Napraattopic deel 96

03-02-2018 21:46 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Solomio schreef:
06-02-2018 16:30
Klopt, alleen had ik dat bij haar niet verwacht.
Mij verbaast het niet. Zelfs mensen die geen enkel voor mij bespeurbaar gevoel voor humor bezitten zullen toch wel ergens om kunnen lachen niewaar.
Solomio schreef:
06-02-2018 19:23
Je zou bijna hopen dat haar volgende kind 'een beetje moeilijk' is.
Ik werd ook pas wat bescheidener over mijn briljante opvoeding toen mijn jongste ineens helemaal niet zo lekker reageerde op diezelfde briljante opvoeding waardoor mijn oudste zo makkelijk was geworden.

Ik had een "moeilijke" eerste. Daar kwam ik niet veel verder mee dan dat ik aan het eind van de dag dolblij was dat ik hem weer in leven had weten te houden :P .
De tweede kon dus alleen maar meevallen en over mijn opvoedkwaliteiten had ik geen enkele illusie meer.
Knuffelheks schreef:
06-02-2018 22:49
Ik had een "moeilijke" eerste. Daar kwam ik niet veel verder mee dan dat ik aan het eind van de dag dolblij was dat ik hem weer in leven had weten te houden :P .
De tweede kon dus alleen maar meevallen en over mijn opvoedkwaliteiten had ik geen enkele illusie meer.
Het lastigst vind ik ouders waarbij alle kinderen het min of meer goed doen. Die worden nooit geconfronteerd met het feit dat de opvoeding eigenlijk maar heel weinig invloed heeft.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
06-02-2018 23:10
Het lastigst vind ik ouders waarbij alle kinderen het min of meer goed doen. Die worden nooit geconfronteerd met het feit dat de opvoeding eigenlijk maar heel weinig invloed heeft.
Ik denk dat karakter 90% bepaalt.
Moiren’ schreef:
06-02-2018 23:11
En is genen?
Solomio schreef:
06-02-2018 23:10
Niet al die ouders zijn ervan overtuigd dat ze geweldige opvoeders zijn. Ik heb ook relatief makkelijke kinderen (zelfs oudste met een flinke rugzak). Heb niet het minste idee dat dit mijn toedoen is. Ze zijn heel gelijkmatig van karakter, mazzel hebben dus.
broekrok schreef:
06-02-2018 23:12
En is genen?
Karakter wordt toch gevormd door de genen.
Die van mij waren lekker dominant :proud:
Moiren’ schreef:
06-02-2018 23:14
:proud:
Moiren’ schreef:
Ik denk dat het een samenspel is van genen en omgeving.

David Dunning
Solomio schreef:
06-02-2018 23:18
Ik denk dat het een samenspel is van genen en omgeving.
Ik denk ook wel dat je uit je omgeving oppikt wat bij je karakter past.
Dan ga ik uit van verder gezonde opvoedingssituaties.
ElizabethThatcher schreef:
Niet al die ouders zijn ervan overtuigd dat ze geweldige opvoeders zijn. Ik heb ook relatief makkelijke kinderen (zelfs oudste met een flinke rugzak). Heb niet het minste idee dat dit mijn toedoen is. Ze zijn heel gelijkmatig van karakter, mazzel hebben dus.
Ik had het idd anders moeten omschrijven: ouders van 'makkelijke' kinderen die denken dat dat aan hun opvoeding te danken is.
Want idd denken niet alle ouders zo.

David Dunning
Moiren’ schreef:
06-02-2018 23:19
En dat de meeste ouders die omgeving zoveel mogelijk proberen aan te passen aan het kind.
Moiren’ schreef:
06-02-2018 23:19
Ja, dat.

Ik las laatst over tweelingonderzoek: een eeneiige tweeling die bij de geboorte gescheiden waren en in verschillende adoptiegezinnen waren opgegroeid.
Allebei waren ze overdreven netjes, op het obsessieve af.
De ene verklaarde dat vanuit het feit dat het in zijn jeugd altijd zo'n rommel was, omdat zijn moeder niet zo'n goede huisvrouw was. En dat hij daar onder geleden had en het dus zelf anders deed.
De ander verklaarde zijn overdreven netheid vanuit het feit dat zijn moeder een goede huisvrouw was en het huis altijd erg netjes was. Dat vond hij prettig, dus dat had hij overgenomen.

David Dunning
Het altijd interessante nature - nurture debat!
Solomio schreef:
06-02-2018 23:23
Ja, dat.

Ik las laatst over tweelingonderzoek: een eeneiige tweeling die bij de geboorte gescheiden waren en in verschillende adoptiegezinnen waren opgegroeid.
Allebei waren ze overdreven netjes, op het obsessieve af.
De ene verklaarde dat vanuit het feit dat het in zijn jeugd altijd zo'n rommel was, omdat zijn moeder niet zo'n goede huisvrouw was. En dat hij daar onder geleden had en het dus zelf anders deed.
De ander verklaarde zijn overdreven netheid vanuit het feit dat zijn moeder een goede huisvrouw was en het huis altijd erg netjes was. Dat vond hij prettig, dus dat had hij overgenomen.
Bijzonder hoe de mens in elkaar zit.
broekrok schreef:
06-02-2018 23:26
Het altijd interessante nature - nurture debat!
En het vooral eeuwigdurende nature-nurture-debat.

David Dunning
Solomio schreef:
06-02-2018 23:33
En het vooral eeuwigdurende nature-nurture-debat.
Ik denk dat ze er gewoon allebei zijn en allebei nodig zijn om tot ontwikkeling te komen.
Verbazingwekkend hoeveel mensen denken dat zij bepalen hoe het kind zich gedraagt.
Moiren’ schreef:
06-02-2018 23:11

Als ik zie hoe verschillend die van mij zijn dan ben ik daar volkomen van overtuigd.
Opvoeding bepaalt maar een heel klein gedeelte, je kunt een beetje sturen maar dan houdt het eigenlijk ook wel op.
Knuffelheks schreef:
06-02-2018 23:37
Als ik zie hoe verschillend die van mij zijn dan ben ik daar volkomen van overtuigd.
Opvoeding bepaalt maar een heel klein gedeelte, je kunt een beetje sturen maar dan houdt het eigenlijk ook wel op.
Misschien is een opvoedingskwaliteit dan dat kiezen wat past bij het karakter? Dus...bij het ene kind doe je zus en bij het andere zo?
Moiren’ schreef:
06-02-2018 23:37
Ik denk dat ze er gewoon allebei zijn en allebei nodig zijn om tot ontwikkeling te komen.
Verbazingwekkend hoeveel mensen denken dat zij bepalen hoe het kind zich gedraagt.
Geheel eensch.

En welk deel dan nature is en welk deel nurture, daar kun je nog over van mening verschillen.
Ik denk: hoe moeilijker je kind hoe hoger je het aandeel nature inschat.
:biggrin:

David Dunning
broekrok schreef:
06-02-2018 23:42
Misschien is een opvoedingskwaliteit dan dat kiezen wat past bij het karakter? Dus...bij het ene kind doe je zus en bij het andere zo?
Dat lijkt me evident.
Solomio schreef:
06-02-2018 23:42

Ik denk: hoe moeilijker je kind hoe hoger je het aandeel nature inschat.
:biggrin:
:proud:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nature fan se vader dan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Moiren’ schreef:
06-02-2018 23:44
Dat lijkt me evident.
:high5:
Enn schreef:
06-02-2018 23:45
Nature fan se vader dan.
Hij krijgt beiden van mij en zijn vader bewijst dat ik de juiste nurture kies :proud:
anoniem_359707 wijzigde dit bericht op 06-02-2018 23:48
0.55% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven