Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Ceridwen91 schreef:
31-01-2018 18:15
Overigens ben ik ook introvert, maar niet per se verlegen en zeker niet op mijn mondje gevallen. Dat bedrijf gaf nu wel aan dat je te introvert leek, maar kwam je niet gewoon te verlegen over ofzo? Want dat is totaal niet hetzelfde.
Mensen verwarren ook vaak introvert met niet-doortastend, alsof een introvert niet van aanpakken weet of niet zijn mannetje kan staan. Ook dat heeft niets met elkaar te maken.
Simitçi schreef:
29-01-2018 17:01
Donderdag mijn eerste sollicitatiegesprek , zo spannend heb echt 20 jaar niet gesolliciteerd :hyper:
En nee ik reken op niks zie net als een goede training , sowieso blij.
Succes!!
Dankjewel Liz en Ceridwen , heb er zin in en ik zie wel wat het me brengt .
Weet in elk geval dat ik ondanks mijn leeftijd toch uitgenodigd wordt. Dus dat vind ik hoopvol !
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
31-01-2018 17:12
lola712 Nooit eerst andere dingen afwachten en dan pas reageren als die andere dingen niets worden. Het is veel beter om meteen te reageren, anders vis je overal achter het net.

En inderdaad, wij hebben hier mensen rondlopen die voor twee maanden aan de slag gingen en er inmiddels 3 jaar werken.

Verkijk je ook niet op leeftijden etc. Dat kan juist veel mogelijkheden bieden en het is fijn als je niet de "competitie" aan hoeft te gaan met andere juniors. Vaak kun je juist heel veel leren van seniors, en is er veel werk waar zij misschien geen zin meer in hebben, dat jij dan lekker zelfstandig kunt doen.

En je kunt heel goed een klik of band hebben met mensen die wat ouder zijn dan jij (40+ bedoel je, ofzo?). Ik ben heel goed bevriend geraakt met een oud-collega die 48 was en ik was toen 29. Ik ga nog steeds met hem om. Lachen mensen zijn hun hele leven leuk. Zure mensen zijn als ze jong zijn ook al zeurpieten.
Bedankt, ik heb gereageerd op zowel de fulltime jaarfunctie als de parttime tijdelijke functie. Heb nu 7 dingen uitstaan... Zou toch langzamerhand iets moeten worden? De tijdelijke functie kan ik daadwerkelijk relevante ervaring opdoen en dingen leren maar is dus zeer waarschijnlijk tijdelijk dus misschien niet zo'n slimme keuze en de fulltime functie lijkt mij behoorlijk saai overkomen maar kan een mooie start zijn om eindelijk eens aan de slag te komen en te ervaren wat er wel en niet bij mij past en kan desnoods in de proeftijd stoppen als het echt tegenvalt.

De meeste sollicitatietrajecten lopen nog wel eventjes. In maart starten of zicht op iets hebben zou mooi zijn. En zag al dat een eventuele verplichte trainingsdatum overeen komt met een mogelijk eerste gesprek bij een ander bedrijf. Mocht het zover komen is dat nog wel een probleem.
lola712 schreef:
31-01-2018 22:56
kan desnoods in de proeftijd stoppen als het echt tegenvalt.
O_O Sorry hoor, ik lees hier vanaf het begin mee en vind je ideeen over werk echt ongelooflijk.
Je bent anderhalf jaar werkloos en dan heb je het over stoppen in een proeftijd als je ergens wordt aangenomen en het valt tegen??!!
En dan? Terug naar werkloos? Je kan altijd verder solliciteren, maar stoppen in je proeftijd zonder dat je iets anders hebt is gewoon te gek voor woorden.
ika35 schreef:
01-02-2018 02:07
O_O Sorry hoor, ik lees hier vanaf het begin mee en vind je ideeen over werk echt ongelooflijk.
Je bent anderhalf jaar werkloos en dan heb je het over stoppen in een proeftijd als je ergens wordt aangenomen en het valt tegen??!!
En dan? Terug naar werkloos? Je kan altijd verder solliciteren, maar stoppen in je proeftijd zonder dat je iets anders hebt is gewoon te gek voor woorden.
Lolabashing, zucht.

Je hebt geen hol gelezen. Anders had je wel gelezen dat Lola al langere tijd last had van werk-angst. Hoe langer je niet werkt hoe groter dat wordt. Waar je eerst ongewassen met gemak ging solliciteren ben je nu dagen je outfit aan het plannen voor een gesprek.
Al haar vragen zeggen dit ook. Twijfels, angsten en onzekerheden. En begrijpelijk.
Hoe meer afwijzingen hoe meer je gaat geloven dat je niks bent. Hoe langer dit duurt en er een gat ontstaat hoe meer je dit gaat geloven.

Lola wil overduidelijk graag, Ze is niet lui en verwend. Zo wel had ze de moeite niet eens genomen om continu te posten hier... elke post hier is een teken dat het haar de hele dag bezig houdt... maar nee joh; vertel haar maar extra hoe ze lui en stom is en een groot gat in haar C.V. waar ze nooit uitkomt en hopeloos is.. dat werkt vast!

Lola; ga zo door. Met geluk kan ik dit jaar mensen aannemen, en we zouden graag iemand zoals jou in ons bedrijf hebben. Dit is waarschijnlijk niet mogelijk omdat je ver weg woont, en ik niet weet of ik dit jaar mensen kan aannemen. Zo wel; Je bent echt heel welkom. Je komt over als iemand met oprechte inzet en een goed hart. Ik vermoed zo dat jij op zowat elke werkplek een positieve werknemer bent, die gewoon een prettige stabiele omgeving wil die jou vrolijk maakt. Ik ben niet de laatste die dat ziet. en ik zie het zelfs via typen.
Simitçi schreef:
29-01-2018 17:01
Donderdag mijn eerste sollicitatiegesprek , zo spannend heb echt 20 jaar niet gesolliciteerd :hyper:
En nee ik reken op niks zie net als een goede training , sowieso blij.
Succes vandaag!
Werk angst? :hyper:
Je kunt haar wel uitnodigen maar heeft ze toch wel weer een reden om niet te werken.
De leeftijd van het team, kantine staat haar niet aan, moeilijk te bereiken met ov, niet op niveau, te weinig salaris..
Wat bedoel jij met 7 dingen uitstaan Lola ? 7 brieven of mails verstuurd ?
Uitstaan vind ik echt als je uitgenodigd wordt voor een eerste gesprek.
Brejules schreef:
01-02-2018 05:23
Lolabashing, zucht.

Je hebt geen hol gelezen. Anders had je wel gelezen dat Lola al langere tijd last had van werk-angst. Hoe langer je niet werkt hoe groter dat wordt. Waar je eerst ongewassen met gemak ging solliciteren ben je nu dagen je outfit aan het plannen voor een gesprek.
Al haar vragen zeggen dit ook. Twijfels, angsten en onzekerheden. En begrijpelijk.
Hoe meer afwijzingen hoe meer je gaat geloven dat je niks bent. Hoe langer dit duurt en er een gat ontstaat hoe meer je dit gaat geloven.

Lola wil overduidelijk graag, Ze is niet lui en verwend. Zo wel had ze de moeite niet eens genomen om continu te posten hier... elke post hier is een teken dat het haar de hele dag bezig houdt... maar nee joh; vertel haar maar extra hoe ze lui en stom is en een groot gat in haar C.V. waar ze nooit uitkomt en hopeloos is.. dat werkt vast!

Lola; ga zo door. Met geluk kan ik dit jaar mensen aannemen, en we zouden graag iemand zoals jou in ons bedrijf hebben. Dit is waarschijnlijk niet mogelijk omdat je ver weg woont, en ik niet weet of ik dit jaar mensen kan aannemen. Zo wel; Je bent echt heel welkom. Je komt over als iemand met oprechte inzet en een goed hart. Ik vermoed zo dat jij op zowat elke werkplek een positieve werknemer bent, die gewoon een prettige stabiele omgeving wil die jou vrolijk maakt. Ik ben niet de laatste die dat ziet. en ik zie het zelfs via typen.
Maar jij begrijpt ook dat de manier waarop ze het hier vaak verwoord anders doet vermoeden ?
Dankjewel banaaninmijnoor !
Robinson schreef:
01-02-2018 08:03
Je kunt haar wel uitnodigen maar heeft ze toch wel weer een reden om niet te werken.
De leeftijd van het team, kantine staat haar niet aan, moeilijk te bereiken met ov, niet op niveau, te weinig salaris..
Dat speelt waarschijnlijk ook mee ja. Als je zoveel afwijzingen hebt gekregen ondanks een goed diploma en jonge leeftijd, zijn de banen waarop je hoopte inmiddels onbereikbaar geworden en eindig je dus bij een plek waar je je misschien niet op je gemak voelt. Ik heb nu 6 sollicitaties lopen waarvan ik er voor de helft redelijk enthousiast ben. Die fulltime saaie functie kan best wat worden maar ga ik het dan inderdaad een tijdje doen en als het echt niks is gewoon verder solliciteren.

Nu lopen alle trajecten door elkaar en moet je dus ook een keuze maken als er een werkgever komt die zegt dat je welkom bent, bijvoorbeeld als het
verplichte inwerktraject samenvalt met een sollicitatiegesprek voor een andere functie dan, vallen andere opties automatisch af.

Ik wil wel graag en solliciteer dus ook volop maar merk wel dat ik bij elke baan nog kritischer geworden ben. Ik wil mij blijkbaar niet te snel ergens aan verbinden. Ook omdat het voor de langere termijn een goede keuze moet zijn, anders heb je de komende 3 maanden wel een baan maar als je daarna weer opnieuw moet zoeken naar een baan omdat het een tijdelijke klus was en dat verloopt ook zo stroef als nu schiet je er niks mee op.

En ja ik ben er in mijn hoofd inderdaad continu mee bezig. Daarom zou gewoon ergens aan de slag zijn ook goed zijn. Wie weet heb ik inderdaad heel veel in mijn mars maar komt dat er thuis niet uit en door de afwijzingen geloof je niet meer in jezelf waardoor je jezelf niet positief weet te verkopen tijdens gesprekken.
Brejules schreef:
Lolabashing, zucht.

Ik ben bijna jaloers op jouw positieve mensbeeld. Ik hoop dat het ook enigszins realistisch is.

Edit: ik denk het niet namelijk
Simitçi schreef:
01-02-2018 09:37
Wat bedoel jij met 7 dingen uitstaan Lola ? 7 brieven of mails verstuurd ?
Uitstaan vind ik echt als je uitgenodigd wordt voor een eerste gesprek.
Verstuurd ja. Niet reageren is sowieso geen kans. Nu laat ik mijn interesse blijken en is het alsnog afwachten. Sommige bedrijven zoeken vrij snel iemand (specifieke startdatum in vacature) terwijl de ander rustig een maand uittrekt voor het proces. En nee een uitnodiging is geen instant succes, maar wel dat er van de andere kant ook enige interesse is.

Ik heb van 1 vacature specifiek vernomen dat als je 9 februari niks gehoord hebt je geen uitnodiging krijgt. En dat eerste gesprek 13 februari is en tweede een week later. Dus dan ben je ook bijna een maand verder voor duidelijkheid mocht het zover komen. Of je weet het volgende week al indien slecht nieuws.

Ik heb nu in ieder geval drie vacatures die 20 februari noemen als gespreks of startdatum mocht je worden uitgenodigd... Dus deze en volgende week hoop ik meer duidelijkheid te krijgen. Anders is het in het uitzonderlijke geval keuzes maken.
lola712 Weet dat je de mogelijkheid hebt om sollicitatiegesprekken in te plannen wanneer het je uitkomt hè? Werkende mensen die solliciteren doen dat ook. Dus als het samenvalt met een training elders, dan kun je het anders plannen. Overigens, als je ergens op training gaat, dan ben je aangenomen toch? Dan hoef je verder niet op gesprek.

Verder, en dit heb ik eerder gezegd, richt je nou eens op de positieve kanten van elke vacature. Dus maak alleen lijstjes van de leuke aspecten en laat zaken als leeftijd, reisafstand etc buiten beschouwing. Je hebt een vrij negatieve inslag, maar als je actief probeert het positief te bekijken, ga je dat ook uitstralen. Dus bij die leeftijd bijvoorbeeld, wees nou blij dat je dan lekker de jongste bent, en er geen 24-jarige rondloopt met een hogere functie en meer ervaring dan jij. Ik noem maar wat.
Ik kwam dit topic van me tegen. Voor de mensen die het leuk vinden om te lezen. Ik ben nu bijna een jaar werkzaam bij mijn huidige werkgever en heb sinds januari 2018 een vast contract gekregen!
ditte_ schreef:
01-02-2018 10:28
Ik kwam dit topic van me tegen. Voor de mensen die het leuk vinden om te lezen. Ik ben nu bijna een jaar werkzaam bij mijn huidige werkgever en heb sinds januari 2018 een vast contract gekregen!
Gefeliciteerd!
LizBakker schreef:
01-02-2018 10:05
lola712 Weet dat je de mogelijkheid hebt om sollicitatiegesprekken in te plannen wanneer het je uitkomt hè? Werkende mensen die solliciteren doen dat ook. Dus als het samenvalt met een training elders, dan kun je het anders plannen. Overigens, als je ergens op training gaat, dan ben je aangenomen toch? Dan hoef je verder niet op gesprek.

Verder, en dit heb ik eerder gezegd, richt je nou eens op de positieve kanten van elke vacature. Dus maak alleen lijstjes van de leuke aspecten en laat zaken als leeftijd, reisafstand etc buiten beschouwing. Je hebt een vrij negatieve inslag, maar als je actief probeert het positief te bekijken, ga je dat ook uitstralen. Dus bij die leeftijd bijvoorbeeld, wees nou blij dat je dan lekker de jongste bent, en er geen 24-jarige rondloopt met een hogere functie en meer ervaring dan jij. Ik noem maar wat.
Klopt maar die functie waar ik dan al training zou hebben duurt maar 2,5 maand. En als er gelijktijdig gesprekken zijn voor een fulltime baan ontzeg ik mezelf dus die kans. Uitzendwerk is de laatste tijd ook niks dus wil het liefst iets vast. Daar heb ik nu voor op 4 banen geregeerd die allemaal halverwege deze maand wat laten weten. Maar ik moet er ook rekening mee houden dat het allemaal afwijzingen kunnen zijn.
Ik ben weer een afwijzing rijker.

Het zou een uitzendkrachtbaan zijn en salaris/reiskosten waren al overlegd, dus verdere selectie ging om inhoud. Er is gekozen voor een andere kandidaat.

Heb weinig ervaring met overheidswerk met rechtstreeks dienstverband (=ambtenaar ipv uitzendkracht), ooit fietste ik erheen dus hoefde werkgever geen reiskosten te betalen: krijg je reiskostenvergoeding als je ambtenaar bent? Is daar iets algemeens over te zeggen? Of kun je conclusies trekken/ernaar informeren als er niks over in de vacature staat?

Ik weet dat werkgevers er niet toe verplicht zijn en dat er bij vergoeden nog varianten bestaan van kostendekkend tot vast bedrag per maand ongeacht de feitelijke kosten. Als ik reiskosten had kreeg ik ze tot nu toe altijd vergoed (tegen inlevering van buskaart of OVchip-gegevens). Maar of dat tegenwoordig in het algemeen nog standaard is bij overheid/non-profit??
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
ditte_ schreef:
01-02-2018 10:28
Leuk gefeliciteerd !!
Het gesprek was heel fijn ze vonden me enthousiast en gemotiveerd .
Er kwamen nog 7 sollicitanten na mij dus we gaan het zien.
Maar blij dat een eerste gesprek in zo veel jaar heel prettig verliep .
Brejules schreef:
Lolabashing, zucht.

Je hebt geen hol gelezen. Anders had je wel gelezen dat Lola al langere tijd last had van werk-angst.
Kritiek afdoen als bashing. Da's lekker makkelijk!

Werkangst, laat me niet lachen. Dan lees je wel met een hele rare bril op.
Ik lees alleen maar smoesjes: niet aansluitend bij opleiding, beneden haar niveau, te slecht betalend, te ver weg, werktijden zijn niet goed, team is niet leuk, enz.

Iedereen wil graag die ideale baan: perfect aansluitend op opleiding, goed salaris, leuke collega's.
Wake-up call: je krijgt niet altijd wat je wilt. Life sucks. En in het geval van een baan moet je dan op een gegeven moment genoegen nemen met een niet zo ideale baan of met een beetje pech een verre van ideale baan. Maar hee, die baan zorgt er wel voor dat je je eigen broek kunt ophouden.
Lang solliciteren en steeds afgewezen worden is frustrerend, dat zal iedereen die ooit in die situatie heeft gezeten kunnen beamen. Maar je eisen bijstellen is dan wel zo normaal.

Ik lees nergens dat Lola een psychische aandoening heeft waardoor ze is afgekeurd voor werk. Dus zal ook zij met haar "werk-angst" aan de bak moeten.

En "twijfels, angsten en onzekerheden"?
Die lees ik alleen maar waar het erom gaat of een baan wel leuk en goed betalend genoeg is om op te solliciteren.
Robinson schreef:
01-02-2018 08:03
Dat is wat JIJ leest. Ik lees tussen de regels door.
En wat ik lees zijn veel angsten en beren op de weg zien; geen verwend nest zijn.
Het zijn meer 'wat als?' vragen en dus angsten. Hoe langer je werkloos bent hoe meer je die krijgt. Een baan wordt dan namelijk een soort ongrijpbaar doel waar je hele leven van afhangt voor je gevoel. Een sollicitatie is dan geen gesprekje meer, maar gevoelsmatig een toneelstuk waar je naakt op moet staan met 10.000 toeschouwers en je een liedje moet zingen terwijl je niet kan zingen en zodra het publiek 'boooe!' zegt je in een kartonnen doos moet wonen de rest van je leven en bespuugd wordt, maar als ze het goed vinden je mag komen werken. Maar je weet nog niet of dat werk je gelukkig zal maken. Mogelijk zijn je collega's pestkoppen, verdien je te weinig, moet je uren reizen elke dag, heeft het ook nog eens een kut-katine, etc.
Waarom dit zo voelt is door mensen die vaak gemakzuchtig benadrukken dat je een nare ongewenste luie uitkeringvreter bent bij elke vraag/opmerking die je maakt. Je denkt dat Lola sneller een baan krijgt door haar af te katten? :bonk:
ika35 schreef:
01-02-2018 17:33
Kritiek afdoen als bashing. Da's lekker makkelijk!

Werkangst, laat me niet lachen. Dan lees je wel met een hele rare bril op.
Ik lees alleen maar smoesjes: niet aansluitend bij opleiding, beneden haar niveau, te slecht betalend, te ver weg, werktijden zijn niet goed, team is niet leuk, enz.

Iedereen wil graag die ideale baan: perfect aansluitend op opleiding, goed salaris, leuke collega's.
Wake-up call: je krijgt niet altijd wat je wilt. Life sucks. En in het geval van een baan moet je dan op een gegeven moment genoegen nemen met een niet zo ideale baan of met een beetje pech een verre van ideale baan. Maar hee, die baan zorgt er wel voor dat je je eigen broek kunt ophouden.
Lang solliciteren en steeds afgewezen worden is frustrerend, dat zal iedereen die ooit in die situatie heeft gezeten kunnen beamen. Maar je eisen bijstellen is dan wel zo normaal.

Ik lees nergens dat Lola een psychische aandoening heeft waardoor ze is afgekeurd voor werk. Dus zal ook zij met haar "werk-angst" aan de bak moeten.

En "twijfels, angsten en onzekerheden"?
Die lees ik alleen maar waar het erom gaat of een baan wel leuk en goed betalend genoeg is om op te solliciteren.
In mijn gemeente is het zo dat als ik langer dan 3 maanden een baan heb, mijn uitkering gestopt wordt. Als ik dan weer zonder werk komt te zitten krijg ik 1 maand geen uitkering. 1 maand waar ik niet de huur kan betalen en op straat kom te staan. Dit doen ze met het idee dat het moeilijker is om 'lekker' uitkering te trekken en ik blijf solliciteren. Echter groeien banen hier niet aan bomen.
Ik moet dus kiezen; een fulltime baan met direct langdurig contract of in uitkering blijven.
Aangezien een tijdelijke baan kan resulteren in op straat belanden. Hierdoor werd ik ook selectiever bij het solliciteren. Deze baan móest meteen perfect zijn. Ik kan het niet riskeren om bij een baan te belanden waarbij dat niet zo zal lopen en ik nog verder van huis ben door op straat te moeten wonen. Dit systeem zet je enorm gevangen.

Ik ben er uit gekomen om uiteindelijk tegen al mijn normen en waarden in zwart te gaan werken. Ik had geen keus. Door dit zwart werken heb ik mijn eigen bedrijf kunnen beginnen. Ik mocht namelijk geen vrijwilligerswerk doen, geen KVK aanvragen, etc. Nu zal dit niet in alle gemeenten zo zijn. Ik ben mijn bedrijf zwart begonnen, toen het vrij snel erg goed liep heb ik mijn uitkering opgezegd, direct KVK aangevraagd en ben het wit gaan doen. Nu een jaar later heb ik een eigen koophuis en zal ik mensen moeten gaan aannemen.
Dit had niet gekunnen als ik met dit systeem was meegegaan. Dit systeem maakt mensen mank. Ik weet niet hoe het zit in jullie gemeenten; maar hier is álles wegbezuinigd. Er valt geen opleiding te volgen, je mag niet zelfstandig beginnen, en je moet banen aannemen die normaal prima betaalde banen hadden kunnen zijn maar nu lekker goedkoop voor de werkgever zijn omdat je dat doet met behoud van uitkering. Deze mensen geven je na 3 maanden uiteraard geen vast contract want die hebben liever een andere gratis werknemer. etc. Maar wat wel gebeurd is dat het jou herhaaldelijk verteld wordt dat jij niks waard bent omdat je geen baan hebt en je jezelf kapot zou moeten schamen en beter van deze wereld kan verdwijnen. Je bent uitschot. (ja zelfs bij het UWV zelf).
En het helpt voor geen meter als anderen je dat ook nog eens gaan vertellen. Waarom wil je Lola zo graag haten? Ben je zelf onzeker? Voel jij je zekerder als je andere mensen ziet die het kut hebben zodat je tegen jezelf kan zeggen dat jij het allemaal prima en perfect doet? Jij kunt ook vrij makkelijk Lola zijn hoor. Verkijk je daar niet op.
Brejules schreef:
01-02-2018 19:15

En het helpt voor geen meter als anderen je dat ook nog eens gaan vertellen. Waarom wil je Lola zo graag haten? Ben je zelf onzeker? Voel jij je zekerder als je andere mensen ziet die het kut hebben zodat je tegen jezelf kan zeggen dat jij het allemaal prima en perfect doet? Jij kunt ook vrij makkelijk Lola zijn hoor. Verkijk je daar niet op.
Haha wat een onzin. Als je Lola hebt gevolgd zou je zien dat ze al 1.5 jaar geen werk heeft, vanwege haar eigen schuld. Ze had een postbode baan kunnen aanpakken, maar nee dat was te min en "niet op niveau".
Daarnaast nog ontelbare baantjes wat ze afwees.
Waar staat dat wij het allemaal perfect doen? Dat zie je volgens mij nergens terug. Haten is wel een groot woord, ook weer iets wat ik nergens teruglees.
En om eerlijk te zijn denk ik niet snel in de positie van Lola te komen en 1.5 jaar in de bijstand te komen. Je baan kwijtraken dat kan iedereen overkomen maar in tegenstelling tot Lola zou ik me niet te min voelen om schoon te maken of de post rond te brengen. Maargoed je wil Lola toch een baan aanbieden? Staat er toch nog 1 werkgever in ieder geval te springen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven