Werk & Studie alle pijlers

Erachter komen dat je minder verdient dan je collega's

07-02-2018 12:08 199 berichten
Ik kom er deze maand achter dat ik minder verdien dan collega's die hetzelfde doen. Tijdens de onderhandelingen was duidelijk: bij ons zit er niet meer in. Punt. Wil je meer verdienen dan moet je niet hier zijn.
Ik heb diezelfde maand nog een gesprek gehad en afspraken op papier willen zetten. Maar er was niks mogelijk. Ook niet op gebied van secundaire voorwaarden. Het was dit of niks.
Ik stond nog net niet op gespannen voet tijdens dat gesprek en ik sta echt mijn mannetje wel. Mijn werkgever vond dat ik doordramde en zeurde. Als ik meer wilde moest ik maar ergens anders aan de bak. Dit is een kleine organisatie, blablabla, dit is hun plafond. En voor de rest wilde ze nergens op in gaan.
Het argument dat collega's meer verdiende werd gewoon ontkend. Want dat kon ik helemaal niet weten. Vervelende is dat er best het een en ander is beloofd maar niks op papier gezet. Als ik ze er aan help herinneren dan is het altijd drukdruk of: daar heb je d'r weer. Ik wil echt voorkomen dat ik er straks uit word gesodemieterd.
Ik lees hier altijd dat wij veel zakelijker moeten worden als vrouw. Maar ik kan het niet nog harder spelen want dan word ik er gewoon uitgeflikkerd. Ik wil geen ruzie of spanningen op de werkvloer. Zomaar iets anders zoeken doe ik ook (nog)niet. En we hebben mijn geld gewoon nodig.
MIjn vraag is vooral: hoe ga je om met een duidelijke NEE in een functioneringsgesprek, ook al functioneer je dus gewoon goed. Ook als je weet dat je collega's meer verdienen. Hoe ga je om met onduidelijkheden. En niet nagekomen afspraken. Maar je wil geen ruzie met je leidinggevende. Je wil niet als drammer en zeikerd worden gezien. Ik kan me nml niet permitteren dat ik straks zonder inkomen zit. Hoe ga je om met een: bij ons zit er echt niet meer in. Want ik geloof het gewoon niet. Maar ja, het is hun woord tegen de mijne en zij hebben gewoon het laatste woord in deze. Zij zeggen gewoon keihard: nee, nee en nog eens nee. Sta je dan met je goede gedrag.
Hoe doen jullie dit?
Zonde van je energie ook om je daar zo druk om te maken. Het is geen wereldbedrag
Alle reacties Link kopieren
Waarom steekt dit je zo?
Hatsjikideee...
Als je zoveel zeurt bij je werkgever om €100,- dan is je financiële situatie echt ruk.

En als werkgever was ik je liever kwijt dan rijk. Wat is het volgende puntje waar je over gaan beginnen te zeuren? Een openstaande raam? Of het gerecycled toiletpapier op het damestoilet?
Het is inderdaad een gevalletje pick your battles ...
€100 bruto :-[ Ga je dan van €400 naar €500 of van €3400 naar €3500? Bij dat laatste zou ik er toch echt geen punt van maken. Bij dat eerste staat het wel scheef.
Je mag toch al een opleiding doen? Dat is ook niet gratis.

Soms is het leven gewoon ONEERLIJK.
En onder werktijd op het viva forum zitten helpt ook niet echt.
Pluisi schreef:
07-02-2018 13:19
En onder werktijd op het viva forum zitten helpt ook niet echt.
:HA:
Onderhandelen is niet een kwestie van de langste adem zoals je het noemt. Bij onderhandelen heb jij voor jezelf een uitkomst vastgesteld waar je naar streeft en iets wat je minimum is (nog net acceptabel). De wederpartij heeft dit ook.

Als het hoogste wat je baas wil betalen lager is dan hetgeen jij minimaal acceptabel vindt dan kun je nog zo'n lange adem hebben, je gaat er gewoon niet uitkomen. Bij onderhandelen zoek je de voor jou zo gunstig mogelijke uitkomst die voor de ander ook nog binnen de grens van het acceptabele zit.

Je gaf al aan dat je blij bent met je baan en dat je voor je huidige salaris ook wel wilt blijven. Je huidige salaris zit dus al boven hetgeen jij voor jezelf als minimaal acceptabel hebt gesteld. Misschien weet/voelt je baas dat ook wel en is er voor hem/haar geen enkele redden om een eerder onderhandelde uitkomst nu te gaan herzien.

Onderhalen heeft pas zin als de ander voelt dat er mogelijk consequenties zijn. Dus als hij/zij weet dat je overweegt ontslag te nemen als er geen hoger salaris komt.
Zonder die consequentie is het geen onderhandelen, maar vragen om snoepjes.
(Daarom werkt onderhandelen ook 10x beter op het moment dat je nog geen contract hebt getekend).
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
pausini schreef:
07-02-2018 13:12
Waarom steekt dit je zo?
Goede vraag.
Ontevreden zijn met je eigen salaris omdat een collega meer verdient.. Ik vind dat echt raar. Je bent tevreden met je eigen salaris of niet, in verhouding tot je opleiding, ervaring etc.
In het laatste geval ga je het gesprek aan, met argumenten over je eigen functioneren en waarom je opslag zou verdienen. Dat je je werk goed doet, is geen argument, daar wordt je al voor betaald. Dat anderen meer verdienen, is al helemaal geen argument.
En als het gesprek een 'nee' oplevert, dan accepteer je dat (omdat je verder een fijne baan, leuke collegas etc hebt) of ga je weg.
Lijkt mij.
Als je wil onderhandelen moet je zacht zijn op de relatie, maar hard op de inhoud.

Wat jij doet is precies het tegenovergestelde. Je zeurt, maar bent niet bereid er ook consequenties eraan te verbinden.
Kan het zo zijn dat er binnen de organisatie nu een andere “wind” waait waardoor salariëring eveneens is aangepast? Nieuwe instroom lager salaris? Misschien omdat het bedrijf in zwaar weer zit?
Je doet ook al een opleiding van baas zijn geld. En een beetje gaan lopen janken dat je meer wil, omdat de rest meer krijgt is echt kleutergedrag. Zeker als het maar om zo weinig geld gaat uiteindelijk.

Dus. Je kan kiezen. Hier blijven met dit salaris en je opleiding afmaken waar je jezelf eigenlijk toch te goed voor voelt. Of verder solliciteren en kijken of andere bedrijven je meer geld willen geven
Ik vraag me af hoezo je denkt dat zeuren en drammen de Juiste manier is voor salarisonderhandelingen. Zeggen ze dat echt zó in een tv programma?
En dit is 1 van de redenen waarom je nooit je salaris moet vertellen.
Falathiel schreef:
07-02-2018 13:56
Je doet ook al een opleiding van baas zijn geld. En een beetje gaan lopen janken dat je meer wil, omdat de rest meer krijgt is echt kleutergedrag. Zeker als het maar om zo weinig geld gaat uiteindelijk.

Dus. Je kan kiezen. Hier blijven met dit salaris en je opleiding afmaken waar je jezelf eigenlijk toch te goed voor voelt. Of verder solliciteren en kijken of andere bedrijven je meer geld willen geven
Wie weet is de werkgever van TO zich er ook helemaal niet van bewust dat TO minder verdient dan collega's, omdat het verschil zooo minimaal is. Die denkt nu dat ze paranoïde is, omdat zij ervan overtuigd is dat de rest meer verdient.
Pluisi schreef:
07-02-2018 14:07
En dit is 1 van de redenen waarom je nooit je salaris moet vertellen.

Of waarom je op Vivaforum niet moet zeuren over een paar centen als mensen al te veel weten over je uitgaven patroon.
Yggdrasil- schreef:
07-02-2018 12:41
Ja ik vraag het me af. Ik denk nog steeds dat het aan degene is met de langste adem. Als ik wegga komt er een nieuwe voor mij in de plaats die sws duurder zal zijn en weer ingewerkt moet worden etc etc.
Ik denk ergens nog steeds dat zij gewoon beter zijn in hun nee vasthouden dan ik ben in mijn ja doordrammen. Snappen jullie wat ik bedoel?
Je hoort zovaak dat het allemaal gaat om bluf en volhouden. Ik ben daar niet zo goed in en jullie vinden blijkbaar ook dat ik moet accepteren.
Dat is dan toch een beetje dubbel?
Jij hebt dus een contract ondertekend terwijl nog niet alle afspraken op papier stonden, jij bent akkoord gegaan met het salaris dat geboden wordt (dat je het er niet mee eens bent doet er niet toe: jij bent akkoord gegaan) en nu ben je gepikeerd omdat je én minder verdiend dan je collega's en omdat je de afspraken alsnog op papier wil hebben? En nu wil je weer gaan onderhandelen?
En jij denkt echt dat meer zeuren een optie is?

M.a.w. jij hebt verzaakt om goed voor jezelf te zorgen en je hebt de teugels uit handen gegeven. Je hebt een afwachtende houding en nog niet zo goed door dat zeuren heel naar gedrag is (en niet professioneel imho) dat je de uitstraling geeft van 'ik ben slachtoffer van de directie en zij zijn het schuhuld'.

Flut zeg. Als ik jou was dan zou ik eerst tegen mezelf zeggen "tja, dat salaris had ik beter moeten regelen, nu niet miepen en ervoor zorgen dat ik mijn waarde snel vergroot zodat ik het recht kan trekken." En daarna zou ik eens denken in oplossingen waarbij je je minder afhankelijk opstelt
van je werkgever en tegelijkertijd je kansen vergroot om nog afspraken op papier te krijgen. Denk eens pro-actief.

En aangezien je in een ander topic aangeeft dat je zelfstandige wil worden, draai ik je vraag even om:
Stel het was niet je werkgever, maar een opdrachtgever. Zou je dan zeuren, het contract doorscheuren, professioneel zijn en ervan leren en het de volgende keer anders aanpakken of oplossingen (voor een probleem dat jij dan alleen hebt!) kunnen aandragen die win-win zijn?
Ongeacht wat iedereen er verder van vindt dat jij over 100 euro per maand wil gaan "zeuren"; een werkgever mag alleen verschillend belonen als daar objectieve rechtvaardigsgronden voor zijn. Het argument "maar hunnie krijgen meer" lijkt dus misschien wel wat kinderachtig, maar is daarom zeker niet minder valide.

Zie voor meer info oa:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-het-werk
https://loonwijzer.nl/home/salaris/geli ... werkgevers

Ik zou de salarisonderhandelingen voor nu even laten voor wat het is, en de werkgever eerst aanspreken op diens plicht om werknemers gelijk te behandelen. Een mailtje sturen dus, waarin je stelt dat jou inmiddels bekend is geworden dat jouw collega's - met vergelijkbare competenties en ervaring - hoger beloond worden voor hetzelfde werk. Dat op basis van de wetgeving rond gelijke behandeling onderscheid alleen mag wanneer dat objectief rechtvaardigbaar is, en dat je derhalve graag in een schriftelijke reactie van hen verneemt waarom er verschillend beloond wordt in gelijke omstandigheden.
Yggdrasil- schreef:
07-02-2018 12:08
.....
Ik lees hier altijd dat wij veel zakelijker moeten worden als vrouw. Maar ik kan het niet nog harder spelen want dan word ik er gewoon uitgeflikkerd. Ik wil geen ruzie of spanningen op de werkvloer. Zomaar iets anders zoeken doe ik ook (nog)niet. En we hebben mijn geld gewoon nodig.
MIjn vraag is vooral: hoe ga je om met een duidelijke NEE in een functioneringsgesprek, ook al functioneer je dus gewoon goed. Ook als je weet dat je collega's meer verdienen. Hoe ga je om met onduidelijkheden. En niet nagekomen afspraken. Maar je wil geen ruzie met je leidinggevende. Je wil niet als drammer en zeikerd worden gezien. Ik kan me nml niet permitteren dat ik straks zonder inkomen zit. Hoe ga je om met een: bij ons zit er echt niet meer in. Want ik geloof het gewoon niet. Maar ja, het is hun woord tegen de mijne en zij hebben gewoon het laatste woord in deze. Zij zeggen gewoon keihard: nee, nee en nog eens nee. Sta je dan met je goede gedrag.
Hoe doen jullie dit?
Jij wil voorkomen dat je eruit gegooid wordt? Dat begint dus al bij het luisteren naar wat je werkgever je terug geeft en dat op te anticiperen. Hij noemt je tijdens de onderhandeling al een zeur en drammer. Denk je dan echt dat hij je gezeur kan waarderen en dat het leidt tot een positieve beoordeling?
Acceptatie kan alleen als je bereid bent om je eigen fout toe te geven en de verwachting naar de werkgever los te laten. Je hebt nl. geen poot om op te staan.

Door te accepteren dat ik zelf steken heb laten vallen en de opmerkingen van mijn baas serieus nemen.
In de OP staat dat hij tijdens de salarisonderhandeling al zei dat hij je vond zeuren en drammen. Je wil niet je baan verliezen, maar je vindt het vooral handig om toch door te gaan?

En als laatste: er zit een groot verschil tussen zakelijk & professioneel en zakelijk & verre van professioneel en zeuren is NIET zakelijk en NIET professioneel. Je opstellen als slachtoffer ook niet trouwens...
Mijn advies: je verveelt je op school, wellicht kun je daar eens aan de slag met je professionaliteit en houding. Wil je zelfstandige worden, dan heb ik zo maar het idee dat je je eigen grootste vijand gaat zijn.
Yggdrasil- schreef:
07-02-2018 12:08
Hoe doen jullie dit?
Solliciteren voor een andere baan. Je werkgever is duidelijk, er zit niet meer salaris in. Aan jou nu de keuze om dat te accepteren of te vertrekken.

Mocht je overigens besluiten te blijven, zou ik gewoon mijn werk gaan uitvoeren in de contractueel vastgestelde werkuren.
Zou je bijvoorbeeld extra projecten draaien voor de werkevaring/ambitie/whatsoever was dat het eerste dat ik zou schrappen. Heb je ook meteen een hoger loon voor je gevoel ;)
Nummer*Zoveel schreef:
07-02-2018 14:25
Ongeacht wat iedereen er verder van vindt dat jij over 100 euro per maand wil gaan "zeuren"; een werkgever mag alleen verschillend belonen als daar objectieve rechtvaardigsgronden voor zijn. Het argument "maar hunnie krijgen meer" lijkt dus misschien wel wat kinderachtig, maar is daarom zeker niet minder valide.

Zie voor meer info oa:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-het-werk
https://loonwijzer.nl/home/salaris/geli ... werkgevers

Ik zou de salarisonderhandelingen voor nu even laten voor wat het is, en de werkgever eerst aanspreken op diens plicht om werknemers gelijk te behandelen. Een mailtje sturen dus, waarin je stelt dat jou inmiddels bekend is geworden dat jouw collega's - met vergelijkbare competenties en ervaring - hoger beloond worden voor hetzelfde werk. Dat op basis van de wetgeving rond gelijke behandeling onderscheid alleen mag wanneer dat objectief rechtvaardigbaar is, en dat je derhalve graag in een schriftelijke reactie van hen verneemt waarom er verschillend beloond wordt in gelijke omstandigheden.
Klopt!
Vraag is alleen of kwaliteiten, competenties, ervaring en functie ook echt hetzelfde zijn. En wat is het risico van hierop doorgaan? Zoals ik lees heeft TO een tijdelijk contract (= aanname op basis van 'ik wil er niet uitgegooid worden') en loopt dan wel misschien een groter risico om het contract niet verlengd te krijgen.
ingelise schreef:
07-02-2018 13:41
Ontevreden zijn met je eigen salaris omdat een collega meer verdient.. Ik vind dat echt raar. Je bent tevreden met je eigen salaris of niet, in verhouding tot je opleiding, ervaring etc.
In het laatste geval ga je het gesprek aan, met argumenten over je eigen functioneren en waarom je opslag zou verdienen. Dat je je werk goed doet, is geen argument, daar wordt je al voor betaald. Dat anderen meer verdienen, is al helemaal geen argument.
En als het gesprek een 'nee' oplevert, dan accepteer je dat (omdat je verder een fijne baan, leuke collegas etc hebt) of ga je weg.
Lijkt mij.

Ik vind dat helemaal niet raar. Ik zie niet in waarom iemand met een piemel bijvoorbeeld meer zou moeten verdienen.
Star² schreef:
07-02-2018 14:36
Ik vind dat helemaal niet raar. Ik zie niet in waarom iemand met een piemel bijvoorbeeld meer zou moeten verdienen.
Hij zou niet meer moeten verdienen als hij minder kan. Als hij meer kan en dat ook heeft laten zien en om meer salaris heeft gevraagd dan verdient hij dat. Net zoveel als een vrouw. Maar twee mensen met precies dezelfde kwaliteiten en ervaring zouden hetzelfde moeten verdienen ongeacht geslacht. Alleen dat is bijna nooit. Je hebt altijd andere kwaliteiten en ervaringen dan iemand anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven