Bijstand?
maandag 5 februari 2018 om 17:29
Hoi allemaal,
De situatie is als volgt:
- samenwonend
- voltijd student
- baan van 20 uur in de week
- vanaf 1 oktober geen studiefinanciering/lening meer
- vanaf 1 oktober verplicht 40u per week stage lopen 1,5 jaar.
Het probleem:
Doordat ik vanaf 1 oktober niet meer mag lenen en wel 40uur stage moet gaan lopen waardoor ik ook niet meer kan werken, komt het er eigenlijk op neer dat ik vanaf 1 oktober geen inkomen meer heb. Dit zou betekenen dat ik 1,5 jaar lang van mijn tot dan toe opgebouwde spaargeld moet leven, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer €15000,-. Kort gezegd: dit heb ik niet. Ik ben al een redelijk eind want zet nu al alles opzij wat ik heb, maar dat bedrag ga ik nooit halen.
Nu is het zo dat je voor bijstand sollicitatieplicht en dergelijke hebt, maar ik héb al een baan en een opleiding. Ik val hierdoor bij elke uitkering buiten de voorwaarden waar je aan moet voldoen.
Is er iemand die weet of ik misschien toch in aanmerking kom voor een of andere tegemoetkoming? Anders moet ik stoppen met mijn opleiding omdat ik daar dan gewoonweg niet genoeg geld voor heb en dat zou ik doodzonde vinden..
Ik heb al contact opgenomen met het UWV maar daar werd me verteld dat ze me niet kunnen helpen omdat zij alleen aanvragen doen en geen informatiegesprekken. Dus daar schiet ik verder ook weinig mee op.
Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en/of me advies kunnen geven?
De situatie is als volgt:
- samenwonend
- voltijd student
- baan van 20 uur in de week
- vanaf 1 oktober geen studiefinanciering/lening meer
- vanaf 1 oktober verplicht 40u per week stage lopen 1,5 jaar.
Het probleem:
Doordat ik vanaf 1 oktober niet meer mag lenen en wel 40uur stage moet gaan lopen waardoor ik ook niet meer kan werken, komt het er eigenlijk op neer dat ik vanaf 1 oktober geen inkomen meer heb. Dit zou betekenen dat ik 1,5 jaar lang van mijn tot dan toe opgebouwde spaargeld moet leven, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer €15000,-. Kort gezegd: dit heb ik niet. Ik ben al een redelijk eind want zet nu al alles opzij wat ik heb, maar dat bedrag ga ik nooit halen.
Nu is het zo dat je voor bijstand sollicitatieplicht en dergelijke hebt, maar ik héb al een baan en een opleiding. Ik val hierdoor bij elke uitkering buiten de voorwaarden waar je aan moet voldoen.
Is er iemand die weet of ik misschien toch in aanmerking kom voor een of andere tegemoetkoming? Anders moet ik stoppen met mijn opleiding omdat ik daar dan gewoonweg niet genoeg geld voor heb en dat zou ik doodzonde vinden..
Ik heb al contact opgenomen met het UWV maar daar werd me verteld dat ze me niet kunnen helpen omdat zij alleen aanvragen doen en geen informatiegesprekken. Dus daar schiet ik verder ook weinig mee op.
Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en/of me advies kunnen geven?
maandag 5 februari 2018 om 18:26
Ik doe ook MWD en ga in februari beginnen met mijn jaarstage en heb vorig jaar ook al eens een jaarstage gelopen (niet gehaald helaas). Ligt wel aan je contract wat voor vergoeding je krijgt, GGZ kreeg ik 315 per maand voor 36 uur. Ik liep 32 uur stage en werd het dus iets minder, 280. Bij mijn nieuwe stage krijg ik ook zoiets. Als jij 40 uur gaat stagelopen zou je misschien wel iets meer krijgen.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 18:14Ik ben aan het solliciteren maar de hoogste vergoeding die ik tot dusver gezien heb was €250 per maand. En alle beetjes helpen dat zeker, maar het is niet genoeg. Helemaal niet in verhouding met die 40u p/w die ik anders betaald had kunnen werken. Daar wringt het bij mij ook een beetje..
Wie wat wil die moet wat.
maandag 5 februari 2018 om 18:32
Je hebt de hele zomervakantie om te werken toch. Ga die periode veel werken en niet op vakantie. Of een korte, goedkope vakantie. Samen met hetgeen je al hebt gespaard heb je dan een mooie buffer.
Is het mogelijk 32 uur stage te lopen? Je hebt dan een extra dag om te werken.
Het wordt bikkelen en zult sociale activiteiten wel eens af moeten zeggen, net als je even geen geld hebt voor een andere bril. Maar je weet waarvoor je het doet. En ipv met vriendinnen een terrasje te pakken kan je thuis gezellig maken. Een flesje wijn en wat te snaaien hoeft niet veel te kosten. Zelf koken ipv uit eten of afhaal is ook vele malen goedkoper. Wees duidelijk naar je vriendinnen dat je gewoon even geen geld hebt voor uitstapjes, terrasjes, winkelen e.d..
Is het mogelijk 32 uur stage te lopen? Je hebt dan een extra dag om te werken.
Het wordt bikkelen en zult sociale activiteiten wel eens af moeten zeggen, net als je even geen geld hebt voor een andere bril. Maar je weet waarvoor je het doet. En ipv met vriendinnen een terrasje te pakken kan je thuis gezellig maken. Een flesje wijn en wat te snaaien hoeft niet veel te kosten. Zelf koken ipv uit eten of afhaal is ook vele malen goedkoper. Wees duidelijk naar je vriendinnen dat je gewoon even geen geld hebt voor uitstapjes, terrasjes, winkelen e.d..
maandag 5 februari 2018 om 18:45
In deze berekening vergeet je wel elke stagevergoeding, he! Zelfs als je maar 200 euro per maand krijgt, scheelt dat op 18 maanden alweer 3600 euro.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 17:50Als ik alleen naar de hoognodige dingen kijk:
- mijn deel huur/gwl/boodschappen: €400
- collegegeld €220
- ziektekosten met aftrek zorgtoeslag €60
Maakt €700 in de maand. 18 maanden x €700 = €12600.
Dan heb je €2400 speling over in 18 maanden tijd, dat is €130 in de maand voor nieuwe schoenen, een nieuwe bril, dat soort dingen die je niet maandelijks hebt maar die op den duur wel echt nodig zijn.
Ik vind het dan ook een vrij redelijke schatting helaas
Ik zou inderdaad een baantje voor vrijdagavond en zaterdag zoeken. Misschien kan dat ook bij de winkel waar je nu werkt? Zo heb ik het destijds (tijdens m'n jaarstage) ook gered.
maandag 5 februari 2018 om 18:45
Probeer nu zoveel mogelijk geld te verdienen en alvast te besparen, alles helpt.
Ga bij je studieadviseur langs, misschien zijn daar nog opties. Bijvoorbeeld fondsen/beursen.
Kijk naar het levenlanglerenkrediet, heb je in ieder geval je collegegeld.
Als je door 'persoonlijke omstandigheden' uitloop hebt op je opleiding, kan je soms van de DUO een extra jaar (of langer) krijgen. Aangezien je aangaf dat je een studie niet hebt afgerond door ziekte is het wellicht de moeite waard om hiernaar te kijken.
Ga bij je studieadviseur langs, misschien zijn daar nog opties. Bijvoorbeeld fondsen/beursen.
Kijk naar het levenlanglerenkrediet, heb je in ieder geval je collegegeld.
Als je door 'persoonlijke omstandigheden' uitloop hebt op je opleiding, kan je soms van de DUO een extra jaar (of langer) krijgen. Aangezien je aangaf dat je een studie niet hebt afgerond door ziekte is het wellicht de moeite waard om hiernaar te kijken.
maandag 5 februari 2018 om 18:47
In welke winkel gebeurt dat nog? Volgens mij is werken op zondag tegenwoordig normaal.
Edit: oh zie dat het 150% is geworden.
anoniem_636eb44e639c8 wijzigde dit bericht op 05-02-2018 18:48
7.41% gewijzigd
maandag 5 februari 2018 om 18:48
Ze is 27 jaar... Moeten ouders "kinderen" die richting 30 gaan maar weer in huis nemen dan? Lijkt me wat, nee té veel gevraagd, van beide kanten.
Waarom zou ze niet gewoon een zaterdag én zondagbaantje nemen en het gewoon samen met vriend oplossen.
Ze heeft overigens zelf al een hele smak spaargeld, ik vind het een beetje een luxe-probleem... Vriend kan ook nog een tandje harder lopen mss.
maandag 5 februari 2018 om 18:59
Heb ik laatst inderdaad ook nog gezien
Afhankelijk van 't bedrag kreeg je er wel iets voor in ruil.
(Voor 5 euro een zakje snoep, voor 25 euro een avondje oppassen, voor 100 euro een info-sessie iets ivm haar opleiding, ...)
Geen idee of ze de 5.000 euro die ze zocht bij elkaar heeft gekregen.
Ik stond te ver af, maar voor vrienden of familie of geïnteresseerde bedrijven kan zoiets misschien nog werken.
maandag 5 februari 2018 om 19:05
Je kunt €8000 sparen. Een stagevergoeding van €250 per maand is redelijk gemiddeld. Dus daar komt nog €2500 bij. Daarnaast een bijbaantje en werken in de vakanties en je zit op €15000 die je denkt nodig te hebben of mis ik iets?
Dat een stage geen salaris betaalt, lijkt me nogal logisch. De dag dat ik stagiaires MWD salaris moet gaan betalen stop ik met het aanbieden van stageplekken. Door de vergoeding (bij ons €350 per maand geloof ik) en de begeleiding is het redelijk in balans met de productiviteit die stagiaires leveren (soms niet maar dan moet de stagiaire dus stoppen). Als ik salaris moet betalen dan kies ik liever voor iemand met diploma en ervaring.
Dat een stage geen salaris betaalt, lijkt me nogal logisch. De dag dat ik stagiaires MWD salaris moet gaan betalen stop ik met het aanbieden van stageplekken. Door de vergoeding (bij ons €350 per maand geloof ik) en de begeleiding is het redelijk in balans met de productiviteit die stagiaires leveren (soms niet maar dan moet de stagiaire dus stoppen). Als ik salaris moet betalen dan kies ik liever voor iemand met diploma en ervaring.
maandag 5 februari 2018 om 19:40
maandag 5 februari 2018 om 19:51
Hoe duur is het huis waar jullie in wonen?
(jouw deel van de kosten was 400 euro betalen jullie ieder 50/50?).
Je hebt er nu niets meer aan maar je zorgverzekering kost netto 60 euro (aangezien ik verwacht dat je max toeslag krijgt). kost je zorgverzskering dus iets van 140 zo niet meer per maand....dat is vreselijk duur..
. had dat niwt goedkoper gekunt.
Overigens als je door ziekte moest stoppen daar heeft duo vaak regelingen voor ...
(jouw deel van de kosten was 400 euro betalen jullie ieder 50/50?).
Je hebt er nu niets meer aan maar je zorgverzekering kost netto 60 euro (aangezien ik verwacht dat je max toeslag krijgt). kost je zorgverzskering dus iets van 140 zo niet meer per maand....dat is vreselijk duur..
. had dat niwt goedkoper gekunt.
Overigens als je door ziekte moest stoppen daar heeft duo vaak regelingen voor ...
maandag 5 februari 2018 om 20:01
Dit. Back in the days werkte ik elke schoolvakantie (ben je die vrij?) 40 uur in de buitenschoolse opvang. Hartstikke leuk, en verdiende goed.
Dat was toch 10 weken per jaar goed geld verdienen.
S avonds kantoren schoonmaken, hostess dingetjes, dat verdient echt beter dan de detailhandel.
maandag 5 februari 2018 om 20:18
Je hebt 15.000 euro nodig.
Je hebt tegen die tijd 8.000, dus je komt 7.000 tekort.
Je stage betaald ca. 250 euro per maand aan stagevergoeding = 4.500 euro in 18 maanden.
Tekort is nog 2.500 euro. Als je een zaterdagbaantje hebt, kun je daar toch makkelijk 2.500/18= 139 euro per maand mee verdienen? Of mis ik iets?!
Je hebt tegen die tijd 8.000, dus je komt 7.000 tekort.
Je stage betaald ca. 250 euro per maand aan stagevergoeding = 4.500 euro in 18 maanden.
Tekort is nog 2.500 euro. Als je een zaterdagbaantje hebt, kun je daar toch makkelijk 2.500/18= 139 euro per maand mee verdienen? Of mis ik iets?!
maandag 5 februari 2018 om 21:23
Dit was Idd ook mijn suggestie: slaapdiensten in de ggz oid. Hier in de omgeving hebben ze ook slaapwachten bij een aantal RIBW-locaties. Heb je meteen een voet tussen de deur voor na je stage, als je een baan zoekt.
maandag 5 februari 2018 om 22:09
-ga met je decaan praten. Er zijn vaak speciale fondsen of gunstige leningen via je opleiding te krijgen. Daarnaast is het ook belangrijk om bij studievertraging en daardoor langere studiefinaciering/lening nodig dit door te geven aan duo en daar heb je ook de decaan voor nodig.
- overweeg meer te werken, naast mijn co schappen werkte ik ook een tot twee dagen per week terwijl ik ruim die 40u maakte.
- overweeg je studie tijdelijk stop te zetten en een half jaar te werken.om je saldo op te krikken, alleen als je studie en stage flexibel is met starttijden van stages.
- veel studenten werken ook op hun stage aan hun opdrachten, dus ik verwacht dat je daar thuis echt niet zoveel mee bezig hoeft te zijn als je je tijdsplanning in de gaten houdt.
- doe je stage in deeltijd en blijf ernaast werken.
- werk in je vakanties, overweeg een baan met ontegelmatigheidstoeslag, bv telefoniste bij een ziekenhuis of de ggz in de nacht oid. Ik had een baan waarbij ik in de avond werkte en s nachts sliep op werk en oproepbaar was als student. Verdiende lekker hierdoor.
- als je geen recht meer hebt op een lening bij duo, heb je mogelijk nog wel recht op collegegeldkrediet? Zou dit even uitzoeken.
- het is al een tijdje terug toen ik studeerde, maar toen werd er altijd vanuit gegaan dat je een derde van je levensonderhoud betaalde van je beurs, een derde zelf verdiende en dat je ouders een derde zouden bijdragen. Als je ouders aantoonbaar niets bijdragen kon je extra beurs krijgen, was niet makkelijk te regelen, maar ken wel mensen die ivm hevige conflicten geen steun hadden en meer beurs toegekend kregen. Geen idee of er nog zoiets bestaat.
En niet in paniek schieten. Het klinkt alsof het allemaal wel te doen is als je zorgvuldig met je geld omgaat. Enne: goede oefening voor later, om te kijken naar wat er mogelijk is in deze situatie....
- overweeg meer te werken, naast mijn co schappen werkte ik ook een tot twee dagen per week terwijl ik ruim die 40u maakte.
- overweeg je studie tijdelijk stop te zetten en een half jaar te werken.om je saldo op te krikken, alleen als je studie en stage flexibel is met starttijden van stages.
- veel studenten werken ook op hun stage aan hun opdrachten, dus ik verwacht dat je daar thuis echt niet zoveel mee bezig hoeft te zijn als je je tijdsplanning in de gaten houdt.
- doe je stage in deeltijd en blijf ernaast werken.
- werk in je vakanties, overweeg een baan met ontegelmatigheidstoeslag, bv telefoniste bij een ziekenhuis of de ggz in de nacht oid. Ik had een baan waarbij ik in de avond werkte en s nachts sliep op werk en oproepbaar was als student. Verdiende lekker hierdoor.
- als je geen recht meer hebt op een lening bij duo, heb je mogelijk nog wel recht op collegegeldkrediet? Zou dit even uitzoeken.
- het is al een tijdje terug toen ik studeerde, maar toen werd er altijd vanuit gegaan dat je een derde van je levensonderhoud betaalde van je beurs, een derde zelf verdiende en dat je ouders een derde zouden bijdragen. Als je ouders aantoonbaar niets bijdragen kon je extra beurs krijgen, was niet makkelijk te regelen, maar ken wel mensen die ivm hevige conflicten geen steun hadden en meer beurs toegekend kregen. Geen idee of er nog zoiets bestaat.
En niet in paniek schieten. Het klinkt alsof het allemaal wel te doen is als je zorgvuldig met je geld omgaat. Enne: goede oefening voor later, om te kijken naar wat er mogelijk is in deze situatie....
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 05-02-2018 22:12
2.91% gewijzigd
dinsdag 6 februari 2018 om 00:24
Je bent 27! Je bent toch wel een keertje klaar! Of wil je de eeuwige student blijven.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 17:39Ja daar was ik dus al bang voor. Maar het kan toch niet zo zijn dat ik dan serieus gewoon moet stoppen?
Als ze die stages normaal zouden verlonen was er namelijk geen enkel prpbleem geweest, het gaat puur om de onbetaalde tijd die daarin gaat zitten die ik ook betaald zou kunnen werken.
Ik ben het wel eens hoor met de regel dat je niet meer eeuwig over een studie mag doen.