Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij geven wel redelijk wat uit aan reizen maar weer minder aan spullen of andere materiële zaken. We hebben best veel spullen nog steeds van toen we gingen samen wonen. Daar moet ik echt eens doorheen want veel staat al jaren en jaren in dozen opgeslagen nog in een kamer die we niet gebruiken.
Flashy schreef:
01-02-2018 23:19
Wij geven wel redelijk wat uit aan reizen maar weer minder aan spullen of andere materiële zaken.

Dit. Dat scheelt niet alleen geld (omdat je niet zonder iets te kopen bij de Action vandaan kunt komen), maar vooral ook veel ruimte in huis. Ik spaarde altijd al flink, maar ik ben pas echt bewust gaan minimaliseren toen we hadden besloten kleiner te gaan wonen. En dan bedoel ik echt heel veel kleiner: van een woning van vier etages naar een appartement van 70 m2. We zijn in de tijd dat het gebouwd werd anderhalf jaar bezig geweest met spullen uitzoeken en weggeven/weggooien. Toen we naar onze huidige woning verhuisden hadden we zelfs ruimte over! En we letten er nog steeds op dat er niet weer ongemerkt allerlei spullen bijkomen. We kopen zelden kleding of schoenen, alleen als we écht iets nodig hebben. Het kan dus zomaar gebeuren dat ik in een jaar tijd alleen wandelsokken en een bh koop, of wat ondergoed. Verder laat ik me niet verleiden door Actionmeuk of 'leuke spulletjes' van welke winkel dan ook. Ik hoef niet elk jaar een nieuwe telefoon. Ik geef geen geld uit aan stationskoffie of benzinepompbroodjes. We koken elke dag zelf met verse groenten, eten geen vlees (maar dat doe ik al dik 35 jaar niet meer) en eten zelden een bezorg- of afhaalmaaltijd (dat is nog gezonder ook). We zijn blij met de inrichting van ons huis en hoeven daar geen wisselende kussentjes of andere accessoires voor aan te schaffen. Enzovoort, enzovoort, enzovoort. Minder kopen is beter voor je portemonnee en beter voor het milieu. De kunst is om te leren tevreden te zijn met wat je hebt, en niet altijd maar meer spullen te willen. Zodra je tevreden bent is minimaliseren geen opgave meer en gaat het eigenlijk vanzelf.
Zou daarin je leeftijd ook een rol spelen? Als twintiger heb je wellicht veel meer het idee dat je mee moet doen (of wilt doen) met de laatste mode in kleding en decoraties. Als veertiger is die drang wellicht een stuk minder. Ik kom gewoon heel weinig in winkels (buiten de supermarkt). En ik krijg geen nieuwsbrieven of folders. Je hebt al die dingen die ze je graag willen verkopen gewoon niet nodig.
Marana-- schreef:
02-02-2018 08:12
Zou daarin je leeftijd ook een rol spelen? Als twintiger heb je wellicht veel meer het idee dat je mee moet doen (of wilt doen) met de laatste mode in kleding en decoraties. Als veertiger is die drang wellicht een stuk minder. Ik kom gewoon heel weinig in winkels (buiten de supermarkt). En ik krijg geen nieuwsbrieven of folders. Je hebt al die dingen die ze je graag willen verkopen gewoon niet nodig.
Zou best kunnen, maar ik zit in die eerste categorie en kom eigenlijk ook nauwelijks in winkels. Bij leeftijdsgenoten is het vooral online shoppen volgens mij. Dat is natuurlijk makkelijk en toegankelijk. Maar ik zie ook leeftijdsgenoten juist enorm veel 2e hands kopen. Gewoon nieuwe schoenen op marktplaats, de kringloop is echt geen 'taboe'. Voor zover dat het dat ooit was natuurlijk, maar dat is denk ik meer iets van tieners die niet gezien willen worden met oud mobieltje, 2e hands meubel of kleding.
Marana-- schreef:
Als twintiger heb je wellicht veel meer het idee dat je mee moet doen (of wilt doen) met de laatste mode in kleding en decoraties.

Die drang had ik (gelukkig) ook als twintiger al niet. :P Wel had ik misschien vaker het gevoel dat ik iets miste en dat ik x of y échg nodig had om me van dat gevoel af te helpen/om me gelukkig(er) te maken.
Marana-- schreef:

Ik heb die drang op het gebied van kleding nooit gehad. Qua decoratie blijkbaar wel, volgens mijn man dan. Ik heb zelf niet het idee dat ik alles wat trendy is luek vind, maar hij zegt dat ik toch wel met de mode meeloop (omdat ik momenteel flamingo's en ananassenpatroontjes erg leuk vind, en dat is 'in') Maar volgens mij zijn er ook meer dan genoeg trends die ik helemaal niet leuk vind en is het soms toevallig zo dat ik dingen die wél 'in' zijn leuk vind.
Consuminderen begon bij mij op het moment dat ik mijn AOW leeftijd ergens op het internet berekende, ik zou op mijn 69ste pas recht hebben op de AOW.
Het idee dat ik als een oud vergrijst vrouwtje elke dag naar mijn werk moet kruipen, omdat de hypotheek betaald moet worden, stond me zo tegen, dat er een koude rilling door mijn rug ging. NO WAY dat ik als een 69-jarige nog mee ga doen aan de hedendaagse ratten race.

Dus sinds twee jaar consuminder ik als en gek, en dat doe ik door:

- Niet onnodig de stad in gaan om te slenteren, want je vindt altijd wel wat om te kopen.
- Dochter thuis te laten als ik voor een verjaardagskadootje naar de Intertoys moet (duur! ), want dan wil dochter ook wat hebben.
- Geen pakjes en zakjes meer bij het koken, en geen voorgesneden groenten etc.
- De Action/ Xenos vermijden.
- Alle luxe abbonementen de duur uit.
- De auto meer laten staan.
- De stations brood/koffie negeren.
- Brood mee naar werk.
- Uitjes, pretparken, indoor speelparadijsen beperken.
- Vaker naar de kringloop, als ik iets nodig heb.
Etc..

Ik kan nog wel heel lang doorgaan, maar het komt erop neer, dat ik elke cent die eruit gaan bewust uitgeef, en niet meer zo klakkeloos ben.

De knop is om, en blijft om, want ik ben afgekickt van het onnodig geld uitgeven aan onzin. En ik merk dat het werk, hou geld over als water.
Natuurlijk werkt dat.
Alleen je moet het bewust doen en het ook echt willen.
Die AOW leeftijd vond ik ook wel heel confronterend.
Dat heeft mij ook wel gemotiveerd om mijn zaken goed op orde te hebben/houden.
Sinds de relatie met mijn ex verbroken is houd ik veel geld over 8-) Mijn huidige vriend heeft mijn ogen geopend wat betreft aflossen van mijn huis.

Ik ben nooit een big spender geweest, ik heb zelfs een hekel aan kleding winkelen. Ook vind ik het heerlijk om periodiek door mijn spullen te gaan en alles weg te geven wat ik niet meer nodig heb. Mijn moeder gaat meer richting verzamelwoede en ik wil daar niet eindigen.

Ik denk dat consuminderen positieve effecten heeft op milieu, huis, tijdsbesteding (minder troep, minder zorgen) en uiteindelijk vrijheid (geen slaaf meer van moeten kopen, niet meer moeten werken etc).
Wij hebben hier altijd geleefd van het bedrag dat we nu hebben dus we zijn het gewend. Het lijkt me moeilijk om veel gewend te zijn en dan ineens een stap terug te moeten doen.

Porterenee vind ik leuk om te volgen, maar staat qua salaris erg ver van me af. En als ik dan lees dat ze een no spend weekend heeft, maar wel boodschappen ‘mag’ doen en er normaal 200 doorheen jast, dan voel ik me erg arm met mijn voedingsgeld van 70 per week...

Ik lees liever de oude columns en boeken van Hanneke van Veen en Rob van Eeden.

Hier gaat het verder goed. Heb een poosje niet geschreven hier, maar wel gelezen. We hebben ons spaardoel van 2017 gehaald. Duoschuld wordt langzaam afgelost. Ik heb nog gekeken of er een mogelijkheid is om een huis te kunnen kopen maar dat is niet te doen, helaas. We moeten dus voorlopig blijven huren...
wilma36 schreef:
01-02-2018 21:28
1 van de eerste dingen die ik ook gedaan heb, zelf kaas raspen ipv steeds zakjes kopen, ook omdat we daar vaak veel van weg gooiden (soms de helft). Nu ik het zelf rasp van een stuk waar we ook plakjes van snijden nog geen kaas weg hoeven gooien.
Tip: aangebroken zakjes geraspte kaas kan je gewoon invriezen. In de koelkast gaat het idd best snel schimmelen, maar in de vriezer blijft het gewoon goed. En omdat het kleine stukjes zijn is het ook supersnel weer ontdooid, ik gooi het soms rechtstreeks uit de vriezer op mijn warme eten, merk je niets van. Qua prijs is zelf raspen van een groot stuk vast nog wel wat voordeliger (maar ook meer werk), maar als het puur om het niet hoeven weggooien gaat is de vriezer dus een prima optie.
Waar komt trouwens dat idee van 'je kan niet bij de Action/Xenos/Ikea langs gaan zonder iets of meer te kopen dan dat je van plan was'?
Als ik daar al kom (zo min mogelijk) dan neem ik echt alleen maar mee wat ik nodig heb.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
05-02-2018 16:54
Waar komt trouwens dat idee van 'je kan niet bij de Action/Xenos/Ikea langs gaan zonder iets of meer te kopen dan dat je van plan was'?
Als ik daar al kom (zo min mogelijk) dan neem ik echt alleen maar mee wat ik nodig heb.
Ligt er denk ik een beetje aan met welke intentie je erheen gaat. Als ik naar Ikea of Action ga zonder 'plan', dus 'gewoon even kijken' dan kom ik altijd met meer thuis dan ik had gedacht. Maar als ik van tevoren weet wat ik wil gaan kopen dan heb ik dat een stuk minder. Vorige week nog bij de Action, een cadeautje gekocht voor een kindje uit mijn zoontjes klas. Dan vind ik het helemaal niet moeilijk om me aan dat plan te houden
Bumba1985 schreef:
05-02-2018 18:04
Ligt er denk ik een beetje aan met welke intentie je erheen gaat. Als ik naar Ikea of Action ga zonder 'plan', dus 'gewoon even kijken' dan kom ik altijd met meer thuis dan ik had gedacht. Maar als ik van tevoren weet wat ik wil gaan kopen dan heb ik dat een stuk minder. Vorige week nog bij de Action, een cadeautje gekocht voor een kindje uit mijn zoontjes klas. Dan vind ik het helemaal niet moeilijk om me aan dat plan te houden
Maar wat trekt je dan zo in die winkels om er zomaar te gaan kijken, dat vraag ik me dan oprecht af. Ik vind ze druk en onoverzichtelijk.
Bij de action kost me dat geen moeite, dat vind ik vooral zooi. Het enige wat ik daar koop zijn dingen als emmers, gardes, maatbekers. Praktische spullen dus. Bij de Xenos kom ik nooit.

Bij IKEA vind ik het ook altijd lastig, maar ik moet eerlijk zeggen dat als ik er heen ga ik me daar ook op instel. En het is niet perse nutteloos, want alles wat ik daar heb gekocht, gebruik ik ook.
V1k1ng schreef:
05-02-2018 19:00
Maar wat trekt je dan zo in die winkels om er zomaar te gaan kijken, dat vraag ik me dan oprecht af. Ik vind ze druk en onoverzichtelijk.
Bij Ikea is dat voor ons vooral het totaal-concept. Zoontje kan er even een uurtje in Smalland spelen terwijl wij even rondkijken voor wat we op dat moment nodig hebben. En ja, vaak verdwijnen er dan ook weer wat extra voorraadpotten of waxine-lichtjes oid in het karretje. Of we gaan even wat eten. Dat tikt altijd aan, dus tegenwoordig nemen we echt een boodschappenlijstje mee als we naar Ikea gaan.

Bij de Action kom ik ook niet zo vaak meer, maar ze hebben er vaak leuk en goedkoop knutselmateriaal voor zoontje (en voor mezelf!). Cadeautjes voor kinderen koop ik daar ook vaak. Soms schoonmaakmiddelen oid. En vroeger kwam ik vaak met iets van washi tape terug. Nu ik me heb voorgenomen dat ik pas weer wat nieuws mag kopen als ik een heel rolletje heb opgemaakt, gebeurt dat momenteel dus niet meer.

Overigens ben ik lid van verschillende bullet journal groepen, dus als er weer eens iets nieuws bij de Action ligt word ik daar altijd van op de hoogte gesteld via die groep. Sinds ik heb ingesteld dat ik niet meer automatisch de berichten krijg van die groep, ben ik veel minder vaak geneigd om naar de Action te gaan. :lol: Dus blijkbaar heeft dat toch wel effect op me, om elke keer geconfronteerd te worden met koopjes. En werkt het beter om mezelf er niet teveel mee te confronteren ipv wilskracht te hebben :roll:
plek schreef:
05-02-2018 19:05
Bij de action kost me dat geen moeite, dat vind ik vooral zooi. Het enige wat ik daar koop zijn dingen als emmers, gardes, maatbekers. Praktische spullen dus. Bij de Xenos kom ik nooit.

Bij IKEA vind ik het ook altijd lastig, maar ik moet eerlijk zeggen dat als ik er heen ga ik me daar ook op instel. En het is niet perse nutteloos, want alles wat ik daar heb gekocht, gebruik ik ook.

Mijn hele huis is zo'n beetje IKEA :biggrin: Van lampen tot de koffietafel, klokken, bestek, voorraadpotten, onderzetters enz. Ik ben fan :biggrin: Maar ik heb nu wel zo'n beetje alles. Behalve van die op afstand bedienbare lampen, maar da's meer mijn man z'n ding, dat hoeft van mij niet zo nodig :)
Ik maak altijd een lijstje van bepaalde winkels, zodat als ik dan ga ik gelijk alles mee kan nemen wat ik nodig heb.

Ik heb bijvoorbeeld een lijstje 'drogist', lijstje 'de Tuinen', lijstje 'Ikea'. Daar hebben ze bijvoorbeeld de fijnste afwasborstels en hersluitbare zakjes. En we hebben kommetjes nodig, die sneuvelen een voor een. Nouja, als ik dan ga, neem ik dat lijstje mee en ben ik voor een hele poos weer klaar. Maar er belandt vaak wel een plant of iets praktisch voor in de keuken in het karretje, wat niet op het lijstje stond.

Maar ik heb het excuus dat we nog niet zo lang samenwonen. Hiervoor woonden we beide in een gedeelde woning, dus we zijn nu nog steeds bezig met inrichten.
Waar ik het meest wegkom met producten die ik van tevoren niet wist is toch de kringloopwinkel. omdat je daar nooit precies weet wat je tegenkomt...
Ik ben nu wat blogs aan het lezen, maar de meesten hebben kinderen en/of een vrij groot salaris.
Staat in de OP toevallig ook een blog van iemand in mijn situatie: twintiger/dertiger zonder kinderen?

Edit: ik kijk scheef, er staan gewoon blogs die aansluiten. :)
Bumba1985 schreef:
05-02-2018 19:06
Bij Ikea is dat voor ons vooral het totaal-concept. Zoontje kan er even een uurtje in Smalland spelen terwijl wij even rondkijken voor wat we op dat moment nodig hebben. En ja, vaak verdwijnen er dan ook weer wat extra voorraadpotten of waxine-lichtjes oid in het karretje. Of we gaan even wat eten. Dat tikt altijd aan, dus tegenwoordig nemen we echt een boodschappenlijstje mee als we naar Ikea gaan.
Dat snap ik dan nog wel, tenminste, dat andere dat leuk vinden aan de Ikea.
Als ik er kom heb ik bij voorkeur al uitgezocht wat ik moet hebben, loop ik indien mogelijk gelijk door naar het magazijn en kies ik altijd voor de 'korte route'. Ik wil er vooral zo snel mogelijk doorheen, misschien de ADHD'er in mij: te veel, te onoverzichtelijk, te schreeuwerig.
plek schreef:
05-02-2018 19:05
Die koop ik dus nooit bij de Action, want binnen de kortste keren kapot of lelijk, dan koop ik liever een iets duurdere versie.
plek schreef:
05-02-2018 19:51
Maar ik heb het excuus dat we nog niet zo lang samenwonen. Hiervoor woonden we beide in een gedeelde woning, dus we zijn nu nog steeds bezig met inrichten.
Samenwonen was voor ons juist een reden om heel veel weg te doen, we hadden het toch dubbel. De dingen die we nu vervangen zijn zaken waar we toen even geen budget voor vrij wilde maken want hetgeen wat we hadden was nog prima. Maar goed, bij Ikea hebben wij vaak een 'net niet'-gevoel.
Ja? Oh, daar heb ik geen last van. Ik heb wat spulletjes in de keuken van de action die al 6-7 jaar meegaan.

En wij kwamen beiden uit een gedeeld huis. Dus ondanks dat we beiden veel hadden, hadden we ook een hoop niet. Zoals een eettafel of voldoende stoelen, of een wasmachine. Maar als je allebei al alleen woonde is dat natuurlijk anders.
Ik heb absoluut geen last van winkels als Ikea, action of Xenos. Ik ben net zo'n 'ADHD-er' als V1k1ng. Ik ging er wel eens heen met een boodschappenlijst, maar eenmaal in die winkels wordt ik zo overwelmt door drukte en prikkels dat ik met lege handen thuis kom. Maar dat heb ik soms al in de supermarkt... Wil ik een reep chocola, hebben ze zoveel keuze dat ik in de stress schiet en maar niets meer koop. Wel goed voor de lijn :rofl:

Als ik specifieke spullen nodig heb, die niet met de gewone boodschappen gehaald kunnen worden, bestel ik het tegenwoordig gewoon. Scheeld een hoop stress.
Ik ben geen ADHD-er, maar ik hou dan weer niet zo van mensenmassa's. Dus de Action sla ik liever over aangezien ze hier voor openingstijd al in de rij staan om naar binnen te kunnen.
Ik kan ook prima alleen het ene dingetje kopen waar ik voor kwam (vaak lampjes), en dan gelijk door naar de kassa.
Ikea ligt hier niet echt in de buurt, daar kom ik dus maar weinig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven