Erachter komen dat je minder verdient dan je collega's
woensdag 7 februari 2018 om 12:08
Ik kom er deze maand achter dat ik minder verdien dan collega's die hetzelfde doen. Tijdens de onderhandelingen was duidelijk: bij ons zit er niet meer in. Punt. Wil je meer verdienen dan moet je niet hier zijn.
Ik heb diezelfde maand nog een gesprek gehad en afspraken op papier willen zetten. Maar er was niks mogelijk. Ook niet op gebied van secundaire voorwaarden. Het was dit of niks.
Ik stond nog net niet op gespannen voet tijdens dat gesprek en ik sta echt mijn mannetje wel. Mijn werkgever vond dat ik doordramde en zeurde. Als ik meer wilde moest ik maar ergens anders aan de bak. Dit is een kleine organisatie, blablabla, dit is hun plafond. En voor de rest wilde ze nergens op in gaan.
Het argument dat collega's meer verdiende werd gewoon ontkend. Want dat kon ik helemaal niet weten. Vervelende is dat er best het een en ander is beloofd maar niks op papier gezet. Als ik ze er aan help herinneren dan is het altijd drukdruk of: daar heb je d'r weer. Ik wil echt voorkomen dat ik er straks uit word gesodemieterd.
Ik lees hier altijd dat wij veel zakelijker moeten worden als vrouw. Maar ik kan het niet nog harder spelen want dan word ik er gewoon uitgeflikkerd. Ik wil geen ruzie of spanningen op de werkvloer. Zomaar iets anders zoeken doe ik ook (nog)niet. En we hebben mijn geld gewoon nodig.
MIjn vraag is vooral: hoe ga je om met een duidelijke NEE in een functioneringsgesprek, ook al functioneer je dus gewoon goed. Ook als je weet dat je collega's meer verdienen. Hoe ga je om met onduidelijkheden. En niet nagekomen afspraken. Maar je wil geen ruzie met je leidinggevende. Je wil niet als drammer en zeikerd worden gezien. Ik kan me nml niet permitteren dat ik straks zonder inkomen zit. Hoe ga je om met een: bij ons zit er echt niet meer in. Want ik geloof het gewoon niet. Maar ja, het is hun woord tegen de mijne en zij hebben gewoon het laatste woord in deze. Zij zeggen gewoon keihard: nee, nee en nog eens nee. Sta je dan met je goede gedrag.
Hoe doen jullie dit?
Ik heb diezelfde maand nog een gesprek gehad en afspraken op papier willen zetten. Maar er was niks mogelijk. Ook niet op gebied van secundaire voorwaarden. Het was dit of niks.
Ik stond nog net niet op gespannen voet tijdens dat gesprek en ik sta echt mijn mannetje wel. Mijn werkgever vond dat ik doordramde en zeurde. Als ik meer wilde moest ik maar ergens anders aan de bak. Dit is een kleine organisatie, blablabla, dit is hun plafond. En voor de rest wilde ze nergens op in gaan.
Het argument dat collega's meer verdiende werd gewoon ontkend. Want dat kon ik helemaal niet weten. Vervelende is dat er best het een en ander is beloofd maar niks op papier gezet. Als ik ze er aan help herinneren dan is het altijd drukdruk of: daar heb je d'r weer. Ik wil echt voorkomen dat ik er straks uit word gesodemieterd.
Ik lees hier altijd dat wij veel zakelijker moeten worden als vrouw. Maar ik kan het niet nog harder spelen want dan word ik er gewoon uitgeflikkerd. Ik wil geen ruzie of spanningen op de werkvloer. Zomaar iets anders zoeken doe ik ook (nog)niet. En we hebben mijn geld gewoon nodig.
MIjn vraag is vooral: hoe ga je om met een duidelijke NEE in een functioneringsgesprek, ook al functioneer je dus gewoon goed. Ook als je weet dat je collega's meer verdienen. Hoe ga je om met onduidelijkheden. En niet nagekomen afspraken. Maar je wil geen ruzie met je leidinggevende. Je wil niet als drammer en zeikerd worden gezien. Ik kan me nml niet permitteren dat ik straks zonder inkomen zit. Hoe ga je om met een: bij ons zit er echt niet meer in. Want ik geloof het gewoon niet. Maar ja, het is hun woord tegen de mijne en zij hebben gewoon het laatste woord in deze. Zij zeggen gewoon keihard: nee, nee en nog eens nee. Sta je dan met je goede gedrag.
Hoe doen jullie dit?
vrijdag 9 februari 2018 om 07:31
Ik kwam er ooit achter dat mijn collega (15 jaar ouder en meer ervaring, ik was als groentje aangenomen) €700 bruto meer kreeg. En terwijl ik uiteindelijk betere omzet draaide..
Dus het kan altijd erger
. Uiteindelijk was ik na verlenging van mijn jaarcontract zwanger dus heb ik het laten zitten omdat ik hoopte dat ze na mijn verlof mijn contract gewoon weer zouden verlengen. Maar ik kwam ziek terug na mijn bevalling dus dat werd een jaartje ziektewet bij t UWV. Daar kon ik helemaal niet onderhandelen
Ik vind €100 bruto niet heel veel verschil. Krijgen je collega’s ook een opleiding?
Bij mijn vorige baan heb ik wel meerdere malen aangegeven dat ik het salaris gewoon veel te weinig vond. Ik kreeg wel verhoging maar dat was €100 bruto fulltime (ik werk parttime). Vond ik nog steeds veel te weinig, toen na veel zeuren na een paar maanden kreeg ik er weer € 100 bij voor 40- uur. Maar toen was ik inmiddels al aan t solliciteren en werd ik aangenomen met €1000 meer voor fulltime en nog betere andere arbeidsvoorwaarden
Mijn baas baalde toen als een stekker dat ik wegging en heeft zelfs overwogen om mij dan ook een flinke verhoging te geven omdat ze niemand geschikts konden vinden en er veel te veel werk lag, begreep ik achteraf van een collega. Maar toen hoefte dat voor mij niet meer.
Dus het kan altijd erger
Ik vind €100 bruto niet heel veel verschil. Krijgen je collega’s ook een opleiding?
Bij mijn vorige baan heb ik wel meerdere malen aangegeven dat ik het salaris gewoon veel te weinig vond. Ik kreeg wel verhoging maar dat was €100 bruto fulltime (ik werk parttime). Vond ik nog steeds veel te weinig, toen na veel zeuren na een paar maanden kreeg ik er weer € 100 bij voor 40- uur. Maar toen was ik inmiddels al aan t solliciteren en werd ik aangenomen met €1000 meer voor fulltime en nog betere andere arbeidsvoorwaarden
Mijn baas baalde toen als een stekker dat ik wegging en heeft zelfs overwogen om mij dan ook een flinke verhoging te geven omdat ze niemand geschikts konden vinden en er veel te veel werk lag, begreep ik achteraf van een collega. Maar toen hoefte dat voor mij niet meer.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
vrijdag 9 februari 2018 om 09:58
Als ik er van een sollicitant achter zou komen dat deze op het vorige werk een conflict kreeg omdat zij aankaartte dat de nieuwe stagiaire zonder ervaring of diploma maandelijks meer verdiende dan de zittende werknemers met diploma en ervaring, en dat dan ook nog bleek dat het bedrijf toegeeft op die manier meer mannen binnen te willen halen, dan zie ik daarin geen probleem om iemand voor een functie in aanmerking te laten komen.
De bedrijven waar ik heb gewerkt zoeken kritische mensen, geen makke schapen. Werknemers worden bij ons juist uitgenodigd om mee te denken.
Goed, het zonder toestemming een gesprek opnemen is niet correct. Maar dat maakt het punt niet minder waar. Het gaat hier niet persé om iemands eigen salaris, het is discriminatie. Dat is wat anders dan gewoon hetzelfde willen verdienen als een ander.
vrijdag 9 februari 2018 om 11:35
Het is niet mijn probleem. Ik heb een baan met een salaris waar ik tevreden over ben. Volgens mij ben jij degene die hier een probleem heeft: Jij bent duidelijk niet tevreden met die situatie.Brejules schreef: ↑09-02-2018 00:24Is zit heir njet op een joeridischg foruum.
Dat jij mijn juridische kunde in twijfel wil trekken door spelfouten die ik buiten werktijd maak is jouw probleem en niet gegrond.
Net als de aanname dat ik me op dat moment in een sector bevond die met de juridische sector te maken had. Dat heb ik immers niet gezegd.
Graag terug naar TO nu.
(Het gaat trouwens niet alleen om spelling, maar om je algehele taalgebruik. Beetje raar om in privésituaties opeens fouten in taalgebruik te gaan maken en dan op je werk er wel op te gaan letten...)
vrijdag 9 februari 2018 om 11:41
Bedenk dan wel dat je iemand aanneemt die er niet voor schroomt om als ze een conflict heeft (of dat gegrond is of niet) lekker "ziek" thuis gaat zitten zodat je haar niet kan ontslaan. Als ik daarachter zou komen zou het voor mij sowieso al een no-go zijn.LizBakker schreef: ↑09-02-2018 09:58Als ik er van een sollicitant achter zou komen dat deze op het vorige werk een conflict kreeg omdat zij aankaartte dat de nieuwe stagiaire zonder ervaring of diploma maandelijks meer verdiende dan de zittende werknemers met diploma en ervaring, en dat dan ook nog bleek dat het bedrijf toegeeft op die manier meer mannen binnen te willen halen, dan zie ik daarin geen probleem om iemand voor een functie in aanmerking te laten komen.
De bedrijven waar ik heb gewerkt zoeken kritische mensen, geen makke schapen. Werknemers worden bij ons juist uitgenodigd om mee te denken.
Goed, het zonder toestemming een gesprek opnemen is niet correct. Maar dat maakt het punt niet minder waar. Het gaat hier niet persé om iemands eigen salaris, het is discriminatie. Dat is wat anders dan gewoon hetzelfde willen verdienen als een ander.
Verder zou ik ook behoorlijk doorvragen in die sollicitatieprocedure én een referentiegesprek voeren over die situatie die zich heeft afgespeeld. Het is gewoon een raar verhaal dat je minder verdient met een diploma, werkervaring en een vastcontract, dan een stagevergoeding. Een stagevergoeding is officieel niet gemaximeerd, maar in de praktijk komt niemand boven de 13.000 euro per jaar uit omdat je dan je studiefinanciering moet gaan terugbetalen. Dan heb je het dus over 1000 euro per maand voor een stagiair als absoluut maximum. 300-500 is gebruikelijker. Maximaal 8 euro bruto per uur dus. Het minimumloon voor volwassenen ligt boven de 9 euro.
Het verhaal dat je dus minder verdient dan de stagiair rammelt. Immers ligt het maximale wat een stagiair krijgt onder het minimumloon voor een volwassene. Dus of het was geen stagiair en dan klopt het verhaal niet, of je werkt weinig uren. Of iets anders klopt niet in dit hele verhaal. Zo'n rammelend verhaal is voor mij in ieder geval aanleiding om niet direct 100% te geloven wat er wordt verteld en dus rekening te houden met de mogelijkheid dat er verschillende versies van het verhaal zijn. In ieder geval reden om niet zomaar iemand aan te nemen.
vrijdag 9 februari 2018 om 13:03
Weet je dat 10000% zeker? Bij álle werkgevers die ik tot nu toe had is er een blijf-of-betaal-terug regeling als je een door de baas betaalde opleiding doetYggdrasil- schreef: ↑08-02-2018 08:35Nee hoor, zo is het niet. Ik heb gewoon budget en daarna mag ik ermee doen wat ik wil. Ik ga ook niet meteen weg maar nu heb ik de gelegenheid om deze opleiding te doen, en anders komt het er mss wel niet meer van. Er zit geen voorwaarde aan dat ik moet blijven ofzo.
anoniem_160995 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 13:10
0.10% gewijzigd
vrijdag 9 februari 2018 om 13:06
Lastige situatie.
Toen ik net begon met werken na mijn studie kwam ik er na een tijd achter dat mijn directe collega (ook net afgestudeerd, jonger dan ik, lagere opleiding, exact dezelfde functie als ik, tegelijk met mij aangenomen) ruim meer verdiende dan ik. Het ging om+/- 300 bruto wat destijds zo'n 15% van mijn salaris was, dit vond ik best een groot verschil. We hadden ook nog eens exact dezelfde beoordeling gehad (maar dan ook exact, op mijn beoordelingsformulier stond zelfs nog de naam van mijn collega..).
Ik heb toen aangekaart bij mijn manager dat ik vond dat ik recht had op loonsverhoging. In eerste instantie niet gerefereerd aan salaris van mijn collega, maar toen mijn manager niet toe wilde geven, heb ik dit toch als laatste troef ingezet. Manager begon te stamelen en een paar maanden later was het geregeld en had ik er 300 euro bij.
Weet niet wat ik gedaan had als mijn manager bleef bij zijn nee en geen centimeter toe wilde geven. Ik denk dat meer zeuren geen zin had gehad en dat ik in dit geval op zoek zou zijn gegaan naar een andere baan waar men wel een eerlijke behandeling hanteert.
In jouw geval zou ik het er bij laten zitten aangezien je het al aangekaart hebt en een duidelijke nee te horen hebt gekregen. Ik zou de opleiding afmaken en zsm een andere baan vinden.
Toen ik net begon met werken na mijn studie kwam ik er na een tijd achter dat mijn directe collega (ook net afgestudeerd, jonger dan ik, lagere opleiding, exact dezelfde functie als ik, tegelijk met mij aangenomen) ruim meer verdiende dan ik. Het ging om+/- 300 bruto wat destijds zo'n 15% van mijn salaris was, dit vond ik best een groot verschil. We hadden ook nog eens exact dezelfde beoordeling gehad (maar dan ook exact, op mijn beoordelingsformulier stond zelfs nog de naam van mijn collega..).
Ik heb toen aangekaart bij mijn manager dat ik vond dat ik recht had op loonsverhoging. In eerste instantie niet gerefereerd aan salaris van mijn collega, maar toen mijn manager niet toe wilde geven, heb ik dit toch als laatste troef ingezet. Manager begon te stamelen en een paar maanden later was het geregeld en had ik er 300 euro bij.
Weet niet wat ik gedaan had als mijn manager bleef bij zijn nee en geen centimeter toe wilde geven. Ik denk dat meer zeuren geen zin had gehad en dat ik in dit geval op zoek zou zijn gegaan naar een andere baan waar men wel een eerlijke behandeling hanteert.
In jouw geval zou ik het er bij laten zitten aangezien je het al aangekaart hebt en een duidelijke nee te horen hebt gekregen. Ik zou de opleiding afmaken en zsm een andere baan vinden.
anoniem_186743 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 13:13
1.12% gewijzigd
vrijdag 9 februari 2018 om 13:07
Inderdaad even goed nakijken of dit het geval is. Bij mijn werkgever is er ook een regeling dat als je een opleiding doet op kosten van de werkgever en je verlaat binnen zoveel tijd na afronden het bedrijf dat je een bepaald percentage terug moet betalen.
vrijdag 9 februari 2018 om 13:11
Ik heb hetzelfde gehad, was van 'ja maar die is in een betere tijd aangenomen'. Uiteindelijk heb je zelf ja gezegd tegen hun aanbod en maakt het niet uit wat je collega verdient. Als je het leuk werk vindt doe je je best en wacht je tot volgende bespreking om het weer aan te kaarten. En anders kijk je toch gewoon verder?
"A moment would come, and then another, and another. These moments would be his life."
vrijdag 9 februari 2018 om 13:14
Bij ons ook niet hoor, tenzij je misschien een MBA van €30.000 doet, maar alle andere opleidingen die binnen je opleidingsbudget vallen zijn gewoon van jou na behalen, ook al stap je de volgende dag op. En dat gebeurt dan soms dus ook. Maar het wordt gezien als de enige mogelijkheid om gemotiveerde, goede mensen te vinden, dus die investering maakt het bedrijf dan maar. De meesten blijven wel, dus die kostenafweging is blijkbaar de moeite waard.
vrijdag 9 februari 2018 om 13:18
Dat is waar, er zijn twee kanten aan zo'n verhaal. Maar er wordt niet bij voorbaat gedacht dat het een zeur-werknemer is. Er zijn namelijk echt veel werkgevers die niet netjes met hun personeel omgaan, dus er kan altijd een conflict ontstaan.Stampertje12 schreef: ↑09-02-2018 11:41Bedenk dan wel dat je iemand aanneemt die er niet voor schroomt om als ze een conflict heeft (of dat gegrond is of niet) lekker "ziek" thuis gaat zitten zodat je haar niet kan ontslaan. Als ik daarachter zou komen zou het voor mij sowieso al een no-go zijn.
Verder zou ik ook behoorlijk doorvragen in die sollicitatieprocedure én een referentiegesprek voeren over die situatie die zich heeft afgespeeld. Het is gewoon een raar verhaal dat je minder verdient met een diploma, werkervaring en een vastcontract, dan een stagevergoeding. Een stagevergoeding is officieel niet gemaximeerd, maar in de praktijk komt niemand boven de 13.000 euro per jaar uit omdat je dan je studiefinanciering moet gaan terugbetalen. Dan heb je het dus over 1000 euro per maand voor een stagiair als absoluut maximum. 300-500 is gebruikelijker. Maximaal 8 euro bruto per uur dus. Het minimumloon voor volwassenen ligt boven de 9 euro.
Het verhaal dat je dus minder verdient dan de stagiair rammelt. Immers ligt het maximale wat een stagiair krijgt onder het minimumloon voor een volwassene. Dus of het was geen stagiair en dan klopt het verhaal niet, of je werkt weinig uren. Of iets anders klopt niet in dit hele verhaal. Zo'n rammelend verhaal is voor mij in ieder geval aanleiding om niet direct 100% te geloven wat er wordt verteld en dus rekening te houden met de mogelijkheid dat er verschillende versies van het verhaal zijn. In ieder geval reden om niet zomaar iemand aan te nemen.
Overigens loopt zoiets meestal uit op een vaststellingsovereenkomst af, en één van de voornaamste clausules is bijna altijd de zowel werknemer als werkgever zich niet negatief over elkaar mogen uiten, dus dat zal in een referentiegesprek meestal niet worden aangehaald vanwege contractbreuk.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:27
Dat begrijp ik. Maar geen referentie is net zo goed een referentie. De "voor een referentie kunt u terecht bij onze HR-afdeling" en dan een extreem neutrale brief krijgen met "deze persoon heeft bij ons van x tot y gewerkt in de functie z" is voldoende om te weten dat er stront aan de knikker was...
vrijdag 9 februari 2018 om 14:31
Vaak is er een opleidingsbudget van een paar honderd euro als extra arbeidsvoorwaarde. Dat is een arbeidsvoorwaarde en daar zit dan meestal niet een terugbetaalregeling aan vast. Als je buiten het opleidingsbudget dat bij de baan hoort een opleiding wil doen (die vaak veel duurder is) dan wordt het een ander verhaal en zal er een regeling aan vast zitten.
Overigens is dat laatste ook niet zo'n probleem. De meeste werkgevers vinden het geen enkel probleem om het restant over te nemen als je bij ze komt werken. Immers ben je met die opleiding voor je nieuwe werkgever weer wat meer waard geworden, dus die nemen het vaak over. Een gemiddelde regeling is vaak ook binnen 1 of 2 jaar al afgelost vanaf de start van de opleiding. Dus dat gaat ook vrij vlot.
Natuurlijk is het wel zo dat als jij voor 100k een MBA wil doen aan Insead of Harvard, dat je dan niet raar op moet kijken als je de rekening gepresenteerd krijgt als je de dag na het behalen van je papiertje vertrekt. En dan is het wellicht wat lastiger om dat volledig vergoed te krijgen van een nieuwe werkgever. Maar de meeste opleidingen zijn onder de 10.000 euro en dat is voor een werkgever - zeker met de belastingvoordelen - echt peanuts vergeleken met de overige kosten die aan een werknemer hangen.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:33
Dat "in een betere tijd aangenomen" vind ik wel een goed argument. Het is nu eenmaal zo dat er soms schaarste is en dat daarom de salarissen hoger worden om mensen binnen te halen. Als je dat dan altijd als nieuwe minimum zou zien, dan zijn de salarissen in no time sky high. Veel bedrijven doen dit via een "markttoeslag". Dan zit je wel op hetzelfde basissalaris als de rest, maar krijg je een markttoeslag om het gat te dichten.Caulfield schreef: ↑09-02-2018 13:11Ik heb hetzelfde gehad, was van 'ja maar die is in een betere tijd aangenomen'. Uiteindelijk heb je zelf ja gezegd tegen hun aanbod en maakt het niet uit wat je collega verdient. Als je het leuk werk vindt doe je je best en wacht je tot volgende bespreking om het weer aan te kaarten. En anders kijk je toch gewoon verder?
Zelf heb ik die ook. Toen ik bij deze werkgever kwam, was er vrijwel niemand met mijn ervaring te krijgen. En dus moeten ze meer bieden dan binnen de schaal voor die functie past. Moeten ze dan over vijf jaar als de markt anders is, een volgende persoon datzelfde geven? Ik vind van niet. Het is ook onderdeel van je carriere om hem zo te plannen dat je op de juiste momenten de juiste ervaring hebt en daar voor wordt betaald.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:36
Ja maar TO wil hierna zelfstandige worden. Dus dan is er misschien geen bedrijf wat de opleiding overneemt. (Tenzij ze dus hierna in loondienst blijft)Stampertje12 schreef: ↑09-02-2018 14:31Vaak is er een opleidingsbudget van een paar honderd euro als extra arbeidsvoorwaarde. Dat is een arbeidsvoorwaarde en daar zit dan meestal niet een terugbetaalregeling aan vast. Als je buiten het opleidingsbudget dat bij de baan hoort een opleiding wil doen (die vaak veel duurder is) dan wordt het een ander verhaal en zal er een regeling aan vast zitten.
Overigens is dat laatste ook niet zo'n probleem. De meeste werkgevers vinden het geen enkel probleem om het restant over te nemen als je bij ze komt werken. Immers ben je met die opleiding voor je nieuwe werkgever weer wat meer waard geworden, dus die nemen het vaak over. Een gemiddelde regeling is vaak ook binnen 1 of 2 jaar al afgelost vanaf de start van de opleiding. Dus dat gaat ook vrij vlot.
Natuurlijk is het wel zo dat als jij voor 100k een MBA wil doen aan Insead of Harvard, dat je dan niet raar op moet kijken als je de rekening gepresenteerd krijgt als je de dag na het behalen van je papiertje vertrekt. En dan is het wellicht wat lastiger om dat volledig vergoed te krijgen van een nieuwe werkgever. Maar de meeste opleidingen zijn onder de 10.000 euro en dat is voor een werkgever - zeker met de belastingvoordelen - echt peanuts vergeleken met de overige kosten die aan een werknemer hangen.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:55
Ik ben niet 'lekker' ziek thuis gaan zitten. Ik ben in die ziektewet gepest. Hun doel was me pesten tot ik zelf ontslag nam. Helaas heb ik eerst me moeten ziek melden en stond de bedrijfsarts aan mijn kant. Helaas voor hen. En voor mij ook, want ik had liever gewerkt.Stampertje12 schreef: ↑09-02-2018 11:41Bedenk dan wel dat je iemand aanneemt die er niet voor schroomt om als ze een conflict heeft (of dat gegrond is of niet) lekker "ziek" thuis gaat zitten zodat je haar niet kan ontslaan. Als ik daarachter zou komen zou het voor mij sowieso al een no-go zijn.
Het was een stagiair die BBL deed. Al direct de eerste dag loon krijgt.
Uiteraard ga ik niet bij elk klein conflict een dergelijke grote heisa maken. Als je dat zo snel denkt bij iemand die voor zichzelf én anderen is opgekomen zou je er goed aan doen om naar jezelf te kijken en in hoeverre je handelt naar vooroordelen en of dat je een betere werknemer maakt.
Ik ben blij dat veel werknemers me juist graag hebben omdat ik zaken aankaart als discriminatie. Ik wordt veel gevraagd door collega's uit die tijd die nu een eigen bedrijf hebben, ben als gemeenteraadslid gevraagd, en wordt internationaal vaak gevraagd voor functies door dit gebeuren.
Ik heb echter mijn eigen bedrijf nu, waar ik niet ga vertellen wat ik daar doe vanwege herkenbaarheid, maar ik kan je garanderen dat iedereen welkom is, gelijk behandelt wordt, zolang men maar goede inzet heeft en ook zo tegen anderen is. Conflicten komen zelden voor. Dit word direct uitgesproken. Als men opeens minder goede inzet toont word gevraagd of het wel goed gaat met werknemer en of we iets kunnen betekenen. Dit betekend dat ziekteverzuim hoger is, werknemers weggaan omdat hun passie tóch ergens anders ligt; maar ik heb liever gelukkige werknemers die vaker afwezig zijn dan gemiddeld door omstandigheden (chronische ziekte, kind, overlijden dierbare, etc) dan ongelukkige die ik verplicht om te komen werken omdat dat goedkoper is voor mij. Werktijden worden aangepast aan wat werknemer het gelukkigst maakt. Want als ze dan werken, werken ze 10x zo hard dan iemand die zich niet op zijn plek voelt. Als iemand besluit dat zijn/haar passie ergens anders ligt en vertrekt word hij/zij door iedereen gefeliciteerd (en gemist) en zijn we blij voor diegene dat hij/zij zijn/haar passie gaat volgen.
Ik heb een werknemer en die werkt van 09.00 tot 12.00, 13.00 tot 15.45 en enkele avonden en soms in het weekend. Want zo kan hij zijn kind naar school brengen, er in de middag mee lunchen, is hij er wanneer zijn kind thuiskomt, en heeft hij een inkomen. Hij werkt alleen in de avonden en weekenden. Maar hij werkt dan wel degelijk. Ook zonder controle. Omdat we werken op basis van wederzijds respect. Ik geef hem ruimte om aan zijn wensen te voldoen, hij is daar blij mee en beloont mij graag met goed werk afleveren i.p.v. uit zijn neus vreten.
En zo werkt iedereen het best. Wanneer je je gewaardeerd voelt en een mens en geen geldverdien-robot die maar zo goedkoop mogelijk moet werken. En zelfs financieel gezien voor mij werkt dit beter.
vrijdag 9 februari 2018 om 15:42
OK.
Algemene tip: derde persoon enkelvoud zorgt in de meeste gevallen voor stam+t.
Je zat duidelijk niet op je plaats bij die onderneming. BBL is een MBO-opleidingsvorm waarbij je geen stage loopt, maar gewoon een volwaardige parttime-baan naast je studie hebt. Dus logisch dat hij dan salaris krijgt. Blijkbaar heb je een functie ver onder je niveau aangenomen en viel het je allemaal niet mee. Ik kan me best voorstellen dat je gefrustreerd raakt als je een hoogopgeleide jurist bent en dan voorbij gestreefd wordt door iemand die parttime werkt en met zijn MBO-opleiding bezig is. Mooi dus dat het probleem nu opgelost is.
Verder is je verhaal nogal warrig. Als je als werkgever goed voor je werknemers zorgt zou het ziekteverzuim juist lager moeten zijn. Blijkbaar heb jij een ander beeld van wanneer je je ziek meldt. Je kunt als werkgever prima een werknemer een dag vrij geven omdat het slecht gaat met een familielid. Alleen is dit natuurlijk geen ziekteverzuim. Als bij jou werknemers vaker ziek zijn dan bij andere bedrijven zou ik me toch achter de oren gaan krabben of je wel op de juiste manier met ze om gaat.
Flexibel werken is tegenwoordig steeds meer de norm en je zult in mij absoluut geen tegenstander vinden als het daarop aankomt. Dit alles is niet zo relevant in een discussie over salaris. Ik denk dat er weinig bedrijven zijn waar je collega's het jou niet gunnen als je ergens anders gaat werken. Het feit dat je deze voorbeelden aanhaalt als zo uitzonderlijk laat mij denken dat je het tot nu toe gewoon erg slecht getroffen hebt qua werkgevers. Dit is namelijk meer de norm dan de uitzondering.
Als internationaal topgemeenteraadslid met veel werknemers die jou willen aannemen denk ik niet dat je mijn succeswensen nodig hebt, maar bij deze dan toch: succes ermee!
Je zat duidelijk niet op je plaats bij die onderneming. BBL is een MBO-opleidingsvorm waarbij je geen stage loopt, maar gewoon een volwaardige parttime-baan naast je studie hebt. Dus logisch dat hij dan salaris krijgt. Blijkbaar heb je een functie ver onder je niveau aangenomen en viel het je allemaal niet mee. Ik kan me best voorstellen dat je gefrustreerd raakt als je een hoogopgeleide jurist bent en dan voorbij gestreefd wordt door iemand die parttime werkt en met zijn MBO-opleiding bezig is. Mooi dus dat het probleem nu opgelost is.
Verder is je verhaal nogal warrig. Als je als werkgever goed voor je werknemers zorgt zou het ziekteverzuim juist lager moeten zijn. Blijkbaar heb jij een ander beeld van wanneer je je ziek meldt. Je kunt als werkgever prima een werknemer een dag vrij geven omdat het slecht gaat met een familielid. Alleen is dit natuurlijk geen ziekteverzuim. Als bij jou werknemers vaker ziek zijn dan bij andere bedrijven zou ik me toch achter de oren gaan krabben of je wel op de juiste manier met ze om gaat.
Flexibel werken is tegenwoordig steeds meer de norm en je zult in mij absoluut geen tegenstander vinden als het daarop aankomt. Dit alles is niet zo relevant in een discussie over salaris. Ik denk dat er weinig bedrijven zijn waar je collega's het jou niet gunnen als je ergens anders gaat werken. Het feit dat je deze voorbeelden aanhaalt als zo uitzonderlijk laat mij denken dat je het tot nu toe gewoon erg slecht getroffen hebt qua werkgevers. Dit is namelijk meer de norm dan de uitzondering.
Als internationaal topgemeenteraadslid met veel werknemers die jou willen aannemen denk ik niet dat je mijn succeswensen nodig hebt, maar bij deze dan toch: succes ermee!
stampertje12 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 15:50
75.16% gewijzigd
vrijdag 9 februari 2018 om 15:49
Misschien mosterd, maar:
https://loonwijzer.nl/home/salaris/geli ... lde-vragen
3. Wat kun je tegen loonverschillen doen?
Loonongelijkheid en transparantie
Als lonen en salarissen in een bedrijf of sector openbaar zijn, is het eenvoudiger ongelijkheid op te sporen. Je salaris checken op WageIndicator helpt. Een cao helpt. Openbare regels over beloning helpen.
Is er vermoeden van loonongelijkheid en discriminatie overleg dan met collega’s, vakbond, eventueel via Loonwijzer.nl. Een rechtszaak beginnen is de allerlaatste optie. Begin daarom met onderzoek en overleg.
Loonverschil en actie
Als het loonverschil tussen vrouwen en mannen groot is, kan je daar als individu, als gezinsleden, als collega’s, bedrijf, vakbond, werkgeversorganisatie, politieke partij, parlement en overheid wat aan doen.
Als je als vrouw minder verdient dan je mannelijke collega's bij hetzelfde werk en ongeveer dezelfde opleiding, kun je hiertegen legaal in verweer komen. Geen makkelijke weg, maar je kunt de hulp inroepen van de vakbond en Loonwijzer.nl raadplegen!
Wat kan je als vrouw tegen loonverschil doen? Als je als vrouw besluit dat een hoog uurloon nu en later van belang is, overweeg dan het volgende:
Kies een opleiding die in trek is op de arbeidsmarkt
Maak de opleiding in elk geval af
Kies een sector waar geld wordt verdiend (in de kunstensector gaat minder geld om dan in de gezondheidszorg)
Kies een beroep waar je veel kanten mee op kan
Kies – als je kan – een partner die akkoord is met dat je ook werkt
Kies als je een gezin sticht voor een partner die akkoord is met dat je werkt en samen voor de kinderen zorgt
Kies eerder voor parttime werk dan voor stoppen met werk
Kies voor een groot bedrijf met goede regelingen voor kinderopvang
Kies voor een klein bedrijf dicht bij huis, opdat zorgen voor familie niet extra zwaar is vanwege lange reistijden
Onderhandel over je salaris bij elke baan en elke optie die zicht voordoet
Bespreek je loopbaan regelmatig met partner, familie, collega’s: een loopbaan heeft zorg nodig (net als een partner, kinderen, gezin, huis etc.)
Blijf opleidingen volgen, want de arbeidsmarkt verandert erg snel
Heb oog voor je pensioenopbouw.
Loonverschillen zijn onvermijdelijk, net zoals leeftijd. Maar grote loonverschillen kunnen een probleem worden. Niet alleen een individueel probleem, ook maatschappelijk. De overheid, het bedrijfsleven, vrouwen en mannen kunnen bewust(er) positie kiezen. Je kunt om te beginnen proberen zo goed mogelijk betaald te krijgen voor het werk dat je doet. Dat begint dus al met de keuze voor een bepaald beroep (en opleiding). Sommige beroepen en sectoren betalen beter dan andere. Bovendien kun je alert zijn op ongelijke beloning op de werkvloer. Loonverschillen mogen, maar ongelijke beloning mag niet.
https://loonwijzer.nl/home/salaris/geli ... lde-vragen
3. Wat kun je tegen loonverschillen doen?
Loonongelijkheid en transparantie
Als lonen en salarissen in een bedrijf of sector openbaar zijn, is het eenvoudiger ongelijkheid op te sporen. Je salaris checken op WageIndicator helpt. Een cao helpt. Openbare regels over beloning helpen.
Is er vermoeden van loonongelijkheid en discriminatie overleg dan met collega’s, vakbond, eventueel via Loonwijzer.nl. Een rechtszaak beginnen is de allerlaatste optie. Begin daarom met onderzoek en overleg.
Loonverschil en actie
Als het loonverschil tussen vrouwen en mannen groot is, kan je daar als individu, als gezinsleden, als collega’s, bedrijf, vakbond, werkgeversorganisatie, politieke partij, parlement en overheid wat aan doen.
Als je als vrouw minder verdient dan je mannelijke collega's bij hetzelfde werk en ongeveer dezelfde opleiding, kun je hiertegen legaal in verweer komen. Geen makkelijke weg, maar je kunt de hulp inroepen van de vakbond en Loonwijzer.nl raadplegen!
Wat kan je als vrouw tegen loonverschil doen? Als je als vrouw besluit dat een hoog uurloon nu en later van belang is, overweeg dan het volgende:
Kies een opleiding die in trek is op de arbeidsmarkt
Maak de opleiding in elk geval af
Kies een sector waar geld wordt verdiend (in de kunstensector gaat minder geld om dan in de gezondheidszorg)
Kies een beroep waar je veel kanten mee op kan
Kies – als je kan – een partner die akkoord is met dat je ook werkt
Kies als je een gezin sticht voor een partner die akkoord is met dat je werkt en samen voor de kinderen zorgt
Kies eerder voor parttime werk dan voor stoppen met werk
Kies voor een groot bedrijf met goede regelingen voor kinderopvang
Kies voor een klein bedrijf dicht bij huis, opdat zorgen voor familie niet extra zwaar is vanwege lange reistijden
Onderhandel over je salaris bij elke baan en elke optie die zicht voordoet
Bespreek je loopbaan regelmatig met partner, familie, collega’s: een loopbaan heeft zorg nodig (net als een partner, kinderen, gezin, huis etc.)
Blijf opleidingen volgen, want de arbeidsmarkt verandert erg snel
Heb oog voor je pensioenopbouw.
Loonverschillen zijn onvermijdelijk, net zoals leeftijd. Maar grote loonverschillen kunnen een probleem worden. Niet alleen een individueel probleem, ook maatschappelijk. De overheid, het bedrijfsleven, vrouwen en mannen kunnen bewust(er) positie kiezen. Je kunt om te beginnen proberen zo goed mogelijk betaald te krijgen voor het werk dat je doet. Dat begint dus al met de keuze voor een bepaald beroep (en opleiding). Sommige beroepen en sectoren betalen beter dan andere. Bovendien kun je alert zijn op ongelijke beloning op de werkvloer. Loonverschillen mogen, maar ongelijke beloning mag niet.
vrijdag 9 februari 2018 om 16:05
Waar haal je dit vandaan.Stampertje12 schreef: ↑09-02-2018 15:42OK.
BBL is in mijn vakgebied geen part-time baan. Je werkt gewoon fulltime. 40 uur. In de avond ga je naar school.
Ik was toen niet aan het werk onder mijn niveau.
Ik snap niet waarom jij zo graag wil dat mijn verhaal onwaar is.
Wat voor goed doet dat iemand?
Hoe ben ik een bedreiging voor jou, want zo komt het over, je wilt er alles aan doen om mijn verhaal in twijfel te trekken, tot aan spelfouten aan toe..
Terwijl ik in eerste instantie TO van tips voorzie door mijn eigen persoonlijke verhaal te delen. Het is niet relevant of jij het door je eigen wantrouwende instelling kan handelen of niet. Het is relevant dat TO een breed perspectief krijgt over al haar opties, mogelijkheden, en waar ze om vroeg; hoe gingen jullie daar me om.
In hoeverre jij mijn verhaal in twijfel trekt is totaal niet relevant. En daarnaast kun je proberen te ondermijnen wat ik zeg door zaken dat het onwaar is omdat ik spelfouten maak in mijn vrije tijd, met niet-onderbouwde zaken aankomen als dat BBL een part-time baan is, etc. maar er gaat niet gebeuren wat jij wilt... want Oeps! Ik lul niet uit mijn nek.
Dat jij niet wil geloven dat dergelijke zaken gebeuren in deze maatschappij vind ik een tekortkoming voor jezelf. En jij bent met een dergelijke instelling geen werknemer die ik zou willen aannemen. Jij gaat er kennelijk van uit dat wat iedereen zegt wel niet waar zal zijn en uit zijn nek lult, en gaat dit ook nog eens actief proberen te bevestigen op een agressieve manier. Een persoon wat als iemand zich ziekmeld er vanuit gaat dat deze persoon wel zal liegen. Bah.
vrijdag 9 februari 2018 om 16:23
Stampertje12 schreef: ↑09-02-2018 14:27Dat begrijp ik. Maar geen referentie is net zo goed een referentie. De "voor een referentie kunt u terecht bij onze HR-afdeling" en dan een extreem neutrale brief krijgen met "deze persoon heeft bij ons van x tot y gewerkt in de functie z" is voldoende om te weten dat er stront aan de knikker was...
Nee, dan kun je nog wel over functioneren spreken met een leidinggevende.
vrijdag 9 februari 2018 om 17:20
Schijnbaar is in nederland praten over je salaris een taboe !
Schaam je ! Hoe haal je het in je hoofd om over je salaris te praten met je collega's !
Wat leven we toch in een hypocriet land zeg.
En aan de reacties van sommige hier werken die hier hard aan mee om dit taboe hoog te houden !
Stelletje klaplopers...
Ook ik heb bij mijn werkgever geklaagd dat 2 personen die 8 jaar !!! na mij in dienst kwamen al meteen meer verdienden dan ik.
Zijn antwoord hierop was dat hij het belachelijk vond dat we hierover hadden gepraat.
En dat hij zeker niet van plan was om dit met terugwerkende kracht bij te betalen.
Ook niet dat ik al 10 jaar werkzaam ben zonder ook maar 1 dag ziek te zijn geweest.
Ik weet waar ik nu sta....en dat heb ik hem ook laten merken !
Schandalig hoe varkensachtig sommige werkgevers zich opstellen als het op loonsverhoging aankomt....
Schaam je ! Hoe haal je het in je hoofd om over je salaris te praten met je collega's !
Wat leven we toch in een hypocriet land zeg.
En aan de reacties van sommige hier werken die hier hard aan mee om dit taboe hoog te houden !
Stelletje klaplopers...
Ook ik heb bij mijn werkgever geklaagd dat 2 personen die 8 jaar !!! na mij in dienst kwamen al meteen meer verdienden dan ik.
Zijn antwoord hierop was dat hij het belachelijk vond dat we hierover hadden gepraat.
En dat hij zeker niet van plan was om dit met terugwerkende kracht bij te betalen.
Ook niet dat ik al 10 jaar werkzaam ben zonder ook maar 1 dag ziek te zijn geweest.
Ik weet waar ik nu sta....en dat heb ik hem ook laten merken !
Schandalig hoe varkensachtig sommige werkgevers zich opstellen als het op loonsverhoging aankomt....
zaterdag 10 februari 2018 om 10:58
Jeetje. Wat lijkt het me lastig om voor jou te werken. Als iemand met een beetje kritiek komt ga je meteen helemaal 'bezark'....Brejules schreef: ↑09-02-2018 16:05Waar haal je dit vandaan.
BBL is in mijn vakgebied geen part-time baan. Je werkt gewoon fulltime. 40 uur. In de avond ga je naar school.
Ik was toen niet aan het werk onder mijn niveau.
Ik snap niet waarom jij zo graag wil dat mijn verhaal onwaar is.
Wat voor goed doet dat iemand?
Hoe ben ik een bedreiging voor jou, want zo komt het over, je wilt er alles aan doen om mijn verhaal in twijfel te trekken, tot aan spelfouten aan toe..
Terwijl ik in eerste instantie TO van tips voorzie door mijn eigen persoonlijke verhaal te delen. Het is niet relevant of jij het door je eigen wantrouwende instelling kan handelen of niet. Het is relevant dat TO een breed perspectief krijgt over al haar opties, mogelijkheden, en waar ze om vroeg; hoe gingen jullie daar me om.
In hoeverre jij mijn verhaal in twijfel trekt is totaal niet relevant. En daarnaast kun je proberen te ondermijnen wat ik zeg door zaken dat het onwaar is omdat ik spelfouten maak in mijn vrije tijd, met niet-onderbouwde zaken aankomen als dat BBL een part-time baan is, etc. maar er gaat niet gebeuren wat jij wilt... want Oeps! Ik lul niet uit mijn nek.Er gaat geen moment komen dat ik ga zeggen 'je hebt gelijk ik heb het allemaal verzonnen' want er is niks aan verzonnen.
Dat jij niet wil geloven dat dergelijke zaken gebeuren in deze maatschappij vind ik een tekortkoming voor jezelf. En jij bent met een dergelijke instelling geen werknemer die ik zou willen aannemen. Jij gaat er kennelijk van uit dat wat iedereen zegt wel niet waar zal zijn en uit zijn nek lult, en gaat dit ook nog eens actief proberen te bevestigen op een agressieve manier. Een persoon wat als iemand zich ziekmeld er vanuit gaat dat deze persoon wel zal liegen. Bah.