Geld & Recht alle pijlers

Dreigen uithuiszetting

26-01-2018 21:25 139 berichten
Ik hoop zo ontzettend dat er hier iemand rondloopt met verstand van huurrecht, aangezien het vrijdagavond is en deze situatie vrij dringend is.

Even een korte schets: ik huur een benedenwoning. Toen mijn huisbaas deze benedenwoning kocht was het groter, maar hij heeft het huis in tweeën gesplitst (heel krakkemikkig verbouwd), en nu zijn het dus 2 aparte woningen (met ook 2 aparte adressen). In het andere huis woont mijn buurman.

Onze beider woningen vallen onder de noemer sociale huurwoning, omdat de kale huur onder de ondergrens zit die de overheid daarvoor heeft vastgesteld. Ik woon hier nu iets langer dan vier jaar, had een tijdelijk contract, maar omdat het niet is stopgezet is het automatisch overgegaan in een contract voor onbepaalde tijd.

Mijn huurbaas heeft al heel wat rare, onprofessionele acties gehad in de loop der jaren, maar ik heb het meestal maar een beetje van me af laten glijden.
Maar nu kwam hij in december met ons praten: hij was bezig om zijn hypotheek om te zetten naar een beleggingshypotheek. In januari zou hij uitsluitsel krijgen hierover. Als de bank akkoord ging, wilde hij dat ik 80 euro meer ging betalen aan kale huur. Als de bank niet akkoord ging, dan wilde hij het huis verkopen, en hij was in de veronderstelling dat hij ons er dan uit kon zetten. Wij hebben door ons contract van onbepaalde tijd huurbescherming, dus ik ging ervan uit dat dat niet kon.

Buurman en ik zijn bij het juridisch loket geweest. Daar werd gezegd dat hij ons er inderdaad niet uit mag zetten. Sterker nog, we kwamen er achter dat hij ons overvraagt, en dat er eigenlijk een huurverlaging plaats moet vinden.

Buurman en ik hebben hem vervolgens een nette brief gestuurd, waarin we aangaven dat hij ons er niet uit mag zetten, en daarnaast hebben we een puntentelling van de huurcommissie meegestuurd, waarin de wettelijke hoogte van de huur aangegeven stond.

Zojuist hebben we weer een gesprek met hem gehad. Hij zegt dat de bank niet akkoord is, en dat wij er volgende maand uit moeten. Hij zegt dat onze contracten in principe niks waard zijn, omdat hij geen beleggingshypotheek heeft, maar een hypotheek om te wonen (zo noemde hij het, ik heb zelf geen verstand van hypotheken, weet iemand misschien wat voor hypotheek dit zou kunnen zijn?).
Met deze hypotheek mocht hij het huis volgens hem maximaal 5 jaar (tijdelijk) verhuren. En daarom zouden onze contracten niks meer waard zijn. Hij zei dat hij maandag naar de gemeente gaat om zich in te schrijven op mijn adres (!) omdat dit van de bank moet. Hij moet er dus zelf gaan wonen, en ik moet eruit. Hij gaat er maandag nog niet wonen, maar hij verwacht wel dat buurman en ik er binnen 1 maand uit zijn.

Ik denk nog steeds dat hij het niet bij het juiste eind heeft, en dat hij ons er niet zomaar uit mag zetten. Maar ik zit wel zwaar in de stress. Wat moet ik nu doen?
Een advocaat zoeken, dat snap ik. Maar dat wordt waarschijnlijk pas maandag, en aangezien hij zich maandag ook gaat inschrijven bij de gemeente, ben ik bang dat dat invloed gaat hebben op het verdere proces... En wat als hij komende week opeens in mijn huis staat? Hij staat dan ingeschreven op mijn adres. Ik kan dan de politie wel bellen, maar het zal even duren voordat ze uit hebben gezocht hoe de vork in steel zit. Misschien ben ik nu wel heel erg aan het doemdenken, maar AARRGHHH. Wat een k*tsituatie zeg. :'(

Wie o wie heeft hier verstand van?
Wat een trieste eikel.
Heeft hij nog geantwoord op de app?

Veel sterkte weer!
Pfoe, wat een gedoe.
Gelukkig heb je iig je sloten vervangen!

Succes, ben benieuwd hoe het afloopt. Hopelijk met een sisser :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Nou ik hoop dat hij je app geaccepteerd heeft?
Wat een situatie!
Brr wat een engerd... Arme jij..
Ik wil je niet ongerust maken maar is het voor een eigenaar mogelijk om een slotenmaker het slot te laten openbreken en vervangen onder het mom van “mijzelf buitengesloten”? Indien mogelijk aan de binnenzijde van een raam of raampje in de voordeur een briefje ophangen met een waarschuwing voor de slotenmaker? Ik weet miet hoe onvoorspelbaar de verhuurder is.
En, zijn er nog ontwikkelingen TO?
Alle reacties Link kopieren
Heb dit topic met verbazing gelezen.

Heb geen advies voor je maar ben wel benieuwd hoe dit verder verloopt.

Sterkte.
Ik lees het ook allemaal met verbazing. Sterkte!
Ik denk dat hij heel goed weet wat wel en niet mag, dat hij je er niet zomaar uit kan zetten.. maar dat hij gewoon net zolang gaat treiteren totdat jij uit jezelf op zoek gaat naar een ander huis.

Heel veel sterkte.. Is er nog nieuws?
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties en het meeleven weer. Ben even niet op het forum geweest.

Nadat ik vorige week die foto's van de meterstanden had gestuurd, probeerde hij me te bellen. Ik heb niet opgenomen, maar later stuurde hij een berichtje of ik hem terug wilde bellen, hij wilde iets bespreken over de meters. Nou, ik dacht: ik kan hem moeilijk naar de advocaat laten gaan daarvoor, dus ik heb teruggebeld (dom achteraf, vond ik zelf.)

Hij zei dat hij deze keer persoonlijk langs had willen komen, omdat de watermeter vervangen moest worden en hij daar een monteur naar had willen laten kijken. Ik heb gezegd dat ik hem later terug zou bellen, omdat ik nu te druk was.
Toen begon hij nog een heel lulverhaal af te steken over waarom nu alle communicatie via mijn advocaat moest, dat we toch jaren goed contact hebben gehad, dat hij dat niet begreep, bladiebla.. Heb het gesprek afgekapt.
Vervolgens alles doorgespeeld aan advocaat, die zei dat dat over die meter onzin is, dat alleen pwn dat kan doen (wist ik niet).
Hij zocht dus gewoon echt naar een excuus om naar mij toe te komen, ik denk zelf om 'live' op me in te kunnen praten en waarschijnlijk om de advocaat erbuiten te houden. Advocaat heeft diezelfde dag nog eens een bericht gestuurd om hem te laten weten dat hij contact met haar op moet nemen. Heeft hij nog steeds niet gedaan.

Wel stuurde hij me een berichtje over de waterrekening vandaag. Daar heb ik nog niet op gereageerd. Woord eerlijk gezegd echt doodmoe van die gast. Zou ook willen dat hij nou gewoon eens contact opneemt met onze advocaat, maar daar kan ik hem niet toe dwingen. Op brieven/mailtjes/belletjes van onze advocaat reageert hij niet.

Tergende situatie dit..
Alle reacties Link kopieren
Hele topic in 1 keer gelezen. Wat een situatie joh. Vooral het feit dat je je niet echt veilig kunt voelen in je eigen huis lijkt me erg slopend.

Hoe is het met je sollicitatie afgelopen?
c_estelle schreef:
27-01-2018 08:57
Bij mij heeft ook iemand zich ingeschreven zonder mijn toestemming maar ik heb nooit een kaartje van de gemeente gehad hoor. Nu klopt het ook wel dat diegene hier woont maar bij zijn inschrijving heb ik nooit voor toestemming moeten tekenen op een of ander formulier.

Bij een vorige woning had de vorige huurder zich niet uitgeschreven maar dat was niet zo moeilijk om die uit te laten schrijven.
Aangeven bij de gemeente dat diegene er niet woont. Gemeente gaat dan een aangetekende brief naar huis sturen maar die moet/kun je niet aannemen omdat jij niet de geadresseerde bent en dan duurt het nog zo'n 6 weken voor diegene helemaal uitgeschreven staat.
Kortom, diegene woonde er écht. Mss ben je zelfs meegeweest naar het gemeentehuis om in te schrijven?
Ik weet uit ervaring - een vriend dacht dat ik het wel best zou vinden - dat je een kaart krijgt en je binnen 3 dagen moet bevestigen dat je het eens bent met de inschrijving. Zo niet vervalt de 'voorwaardelijke inschrijving'.

Die 'vriend' had nogal wat schulden en het leek hem wel prettig als hij een adres op kon geven voor de boetes, dwangbevelen enz.
Ik kende hem uit de kroeg en ik woonde daar toen om de hoek. Zodoende wist hij mijn adres enz.

Oude bewoners die nog op je adres staan ingeschreven is een ander verhaal, dat klopt en levert ook nooit problemen op, duidelijke zaak in zo'n geval al heb je altijd last van ambtelijke molens die traag draaien. Maar in een paar weken hooguit ben je van zo iemand af.

Ik heb wel ooit iemand bij me in laten schrijven, daar was ik zelf bij aan het loket. Om haar weer uitgeschreven te krijgen na een jaartje terwijl ze niet mee wilde werken was een ander verhaal :(
Heb echt na het zoveelste ultimatum moeten zeggen: goedschiks of kwaadschiks; kies maar. Maar eruit ga je dat beloof ik je.
Daar luisterde ze pas naar toen ik twee grote portiers met stierennekken (die zij niet kende) bij haar langs moeten laten gaan om nog eens vriendelijk te vragen wat het ging worden: goedschiks of toch liever kwaadschiks? Dan kwamen ze volgende week nog even terug.
Ook belden ze elke dag of ze al een besluit had genomen. Binnen 3 dagen was mw. uitgeschreven op mijn adres.

Als je denkt ach wat zielig; ik had er behoorlijk last van, kostte me bakken geld en tijd: uitschrijven doen ze NIET op verzoek van een ander.
Goed om te weten als je achteloos zegt dat het prima is als iemand 'even' bij je ingeschreven wil staan. Ik zou het niet meer doen!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-02-2018 19:53
Reden: provoceren
98.47% gewijzigd
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
13-02-2018 17:47
dubbel :bye:
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Pfffff absurd! Is het geen optie om gewoon echt niet meer te reageren? Dan zal hij uiteindelijk toch alleen nog via de advocaat kunnen communiceren
Wel een drama To, ik heb met je te doen. Juist thuis moet je je rustig voelen en dat is nu niet meer zo. Het 'woongenot' zoals ze dat noemen is wel helemaal weg lijkt me.

Een week geleden hoorde ik van een jongen van 25 die een huurcontract had enfin dezelfde riedel eigenlijk dat zijn huisbaas (die net uit de gevangenis kwam... hij had voorheen altijd contact met zijn vrouw, nu ex gehad en wist niet beter dat zij de huisbaas was).

Die man dreigde ook min of meer het hem heel moeilijk te gaan maken als hij niet wegging maar wilde wel zwart op wit zetten dat hij hem binnen 2 weken vergelijkbare woonruimte aan zou bieden. Geen idee of dat enige waarde heeft.....

Ik hoop het voor hem, is een schat van een jongen met een hele nare jeugd en het is een wonder dat hij volop werkt, naar therapie gaat en zich al jaren alleen redt.

Hij vroeg aan mij of hij er goed aan had gedaan dat contract over vervangende woonruimte te tekenen en ik dacht precies aan wat jij schrijft. Nee, niet goed gedaan want nu is hij zijn huurbescherming kwijt.

Maar aan de andere kant... als je thuiskomt uit je werk en je deur ligt eruit, of je spullen op straat én de spanning die dat allemaal met zich meebrengt denk ik dat hij er toch goed aan gedaan heeft door op te stappen en dat contract te tekenen, beter dan niks.

Ik heb hem aangeraden op 15 feb. de datum dat huisbaas in dat contractje had beloofd nieuwe woonruimte voor hem te hebben naar het gemeentehuis te gaan, het verhaal uitleggen - ook dat hij bang voor hem is en geen bedenktijd kreeg - en hopen dat hij dan alsnog urgentie krijgt want zonder huis is hij ook zijn baan kwijt, hij heeft al in zoveel opvang/tehuizen/daklozenopvang gewoond en toch zichzelf erbovenuit geworsteld.

Iemand enig idee of je daar een urgentieverklaring voor zou krijgen? Zeker omdat hij geen familie meer heeft en een duimendik dossier bij Jeugdzorg enz.

Zijn therapeut wil ook een brief schrijven dat dit hem echt breekt, hij logeert nu even bij een vriend maar die wil hem er ook uit hebben. Ook wel belangrijk: stel dat die jongen bij het Leger des Heils oid terechtkomt verliest hij ook zijn baan om de belachelijke reden dat je niet eerder naar buiten mag als je daar slaapt dan 7 of 8 uur.
Hij moet om 6 uur, soms nog vroeger naar zijn werk, ook gaan de deuren 's avonds dicht op een tijd dat hij nog niet klaar is met werken. Belachelijk maar waar.

Toch denk ik dat de stress wat je aantreft als je thuiskomt veel slopender is dan met urgentie op zoek naar wat anders.
Die jongen had die woning trouwens ook via een bemiddelingsburo. Vraag me af of die niet wat meer moeten doen, je betaald ze toch voor hun diensten?

Lijkt me dat je dat bureau ook eens aan de mouw kan trekken al weet ik ook niet in hoeverre ze verplicht zijn je te helpen bij conflicten. Ik zou het toch proberen!

To ik hoop dat je snel van deze stress af bent, je advocaat weet het vast beter maar zou het een idee zijn om niet meer met hem te spreken, en dat ook te laten weten via je advocaat? Ooit ook binnen een maand mijn koffers moeten pakken toen ik nog op kamers woonde en nog niets anders had. Naar gevoel is dat, ik leef echt met je mee.. (het is goedgekomen hoor, op de laatste dag).

Sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
ik herken dit, ja je hebt rechten maar leuk word het nooit meer
ik ben uiteindelijk verhuisd na maanden strijd

(hij zei de energieleverancier op midden in de winter en hij zette een glascontainer met het formaat van een olifant in mijn trapgat neer... dat soort dingen, gewoon te vervelend om mee bezig te blijven)
Lorem Ipsum
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-02-2018 19:52
Reden: op de man
99.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-02-2018 19:52
Reden: provoceren / prive vete
98.91% gewijzigd
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Wat vervelend to, hopelijk kent het verhaal een goede afloop.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
13-02-2018 17:16
Kortom, diegene woonde er écht. Mss ben je zelfs meegeweest naar het gemeentehuis om in te schrijven?
Ik weet uit ervaring - een vriend dacht dat ik het wel best zou vinden - dat je een kaart krijgt en je binnen 3 dagen moet bevestigen dat je het eens bent met de inschrijving. Zo niet vervalt de 'voorwaardelijke inschrijving'.

Nee, ik ben niet mee geweest naar het gemeentehuis en ik heb ook geen geschreven briefje meegegeven.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-02-2018 19:52
Reden: op de man
99.65% gewijzigd
Eh, whut?
c_estelle schreef:
13-02-2018 19:00
Nee, ik ben niet mee geweest naar het gemeentehuis en ik heb ook geen geschreven briefje meegegeven.
Dát is raar.... geen idee hoe dat kan??
Dan heeft iemand een reuzefout gemaakt op het gemeentehuis. Ik zou het Juridisch Loket bellen in zo'n geval want -zoals ze mij toen ook zeiden toen ik met dat briefje langsging en zei dat ik niet wilde dat iemand zich bij me in liet schrijven- de huurder die bv gaat samenwonen moet óf mee met inschrijven en zich dan ook legitimeren anders is het niet geldig.

Overal worden fouten gemaakt en ik denk dat het er ook aan ligt wie je treft aan de balie: als het een sufferd is die denkt: ach, zal wel en zo niet protesteert hoofdhuurder wel. Wat in mijn geval dus ook gebeurde. Ik denk echt dat ze vergeten zijn jou op de hoogte te brengen.
Zou wat zijn als mijn buurman opeens op mijn adres ingeschreven staat en dus ook mijn gemeentebelasting omhoog gaat enz.
Dan zou iedereen die gezocht wordt o.i.d. zich gewoon op een willekeurig adres in kunnen laten schrijven zonder enig bewijs.

Óf ze hebben daar een fout gemaakt, óf hij heeft jouw handtekening vervalst op de volmacht. Die kan je ook nog meegeven als je zelf niet naar het gemeentehuis kan komen. Dan nog krijg je een brief thuis dat per ...datum..... die en die bij je woont.
En wat er veranderd aan rioolrechten en waterschapsbelasting en dat soort zaken. Kan je ook nog aan de bel trekken, als dat allemaal mis is gelopen zou ik er echt werk van maken en uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren!
Het is zo tijd- en energierovend allemaal :P
Of de huisgenoot heeft die dag de post gepakt en het direct weggegooid want het klopte immers.

Over wat voor volmacht heb je het Lenn?

Toen mijn vriend zich inschreef bij mij kreeg ik gewoon post van de gemeente met de vraag of het klopte, en als het juist was hoefde ik niets te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven