Mensen beledigen, dat moet kunnen anno 2018

zondag 4 februari 2018 om 11:23
Ik ben een beetje klaar mee, dat overal grapjes van gemaakt moet worden. En dan ook nog verontwaardigd zijn als ‘sommige’ mensen die grapjes niet leuk vinden. Dan zijn ze zeurpieten en hebben ze lange tenen en hebben ze geen gevoel voor humor. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? Ik vind het tegenwoordig echt te ver gaan en dan vooral het stukje stel je niet aan “het is een grapje”. Nee, niet alles is grappig. Het lijkt vooral stoer te zijn om tegen gevoelige onderwerpen aan te trappen, alsof het een stel kleuters zijn die steeds over grenzen gaan.
Zó mijn ei is kwijt.
Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
Zó mijn ei is kwijt.
Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
woensdag 7 februari 2018 om 19:36
maar het zijn in mijn ogen geen bijzaken. Het gaat om hoe je als maatschappij kijkt naar elkaar, hoe tolerant je bent voor mensen die niet doorsnee zijn en hoe je over anderen praat. Ik ben het met je eens dat de dingen die je noemt heel erg belangrijk zijn en dat er schandalige beslissingen genomen zijn ten koste van zwakkeren in de maatschappij die zeker teruggedraaid moeten worden. Alleen, de manier waarop we met elkaar om gaan, gewoon in het dagelijks leven, is ook belangrijk. En dat is waar dit topic over gaat. Natuurlijk mag iedereen zeggen wat ie wil, maar dan mag een ander daar ook wat van vinden, alleen wordt er dan geroepen dat we tegenwoordig niks meer mogen zeggen of dat de ander politiek correct wil zijn of een sjwpejeka schreef: ↑07-02-2018 19:20Ik vraag me wel eens af waar deze maatschappij de prioriteiten legt.
We maken ons druk over een grap uit een satirisch programma, en leggen het op een goudschaaltje of het wel of niet kan.
Tegelijkertijd worden de voorzieningen voor onze ouderen in rap tempo afgebroken, ziet het ernaar uit dat mensen die nu 50 zijn, zich tot hun 70e, desnoods met rollator, naar het werk moeten slepen alvorens ze met pensioen kunnen, kinderen die psychische of andere bijstand nodig hebben, laten we gewoon 2 jaar op een wachtlijst staan tot de gemeente weer budget heeft en uitgevogeld heeft wat ze eventueel heel misschien zouden kunnen bieden... en daar hoor je geen enkel grootscheeps protest tegen.
Maken we ons dan liever druk om bijzaken?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 7 februari 2018 om 19:38
waarom ben je een moraalridder als je vindt dat een ander iets zegt wat kwets of beledigt? Of wanneer je vindt dat iets voor jou over de grens gaat?

woensdag 7 februari 2018 om 19:38
Precies dit, dankjewel!rosanna08 schreef: ↑06-02-2018 22:56het is me iig heel duidelijk weer. Vrijheid van meningsuiting is alleen voor de mensen die anderen beledigen, voor gek zetten en uitlachen, maar niet voor degenen die een weerwoord geven, want dan bent een sjw of een gutmensch
fijn dat we dat weer weten, mijn excuses dat ik dacht dat ik ook iets mocht zeggen

woensdag 7 februari 2018 om 19:43
Ik heb er lang geleden lessen maatschappijleer over gehad en dat ging over het opgestoken vingertje en het uithangen van de moraalridder. Hoewel de Nederlandse bevolking altijd bekend heeft gestaan om zijn tolerantie, heeft dat zelfde volk altijd de neiging gehad om een ieder die de landsgrenzen overkwam ervan te overtuigen het op 'onze' manier te doen en koos men daar niet voor dan moest men dat helemaal zelf weten, maar mocht dan ook niets meer verwachten, want je kiest ervoor om erbij te horen of je doet dat niet, beide gaat niet. Erbij horen is nog steeds een groot iets in dit land en daar kies je voor door dezelfde moraal te hebben als de grote gemene deler.

woensdag 7 februari 2018 om 19:46
Omdat ik de teneur in dit topic bizar vond worden en het me deed denken aan dit, alsof het van dergelijke orde zou zijn.
woensdag 7 februari 2018 om 19:47
maar ga je er vanuit dat diegene die je moraalridder vindt, zijn of haar mening verkondigt omdat het de heersende mening is? Dat werkt dan toch 2 kanten op?Cateautje schreef: ↑07-02-2018 19:43Ik heb er lang geleden lessen maatschappijleer over gehad en dat ging over het opgestoken vingertje en het uithangen van de moraalridder. Hoewel de Nederlandse bevolking altijd bekend heeft gestaan om zijn tolerantie, heeft dat zelfde volk altijd de neiging gehad om een ieder die de landsgrenzen overkwam ervan te overtuigen het op 'onze' manier te doen en koos men daar niet voor dan moest men dat helemaal zelf weten, maar mocht dan ook niets meer verwachten, want je kiest ervoor om erbij te horen of je doet dat niet, beide gaat niet. Erbij horen is nog steeds een groot iets in dit land en daar kies je voor door dezelfde moraal te hebben als de grote gemene deler.
woensdag 7 februari 2018 om 19:48
Ik vind het belangrijk dat ieder moet kunnen uitkomen voor zijn mening, maar er dan ook tegen moet kunnen dat een ander er wat anders van vindt. Niks mis mee. Maar waar ik me echt over verbaas, is dat we ons als samenleving helemaal druk maken over Zwarte Piet, of over genderneutraal zijn, om een (laten we eerlijk zijn) kleine groep tegemoet te komen, dat we zelfs bereid zijn allerlei investeringen te doen om dat beleid uit te dragen en te implementeren, en dat we tegelijkertijd vinden dat oma, die eigenlijk niet meer goed zelfstandig kan wonen, maar wel móet,omdat vrijwel alle bejaardentehuizen gesloten zijn,maar moet rondkomen met een hulp die één keer in de week een uurtje langs komt (als je geluk hebt)...rosanna08 schreef: ↑07-02-2018 19:36maar het zijn in mijn ogen geen bijzaken. Het gaat om hoe je als maatschappij kijkt naar elkaar, hoe tolerant je bent voor mensen die niet doorsnee zijn en hoe je over anderen praat. Ik ben het met je eens dat de dingen die je noemt heel erg belangrijk zijn en dat er schandalige beslissingen genomen zijn ten koste van zwakkeren in de maatschappij die zeker teruggedraaid moeten worden. Alleen, de manier waarop we met elkaar om gaan, gewoon in het dagelijks leven, is ook belangrijk. En dat is waar dit topic over gaat. Natuurlijk mag iedereen zeggen wat ie wil, maar dan mag een ander daar ook wat van vinden, alleen wordt er dan geroepen dat we tegenwoordig niks meer mogen zeggen of dat de ander politiek correct wil zijn of een sjw
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

woensdag 7 februari 2018 om 19:50
Sinds er geen sprake meer is van verzuiling en het individualisme gemeengoed is geworden is het allemaal niet zo simpel meer, zoveel mensen zoveel meningen. Ik denk dat we elkaar ergens in het midden moeten zien te vinden.
woensdag 7 februari 2018 om 19:53
daar ben ik het mee eens, alleen mensen dan voor moraalridder uitmaken of manipulerend helpt niet echt

woensdag 7 februari 2018 om 19:54
Ik heb niemand voor moraalridder uitgemaakt, heb alleen iets duidelijk geprobeerd te maken.
Die manipulatie? Daar sta ik nog steeds achter.
Ik las even terug en zie dat het lijkt alsof ik met het vingertje wijs, maar dat is niet mijn intentie, wil alleen maar overbrengen wat ik er ooit over heb geleerd. Die moraalridders dus.
Sorry voor het misverstand.

woensdag 7 februari 2018 om 21:29
Amen. Slotje. Klaar.julius schreef: ↑07-02-2018 16:04Ik wist niet dat beledigen anno 2018 verboden was?
Ik heb me werkelijk waar nog nooit beledigd gevoeld. Nog nooit. Het boeit me gewoon echt geen reet wat iemand anders van me vindt, en als iemand zn mening geeft over stereotype kenmerken van de groep waarin ik kennelijk thuis hoor, dan heb ik al helemaaaal iets van, lekker boeiend.
Je beledigd voelen is een keuze. Kies je ervoor om je beledigd te voelen door van alles en nog wat, dan heb ik nieuws voor je: dat is niet strafbaar en zal nooit strafbaar kunnen zijn. Live with it, meer kan ik er niet van maken.

woensdag 7 februari 2018 om 21:33
Maar gaat dat niet hand in hand? De verruwing van de samenleving, het minder empathie voelen, je niet meer kunnen (of willen) inleven in de omstandigheden van een ander? Ze hoeven alleen nog maar te roepen dat die linkse softies met zuurverdiend belastinggeld strooien, en hup, er is weer een bezuinigingsmatregel doorheen. De mensen die daar over klagen zijn immers alleen maar huilies in de slachtofferrol? Alle ouderen zijn toch rijk? Niets om je zorgen over te maken, toch?pejeka schreef: ↑07-02-2018 19:48Ik vind het belangrijk dat ieder moet kunnen uitkomen voor zijn mening, maar er dan ook tegen moet kunnen dat een ander er wat anders van vindt. Niks mis mee. Maar waar ik me echt over verbaas, is dat we ons als samenleving helemaal druk maken over Zwarte Piet, of over genderneutraal zijn, om een (laten we eerlijk zijn) kleine groep tegemoet te komen, dat we zelfs bereid zijn allerlei investeringen te doen om dat beleid uit te dragen en te implementeren, en dat we tegelijkertijd vinden dat oma, die eigenlijk niet meer goed zelfstandig kan wonen, maar wel móet,omdat vrijwel alle bejaardentehuizen gesloten zijn,maar moet rondkomen met een hulp die één keer in de week een uurtje langs komt (als je geluk hebt)...
Ik zie dat niet los van elkaar.

woensdag 7 februari 2018 om 23:38
Ditpejeka schreef: ↑07-02-2018 19:48Ik vind het belangrijk dat ieder moet kunnen uitkomen voor zijn mening, maar er dan ook tegen moet kunnen dat een ander er wat anders van vindt. Niks mis mee. Maar waar ik me echt over verbaas, is dat we ons als samenleving helemaal druk maken over Zwarte Piet, of over genderneutraal zijn, om een (laten we eerlijk zijn) kleine groep tegemoet te komen, dat we zelfs bereid zijn allerlei investeringen te doen om dat beleid uit te dragen en te implementeren, en dat we tegelijkertijd vinden dat oma, die eigenlijk niet meer goed zelfstandig kan wonen, maar wel móet,omdat vrijwel alle bejaardentehuizen gesloten zijn,maar moet rondkomen met een hulp die één keer in de week een uurtje langs komt (als je geluk hebt)...
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.

donderdag 8 februari 2018 om 04:54
Apart oordeel. Dus omdat je zelf nu nergens last van hebt, ben je nog nooit getreiterd / gepest en moet je iets aan je assertiviteit doen???Het-groepje schreef: ↑07-02-2018 19:17Heel leuk opgeschreven en heel stoer bedoeld, maar of je bent nog nooit getreiterd of gepest, en/of je zult iets met je assertiviteit moeten.

donderdag 8 februari 2018 om 05:00
Je krijgt zoveel ruimte als je wil nemen hoor. Het is jouw keuze hoe vaak je post. Dat anderen het niet eens zijn met jou en jouw posts zo labelen als ze doen, dat mogen ze. Ik haal er in ieder amper een enkel argument uit. Ik lees alleen emoties. En die emoties, daar kan alleen jij iets aan doen.
donderdag 8 februari 2018 om 08:40
Roderick Veelo heeft daar vandaag een mooie column over geschreven.
Zeg maar eens 'nee' tegen de moraalridders.
https://www.rtlz.nl/opinie/column/roder ... aalridders
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.

donderdag 8 februari 2018 om 09:02
Ik vind het aangehaalde gedicht van een heel andere orde dan de kennelijk op één persoon gerichte grap van Van der Gijp.Rosabella1 schreef: ↑08-02-2018 08:40Roderick Veelo heeft daar vandaag een mooie column over geschreven.
Ik zie werkelijk met de beste wil van de wereld niet hoe dat gedicht seksistisch zou kunnen zijn, maar de grap van Van der Gijp vind ik wel fout. Omdat ik die grap fout vindt, wil nog niet zeggen dat ik iedere aanklacht tegen vermeend seksisme, racisme of noem maar op terecht vind. Ik denk dat de meeste mensen er zo instaan, al zullen hun meningen en grenzen van wat ze acceptabel vinden onderling verschillen. Alles op één hoop vegen doet de discussie naar mijn mening geen goed.

donderdag 8 februari 2018 om 09:04
Prachtig stuk. Hij heeft helemaal gelijk.Rosabella1 schreef: ↑08-02-2018 08:40Roderick Veelo heeft daar vandaag een mooie column over geschreven.
En dus....'Nee, ik doe niet mee.'
donderdag 8 februari 2018 om 09:58
Weerbaarheid brengt je nog altijd een stuk verder dan assertiviteit. Het totaal misplaatste idee dat iedereen gelijk is en respect verdient zonder rekening te houden met de intrensieke verschillen tussen, bijvoorbeeld, mannen en vrouwen, tekent de ondergang van de westerse beschaving.Het-groepje schreef: ↑07-02-2018 19:17Heel leuk opgeschreven en heel stoer bedoeld, maar of je bent nog nooit getreiterd of gepest, en/of je zult iets met je assertiviteit moeten.
Het idee dat mensen het recht zouden hebben om niet gekwetst te worden is te absurd voor woorden. Absurd en gevaarlijk.

donderdag 8 februari 2018 om 10:07
Treffend en helemaal mee eens.julius schreef: ↑08-02-2018 09:58Weerbaarheid brengt je nog altijd een stuk verder dan assertiviteit. Het totaal misplaatste idee dat iedereen gelijk is en respect verdient zonder rekening te houden met de intrensieke verschillen tussen, bijvoorbeeld, mannen en vrouwen, tekent de ondergang van de westerse beschaving.
Het idee dat mensen het recht zouden hebben om niet gekwetst te worden is te absurd voor woorden. Absurd en gevaarlijk.
donderdag 8 februari 2018 om 10:18
prima column, ben het op veel punten zeker wel met hem eens. Beetje jammer dat er wordt gedacht dat als je het een niet leuk of gepast vindt, je dan ook tegen het andere bent.Rosabella1 schreef: ↑08-02-2018 08:40Roderick Veelo heeft daar vandaag een mooie column over geschreven.
Verder heb ik er over na zitten denken en vind ik Derksen net zo goed een moraalridder met zijn woorden 'dat we niet moeten doen alsof dit normaal is'
donderdag 8 februari 2018 om 10:19
waardoor we weer terug zijn bij het idee dat het niet de pesters zijn die fout zitten, maar dat de gepeste weerbaarder moet wordenjulius schreef: ↑08-02-2018 09:58Weerbaarheid brengt je nog altijd een stuk verder dan assertiviteit. Het totaal misplaatste idee dat iedereen gelijk is en respect verdient zonder rekening te houden met de intrensieke verschillen tussen, bijvoorbeeld, mannen en vrouwen, tekent de ondergang van de westerse beschaving.