Werk & Studie alle pijlers

Erachter komen dat je minder verdient dan je collega's

07-02-2018 12:08 199 berichten
Ik kom er deze maand achter dat ik minder verdien dan collega's die hetzelfde doen. Tijdens de onderhandelingen was duidelijk: bij ons zit er niet meer in. Punt. Wil je meer verdienen dan moet je niet hier zijn.
Ik heb diezelfde maand nog een gesprek gehad en afspraken op papier willen zetten. Maar er was niks mogelijk. Ook niet op gebied van secundaire voorwaarden. Het was dit of niks.
Ik stond nog net niet op gespannen voet tijdens dat gesprek en ik sta echt mijn mannetje wel. Mijn werkgever vond dat ik doordramde en zeurde. Als ik meer wilde moest ik maar ergens anders aan de bak. Dit is een kleine organisatie, blablabla, dit is hun plafond. En voor de rest wilde ze nergens op in gaan.
Het argument dat collega's meer verdiende werd gewoon ontkend. Want dat kon ik helemaal niet weten. Vervelende is dat er best het een en ander is beloofd maar niks op papier gezet. Als ik ze er aan help herinneren dan is het altijd drukdruk of: daar heb je d'r weer. Ik wil echt voorkomen dat ik er straks uit word gesodemieterd.
Ik lees hier altijd dat wij veel zakelijker moeten worden als vrouw. Maar ik kan het niet nog harder spelen want dan word ik er gewoon uitgeflikkerd. Ik wil geen ruzie of spanningen op de werkvloer. Zomaar iets anders zoeken doe ik ook (nog)niet. En we hebben mijn geld gewoon nodig.
MIjn vraag is vooral: hoe ga je om met een duidelijke NEE in een functioneringsgesprek, ook al functioneer je dus gewoon goed. Ook als je weet dat je collega's meer verdienen. Hoe ga je om met onduidelijkheden. En niet nagekomen afspraken. Maar je wil geen ruzie met je leidinggevende. Je wil niet als drammer en zeikerd worden gezien. Ik kan me nml niet permitteren dat ik straks zonder inkomen zit. Hoe ga je om met een: bij ons zit er echt niet meer in. Want ik geloof het gewoon niet. Maar ja, het is hun woord tegen de mijne en zij hebben gewoon het laatste woord in deze. Zij zeggen gewoon keihard: nee, nee en nog eens nee. Sta je dan met je goede gedrag.
Hoe doen jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
07-02-2018 12:38
Ja dat is ook mijn gedachte maar ik ben er natuurlijk over aan het lezen en kijk ook naar dat programma: wat verdien jij, en daar hoor je toch dat je gewoon meer moet zeuren. De grootste zeurders verdienen het meest. Ook in een en dezelfde beroepsgroep. Goed werk leveren is niet de reden van meer verdienen, maar meer doorzeuren.
Dat heeft me wel aan het denken gezet. Maar het voelt niet goed.
Zijn wij te soft lezen we overal. Maar jullie beweren precies het tegenovergestelde.
Dat maakt het wel lastig voor mij. Ik struggle een beetje in mijn hoofd daarmee merk ik.
Dan doe je dat. Moet je vast lukken.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
ElizabethThatcher schreef:
07-02-2018 12:36
Het gaat om 100 euro bruto? Daarvoor ga je zo'n heisa maken? Dat is netto maar een paar tientjes.
Dat dacht ik ook meteen. Ik snap het principe maar dat is nagenoeg niks.
Je had beter moeten onderhandelen, en als t salaris je niet aanstond niet moeten tekenen. Achteraf gaan zeuren is erg onaantrekkelijk.
100 euro wanneer je er als laatste bij bent gekomen vind ik geen groot verschil. Je volgt nu een opleiding via de werkgever? Dat is ook een secundaire arbeidsvoorwaarden. De werkgever investeert dus wel in je. Misschien komt die 100 euro op termijn nog. Bijv bij langdurig goed functioneren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een werknemer die zou blijven zeuren en drammen om 100 euro bruto. Daar zou ik een schurfthekel aan krijgen. Alleen al de tijd die in het gezeur en gedram gaat zitten kost meer dan 100 euro.
Ik ben nog nooit in de positie geweest dat ik een baan accepteerde terwijl ik me niet in de voorwaarden kon vinden. Wel ben ik een paar keer weggegaan omdat ik niet meer kon 'groeien'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
een werkgever is niet verplicht om je een salarisverhoging te geven. Je kunt het vragen, maar je moet oppassen dat je niet gaat zeuren.

vraag niet alleen om een salarisverhoging nu, maar over hoe je salaris de komende jaren verhoogd gaat worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
O 100,- bruto zou ik me niet druk om maken verder.
Ik denk niet dat zeuren en drammen dat het allemaal niet eerlijk is nou echt goede strategieën zijn. Ik denkt dat een baas overtuigd moet worden van waarom je meer verdient dan dat je nu al krijgt.

‘Anderen verdienen dat ook’ + verongelijkte pruillip vind ik persoonlijk weinig overtuigende argumenten. Je bent ermee akkoord gegaan, wil je dan nu meer: overtuig hem/haar maar waarom je dat verdient. Heb je extra taken opgepakt? Zijn je prestaties uitstekend? Ligt er een beter aanbod bij een andere baas? Wees zelfverzekerd, ga uit van je eigen kracht. Dat is beter dan jengelen om een paar tientjes netto meer.
Ik zou mijn (fijne) baan niet voor 100 euro bruto (hoeveel is dat nou netto?) op het spel zetten.
anoniem_353419 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 12:56
0.52% gewijzigd
Star² schreef:
07-02-2018 12:50
O 100,- bruto zou ik me niet druk om maken verder.
Dit. Dat je daar een conflict om riskeert. Aan de andere kant, als geld zo belangrijk is voor TO is solliciteren de enige optie.
Yggdrasil- schreef:
07-02-2018 12:41
.
Ik denk ergens nog steeds dat zij gewoon beter zijn in hun nee vasthouden dan ik ben in mijn ja doordrammen. Snappen jullie wat ik bedoel?
Je hoort zovaak dat het allemaal gaat om bluf en volhouden. Ik ben daar niet zo goed in en jullie vinden blijkbaar ook dat ik moet accepteren.
Dat is dan toch een beetje dubbel?
Ik denk aan de hand van eerdere posts dat jij irritant bent in je ja en de werkgever dus steeds fanatieker in zijn nee gaat worden. Jij bijt je vast en krijgt tunnelvisie.
Zie het veel bij kinderen bij zoon op school en sport Die hebben een idee in hun hoofd en kunnen daar niet van af stappen.
Snap best dat dat een afwijking is maar probeer dan gewoon te vertrouwen op de meeste meningen. Die vinden dat je niet moet zeuren dus neem dat dan aan.
Ik zou het laten rusten, laten zien wat je waard bent en bij je volgende beoordelingsgesprek erover beginnen.
En als je die 100 euro echt niet kunt verkroppen zou ik solliciteren.
Tja, pech. Dan heb je niet goed onderhandeld. Of je werkgever vindt je collega's meer waard.
Ik startte in mijn huidige functie 3 functiegroepen lager dan collega's in andere landen. Ik moest me eerst bewijzen, zij niet. Oneerlijk en dikke pech. Inmiddels heb ik me bewezen en verdien ik meer dan nieuwe collega's, ik zit in een hogere functiegroep.
Er zijn niet veel smaken. Of je slikt het, of je gaat met je werkgever kijken wat je moet doen om wel omhoog te gaan en bewijst je, of je gaat weg.
Oh en "collega's krijgen dat ook" is natuurlijk nooit een steekhoudend argument.
Verdien je minder of krijg je minder.
Pluisi schreef:
07-02-2018 12:44
Je had beter moeten onderhandelen, en als t salaris je niet aanstond niet moeten tekenen. Achteraf gaan zeuren is erg onaantrekkelijk.
Het gaat om iets meer en om bepaalde secundaire voorwaarden. Waar het om ging is het dat ik gewoon geen idee had waar te beginnen.
Inmiddels werk ik binnen de organisatie ergens anders en heb ik promotie gemaakt en doe ik een opleiding maar ik verdien nog steeds hetzelfde, en mijn directe collegae dus meer. Ik heb net een functioneringsgesprek gehad en dit was het gewoon. Ik kon op mijn kop gaan staan maar het was their way or the highway.
Je doet me een beetje denken aan een oud-collega. Die kon ook zo blijven doorzagen over bepaalde dingen. Bvb een reiskostenvergoeding.

Ze had technisch gezien altijd gelijk maar van geven en nemen had ze nog nooit gehoord dus ze werd een soort vastlopende plaat. Erg irritant.
Yggdrasil- schreef:
07-02-2018 13:01
Het gaat om iets meer en om bepaalde secundaire voorwaarden. Waar het om ging is het dat ik gewoon geen idee had waar te beginnen.
Inmiddels werk ik binnen de organisatie ergens anders en heb ik promotie gemaakt en doe ik een opleiding maar ik verdien nog steeds hetzelfde, en mijn directe collegae dus meer. Ik heb net een functioneringsgesprek gehad en dit was het gewoon. Ik kon op mijn kop gaan staan maar het was their way or the highway.
Das dan duidelijk toch. Wat verwacht je hier nog te halen dan?
Of je accepteert het en blijft of niet en je vertrekt.
Duidelijk dus.

OF je legt je er bij neer, OF je solliciteert verder, OF je gaat zeuren zoals je dat zelf zo mooi noemt.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Yggdrasil- schreef:
07-02-2018 13:01

Heb je geen onderhandelingen gedaan toen je promotie kreeg?
Dat is namelijk het moment daarvoor.
anoniem_67215 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 13:07
3.17% gewijzigd
Jij werkt toch in de softe sector? Ik denk toch dat het daar anders werkt dan in de commerciële sector. Ik weet niet of zeuren dan op prijs gesteld wordt.
Beetje gênant als je gaat doorzagen over dat je meer salaris wilt. Je hebt het gevraagd en antwoord gekregen. Klaar. Staat het je niet aan dan pak je je biezen :)
Dat het je steekt dat jij minder verdient snap ik.
Onder de streep is het verschil echter een Euro of 50.
Voor zo'n bedrag zou ik een vaste baan, leuke collega's en een fijne werksfeer/-omgeving niet op het spel zetten.
Pick your battles...
Op díé fiets!
Tsja, dat is het leven. Bij mij zitten ook collega’s die hetzelfde werk doen en minder ervaring hebben die meer verdienen. Hebben beter onderhandeld of meer geluk gehad met de tijd waarin ze zijn aangenomen of de p&o-er die erbij zat. Kan me er niet druk om maken. Heb genoeg vriendinnen die dezelfde opleiding hebben gedaan en even lang werken in een vergelijkbare functie die minder verdienen. T is altijd maar met wie je je vergelijkt.
Kan het niet zo zijn dat je collega's dat salaris hebben bedongen op een moment dat daar ruimte voor was. Dus misschien op een moment dat het super goed ging bij het bedrijf en de bomen tot de hemel groeiden? En dat dát nu gewoon niet meer kan?

Toen ik eens ging solliciteren kon ik (met al meerdere jaren ervaring) voor een lager salaris aan de slag. Het was vergelijkbaar aan wat ik kreeg toen ik als schoolverlater kreeg. Maar ja, het was crisis, dus meer konden/wilden ze ook niet bieden. Dus goed mogelijk dat directe collega's met evenveel of minder ervaring meer verdienden omdat ze in een betere tijd aangenomen waren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven