Napraattopic deel 96
zaterdag 3 februari 2018 om 21:46
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

dinsdag 6 februari 2018 om 22:49
Solomio schreef: ↑06-02-2018 19:23Je zou bijna hopen dat haar volgende kind 'een beetje moeilijk' is.
Ik werd ook pas wat bescheidener over mijn briljante opvoeding toen mijn jongste ineens helemaal niet zo lekker reageerde op diezelfde briljante opvoeding waardoor mijn oudste zo makkelijk was geworden.
Ik had een "moeilijke" eerste. Daar kwam ik niet veel verder mee dan dat ik aan het eind van de dag dolblij was dat ik hem weer in leven had weten te houden

De tweede kon dus alleen maar meevallen en over mijn opvoedkwaliteiten had ik geen enkele illusie meer.
dinsdag 6 februari 2018 om 23:10
Het lastigst vind ik ouders waarbij alle kinderen het min of meer goed doen. Die worden nooit geconfronteerd met het feit dat de opvoeding eigenlijk maar heel weinig invloed heeft.Knuffelheks schreef: ↑06-02-2018 22:49Ik had een "moeilijke" eerste. Daar kwam ik niet veel verder mee dan dat ik aan het eind van de dag dolblij was dat ik hem weer in leven had weten te houden.
De tweede kon dus alleen maar meevallen en over mijn opvoedkwaliteiten had ik geen enkele illusie meer.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 6 februari 2018 om 23:14
Niet al die ouders zijn ervan overtuigd dat ze geweldige opvoeders zijn. Ik heb ook relatief makkelijke kinderen (zelfs oudste met een flinke rugzak). Heb niet het minste idee dat dit mijn toedoen is. Ze zijn heel gelijkmatig van karakter, mazzel hebben dus.

dinsdag 6 februari 2018 om 23:18

dinsdag 6 februari 2018 om 23:19
Ik had het idd anders moeten omschrijven: ouders van 'makkelijke' kinderen die denken dat dat aan hun opvoeding te danken is.ElizabethThatcher schreef: ↑06-02-2018 23:14Niet al die ouders zijn ervan overtuigd dat ze geweldige opvoeders zijn. Ik heb ook relatief makkelijke kinderen (zelfs oudste met een flinke rugzak). Heb niet het minste idee dat dit mijn toedoen is. Ze zijn heel gelijkmatig van karakter, mazzel hebben dus.
Want idd denken niet alle ouders zo.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 6 februari 2018 om 23:23
Ja, dat.
Ik las laatst over tweelingonderzoek: een eeneiige tweeling die bij de geboorte gescheiden waren en in verschillende adoptiegezinnen waren opgegroeid.
Allebei waren ze overdreven netjes, op het obsessieve af.
De ene verklaarde dat vanuit het feit dat het in zijn jeugd altijd zo'n rommel was, omdat zijn moeder niet zo'n goede huisvrouw was. En dat hij daar onder geleden had en het dus zelf anders deed.
De ander verklaarde zijn overdreven netheid vanuit het feit dat zijn moeder een goede huisvrouw was en het huis altijd erg netjes was. Dat vond hij prettig, dus dat had hij overgenomen.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 6 februari 2018 om 23:32
Bijzonder hoe de mens in elkaar zit.Solomio schreef: ↑06-02-2018 23:23Ja, dat.
Ik las laatst over tweelingonderzoek: een eeneiige tweeling die bij de geboorte gescheiden waren en in verschillende adoptiegezinnen waren opgegroeid.
Allebei waren ze overdreven netjes, op het obsessieve af.
De ene verklaarde dat vanuit het feit dat het in zijn jeugd altijd zo'n rommel was, omdat zijn moeder niet zo'n goede huisvrouw was. En dat hij daar onder geleden had en het dus zelf anders deed.
De ander verklaarde zijn overdreven netheid vanuit het feit dat zijn moeder een goede huisvrouw was en het huis altijd erg netjes was. Dat vond hij prettig, dus dat had hij overgenomen.

dinsdag 6 februari 2018 om 23:37

dinsdag 6 februari 2018 om 23:42
Misschien is een opvoedingskwaliteit dan dat kiezen wat past bij het karakter? Dus...bij het ene kind doe je zus en bij het andere zo?Knuffelheks schreef: ↑06-02-2018 23:37Als ik zie hoe verschillend die van mij zijn dan ben ik daar volkomen van overtuigd.
Opvoeding bepaalt maar een heel klein gedeelte, je kunt een beetje sturen maar dan houdt het eigenlijk ook wel op.
dinsdag 6 februari 2018 om 23:42
Geheel eensch.
En welk deel dan nature is en welk deel nurture, daar kun je nog over van mening verschillen.
Ik denk: hoe moeilijker je kind hoe hoger je het aandeel nature inschat.

David Dunning
David Dunning

dinsdag 6 februari 2018 om 23:44