueel eens tegen hem over te beginnen.
Exact mijn idee.
Roggenbrood schreef:
24-01-2018 13:07
Ik heb heel goede ervaringen met de crisisdienst (mijn zoon wilde zelfmoord plegen). Ook geen concrete, uitgekristalliseerde plannen, maar het kan zomaar een ingeving zijn. Als je staat te wachten bij de spoorwegovergang, bijvoorbeeld. Als je al met die gedachte speelt, is die laatste stap soms zo gezet.

Eens met Lilalinda. DOE IETS. Niet afwachten.
Huh, quote ipv wijziging. Sorry.
Mepi schreef:
24-01-2018 12:46
Hij heeft geen eerdere ervaring. Wel komen depressies vaak voor in zijn familie. Ik weet niet of hij daar misschien iets van heeft opgepikt. Hij is gewoon ook het soort persoon die alles zelf wil oplossen. Dus dit wil hij waarschijnlijk ook zelf doen...
Soms kan je dingen niet zelf oplossen..is moeilijk te erkennen hoor.
113 is trouwens 24/7 te bereiken...
Mepi schreef:
Dat wist ik van mijn man ook. Hij was bijna nooit thuis gekomen, het is een wonder dat hij nu tegenover me zit. Echt hoor, doe iets!
Wat schattig dat er mensen zijn die bij dit verhaal denken dat het op te lossen is met een zonvakantie of druppeltjes van het één of anders. Prijs jezelf gelukkig als je denkt dat dat een oplossing is voor iemand die met gedachten aan zelfmoord rondloopt.
To, bel je huisarts, en als je een bandje krijgt dat de assistente tot 2 uur niet aan de lijn komt behalve voor accute hulp, dan hoef je dus niet te wachten. En bel inderdaad 113.
Je moet iets doen. ook als je denkt dat het wel niet zo ver zal komen is deze actie van je vriend een doelbewuste hulpvraag. Handel daarnaar.
ninanoname schreef:
24-01-2018 13:18
Wat schattig dat er mensen zijn die bij dit verhaal denken dat het op te lossen is met een zonvakantie of druppeltjes van het één of anders. Prijs jezelf gelukkig als je denkt dat dat een oplossing is voor iemand die met gedachten aan zelfmoord rondloopt.
Ik kreeg laatst het advies om hem een magnetische armband te geven.
Het is allemaal goed bedoeld hoor, maar serieus...

TO, ben je al aan het bellen?
Ik zou ook meteen hulp in schakelen. Dat voelt misschien raar om achter je vriend's rug om te doen, maar je zegt zelf al dat hij zelf geen hulp wil zoeken. Hij heeft die hulp duidelijk wel nodig!
licht-blauw schreef:
24-01-2018 13:22
Ik zou ook meteen hulp in schakelen. Dat voelt misschien raar om achter je vriend's rug om te doen, maar je zegt zelf al dat hij zelf geen hulp wil zoeken. Hij heeft die hulp duidelijk wel nodig!
Het voelt heel raar. Alsof ik hem verraad. Ik ben nu in gesprek met 113 dus ik hoop dat ik daar wat tips uit krijg. Hij is overigens écht op het werk. Er is met de lunch in een collega groep nog geappt of ze lunch gingen houden en daar reageerde hij ook op.
Huisarts bellen en zorgen dat hij of zij aanwezig is als hij van zijn werk komt.

Niet om dramatisch te doen, maar mocht het wel zover komen, dan is het absoluut niet jouw schuld en had je het zeker niet 'moeten zien te voorkomen'. Het is nog altijd zijn beslissing. Je kan hulp zoeken en er met hem over praten, maar hij moet dat ook willen natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Moiren’ schreef:
Natuurlijk geef je dat niet.
Het eerste wat ik zou doen
Moiren’ schreef:
24-01-2018 12:58
Dan zorg je dat de huisarts er na werktijd is, met de crisisdienst.
Die komt echt niet hoor
Sterkte to!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven