Erachter komen dat je minder verdient dan je collega's

woensdag 7 februari 2018 om 12:08
Ik kom er deze maand achter dat ik minder verdien dan collega's die hetzelfde doen. Tijdens de onderhandelingen was duidelijk: bij ons zit er niet meer in. Punt. Wil je meer verdienen dan moet je niet hier zijn.
Ik heb diezelfde maand nog een gesprek gehad en afspraken op papier willen zetten. Maar er was niks mogelijk. Ook niet op gebied van secundaire voorwaarden. Het was dit of niks.
Ik stond nog net niet op gespannen voet tijdens dat gesprek en ik sta echt mijn mannetje wel. Mijn werkgever vond dat ik doordramde en zeurde. Als ik meer wilde moest ik maar ergens anders aan de bak. Dit is een kleine organisatie, blablabla, dit is hun plafond. En voor de rest wilde ze nergens op in gaan.
Het argument dat collega's meer verdiende werd gewoon ontkend. Want dat kon ik helemaal niet weten. Vervelende is dat er best het een en ander is beloofd maar niks op papier gezet. Als ik ze er aan help herinneren dan is het altijd drukdruk of: daar heb je d'r weer. Ik wil echt voorkomen dat ik er straks uit word gesodemieterd.
Ik lees hier altijd dat wij veel zakelijker moeten worden als vrouw. Maar ik kan het niet nog harder spelen want dan word ik er gewoon uitgeflikkerd. Ik wil geen ruzie of spanningen op de werkvloer. Zomaar iets anders zoeken doe ik ook (nog)niet. En we hebben mijn geld gewoon nodig.
MIjn vraag is vooral: hoe ga je om met een duidelijke NEE in een functioneringsgesprek, ook al functioneer je dus gewoon goed. Ook als je weet dat je collega's meer verdienen. Hoe ga je om met onduidelijkheden. En niet nagekomen afspraken. Maar je wil geen ruzie met je leidinggevende. Je wil niet als drammer en zeikerd worden gezien. Ik kan me nml niet permitteren dat ik straks zonder inkomen zit. Hoe ga je om met een: bij ons zit er echt niet meer in. Want ik geloof het gewoon niet. Maar ja, het is hun woord tegen de mijne en zij hebben gewoon het laatste woord in deze. Zij zeggen gewoon keihard: nee, nee en nog eens nee. Sta je dan met je goede gedrag.
Hoe doen jullie dit?
Ik heb diezelfde maand nog een gesprek gehad en afspraken op papier willen zetten. Maar er was niks mogelijk. Ook niet op gebied van secundaire voorwaarden. Het was dit of niks.
Ik stond nog net niet op gespannen voet tijdens dat gesprek en ik sta echt mijn mannetje wel. Mijn werkgever vond dat ik doordramde en zeurde. Als ik meer wilde moest ik maar ergens anders aan de bak. Dit is een kleine organisatie, blablabla, dit is hun plafond. En voor de rest wilde ze nergens op in gaan.
Het argument dat collega's meer verdiende werd gewoon ontkend. Want dat kon ik helemaal niet weten. Vervelende is dat er best het een en ander is beloofd maar niks op papier gezet. Als ik ze er aan help herinneren dan is het altijd drukdruk of: daar heb je d'r weer. Ik wil echt voorkomen dat ik er straks uit word gesodemieterd.
Ik lees hier altijd dat wij veel zakelijker moeten worden als vrouw. Maar ik kan het niet nog harder spelen want dan word ik er gewoon uitgeflikkerd. Ik wil geen ruzie of spanningen op de werkvloer. Zomaar iets anders zoeken doe ik ook (nog)niet. En we hebben mijn geld gewoon nodig.
MIjn vraag is vooral: hoe ga je om met een duidelijke NEE in een functioneringsgesprek, ook al functioneer je dus gewoon goed. Ook als je weet dat je collega's meer verdienen. Hoe ga je om met onduidelijkheden. En niet nagekomen afspraken. Maar je wil geen ruzie met je leidinggevende. Je wil niet als drammer en zeikerd worden gezien. Ik kan me nml niet permitteren dat ik straks zonder inkomen zit. Hoe ga je om met een: bij ons zit er echt niet meer in. Want ik geloof het gewoon niet. Maar ja, het is hun woord tegen de mijne en zij hebben gewoon het laatste woord in deze. Zij zeggen gewoon keihard: nee, nee en nog eens nee. Sta je dan met je goede gedrag.
Hoe doen jullie dit?

woensdag 7 februari 2018 om 12:20
Zit er echt geen verschil in kennis of ervaring tussen jou en je collega?
Hoe makkelijk is het voor jou om een andere baan te vinden?
Hoe makkelijk is het voor hen om een vervanger te vinden?
Als je al de discussie aan gaat, doe het dan op objectieve gronden. Haal er niet bij dat je collega meer verdiend, maar toon aan dat je meer ervaring hebt, je werk beter doet, etc. Kijk eens op salariskompas naar wat een marktconform salaris is en schuif dat je manager onder zijn neus.
Zelf ben ik toen op zoek gegaan naar ander werk, en heb dat ook gevonden. Dat was toevallig ook het moment dat mijn duurder betaalde collega zwanger was en dus eerdaags met zwangerschapsverlof zou gaan, dus dat kwam mijn werkgever echt heel slecht uit. Toen kon die lang gevraagde salarisverhoging er opeens wel vanaf. Wat was ik blij dat ik toen mijn (spreekwoordelijke) middelvinger kon opsteken!
Ook een leuk filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=__mT74osciI
Hoe makkelijk is het voor jou om een andere baan te vinden?
Hoe makkelijk is het voor hen om een vervanger te vinden?
Als je al de discussie aan gaat, doe het dan op objectieve gronden. Haal er niet bij dat je collega meer verdiend, maar toon aan dat je meer ervaring hebt, je werk beter doet, etc. Kijk eens op salariskompas naar wat een marktconform salaris is en schuif dat je manager onder zijn neus.
Zelf ben ik toen op zoek gegaan naar ander werk, en heb dat ook gevonden. Dat was toevallig ook het moment dat mijn duurder betaalde collega zwanger was en dus eerdaags met zwangerschapsverlof zou gaan, dus dat kwam mijn werkgever echt heel slecht uit. Toen kon die lang gevraagde salarisverhoging er opeens wel vanaf. Wat was ik blij dat ik toen mijn (spreekwoordelijke) middelvinger kon opsteken!
Ook een leuk filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=__mT74osciI
woensdag 7 februari 2018 om 12:27
In mijn vorige baan kreeg ik geheel onbedoeld de salarisgegevens van al mijn collega's onder ogen; van mijn team had ik de meeste relevante ervaring, ook in aantal jaren, en ik verdiende het minste. Ik heb eenn paar directe collega's naar hun salaris gevraagd en dus wist ik het ook zeker.
Bij mijn eerstvolgende gesprek dit aangekaart en leidinggevende kon alleen maar zeggen dat mijn collega's dus blijkbaar beter onderhandeld hadden dan ik. En daar was het mee uit helaas. Bij die functie heb ik nooit iets erbij gekregen. Wel toen ik iets anders binnen dat bedrijf ging doen maar wel in dezelfde schaal.
Bij mijn eerstvolgende gesprek dit aangekaart en leidinggevende kon alleen maar zeggen dat mijn collega's dus blijkbaar beter onderhandeld hadden dan ik. En daar was het mee uit helaas. Bij die functie heb ik nooit iets erbij gekregen. Wel toen ik iets anders binnen dat bedrijf ging doen maar wel in dezelfde schaal.
Poep, wie heeft jou gescheten?

woensdag 7 februari 2018 om 12:34
Ik ben idd om me heen aan het kijken om iets anders te vinden, echter doe ik nu een opleiding (met een collega)
Qua jaren werkervaring zitten we allemaal ongeveer hetzelfde.
Het gaat om een dikke 100 euro bruto verschil.
Ik zoek vooral tips om op een zakelijke maar aardige manier de onderhandelingen nogmaals in te gaan. Ik ben gewoon een beetje boos merk ik. Gewoon ook omdat er zo duidelijk een grens aan is gegeven en ik er gewoon niet in geloof.
Ik weet, dat is ook gezegd, dat de enige manier om meer te gaan verdienen, weggaan is.
Maar ik wil even mijn opleiding afmaken zeg maar. En om eerlijk te zijn: het is echt een tof bedrijf en ik vind verandering wel een beetje eng. Ik heb super fijne mensen om me heen. Het liefste blijf ik en verdien ik meer. Ik weet dat het mogelijk is, maar HOE? Je hoort altijd dat het kan en dat nee geen antwoord is en dat je gewoon beter moet worden in onderhandelen, maar ik voel gewoon dat ik nu niet door moet gaan omdat ik er anders uit lig.
Hoe doen anderen dit.
Qua jaren werkervaring zitten we allemaal ongeveer hetzelfde.
Het gaat om een dikke 100 euro bruto verschil.
Ik zoek vooral tips om op een zakelijke maar aardige manier de onderhandelingen nogmaals in te gaan. Ik ben gewoon een beetje boos merk ik. Gewoon ook omdat er zo duidelijk een grens aan is gegeven en ik er gewoon niet in geloof.
Ik weet, dat is ook gezegd, dat de enige manier om meer te gaan verdienen, weggaan is.
Maar ik wil even mijn opleiding afmaken zeg maar. En om eerlijk te zijn: het is echt een tof bedrijf en ik vind verandering wel een beetje eng. Ik heb super fijne mensen om me heen. Het liefste blijf ik en verdien ik meer. Ik weet dat het mogelijk is, maar HOE? Je hoort altijd dat het kan en dat nee geen antwoord is en dat je gewoon beter moet worden in onderhandelen, maar ik voel gewoon dat ik nu niet door moet gaan omdat ik er anders uit lig.
Hoe doen anderen dit.

woensdag 7 februari 2018 om 12:34
Ik snap wat je zegt maar dat is het echt niet.ElizabethThatcher schreef: ↑07-02-2018 12:33Misschien is het niet een kwestie van het geld niet hebben, maar het geld niet waard zijn. Dat kan ook nog. Wellicht hebben jouw collega's wat meer kwaliteiten in huis?
Als dat het was zou ik niet gaan lopen zeuren en het echt wel begrijpen.

woensdag 7 februari 2018 om 12:37
Kan het zo zijn dat je op je werk net zo doet als op je cursus? Het allemaal wel weten, niets van een ander aannemen, liever een boek lezen omdat het saai is En vooral het duidelijk laten mérken dat je het saai vind.
Vooral dat laatste zou voor een werkgever wel eens de reden kunnen zijn om op geen enkele eis van jou in te gaan in de hoop dat je dan weg gaat.
Vooral dat laatste zou voor een werkgever wel eens de reden kunnen zijn om op geen enkele eis van jou in te gaan in de hoop dat je dan weg gaat.

woensdag 7 februari 2018 om 12:38
Ja dat is ook mijn gedachte maar ik ben er natuurlijk over aan het lezen en kijk ook naar dat programma: wat verdien jij, en daar hoor je toch dat je gewoon meer moet zeuren. De grootste zeurders verdienen het meest. Ook in een en dezelfde beroepsgroep. Goed werk leveren is niet de reden van meer verdienen, maar meer doorzeuren.
Dat heeft me wel aan het denken gezet. Maar het voelt niet goed.
Zijn wij te soft lezen we overal. Maar jullie beweren precies het tegenovergestelde.
Dat maakt het wel lastig voor mij. Ik struggle een beetje in mijn hoofd daarmee merk ik.
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 12:39
11.95% gewijzigd
woensdag 7 februari 2018 om 12:39
En toch denkt je werkgever daar blijkbaar anders over.Yggdrasil- schreef: ↑07-02-2018 12:34Ik snap wat je zegt maar dat is het echt niet.
Als dat het was zou ik niet gaan lopen zeuren en het echt wel begrijpen.

woensdag 7 februari 2018 om 12:41
Ja ik vraag het me af. Ik denk nog steeds dat het aan degene is met de langste adem. Als ik wegga komt er een nieuwe voor mij in de plaats die sws duurder zal zijn en weer ingewerkt moet worden etc etc.
Ik denk ergens nog steeds dat zij gewoon beter zijn in hun nee vasthouden dan ik ben in mijn ja doordrammen. Snappen jullie wat ik bedoel?
Je hoort zovaak dat het allemaal gaat om bluf en volhouden. Ik ben daar niet zo goed in en jullie vinden blijkbaar ook dat ik moet accepteren.
Dat is dan toch een beetje dubbel?