Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Simitçi schreef:
16-01-2018 18:05
Iemand hier de training succesvol naar werk van het uwv gevolgd ?
Ik niet, maar ik begreep van UWV dat ik de doelgroep niet was.
Alle reacties Link kopieren
Helaas niet door. Qua competenties allemaal prima maar als persoonlijkheid zagen ze mij daar niet zitten. Overigens niet dat ik niet aardig ben ofzo maar je moet redelijk extravert zijn en dat ben ik niet, zit in je of niet... Wel vreselijke domper want nu weer helemaal terug bij af en al 1,5 jaar niet aan de bak wegens te slim, te weinig ervaring en nu dus ook omdat ik niet sprankelend genoeg zou zijn. Wat nu? (naast even vreselijk balen, zit je dan met je goede gedrag).
Ik zou dus een administratieve functie moeten hebben maar als er één sector lastig is naast communicatie is die het wel.
lola712 schreef:
18-01-2018 11:36
Helaas niet door. Qua competenties allemaal prima maar als persoonlijkheid zagen ze mij daar niet zitten. Overigens niet dat ik niet aardig ben ofzo maar je moet redelijk extravert zijn en dat ben ik niet, zit in je of niet... Wel vreselijke domper want nu weer helemaal terug bij af en al 1,5 jaar niet aan de bak wegens te slim, te weinig ervaring en nu dus ook omdat ik niet sprankelend genoeg zou zijn. Wat nu? (naast even vreselijk balen, zit je dan met je goede gedrag).
Ik zou dus een administratieve functie moeten hebben maar als er één sector lastig is naast communicatie is die het wel.
Hè bah, wat vervelend.

Hebben ze dat echt zo gezegd? Dat ze je persoonlijkheid niet zien zitten? Goh. Vaak geven ze dat soort feedback niet zo concreet en zeggen ze gewoon dat andere kandidaten meer geschikt waren.

Administratieve functies kun je op zich in alle sectoren doen.

Overigens zijn er genoeg communicatiefuncties voor meer introverte mensen, bijvoorbeeld analytische functies, of CRM-achtige functies die meer op databases etc. gericht zijn. Bij mij op werk zitten er mensen die zich volledig op marketinglijsten en databeheer richten, die vallen ook onder de communicatieafdeling, maar dat zijn weer andere mensen dan de PR en media-medewerkers.
LizBakker schreef:
18-01-2018 12:50
Hè bah, wat vervelend.

Hebben ze dat echt zo gezegd? Dat ze je persoonlijkheid niet zien zitten? Goh. Vaak geven ze dat soort feedback niet zo concreet en zeggen ze gewoon dat andere kandidaten meer geschikt waren.

Administratieve functies kun je op zich in alle sectoren doen.

Overigens zijn er genoeg communicatiefuncties voor meer introverte mensen, bijvoorbeeld analytische functies, of CRM-achtige functies die meer op databases etc. gericht zijn. Bij mij op werk zitten er mensen die zich volledig op marketinglijsten en databeheer richten, die vallen ook onder de communicatieafdeling, maar dat zijn weer andere mensen dan de PR en media-medewerkers.
Ja, wel hele goede feedback verder hoor en zit kern van waarheid in.. gewoon goed en eerlijk gesprek,, maar wil gewoon zo graag aan de slag en dat lukt nu niet. Ik ben weer terug bij af. Het team is ook best mondig zei de manager dus ze waren bang dat mijn benen werden afgezaagd.

Er is één baan waar ik inhoudelijk zou passen maar die zit 2,5 uur enkele reis verderop en gaat m dus niet worden. Normaal zou ik verhuizen overwegen maar wat ik nu heb krijg ik daar nooit.
lola712 schreef:
18-01-2018 13:38
Ja, wel hele goede feedback verder hoor en zit kern van waarheid in.. gewoon goed en eerlijk gesprek,, maar wil gewoon zo graag aan de slag en dat lukt nu niet. Ik ben weer terug bij af. Het team is ook best mondig zei de manager dus ze waren bang dat mijn benen werden afgezaagd.

Er is één baan waar ik inhoudelijk zou passen maar die zit 2,5 uur enkele reis verderop en gaat m dus niet worden. Normaal zou ik verhuizen overwegen maar wat ik nu heb krijg ik daar nooit.
Nou ja, misschien was je dan ook wel heel ongelukkig geworden in die functie. Maar wel heel vervelend natuurlijk.
lola712 schreef:
18-01-2018 13:38

Kei vervelend Lola. Even balen mag. Maar je laatste opmerking irriteert me. Je wil werken of niet. Ook als dat betekent dat je een ander soort huis terug krijgt. Zo ben je weer een smoes aan het bedenken. Er zijn zoveel opties, maar je grijpt ze niet aan meid.
konijn82 schreef:
18-01-2018 16:07
Kei vervelend Lola. Even balen mag. Maar je laatste opmerking irriteert me. Je wil werken of niet. Ook als dat betekent dat je een ander soort huis terug krijgt. Zo ben je weer een smoes aan het bedenken. Er zijn zoveel opties, maar je grijpt ze niet aan meid.
Ik ben bereid te verhuizen (mits ik dé baan krijg) maar dat is makkelijker gezegd dan uiteindelijk gedaan. De huizenmarkt (zowel huur als sociaal) is momenteel erg lastig, zeker de randstad.

Wat voor banen raden jullie mij aan? Elke keer is er wel wat en ondanks nu dat ik aan alle eisen voldoe en mensen niet twijfelen aan mijn capaciteiten, zien ze mij als persoon daar niet en ze denken dat ik beter kan gezien mijn opleidingsniveau. Pfff, ik wil gewoon werken! Volgende week ook niks op de planning, ondertussen is de maand januari al bijna om.... Kan wel weer op alle 'simpele' baantjes reageren maar dan krijg ik weer de hele te duur / wat doe jij hier met je diploma redenen.
Ik snap best dat je er de balen van hebt. Wel heb ik het idee dat je je pijlen op 2 vacatures per maand ofzo richt, waardoor je relatief weinig sollicitaties doet.
Daarnaast is het enerzijds de werkgever die vindt dat je steeds net niet past, maar anderzijds zie ik jou veel vaker om allerlei uiteenlopende drogredenen een baan afwijzen. Wat let je om een uitzendbureau binnen te lopen met de mededeling dat je alles wil aanpakken. Maar dan ook echt alles. Van de plee schrobben tot aan de lopende band tot aan in de kassen werken. Dan ben je aan de slag. En dán weer verder.
lola712 schreef:
18-01-2018 17:59
Ik ben bereid te verhuizen (mits ik dé baan krijg) maar dat is makkelijker gezegd dan uiteindelijk gedaan. De huizenmarkt (zowel huur als sociaal) is momenteel erg lastig, zeker de randstad.

Wat voor banen raden jullie mij aan? Elke keer is er wel wat en ondanks nu dat ik aan alle eisen voldoe en mensen niet twijfelen aan mijn capaciteiten, zien ze mij als persoon daar niet en ze denken dat ik beter kan gezien mijn opleidingsniveau. Pfff, ik wil gewoon werken! Volgende week ook niks op de planning, ondertussen is de maand januari al bijna om.... Kan wel weer op alle 'simpele' baantjes reageren maar dan krijg ik weer de hele te duur / wat doe jij hier met je diploma redenen.
Waarom probeer je geen callcenter? Is in ieder geval leerzaam en goed voor je communicatieve vaardigheden. Daarnaast is het vaak erg gezellig en bij bepaalde bedrijven zijn er ook goede doorgroeimogelijkheden. Plus het vult je cv en er is veel werk in ;-) Ik werk zelf ook in een callcenter en ik ben ook niet echt extravert, is ook helemaal niet nodig, als je je maar goed uit kunt drukken ;)
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
Vervelend Lola, maar geen reden om er in te blijven hangen. Even balen en de volgende dag weer verder!
Banaaninmijnoor schreef:
18-01-2018 20:49
Vervelend Lola, maar geen reden om er in te blijven hangen. Even balen en de volgende dag weer verder!
Tja ik was er zó dichtbij, zag mij daar ook helemaal aan de slag gaan... voldeed aan alle eisen etc. Overal lees je dat er minder werklozen zijn, maar dan moeten ze je wel aannemen! Nog steeds zijn er veel sollicitanten dus bedrijven hebben de keuze! Ene werkgever wilt een wat extravert type, ander introvert. Het is gewoon ondanks dat ik zo ben en dat het qua karakter positief is, wel een enorme deuk in mijn zelfvertrouwen in solliciteren. Wéér niet door. Normaal al afwijzing bij selectie, nu gespreksronde. Ik moet de komende dagen echt even bedenken wat dan wél bij mij past. Eigen sector lukt niet, sommige banen ben ik dus ook niet geschikt voor.. blijft weinig over. Callcenter misschien dan toch overwegen?
Zooo herkenbaar... ik kreeg vandaag te horen dat ik te opgewekt ben. Eeh ja, wat wil je dan, dat ik met een chagrijnige bakkes aanschuif tijdens een gesprek? Goed, het was voor mij een training, weer eens een gesprek ervaren, maar irritant was het wel.
lilguinea schreef:
18-01-2018 21:58
Zooo herkenbaar... ik kreeg vandaag te horen dat ik te opgewekt ben. Eeh ja, wat wil je dan, dat ik met een chagrijnige bakkes aanschuif tijdens een gesprek? Goed, het was voor mij een training, weer eens een gesprek ervaren, maar irritant was het wel.
Het gesprek zelf was prima en ze hadden ook echt wel een punt, maar in dit geval was het extra zuur omdat ze mij qua werkzaamheden met vlag en wimpel zouden aannemen, maar ik miste 'the sparkle', dat ik er als persoon zou staan. En dat was dus niet eens negatief. Ik denk ook dat mijn opleidingsniveau meespeelt.. manager had mavo, ik hbo. Hij zei: wat doe je hier, je bent slim! Ja hallo, werken! Ik overweeg serieus mijn opleiding te schrappen/veranderen voor sommige functies!
lola712 schreef:
18-01-2018 22:10
Het gesprek zelf was prima en ze hadden ook echt wel een punt, maar in dit geval was het extra zuur omdat ze mij qua werkzaamheden met vlag en wimpel zouden aannemen, maar ik miste 'the sparkle', dat ik er als persoon zou staan. En dat was dus niet eens negatief. Ik denk ook dat mijn opleidingsniveau meespeelt.. manager had mavo, ik hbo. Hij zei: wat doe je hier, je bent slim! Ja hallo, werken! Ik overweeg serieus mijn opleiding te schrappen/veranderen voor sommige functies!
Balen zeg! Maar je persoonlijkheid pas je sowieso niet zomaar aan. Als je je opleiding schrapt, heb je dan niet een gat in je CV? Zou er zelf sowieso niet over liegen, omdat ik veel te bangheid dat dat uitkomt...
Donderdag mijn eerste sollicitatiegesprek , zo spannend heb echt 20 jaar niet gesolliciteerd :hyper:
En nee ik reken op niks zie net als een goede training , sowieso blij.
Simitçi schreef:
29-01-2018 17:01
Donderdag mijn eerste sollicitatiegesprek , zo spannend heb echt 20 jaar niet gesolliciteerd :hyper:
En nee ik reken op niks zie het als een goede training , sowieso blij.
Hoe belangrijk is een klik met het team of bedrijf voor jullie? Ik zie een vacature die mij op zich wel aanspreekt maar het bedrijf/team niet zo. Ik zou dan werken met allemaal 40-50+-ers en ik wil juist mensen van mijn eigen leeftijd ontmoeten (eind 20/begin 30). De organisatie is verder ook niet zo heel 'hip'. Ik zou mij er waarschijnlijk niet heel snel thuisvoelen, maar werk is werk. Bij een ander bedrijf hoor ik voor half februari niks en verwacht ik dat gezien het aantal reacties mijn kansen kleiner zullen zijn. Bij nog een ander bedrijf kan ik slechts 2,5 maand 3 dagen per week aan de slag dus dat overweeg ik alleen als de rest allemaal niks is geworden.

Inmiddels op 5 vacatures gereageerd om mijn kansen te spreiden, ik hoop dat ik straks wat te kiezen heb! Elke baan heeft voor- en nadelen.
Ik heb net vandaag weer eens gezegd dat ik een klik belangrijk vind met af en toe samen lunchen als het zo uitkomt qua werkrooster. Misschien word ik nu afgewezen omdat ze altijd individueel lunchen ofzo, maar dat is dan op zich ook wel een prima overweging als je tussen kandidaten moet kiezen. Leeftijd doet er niet per se heel veel toe is mijn ervaring. Bij mijn vorige werkplek varieerde de leeftijd van 22 tot 65.

Waarom die laatste optie pas overwegen als het 'niet anders kan'? (even in mijn eigen woorden ;-) )
Hoe zeker denk je te weten dat het na 2,5 maand weer ophoudt? Zo'n werkplek is voor mij wel eens 3x zolang geworden. En als het wel 2,5 maand is dan heb je mogelijk weer waardevolle werkervaring om met je volgende sollicitatie over te vertellen.
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
ikvraaghet schreef:
31-01-2018 16:22
Ik heb net vandaag weer eens gezegd dat ik een klik belangrijk vind met af en toe samen lunchen als het zo uitkomt qua werkrooster. Misschien word ik nu afgewezen omdat ze altijd individueel lunchen ofzo, maar dat is dan op zich ook wel een prima overweging als je tussen kandidaten moet kiezen. Leeftijd doet er niet per se heel veel toe is mijn ervaring. Bij mijn vorige werkplek varieerde de leeftijd van 22 tot 65.

Waarom die laatste optie pas overwegen als het 'niet anders kan'? (even in mijn eigen woorden ;-) )
Hoe zeker denk je te weten dat het na 2,5 maand weer ophoudt? Zo'n werkplek is voor mij wel eens 3x zolang geworden. En als het wel 2,5 maand is dan heb je mogelijk weer waardevolle werkervaring om met je volgende sollicitatie over te vertellen.
Omdat dat er heel duidelijk bij staat (misschien om ook geen illusies te wekken). Natuurlijk heb je altijd werkervaring opgedaan, maar een beetje zekerheid is voor mij ook wel belangrijk. Maar de andere functie (fulltime, jaarcontract) lijkt me dan weer niet zo geweldig qua team (ja, staat plaatje bij en organisatie zelf spreekt helaas boekdelen).

Daarom heb ik nu ook op meerdere vacatures gereageerd, eerst maar kijken of er wat uitkomt en anders kan ik altijd nog ergens beginnen en in de proeftijd stoppen als een andere baan beter/leuker is.
lola712 Nooit eerst andere dingen afwachten en dan pas reageren als die andere dingen niets worden. Het is veel beter om meteen te reageren, anders vis je overal achter het net.

En inderdaad, wij hebben hier mensen rondlopen die voor twee maanden aan de slag gingen en er inmiddels 3 jaar werken.

Verkijk je ook niet op leeftijden etc. Dat kan juist veel mogelijkheden bieden en het is fijn als je niet de "competitie" aan hoeft te gaan met andere juniors. Vaak kun je juist heel veel leren van seniors, en is er veel werk waar zij misschien geen zin meer in hebben, dat jij dan lekker zelfstandig kunt doen.

En je kunt heel goed een klik of band hebben met mensen die wat ouder zijn dan jij (40+ bedoel je, ofzo?). Ik ben heel goed bevriend geraakt met een oud-collega die 48 was en ik was toen 29. Ik ga nog steeds met hem om. Lachen mensen zijn hun hele leven leuk. Zure mensen zijn als ze jong zijn ook al zeurpieten.
Liz Bakker
Ik heb de training gevolgd. Was zelfs leuk. Wel allemaal 45+, dus ik denk dat jij jonger bent?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
lola712 schreef:
18-01-2018 21:52
Tja ik was er zó dichtbij, zag mij daar ook helemaal aan de slag gaan... voldeed aan alle eisen etc. Overal lees je dat er minder werklozen zijn, maar dan moeten ze je wel aannemen! Nog steeds zijn er veel sollicitanten dus bedrijven hebben de keuze! Ene werkgever wilt een wat extravert type, ander introvert. Het is gewoon ondanks dat ik zo ben en dat het qua karakter positief is, wel een enorme deuk in mijn zelfvertrouwen in solliciteren. Wéér niet door. Normaal al afwijzing bij selectie, nu gespreksronde. Ik moet de komende dagen echt even bedenken wat dan wél bij mij past. Eigen sector lukt niet, sommige banen ben ik dus ook niet geschikt voor.. blijft weinig over. Callcenter misschien dan toch overwegen?
Wat ik me wel afvraag, Lola, is of je op je opleiding als introvert persoon wel goed zat? Want in veel typische communicatiebanen, zitten vaak echt extraverte mensen. Misschien is een startersfunctie als administrator beter, kun je in veel sectoren terecht en je leert er belangrijke vaardigheden.

Overigens ben ik ook introvert, maar niet per se verlegen en zeker niet op mijn mondje gevallen. Dat bedrijf gaf nu wel aan dat je te introvert leek, maar kwam je niet gewoon te verlegen over ofzo? Want dat is totaal niet hetzelfde.

Overigens lijkt het erop dat ik me hier binnenkort ook bij aan kan sluiten. Het rommelt flink in het bedrijf waar ik nu zit.
Simitçi schreef:
29-01-2018 17:01
En nee ik reken op niks zie net als een goede training , sowieso blij.
Succes alvast!
lola712 schreef:
31-01-2018 15:41
Hoe belangrijk is een klik met het team of bedrijf voor jullie?
Dat hangt er helemaal vanaf.
Vanuit een baan met keuze uit 3 verschillende nieuwe banen die je aangeboden worden: heel belangrijk.
Vanuit anderhalf jaar werkloos thuis: volstrekt onbelangrijk.
marcellav schreef:
31-01-2018 17:35
Liz Bakker
Ik heb de training gevolgd. Was zelfs leuk. Wel allemaal 45+, dus ik denk dat jij jonger bent?
Bedoel je de sollicitatietraining? Ik ben 37, dus dat is niet zo heel veel jonger. Mij werd gewoon vanuit UWV verteld dat ik die training niet nodig had, ze hebben er niet bij gezegd waarom. Lijkt me niet dat het met leeftijd te maken heeft? Dat kan voor elke leeftijd nuttig zijn.

Fijn dat je het leuk vond!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven