Geld & Recht alle pijlers

Dreigen uithuiszetting

26-01-2018 21:25 139 berichten
Ik hoop zo ontzettend dat er hier iemand rondloopt met verstand van huurrecht, aangezien het vrijdagavond is en deze situatie vrij dringend is.

Even een korte schets: ik huur een benedenwoning. Toen mijn huisbaas deze benedenwoning kocht was het groter, maar hij heeft het huis in tweeën gesplitst (heel krakkemikkig verbouwd), en nu zijn het dus 2 aparte woningen (met ook 2 aparte adressen). In het andere huis woont mijn buurman.

Onze beider woningen vallen onder de noemer sociale huurwoning, omdat de kale huur onder de ondergrens zit die de overheid daarvoor heeft vastgesteld. Ik woon hier nu iets langer dan vier jaar, had een tijdelijk contract, maar omdat het niet is stopgezet is het automatisch overgegaan in een contract voor onbepaalde tijd.

Mijn huurbaas heeft al heel wat rare, onprofessionele acties gehad in de loop der jaren, maar ik heb het meestal maar een beetje van me af laten glijden.
Maar nu kwam hij in december met ons praten: hij was bezig om zijn hypotheek om te zetten naar een beleggingshypotheek. In januari zou hij uitsluitsel krijgen hierover. Als de bank akkoord ging, wilde hij dat ik 80 euro meer ging betalen aan kale huur. Als de bank niet akkoord ging, dan wilde hij het huis verkopen, en hij was in de veronderstelling dat hij ons er dan uit kon zetten. Wij hebben door ons contract van onbepaalde tijd huurbescherming, dus ik ging ervan uit dat dat niet kon.

Buurman en ik zijn bij het juridisch loket geweest. Daar werd gezegd dat hij ons er inderdaad niet uit mag zetten. Sterker nog, we kwamen er achter dat hij ons overvraagt, en dat er eigenlijk een huurverlaging plaats moet vinden.

Buurman en ik hebben hem vervolgens een nette brief gestuurd, waarin we aangaven dat hij ons er niet uit mag zetten, en daarnaast hebben we een puntentelling van de huurcommissie meegestuurd, waarin de wettelijke hoogte van de huur aangegeven stond.

Zojuist hebben we weer een gesprek met hem gehad. Hij zegt dat de bank niet akkoord is, en dat wij er volgende maand uit moeten. Hij zegt dat onze contracten in principe niks waard zijn, omdat hij geen beleggingshypotheek heeft, maar een hypotheek om te wonen (zo noemde hij het, ik heb zelf geen verstand van hypotheken, weet iemand misschien wat voor hypotheek dit zou kunnen zijn?).
Met deze hypotheek mocht hij het huis volgens hem maximaal 5 jaar (tijdelijk) verhuren. En daarom zouden onze contracten niks meer waard zijn. Hij zei dat hij maandag naar de gemeente gaat om zich in te schrijven op mijn adres (!) omdat dit van de bank moet. Hij moet er dus zelf gaan wonen, en ik moet eruit. Hij gaat er maandag nog niet wonen, maar hij verwacht wel dat buurman en ik er binnen 1 maand uit zijn.

Ik denk nog steeds dat hij het niet bij het juiste eind heeft, en dat hij ons er niet zomaar uit mag zetten. Maar ik zit wel zwaar in de stress. Wat moet ik nu doen?
Een advocaat zoeken, dat snap ik. Maar dat wordt waarschijnlijk pas maandag, en aangezien hij zich maandag ook gaat inschrijven bij de gemeente, ben ik bang dat dat invloed gaat hebben op het verdere proces... En wat als hij komende week opeens in mijn huis staat? Hij staat dan ingeschreven op mijn adres. Ik kan dan de politie wel bellen, maar het zal even duren voordat ze uit hebben gezocht hoe de vork in steel zit. Misschien ben ik nu wel heel erg aan het doemdenken, maar AARRGHHH. Wat een k*tsituatie zeg. :'(

Wie o wie heeft hier verstand van?
Alle reacties Link kopieren
Hij bluft met ga maar vragen aan een advocaat. Hij vertrouwt erop dat je dat toch niet gaat doen.
Buurman en ik zijn net bij de advocaat langs geweest. Zij gaat hem een brief sturen met eigenlijk alles wat wij hem ook hebben verteld. Hopelijk neemt hij het wel van haar aan. Wat ik inmiddels als wist bevestigde zij: hij heeft geen poot om op te staan.
Zelfs als het tot executieverkoop van de bank komt, moet hij ons nog schadevergoeding betalen, stelde zij.

Gemeente ook gebeld vanmorgen, maar die konden niet zoveel doen. Hij kon zich gewoon inschrijven met een hypotheekakte, zeiden ze.
Maar advocaat zei dat wij dan kunnen bewijzen dat het niet zo is, dus dat hij daar nog steeds niet zo ver mee komt.
http://www.advocaten.nl/opzegging-huur- ... n-gebruik/

Verhuurder kan huur opzeggen wegens dringend eigen gebruik maar het is af te wachten of de rechter het goedkeurt als het vanwege de bank moet illegaal verhuur van verhuurder en daardoor executieveiling van de woning.
https://www.advocaten-amsterdam.nl/166/ ... en-gebruik
Habbekrats, maar we hebben een opname waarin hij letterlijk zegt dat hij helemaal niet van plan is om daar te gaan wonen. Daarnaast moet hij dan ook nog vergelijkbare woonruimte voor ons vinden en ons een oprotpremie betalen.
https://www.makelaarsland.nl/blog/hypot ... -verhuren/

Hypotheeklening direct opeisbaar door woning zonder toestemming bank te verhuren ook zonder achterstanden hypotheek.
Ik denk dat de bank 2 mogelijkheden heeft gegeven aan verhuurder.

1.Huurder moet er zelf gaan wonen
2.Huis zal geveild worden
Alle reacties Link kopieren
PetitBiscuit schreef:
29-01-2018 11:21
Habbekrats, maar we hebben een opname waarin hij letterlijk zegt dat hij helemaal niet van plan is om daar te gaan wonen. Daarnaast moet hij dan ook nog vergelijkbare woonruimte voor ons vinden en ons een oprotpremie betalen.
Als eigenaar hoef je er niet continu aanwezig te zijn Dat is een x aantal dagen per jaar.


Even van de andere kant Je zegt dat je een tijdelijk contract had, dan wist je dus dat het maar tijdelijk zou zijn. Dat de eigenaar dat heeft laten slabakken is fout en dat jij daar een contract voor onbepaalde tijd aan hebt overgehouden is jouw mazzel Maar wees eens eerlijk, hoe zou jij het vinden als je jouw eigendom zou kwijtraken?

Btw als hij een vergunning bij de gemeente heeft aangevraagd voor tijdelijke verhuur onder de Leegstandswet (die 5 jaar) dan kan het prima zo zijn dat je er idd uit moet.

Vraag me af hoe je aan de woning gekomen bent want blijkbaar niet via de normale wegen voor sociale huurwoningen.
Nina, maar hij gaat zich inschrijven op dit adres, terwijl hij hier niet gaat wonen. Heb me door de advocaat laten vertellen dat dit onwettig is, ze zal er wel verstand van hebben.

Daarnaast heb ik niet per se een tijdelijk contract, sorry, dat is misschien verkeerd verwoord, maar een contract waarin staat dat het voor ten minste voor 12 maanden is. Ik woon daar inmiddels al meer dan vier jaar. Hij heeft nooit met mij gecommuniceerd dat het tijdelijk was. Hij hield me altijd voor dat ik er kon wonen zolang als ik zou willen.

Dus nee, ik voel me niet schuldig. Hij zit hier fout, niet ik/wij.

En ik ben aan het huis gekomen via een verhuurmakelaar.
PetitBiscuit schreef:
29-01-2018 13:23
Nina, maar hij gaat zich inschrijven op dit adres, terwijl hij hier niet gaat wonen. Heb me door de advocaat laten vertellen dat dit onwettig is, ze zal er wel verstand van hebben.

Daarnaast heb ik niet per se een tijdelijk contract, sorry, dat is misschien verkeerd verwoord, maar een contract waarin staat dat het voor ten minste voor 12 maanden is. Ik woon daar inmiddels al meer dan vier jaar. Hij heeft nooit met mij gecommuniceerd dat het tijdelijk was. Hij hield me altijd voor dat ik er kon wonen zolang als ik zou willen.

Dus nee, ik voel me niet schuldig. Hij zit hier fout, niet ik/wij.

En ik ben aan het huis gekomen via een verhuurmakelaar.
prima, niks doen verder. het is aan hem. goed advies van de jurist
Gisteravond kreeg ik een e-mail van mijn huisbaas, waarin hij alsnog (per 1 januari, dus met terugwerkende kracht) om een huurverhoging van 3 procent vroeg. Die man weet blijkbaar echt totaal niet waar hij mee bezig is, want we hebben hem vorige maand nog geschreven dat huurverhogingen wettelijk 2 maanden van te voren doorgegeven moeten worden.

Maar goed, ik had hem dus teruggemaild dat alle contact vanaf nu via de advocaat loopt, en de gegevens van advocaat meegestuurd. Krijg ik daarna toch een Whatsappje waarin hij schrijft dat ik de sleutels per direct moet inleveren. :|

Holy shit. Ik heb gisterochtend het slot vervangen, ben ik daar even blij om... Maar nog steeds, het voelt echt kut, heb vannacht amper geslapen en als ik in slaap viel dan schrok ik telkens weer wakker omdat ik dacht hij stenen door het raam aan het gooien was. :O

Heb alles doorgestuurd naar de advocaat, ga haar straks maar eens bellen. Maar nu eerst een sollicitatiegesprek (perfecte timing :P )
Alle reacties Link kopieren
Niet in paniek raken nu, je hebt andere sloten, hij kan je niks maken.
Succes met je sollicitatie, ik ga duimen dat jij het wordt!
:thumbsup:
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Ik heb kennissen die ook een nare huisbaas hebben.Verhaal kan ik hier niet neerzetten want te herkenbaar.

Huisbaas wou ze uit het huis hebben.
Hij dreigde met van alles.
Iedereen kan wel zeggen.." hij kan je niks maken, gewoon rustig blijven " maar ook bij deze mensen die verder altijd nuchter zijn heeft het er behoorlijk ingehakt.
Het hele gezeur heeft ook heel lang geduurd.

Maar puntje bij paaltje heeft de huisbaas de rechtszaak verloren!
Hun mogen er blijven wonen en de huisbaas moet zelf van alles gaan regelen aan en voor het huis.

IK hoop dat het voor jou precies hetzelfde wordt!
Bedankt voor de reacties!

Sollicitatiegesprek ging gelukkig heel goed! :)

M'n huisbaas heeft me vanmorgen een paar keer geprobeerd te bellen. Heb natuurlijk niet opgenomen, maar ik word er echt zo naar van, heb hem een aantal keer laten weten dat alle contact vanaf nu via de advocate loopt, maar daar heeft hij dus gewoon schijt aan.

Ik heb de advocate gesproken, zij heeft hem geprobeerd te bellen maar dan neemt hij dus niet op... Ze gaat hem nu een brief schrijven.

En ik heb toch ook even een melding gemaakt bij de politie, want ik merk dat ik me gewoon niet zo veilig meer voel. Zij raadden me aan om de deur voor niemand meer open te doen, en vrienden e.d. te laten bellen als ze voor de deur staan. Mocht het uit de hand lopen, dan kan ik 112 bellen en dan zijn de agenten op de hoogte van de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat rot om te lezen dat het zo geescaleed is/aan het escaleren is. Goed dat je de politie hebt gebeld en alle contact via de advocaat laat lopen!
Verder geen praktische tips, wel een :hug: .
En fijn dat je sollicitatiegesprek goed ging!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Wat naar deze situatie. Je kunt dan wel in je recht staan, maar zoiets gaat je toch niet in de koude kleren zitten.

Sterkte nog!
Alle reacties Link kopieren
Maar sta je ondertussen wel ingeschreven bij de woningbouw? of ga je misschien kopen?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Wat pak je het goed aan! Kan me voorstellen hoor dat je hier ontzettende stress van hebt, pfffff.

Overigens kan het wellicht geen kwaad uit te kijken naar een andere woning. Niet omdat je zal verliezen, maar omdat je woongenot volledig naar de gallemiezen gaat zo. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, maar snap dat het vervelend voelt TO. Klinkt wel alsof je de juiste stappen maakt. Succes ermee.
Hele topic in 1x doorgelezen. Wat een mafklapper zeg! Wat doe je het goed TO!
Wat een nare situatie TO! Jij staat ontzettend sterk, maar hier zit je natuurlijk niet op te wachten. Kan mij je onrust goed voorstellen.
Goede stap om de politie op de hoogte te stellen zoals je huisbaas nu reageert.

Ik wens je heel veel sterkte!
Bedankt voor de lieve reacties, iedereen.

De advocate heeft donderdag een niet mis te verstane brief geschreven, waarin ze hem sommeerde te stoppen met onrechtmatige handelingen, en ze schreef letterlijk dat hij mij niet meer lastig moest vallen.

Dit weekend was rustig. Mijn vriend - we latten, hij woont in een andere stad - had vrijdag en maandag vrij genomen omdat het hem niet lekker zat na die berichtjes van huisbaas. Superlief natuurlijk, en ik moet zeggen dat het ook wel een hoop scheelde: het nare gevoel is een beetje naar de achtergrond gegaan. Sinds gister weer alleen maar heb wel prima geslapen.

Ik denk dat de boodschap wel is aangekomen bij huisbaas, heb niets meer van hem gehoord. Maar ik bereid me wel voor op een staartje, want ik kan niet geloven dat hij het hier zomaar bij laat. Maar goed, ik wacht gewoon af. En ik hou jullie op de hoogte.
Fijn dat je dit weekend niet alleen was en dat de huisbaas effe op zn plek gezet werd. Het zal idd nog niet voorbij zijn, maar geniet voor nu even van je rust!
Helaas is die rust alweer voorbij, Enora. :(

Had niet verwacht dat de update zo snel zou komen, maar: huisbaas stuurde me vanmorgen een sms'je dat hij langs wilde komen om te meterstanden op te nemen. Zou een legitieme reden kunnen zijn, maar het is toevallig zo dat ik de meterstand de afgelopen jaren altijd met een foto via WhatsApp heb doorgestuurd wanneer dat nodig was.

Dit is dus overduidelijk een smoesje om hier binnen te komen, en dan probeert hij het ook nog heel sneaky om de voorwaarden van de advocaat te doen (onder het mom van, maar dit is een legitieme reden!)

Heb advocaat even gebeld, die zei dat ik gewoon een foto moest sturen van de meterstand, zoals altijd. Heb ik inmiddels gedaan. Ik moet nu weg voor werk, maar het zit me helemaal niet lekker, ondanks dat ik mijn slot heb vervangen.
Ik vraag me echt af wat hij dan van plan was te doen als hij hier was.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje TO, wat een mafkees die huurbaas. Ik kan mij voorstellen dat het onrust geeft. Ook al zit je daar gewoon rechtmatig. Goed dat je alles via de advocaat laat lopen. Sterkte!
ach.. ik doe ook maar wat..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven