Geld & Recht alle pijlers

Dreigen uithuiszetting

26-01-2018 21:25 139 berichten
Ik hoop zo ontzettend dat er hier iemand rondloopt met verstand van huurrecht, aangezien het vrijdagavond is en deze situatie vrij dringend is.

Even een korte schets: ik huur een benedenwoning. Toen mijn huisbaas deze benedenwoning kocht was het groter, maar hij heeft het huis in tweeën gesplitst (heel krakkemikkig verbouwd), en nu zijn het dus 2 aparte woningen (met ook 2 aparte adressen). In het andere huis woont mijn buurman.

Onze beider woningen vallen onder de noemer sociale huurwoning, omdat de kale huur onder de ondergrens zit die de overheid daarvoor heeft vastgesteld. Ik woon hier nu iets langer dan vier jaar, had een tijdelijk contract, maar omdat het niet is stopgezet is het automatisch overgegaan in een contract voor onbepaalde tijd.

Mijn huurbaas heeft al heel wat rare, onprofessionele acties gehad in de loop der jaren, maar ik heb het meestal maar een beetje van me af laten glijden.
Maar nu kwam hij in december met ons praten: hij was bezig om zijn hypotheek om te zetten naar een beleggingshypotheek. In januari zou hij uitsluitsel krijgen hierover. Als de bank akkoord ging, wilde hij dat ik 80 euro meer ging betalen aan kale huur. Als de bank niet akkoord ging, dan wilde hij het huis verkopen, en hij was in de veronderstelling dat hij ons er dan uit kon zetten. Wij hebben door ons contract van onbepaalde tijd huurbescherming, dus ik ging ervan uit dat dat niet kon.

Buurman en ik zijn bij het juridisch loket geweest. Daar werd gezegd dat hij ons er inderdaad niet uit mag zetten. Sterker nog, we kwamen er achter dat hij ons overvraagt, en dat er eigenlijk een huurverlaging plaats moet vinden.

Buurman en ik hebben hem vervolgens een nette brief gestuurd, waarin we aangaven dat hij ons er niet uit mag zetten, en daarnaast hebben we een puntentelling van de huurcommissie meegestuurd, waarin de wettelijke hoogte van de huur aangegeven stond.

Zojuist hebben we weer een gesprek met hem gehad. Hij zegt dat de bank niet akkoord is, en dat wij er volgende maand uit moeten. Hij zegt dat onze contracten in principe niks waard zijn, omdat hij geen beleggingshypotheek heeft, maar een hypotheek om te wonen (zo noemde hij het, ik heb zelf geen verstand van hypotheken, weet iemand misschien wat voor hypotheek dit zou kunnen zijn?).
Met deze hypotheek mocht hij het huis volgens hem maximaal 5 jaar (tijdelijk) verhuren. En daarom zouden onze contracten niks meer waard zijn. Hij zei dat hij maandag naar de gemeente gaat om zich in te schrijven op mijn adres (!) omdat dit van de bank moet. Hij moet er dus zelf gaan wonen, en ik moet eruit. Hij gaat er maandag nog niet wonen, maar hij verwacht wel dat buurman en ik er binnen 1 maand uit zijn.

Ik denk nog steeds dat hij het niet bij het juiste eind heeft, en dat hij ons er niet zomaar uit mag zetten. Maar ik zit wel zwaar in de stress. Wat moet ik nu doen?
Een advocaat zoeken, dat snap ik. Maar dat wordt waarschijnlijk pas maandag, en aangezien hij zich maandag ook gaat inschrijven bij de gemeente, ben ik bang dat dat invloed gaat hebben op het verdere proces... En wat als hij komende week opeens in mijn huis staat? Hij staat dan ingeschreven op mijn adres. Ik kan dan de politie wel bellen, maar het zal even duren voordat ze uit hebben gezocht hoe de vork in steel zit. Misschien ben ik nu wel heel erg aan het doemdenken, maar AARRGHHH. Wat een k*tsituatie zeg. :'(

Wie o wie heeft hier verstand van?
To, wat een ontzettend nare toestand is het toch. Zelf dus echt niet meer in gesprek gaan met je huisbaas. Stel dat hij je opwacht als je thuiskomt, dan moet je blijven zeggen 'ik zeg niks, alle communicatie gaat via mijn advocaat, je hebt haar gegevens'. Herhaal dat mantra voor jezelf, bereid jezelf erop voor dat je dit face to face tegen hem zult moeten zeggen. Veel sterkte!
Zoekt hij alleen contact met jou of ook met je buurman?
Wow, wat is hier allemaal gebeurd met die verwijderde berichten. Heb ik de rel gemist? :popcorn:

Verder bedankt voor de reacties. Wat vervelend dat verhaal van die jongen. Echt naar hoe intimiderend sommige mensen kunnen zijn, en dan is het helemaal vervelend als die persoon te maken heeft jouw huisvesting.

Ik heb verder niet meer gereageerd, hij had buurjongen ook benaderd over die waterrekening en die heeft het doorgespeeld aan de advocaat.

Ik dacht eerst dat ik best wel gekalmeerd was, maar gisteravond kon ik eerst niet slapen van al het gepieker, en toen ik eenmaal sliep werd ik op een gegeven moment al slaapwandelend wakker: ik was mijn sloten en mijn ramen aan het checken, of alles wel echt goed dicht zat. In mijn slaap dus. :bonk: Zegt wel genoeg denk ik. Kon daarna ook niet meer inslapen.

Marana, precies wat jij zegt heb ik me ook voorgenomen. Niet meer reageren op hem.

Ik zit wel in dubio, hoor. Ik ben wel een beetje aan het rondkijken naar andere huizen. Maar hier in de buurt is het zo moeilijk om iets betaalbaars te vinden. :( Ik sta ingeschreven maar het duurt nog wel lang voordat ik in aanmerking kom voor een sociale huurwoning bij een wooncoöperatie.
En verdorie, ik wil ook gewoon niet weggepest worden uit m'n eigen huis. :'(
Alle reacties Link kopieren
PetitBiscuit schreef:
14-02-2018 16:15

IEn verdorie, ik wil ook gewoon niet weggepest worden uit m'n eigen huis. :'(

Moet je ook niet laten gebeuren. Wanneer je je bedreigd voelt, meteen de politie bellen. Leg aan hun het hele verhaal uit en zij kunnen je misschien wel verder helpen. Akties en gesprekken filmen of opnemen als bewijs.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
PetitBiscuit schreef:
14-02-2018 16:15
Wow, wat is hier allemaal gebeurd met die verwijderde berichten. Heb ik de rel gemist? :popcorn:


Overal waar ik reageer worden mensen sagerijnig omdat ik mijn tekst dwangneurotisch cursief plaats en irriteren ze zich mateloos aan mijn naam omdat ze denken dat ik alleen maar in de kroeg zit, een uitkering heb en wellicht ook een drugsprobleem......
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
c_estelle schreef:
13-02-2018 19:00
Nee, ik ben niet mee geweest naar het gemeentehuis en ik heb ook geen geschreven briefje meegegeven.
Wat apart.
Hier moet je bij inschrijving meegaan of schriftelijk toestemming geven voor inwoning met kopie van legitimatie.
Wat een nare situatie. Je wilt niet verhuizen vanwege die idioot, maar toch zal je er nu niet fijn meer wonen met zo'n gekke huisbaas. Fijn dat je met je buur dit samen aangaat, dat scheelt wel.
Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte TO! Laat je niet op de kast jagen. Heb zelf ook een gestoorde verhuurder. Deze heeft zelfs een rechtszaak tegen me aangespannen "dringend eigen gebruik". De rechter heeft geen spaan van hem heel gelaten en nu is de verhuurder al jaren poeslief.
Ben benieuwd hoe het nu gaat TO, nog nieuws?
Week later, vraag het toch nog maar eens. :) Nog ontwikkelingen?
Alle reacties Link kopieren
Ben ook wel benieuwd ja
Hoi allemaal,

Excuses, ben lang niet ingelogd geweest op het forum. Maar lief dat jullie zo meeleven!

De situatie suddert een beetje voort. Gelukkig heb ik verder niks meer gehoord van m'n huisbaas, dus die lijkt terug in zijn hol gekropen te zijn. Aan de andere kant is het jammer dat hij nog steeds op niets van de advocaat reageert. Eigenlijk is er dus nog steeds niet echt veel duidelijk.

Verder hebben we (buurman en ik) bezoek gekregen van een soort bureau van de gemeente dat zich bezighoudt met dit soort situaties. Die hebben naar het huis gekeken en schrokken zich lam. Ze hebben ons aangeraden om een procedure bij de huurcommissie in gang te zetten voor het verlagen van de huurprijs en om hem te dwingen om de boel beter te onderhouden. Dat eerste gaan we sowieso doen, dat tweede twijfel ik nog heel erg over omdat hij dan continu over de vloer moet komen en daar zit ik niet zo op te wachten.

Nou ja, dit is de situatie op dit moment. Als er nog ontwikkelingen zijn laat ik het jullie weten!

Heb echt veel gehad aan de alle steun in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het tweede óók doen. Continue over de vloer valt heel erg mee, hij mag alleen je huis binnen als hij een afspraak met je maakt om langs te komen. Dus niet spontaan als je net onder de douche staat.
Daarnaast mag je redelijkerwijs verwachten dat als hij iets fixed dat ook dezelfde dag af is. Dus niet een kozijn eruit slopen, een week open laten, een nieuwe erin en dan nog 6x terugkomen voor een likje verf en een schroef hier en daar.

Heb je een all-in huurprijs waarbij het niet duidelijk is wat nou de kale huur is en wat de rest? Dan zal je, tegelijk met de andere procedures, ook nog een splitsing all-in huurprijs moeten opstarten.
To, woon je er wel korter dan 6 maanden en kale huurprijs is max 710 euro?
Dat zijn nl voorwaarden voor het starten van een proces bij de huurcommissie.

Als je via huurteam van jouw stad doet nemen zij zelfs de rekening voor ht opstarten van het proces voor hun kosten! Veel succes!
anoniem_248825 wijzigde dit bericht op 26-03-2018 16:38
Reden: Aanvulling
31.94% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven