Geld & Recht alle pijlers

Dreigen uithuiszetting

26-01-2018 21:25 139 berichten
Ik hoop zo ontzettend dat er hier iemand rondloopt met verstand van huurrecht, aangezien het vrijdagavond is en deze situatie vrij dringend is.

Even een korte schets: ik huur een benedenwoning. Toen mijn huisbaas deze benedenwoning kocht was het groter, maar hij heeft het huis in tweeën gesplitst (heel krakkemikkig verbouwd), en nu zijn het dus 2 aparte woningen (met ook 2 aparte adressen). In het andere huis woont mijn buurman.

Onze beider woningen vallen onder de noemer sociale huurwoning, omdat de kale huur onder de ondergrens zit die de overheid daarvoor heeft vastgesteld. Ik woon hier nu iets langer dan vier jaar, had een tijdelijk contract, maar omdat het niet is stopgezet is het automatisch overgegaan in een contract voor onbepaalde tijd.

Mijn huurbaas heeft al heel wat rare, onprofessionele acties gehad in de loop der jaren, maar ik heb het meestal maar een beetje van me af laten glijden.
Maar nu kwam hij in december met ons praten: hij was bezig om zijn hypotheek om te zetten naar een beleggingshypotheek. In januari zou hij uitsluitsel krijgen hierover. Als de bank akkoord ging, wilde hij dat ik 80 euro meer ging betalen aan kale huur. Als de bank niet akkoord ging, dan wilde hij het huis verkopen, en hij was in de veronderstelling dat hij ons er dan uit kon zetten. Wij hebben door ons contract van onbepaalde tijd huurbescherming, dus ik ging ervan uit dat dat niet kon.

Buurman en ik zijn bij het juridisch loket geweest. Daar werd gezegd dat hij ons er inderdaad niet uit mag zetten. Sterker nog, we kwamen er achter dat hij ons overvraagt, en dat er eigenlijk een huurverlaging plaats moet vinden.

Buurman en ik hebben hem vervolgens een nette brief gestuurd, waarin we aangaven dat hij ons er niet uit mag zetten, en daarnaast hebben we een puntentelling van de huurcommissie meegestuurd, waarin de wettelijke hoogte van de huur aangegeven stond.

Zojuist hebben we weer een gesprek met hem gehad. Hij zegt dat de bank niet akkoord is, en dat wij er volgende maand uit moeten. Hij zegt dat onze contracten in principe niks waard zijn, omdat hij geen beleggingshypotheek heeft, maar een hypotheek om te wonen (zo noemde hij het, ik heb zelf geen verstand van hypotheken, weet iemand misschien wat voor hypotheek dit zou kunnen zijn?).
Met deze hypotheek mocht hij het huis volgens hem maximaal 5 jaar (tijdelijk) verhuren. En daarom zouden onze contracten niks meer waard zijn. Hij zei dat hij maandag naar de gemeente gaat om zich in te schrijven op mijn adres (!) omdat dit van de bank moet. Hij moet er dus zelf gaan wonen, en ik moet eruit. Hij gaat er maandag nog niet wonen, maar hij verwacht wel dat buurman en ik er binnen 1 maand uit zijn.

Ik denk nog steeds dat hij het niet bij het juiste eind heeft, en dat hij ons er niet zomaar uit mag zetten. Maar ik zit wel zwaar in de stress. Wat moet ik nu doen?
Een advocaat zoeken, dat snap ik. Maar dat wordt waarschijnlijk pas maandag, en aangezien hij zich maandag ook gaat inschrijven bij de gemeente, ben ik bang dat dat invloed gaat hebben op het verdere proces... En wat als hij komende week opeens in mijn huis staat? Hij staat dan ingeschreven op mijn adres. Ik kan dan de politie wel bellen, maar het zal even duren voordat ze uit hebben gezocht hoe de vork in steel zit. Misschien ben ik nu wel heel erg aan het doemdenken, maar AARRGHHH. Wat een k*tsituatie zeg. :'(

Wie o wie heeft hier verstand van?
Je rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
syvon schreef:
26-01-2018 22:11
Mijn huisbaas heeft ook een keer zoiets geprobeerd te flikken. Volgens het juridisch loket had hij geen poot om op te staan, en gelukkig gaf hij het daarna ook snel op. hij mag je echt niet zomaar eruit zetten. Heeft hij een sleutel?
en idd, regel zsm een advocaat.
regel alleen een advocaat als je rechtsbijstandsverzekering hebt anders ga je kosten maken en dat is echt niet nodig. hij zal moeten aantonen dat hij het contract kan en mag ontbinden. bel de woonbond, kost niks
en de meeste rechtsbijstandsverzekeringen rekenen een eigen bijdrage. Maak deze kosten nog niet, je huisbaas heeft geen poot om op te staan. Als hij gaat dreigen of ongevraagd je huis binnenkomt dan bel je de politie.
redbulletje schreef:
26-01-2018 22:12
Je rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
En die heeft iedereen?
S-Meds schreef:
26-01-2018 22:13
regel alleen een advocaat als je rechtsbijstandsverzekering hebt anders ga je kosten maken en dat is echt niet nodig. hij zal moeten aantonen dat hij het contract kan en mag ontbinden. bel de woonbond, kost niks
Dat is waar inderdaad. Juridisch loket biedt ook kosteloze ondersteuning bij evt rechtszaak, volgens mij. Het is meer dat het je zelf (en evt je buurman, samen doen?) misschien wat meer rust geeft om een consult te doen, evt een brief te laten schrijven. Maar dat zijn wel kosten die je niet terugkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Mocht het om Amsterdam gaan neem dan contact op met een van de Wijksteunpunten Wonen (of !Woon Teams zoals ze tegenwoordig heten).
Die kunnen je prima helpen.

En in andere grote steden heb je vast vergelijkbare instanties...
Some cause happiness wherever they go, others whenever they go. (Oscar Wilde)
syvon schreef:
26-01-2018 22:23
Dat is waar inderdaad. Juridisch loket biedt ook kosteloze ondersteuning bij evt rechtszaak, volgens mij. Het is meer dat het je zelf (en evt je buurman, samen doen?) misschien wat meer rust geeft om een consult te doen, evt een brief te laten schrijven. Maar dat zijn wel kosten die je niet terugkrijgt.
Nee hoor, bij een rechtzaak betaal je gewoon de advocaat , eventueel kan je die wel krijgen met overheidssubsidie
Geen zorgen, met zijn hypotheek heb jij niks te maken, alleen met je contract voor onbepaalde tijd.
Over het inschrijven op jouw adres: de gemeente heeft er niks mee te maken wie er eigenaar is van het pand, wel wie er een geldig huurcontract heeft. Dat is de hoofdbewoner Jij dus) en die moet toestemming geven als een ander zich in wil laten schrijven.

Die toestemming geef je natuurlijk niet, als hij het toch probeert gewoon aangeven bij de gemeente dat je hem niet op je adres ingeschreven wil hebben. Ook leuk bedacht van hem; zo komen alle evt deurwaarders bij jou zeuren. Om daarna te vertrekken met staart tussen de benen als blijkt dat hij er niet woont en niet ingeschreven staat.

Maak je niet druk, toevallig afgelopen week iemand met een soortgelijk geval helpen uitzoeken hoe dat zat. Met 4 jaar huren ben je gewoon huurster en al moet hij zijn huis verkopen gedwongen is de nieuwe eigenaar verplicht de huurders erbij te nemen. Dat maakt de prijs van het huis een stuk lager maar wederom niet jouw probleem.

Relax, komt allemaal goed. Evt. gemeentehuis bellen over het inschrijven voor je eigen geruststelling kan geen kwaad.
Ooit heeft iemand dat bij mij geprobeerd, inschrijven op mijn adres. Toen ik een kaartje kreeg een paar dagen later of ik acoord ging dat mw. huppeltrut op mijn adres ingeschreven staat -ik moest tekenen voor accoord, was ik niet accoord dan verviel de inschrijving na 3 dagen.
Dat is alweer een paar jaar geleden maar het is alleen heel moeilijk om iemand uit te schrijven die bij je woont als je dat wil en degene die ingeschreven staat niet meewerkt.

En bedenk dat áls hij vervangende, vergelijkbare woonruimte voor je regelt waar jij tevreden mee bent hij wel bijna 6000,- aan verhuiskosten moet betalen aan jou!!
Dat zou ik hem ook in een gesprek laten weten als je tenminste accoord zou gaan met een andere woning.

Snap alleen niet dat het huis door de helft is gedeeld en er nu 2 adressen van zijn gemaakt, ik neem aan huisnr.25 en 25A of zoiets: waarom zou hij bij jou ingeschreven willen staan en niet bij de andere huurder? Ik heb het idee dat je verhuurder geen idee heeft waar hij mee bezig is.. Zijn het echt 2 adressen, ook volgens het kadaster? Ik betwijfel het zoals je het beschrijft.
Zou even je buurman die van hem huurt ook voor de zekerheid nog even zeggen dat hij absoluut niet accoord moet gaan met de huisbaas die zich wil inschrijven op zijn adres.
Sterkte ermee, vervelend dit soort dingen :(

En goed advies om hem naar de rechter te laten stappen, geen kosten maken verder. Prima advies van Juridisch Loket. Woonbond kan ook handig zijn al weet ik niet of ze je ook helpen als je lid besluit te worden van een zaak die al 'loopt'.

Lijkt me een beetje je huis verzekeren als het al in brand staat maar je kan ze wel om advies vragen geen idee of ze je direct kunnen helpen.
Ik kan je geen advies geven maar wil je heel veel succes wensen. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
26-01-2018 21:51
Het niet eens zijn met een huurverhoging is nooit een grond om het contract te (laten) beeïndigen, is juist een van de uitdrukkelijke uitzonderingen die in de wet zijn opgenomen (weigering van een redelijk voorstel)
Vandaar dat ik ook schrijf dat hij (huurbaas) dat recht meent te ontlenen aan een of andere vage site, met z'n 80,- verhoging.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 27-01-2018 00:21
2.96% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-01-2018 22:14
en de meeste rechtsbijstandsverzekeringen rekenen een eigen bijdrage. Maak deze kosten nog niet, je huisbaas heeft geen poot om op te staan. Als hij gaat dreigen of ongevraagd je huis binnenkomt dan bel je de politie.
Hier geen eigen bijdrages gehad, we zijn verzekerd via Arag. Zij hebben ons meerdere malen geholpen. Voor het schrijven van een gepeperde brief naar de verhuurder is geen advocaat of rechtsgang nodig, dat kunnen ze gewoon vanuit het kantoor doen. Ik verwacht dat de huurbaas dan zijn keutel al intrekt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ja dat zou je zeggen, dat je als hoofdbewoner toestemming moet geven voor inschrijving van iemand.
Toch kan dat in mijn gemeente zomaar. Zonder een huurcontract oid te moeten overleggen.

Bel dus maandagochtend meteen even de gemeente en vertel dat je geen toestemming geeft tot inschrijvingen op jouw adres (en buurman ook).
Ik zou ze zelfs nu alvast een email sturen en dan maandagochtend meteen bellen.

Maak je over uithuiszetting geen zorgen. Huurrecht gaat boven kooprecht. Als hij niet mocht verhuren met zijn hypotheek (en dat mag dus vaak niet OMDAT een huurder sterker staat) heeft je huisbaas een dik probleem. Jullie niet.

Succes, want het is niet leuk dit. Maak je huurcontract ook even digitaal (inscannen en naar jezelf emailen ofzo). Dan kan het niet ontvreemd worden oid.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik zou wel alert blijven. Als de huurbaas daadwerkelijk illegaal verhuurt zit hij stevig in de penarie. De bank kan dan z'n hypotheek opeisen. Op zich is dat voor jou geen probleem, koop breekt geen huur dus in het uiterste scenario veilt de bank het huis met jou erin en krijg je een nieuwe huurbaas. Maar een kat in het nauw maakt wel eens rare sprongen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-01-2018 22:16
En die heeft iedereen?
Als je verstandig bent wel.
Het scheelt enorm veel stress, die mensen weten twintig oplossingen waar jij één probleem ziet. Dat is de enige verzekering waar wij reclame voor maken.

Werk, school, verbouwing. Van alle markten zijn ze thuis. Tot nu toe hebben we alles "gewonnen" zonder naar de rechtbank te hoeven.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
wiezel schreef:
27-01-2018 00:20
Ja dat zou je zeggen, dat je als hoofdbewoner toestemming moet geven voor inschrijving van iemand.
Toch kan dat in mijn gemeente zomaar. Zonder een huurcontract oid te moeten overleggen.

Bel dus maandagochtend meteen even de gemeente en vertel dat je geen toestemming geeft tot inschrijvingen op jouw adres (en buurman ook).
Ik zou ze zelfs nu alvast een email sturen en dan maandagochtend meteen bellen.

Maak je over uithuiszetting geen zorgen. Huurrecht gaat boven kooprecht. Als hij niet mocht verhuren met zijn hypotheek (en dat mag dus vaak niet OMDAT een huurder sterker staat) heeft je huisbaas een dik probleem. Jullie niet.

Succes, want het is niet leuk dit. Maak je huurcontract ook even digitaal (inscannen en naar jezelf emailen ofzo). Dan kan het niet ontvreemd worden oid.
Je kan je overal inschrijven, klopt. Maar de hoofdbewoner moet wel instemmen met die inschrijving binnen een paar dagen. Krijg je vanzelf een kaartje van of je ermee accoord gaat. Als je accoord gaat is dat niet erg slim en waarom zou je?

De gemeente houd de administratie niet voor de lol op orde, ook ivm uitkeringen e.d.

Zou wat moois zijn als er opeens een hele familie op je adres staat ingeschreven en je kan er niks aan doen terwijl jou niks gevraagd is.
Kan echt niet, of kan wel maar is in een seconde weer ongedaan gemaakt.
Morgen even nieuwe cilinders halen bij gamma/praxis. Ze hebben daar tegenwoordig ook cilinders tegen een redelijke prijs waarvan je de sleutels niet bij kunt laten maken bij de hakkenbar.

Ik ben ook benieuwd of jij en de buurman volgens het kadaster op twee verschillende adressen wonen.

Ik snap dat je stress hebt maar op dit moment is de huisbaas degene die een probleem heeft, niet jij.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-01-2018 22:16
En die heeft iedereen?
Iedereen met gezond verstand
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
27-01-2018 00:17
Hier geen eigen bijdrages gehad, we zijn verzekerd via Arag. Zij hebben ons meerdere malen geholpen. Voor het schrijven van een gepeperde brief naar de verhuurder is geen advocaat of rechtsgang nodig, dat kunnen ze gewoon vanuit het kantoor doen. Ik verwacht dat de huurbaas dan zijn keutel al intrekt.
Bij DAS ook geen eigen bijdrage
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees een aantal keer over huurdersbescherming en "koop breekt geen huur" en dat het dus wel goedkomt. Ik zie maar een iemand schrijven over de uitzondering bij executieverkoop en daar lijkt iedereen overheen te lezen. Maar dat is dus wel het geval.

Bijna elke hypotheek bevat een huurbeding waardoor de eigenaar het pand niet mag verhuren zonder toestemming van de hypotheekverstrekker. Aangezien een hypotheekakte en de voorwaarden (huurbeding) worden ingeschreven in de openbare registers is dit beding ook in te roepen tegen derde (huurder) omdat deze op de hoogte had kunnen zijn van dit beding. De hypotheekverstrekker kan bij de rechtbank toestemming vragen het huurbeding in te roepen bij executieveiling en die toestemming krijgen ze bijna altijd en dan moet jij dus je huis uit en volgens mij heb je dan geen recht op een andere woning of een vergoeding zoals normaal het geval is. Dus als de eigenaar echt in de problemen zit met zijn hypotheek dan kan het wel degelijk betekenen dat je je huis uit moet en daar kun je ook nog eens niets tegen doen waarschijnlijk.

De eigenaar mag niet zomaar het pand betreden, doet hij het wel dan bel je de politie. Wat het inschrijven betreft weet ik het niet exact eigenlijk. Maar als ik het zo lees vraag ik me af of jij en je buurman wel echt een eigen adres hebben volgens het kadaster. De verhuurder kan huisnummerbordjes ophangen wat hij wil maar als de woning niet officieel gesplitst is ben je gewoon huisgenoot met je buurman. Dat kan heel nadelig uitpakken als je gebruik maakt van een uitkering of toeslagen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
27-01-2018 00:46
Je kan je overal inschrijven, klopt. Maar de hoofdbewoner moet wel instemmen met die inschrijving binnen een paar dagen. Krijg je vanzelf een kaartje van of je ermee accoord gaat. Als je accoord gaat is dat niet erg slim en waarom zou je?

De gemeente houd de administratie niet voor de lol op orde, ook ivm uitkeringen e.d.

Zou wat moois zijn als er opeens een hele familie op je adres staat ingeschreven en je kan er niks aan doen terwijl jou niks gevraagd is.
Kan echt niet, of kan wel maar is in een seconde weer ongedaan gemaakt.
Bij mij heeft ook iemand zich ingeschreven zonder mijn toestemming maar ik heb nooit een kaartje van de gemeente gehad hoor. Nu klopt het ook wel dat diegene hier woont maar bij zijn inschrijving heb ik nooit voor toestemming moeten tekenen op een of ander formulier.

Bij een vorige woning had de vorige huurder zich niet uitgeschreven maar dat was niet zo moeilijk om die uit te laten schrijven.
Aangeven bij de gemeente dat diegene er niet woont. Gemeente gaat dan een aangetekende brief naar huis sturen maar die moet/kun je niet aannemen omdat jij niet de geadresseerde bent en dan duurt het nog zo'n 6 weken voor diegene helemaal uitgeschreven staat.
Nou, wat een nacht. Werd een paar keer badend in het zweet wakker, in de veronderstelling dat mijn huisbaas door het huis heen zwalkte. :|

Buurman en ik wonen gelukkig wel echt allebei in een ander huis volgens het kadaster. Dat is ook zo'n raar verhaal: toen ik er net woonde, kwam er iemand van de gemeente om te kijken of het 2 aparte adressen mochten worden. Dat is toen goedgekeurd. Maar blijkbaar heeft hij dat achter de rug van de bank om gedaan, want anders had hij het nu niet hoeven terugdraaien. Of hij zit gewoon een eind uit z'n nek te lullen, en zegt tegen ons dat het van de bank moet, maar wil hij het eigenlijk terugdraaien omdat hij er dan meer voor kan krijgen.

Ook nog zoiets: hij zei dat de 2 huizen vanaf maandag weer 1 adres zullen vormen, maar volgens mij kan hij dat helemaal niet zo 1-2-3 beslissen en dat gemeente daar dan ook maar mee akkoord is. Zijn verhaal rammelt echt aan alle kanten.

Buurman en ik gaan dit inderdaad samen aan. Dat scheelt wel. Ik ga kijken of het lukt vandaag de sloten te vervangen. Maandag de gemeente bellen, en op zoek naar een jurist.

Ik zal jullie op de hoogte houden!

Fijn dat jullie zo meedenken. :rose:
Alle reacties Link kopieren
Wat een bizar verhaal joh, lekker zo een huisbaas.. Het lijkt mij heel sterk dat de eigenaar een splitsing zomaar ongedaan kan maken. Het gaat dan om het samenvoegen van twee woningen en daar is ook weer een vergunning voor nodig in de meeste gemeentes. Ik kan me haast niet voorstellen dat de gemeente een vergunning verleent als er twee huurders inzitten die bezwaar hebben, het heeft voor jullie namelijk grote gevolgen als je ineens huisgenoten bent en je een uitkering of toeslagen wil aanvragen. Wel verstandig een en ander met de gemeente te bespreken.

Normaliter zou ik zeggen zoek het tot de bodem uit maar in dit geval moet je dan eigenlijk bij de hypotheekverstrekker aankloppen en als de huisbaas liegt en het niet van de hypotheekverstrekker moet maak je wel slapende honden wakker en kan het alsnog zijn dat de hypotheekverstrekker achter hem aankomt en jij uiteindelijk de sjaak bent en je huis uit moet als het per executie verkocht wordt.

Sterkte ermee, ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
JollyRider schreef:
27-01-2018 02:20
Bij DAS ook geen eigen bijdrage
Verder niet relevant maar als je nu rechtstreeks bij das een rechtsbijstand afsluit dan zit daar wel een eigen bijdrage aan.Voor elke brief die de deur uitgaat moet je betalen.Zijn de nieuwste regels.
Wij hebben nu via een omweg das, dan betaal je iets meer ( paar euro ) maar geen eigen bijdrage.



To heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
27-01-2018 00:46
Je kan je overal inschrijven, klopt. Maar de hoofdbewoner moet wel instemmen met die inschrijving binnen een paar dagen. Krijg je vanzelf een kaartje van of je ermee accoord gaat. Als je accoord gaat is dat niet erg slim en waarom zou je?

De gemeente houd de administratie niet voor de lol op orde, ook ivm uitkeringen e.d.

Zou wat moois zijn als er opeens een hele familie op je adres staat ingeschreven en je kan er niks aan doen terwijl jou niks gevraagd is.
Kan echt niet, of kan wel maar is in een seconde weer ongedaan gemaakt.
Er hebben zich al heel wat mensen op mijn adres ingeschreven. (Gelukkig nog niemand stiekem). Ik heb nog nooit een kaartje in de bus gehad dat ik toestemming moet geven. En slechts één huurster heeft een huurcontract moeten laten zien. De andere vijf niet. Zo, plop via internet ingeschreven.

Ik ben daar ook niet blij mee dat dat dus zomaar kan hier. Maar het kan dus echt helaas....
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Sterkte TO, altijd naar dit soort dingen. Ben benieuwd hoe het afloopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven