Logeerpartijtje

07-02-2018 22:33 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een zoon van 5 en hij zit nu in groep 2. Hij speelt vaak met zijn vriendjes en gaat graag naar school. Een maand of 2 geleden kwam er een jochie bij ons logeren. Prima, de 2 jongens zijn goede maatjes en mijn man is goed bevriend met de vader van het jochie. Alles leek goed te gaan, tot de volgende ochtend, als eerst smakte hij heel erg(!) bij het ontbijt. Achja, het is een kind en ik liet het gaan. Daarna naar boven gegaan met de jongens om ze even op te frissen. (Zijn moeder had gevraagd of ik hem wilde douchen, want wanneer zij hem kwam ophalen gingen ze ergens heen) Aangekomen bij de badkamer was het een drama, jochie wilde echt NIET douchen. Ik snapte het ook wel weer want hij kent mij natuurlijk niet goed. Mijn man heeft het ook geprobeerd maar het bleef een drama. Hij stapte die douche gewoon niet onder. Nou laat maar zitten dan. Volgende stap, tandjes poetsen. Ging probleemloos bij mijn zoon, maar wederom wilde het jongentje zijn tandjes niet poetsen. Hij vertikte het, huilen en gillen! Top dan neemt hij maar een pepermuntje zo, dacht ik. Haren doen, wilde hij ook niet. Ik was er wel een beetje klaar mee om zo'n drama aan te gaan met een kind van een ander dus ik roepte mijn man en hij heeft alles afgehandeld. Toen ze eenmaal beneden kwamen zag ik mijn zoon fris en fruitig aangekleed en wel, haartjes mooi en de tandjes gepoetst. En het jochie erbij, zijn shirtje met vlekken die hij perse(!) aan wilde, geen gepoetste tanden en zijn haren wat mijn man nog een beetje heeft gered met gel. Heb het toen moeder hem op kwam halen allemaal verteld en ze was redelijk verbaasd, maar goed. Jochie heeft het uiteindelijk toch naar zn zin gehad en ik was blij dat mijn zoon het ook wel leuk heeft gehad.

Een week geleden hebben mijn man en ik een drankje gedaan met de ouders van het jochie. Ze zijn onlangs goede vrienden van ons geworden. En tijdens het borrelen begonnen ze dat ze graag een avond met zn 2en wilden zijn, waarop mijn man doodleuk zei: 'Oh, jullie zoon mag dan wel bij ons slapen!' Nou zij namen het aanbod meteen aan en ik kon al geen nee meer zeggen. Nu ben ik bang dat het weer een grote drama wordt in de ochtend. Mijn man sport elke zaterdagochtend, dus net díe ochtend sta ik er alleen voor.

Zelf houd ik erg van verzorging, ik zorg dat mijn kind altijd schoon is en dat hij frisse kleding draagt.

Ik weet niet precies wat ik wil bereiken met dit bericht maar het lucht in ieder geval op dit hele bericht uit te typen. Ik zat er echt mee en wilde het graag kwijt dus bij deze.

Hebben jullie ook ooit zoiets meegemaakt. En als jullie in deze situatie zouden zitten, hadden jullie het opgelost? Of het er gwn bij gelaten?

Grt
Ik zou me er echt niet druk om maken. Het kind voelde zich blijkbaar niet genoeg op zijn gemak om te douchen ed. Zolang hij het naar zijn zin heeft en ouders weten dat hij niet wil douchen, lekker laten gaan. Wellicht doet hij het uiteindelijk wel. Of niet. Boeien.
Gewoon laten.

Een vriendje van mijn zoon wilde bij ons ook niks terwijl hij thuis echt lekker onder de douche wilde en zijn tanden poetsen etc. Kwestie van in een 'vreemd' huis niks willen denk ik? Ik heb er nooit moeilijk over gedaan.
Wat is nou het drama?

Dan douche je hem niet. Of je vraagt aan jullie goede vrienden of er een “ gebruiksaanwijzing” bij zit. Of je zet de waterbaan in de badkamer met de douche aan. Of je blaast het badje op, propt het in de badkamer en vult het.

Tandenpoetsen kan mooi thuis.
Het jochie is 5 hè! Dan is logeren al heel erg spannend, laat staan douchen onder een vreemde douche.
Laat lekker gaan, in uiterste nood een washandje over de toet en om 10.00 mag zijn moeder hem weer ophalen. En zelf schoenpoetsen.
Kinderen van 5 kunnen zich behoorlijk schamen om zomaar in hun blootje te moeten staan tov vreemden. Dat mag je best respecteren.
Overleg even met zn moeder wat je moet doen als hij weer niet wil douchen en tandenpoetsen.
Schoenpoetsen is natuurlijk schoon poetsen..
kolfdekolf schreef:
07-02-2018 22:38
Het jochie is 5 hè! Dan is logeren al heel erg spannend, laat staan douchen onder een vreemde douche.
Laat lekker gaan, in uiterste nood een washandje over de toet en om 10.00 mag zijn moeder hem weer ophalen. En zelf schoenpoetsen.
Schoenpoetsen? :proud:
Misschien dat als hij vaker blijft slapen het vertrouwder wordt en wel lukt?

Maar anders doucht hij niet.
Zal ie niet van sterven.
Ach ik snap t wel. Je had afgesproken dat hij gedoucht zou zijn en dan gebeurt dit zo. Kan me voorstellen dat je je dan toch vervelend voelt als ouders hem dan komen ophalen. Maar nu je weet hoe het de 1e keer gegaan is, kun je dat toch prima vantevoren bespreken met de ouders?
Ana_Isabel2 schreef:
07-02-2018 22:39
Kinderen van 5 kunnen zich behoorlijk schamen om zomaar in hun blootje te moeten staan tov vreemden. Dat mag je best respecteren.
Precies. En dan doucht zo'n ventje een keer niet 's morgens, wat dan nog? Doet hij dat fijn thuis na het logeerpartijtje in zijn eigen huis.
Roepte?

On topic: ik zou er geen drama van maken. Als hij niet wil douchen, prima toch. Dan doet ie dat later thuis maar. Maar die jongens vinden t toch leuk om samen onder de douche te staan?
Mijn dochter ging als kind regelmatig een weekje op paardrijkamp. Ik weet het niet, ik vermoed dat er helemaal niet gedoucht werd.

Ze leeft nog steeds.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zou de strijd niet aangaan en het gewoon gezellig maken. Boeiend, een keer niet douchen. Ze zijn 5...
Eens met de rest: laten gaan.
Douchen en tanden poetsen doet hij thuis wel weer. Dat is jouw taak niet.
Volgens mij heeft er hier nog nooit een logé gedoucht, of misschien hooguit eens een bijna volwassen vriendin van mijn oudste. Meestal leg ik een handdoek klaar, en voor het slapen gaan meld ik nog even dat ze moeten tanden poetsen, maar ik ga echt geen kind van een ander opvoeden cq onder de douche dwingen.
Ik vind het zielig, dat drama! Je klinkt ook helemaal niet alsof je je in het jongetje kon verplaatsen. En dan nu doen alsof er een ramp is omdat ie weer komt logeren. Relax.
Ben ik de enige overigens die 5 redelijk jong vindt voor logeerpartijen bij vriendjes?

Al meer dan eens gehoord dat dat ook 's nachts tranen oplevert.
Kinderen willen meestal wel bij oma en opa of een tante slapen, maar op hun 5 bij vriendjes blijven slapen ... lukt toch echt niet altijd.

De nacht bij dit jongetje is blijkbaar al rustig verlopen, dat zou ik dus al een opsteker vinden.

Is er overigens ook 2-richtingsverkeer gepland?
Gaat jouw zoon daar ook es logeren?
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 23:23
9.85% gewijzigd
2 maanden geleden 1x en nu alweer???
Pff dat is wel erg vaak
Tornacense schreef:
07-02-2018 23:22
Ben ik de enige overigens die 5 redelijk jong vindt voor logeerpartijen bij vriendjes?

Al meer dan eens gehoord dat dat ook 's nachts tranen oplevert.
Kinderen willen meestal wel bij oma en opa of een tante slapen, maar op hun 5 bij vriendjes blijven slapen ... lukt toch echt niet altijd.

De nacht bij dit jongetje is blijkbaar al rustig verlopen, dat zou ik dus al een opsteker vinden.

Is er overigens ook 2-richtingsverkeer gepland?
Gaat jouw zoon daar ook es logeren?
Nee, dat ken ik ook echt niet.

Zoon van 6 heeft ook een beste vriend, doen alles samen, om de dag samen eten, spelen, zelfs in het weekend elkaar opzoeken. Maar slapen is echt té spannend, ook al is hij er kind aan huis en vice versa.
Moiren’ schreef:
07-02-2018 22:38
Wat is nou het drama?

Dan douche je hem niet. Of je vraagt aan jullie goede vrienden of er een “ gebruiksaanwijzing” bij zit. Of je zet de waterbaan in de badkamer met de douche aan. Of je blaast het badje op, propt het in de badkamer en vult het.

Tandenpoetsen kan mooi thuis.
Dit ook. Kind rot heus niet weg van een keertje niet douchen of tandenpoetsen.
Ik kan me zeker wel verplaatsen in het jongetje. Zoals ik ook al zei, hij kende ons toen nog niet heel erg goed en in een vreemd huis douchen, ik zou het zelf ook nie fijn vinden!

Het probleem is dat de moeder van het jongetje echt wilt dat hij doucht. En aangekleed en fris is als ze hem ophaalt. Ik heb haar ook gezegd dat hij het de vorige keer ook echt nìet wilde! Ze lachte er wat om en zei dat we het misschien moesten proberen in bad.

Het jochie kent ons ondertussen ook al wel een stuk beter. Hij komt elke maandag en dinsdag, tussen de middag bij ons een broodje eten.

Het is voor de rest ook echt een schat van een kind hoor. En voor de rest gaat alles goed, het samen spelen met mijn zoon, het slapen zelf.

Alleen de ochtend is ons obstakel.

En thuis tandenpoetsen en aankleden, gaat dus niet lukken. Want we hebben hem de hele zaterdag. En we willen er even op uit.
Ceylon schreef:
07-02-2018 22:46
Mijn dochter ging als kind regelmatig een weekje op paardrijkamp. Ik weet het niet, ik vermoed dat er helemaal niet gedoucht werd.

Ze leeft nog steeds.
Mijn zoon idem ging op kamp en kwam thuis en ging uit zichzelf douchen :proud: vermoed dat het niet vaak is gebeurd op kamp heb het maar niet gevraagd zijn douche actie zei eigenlijk al genoeg.

to ik zou me niet zo druk maken douchen doet die thuis maar weer.
Nu weten de ouders in ieder geval dat hij niet bij jullie wil douchen, dus krijgen ze een ongedoucht kind terug. Niet jullie probleem. Ik zou aanbieden dat ze gezellig met z'n tweeën onder douche (of in bad als je dat hebt) mogen en als hij niet wil, dan hoeft hij niet. Geen druk en het vooral leuk houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven