Werk & Studie alle pijlers

Erachter komen dat je minder verdient dan je collega's

07-02-2018 12:08 199 berichten
Ik kom er deze maand achter dat ik minder verdien dan collega's die hetzelfde doen. Tijdens de onderhandelingen was duidelijk: bij ons zit er niet meer in. Punt. Wil je meer verdienen dan moet je niet hier zijn.
Ik heb diezelfde maand nog een gesprek gehad en afspraken op papier willen zetten. Maar er was niks mogelijk. Ook niet op gebied van secundaire voorwaarden. Het was dit of niks.
Ik stond nog net niet op gespannen voet tijdens dat gesprek en ik sta echt mijn mannetje wel. Mijn werkgever vond dat ik doordramde en zeurde. Als ik meer wilde moest ik maar ergens anders aan de bak. Dit is een kleine organisatie, blablabla, dit is hun plafond. En voor de rest wilde ze nergens op in gaan.
Het argument dat collega's meer verdiende werd gewoon ontkend. Want dat kon ik helemaal niet weten. Vervelende is dat er best het een en ander is beloofd maar niks op papier gezet. Als ik ze er aan help herinneren dan is het altijd drukdruk of: daar heb je d'r weer. Ik wil echt voorkomen dat ik er straks uit word gesodemieterd.
Ik lees hier altijd dat wij veel zakelijker moeten worden als vrouw. Maar ik kan het niet nog harder spelen want dan word ik er gewoon uitgeflikkerd. Ik wil geen ruzie of spanningen op de werkvloer. Zomaar iets anders zoeken doe ik ook (nog)niet. En we hebben mijn geld gewoon nodig.
MIjn vraag is vooral: hoe ga je om met een duidelijke NEE in een functioneringsgesprek, ook al functioneer je dus gewoon goed. Ook als je weet dat je collega's meer verdienen. Hoe ga je om met onduidelijkheden. En niet nagekomen afspraken. Maar je wil geen ruzie met je leidinggevende. Je wil niet als drammer en zeikerd worden gezien. Ik kan me nml niet permitteren dat ik straks zonder inkomen zit. Hoe ga je om met een: bij ons zit er echt niet meer in. Want ik geloof het gewoon niet. Maar ja, het is hun woord tegen de mijne en zij hebben gewoon het laatste woord in deze. Zij zeggen gewoon keihard: nee, nee en nog eens nee. Sta je dan met je goede gedrag.
Hoe doen jullie dit?
Koffiekop schreef:
07-02-2018 15:04
Dan houdt het toch op? Salarissen worden vooral bepaalt bij binnenkomst. Daarna vallen er geen grote klappen meer te maken.
Veranderen van baan zal je dus het meeste opleveren, zeker nu het beter gaat met de arbeidsmarkt.

En koop een boek over onderhandelen. Zeuren, zielig doen, vergelijken met collega’s enz heeft niet zoveel met onderhandelen te maken. Het is zakelijk en gaat over het belang van jou versus het belang van de ander. Als jij alleen maar bezig bent met jouw ‘rechten’ dan heb je dus geen oog voor het belang van de ander. Heb je al gevraagd onder welke voorwaarden een loonsverhoging er voor hun wél in zit? En dat op papier laten zetten.
Als het antwoord ”nooit” is, dan weet je ook waar je aan toe bent.
Goede tips en goede post!
Ik heb dus gevraagd om dit soort dingen op papier te zetten, dat schiet niet op. We willen ergens naartoe werken, maar er wordt niks concreet. Ik zou dit en ze willen dat, maar ik wacht nog steeds. Dat is wat ik bedoel. Dat is dus ook niet ondertekend want er is niks gewijzigd.
Er bestaat niet zoiets als een objectief waarderingssysteem, aangezien de keuze van de criteria en de daaraan gekoppelde waarderingspunten al niet objectief zijn.

Ik verdien een stuk meer dan alle anderen die bij ons bedrijf in dezelfde functie werken. Zij zijn er tevreden mee, ik vind dat erg weinig verdien. Op de lat van het objectieve waarderingssysteem ben ik minder waard dan echt al mijn collega’s, en toch is mijn salaris een stuk hoger. Ra ra politiepet.
anoniem_359747 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 20:55
1.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@TO

Je moet je werkgever vragen aan welke voorwaarden je dit jaar moet voldoen om volgend jaar meer loon te kunnen krijgen. Als hij voorwaarden aangeeft, die ook op papier laten zetten, en ondertekenen. Let er op dat de voorwaarden SMART zijn.
laat dan ook aangeven hoeveel je erop vooruit gaat

voldoe je volgend aan de voorwaarden, dan heb je het op papier staan.

Stel dat je aan 5 eisen moet voldoen laat hem dan ook aangeven hoe zwaar hij iedere voorwaarde wil tellen. Sommige voorwaarden kun je voor 5% procent laten tellen, anderen voor 20%, maar samen moet je op 100% uitkomen

Volgend jaar kun je dus tellen, je zou bij 100% voldoen 150 euro meer krijgen, je voldoet voor 80 % aan de eisen dus krijg je 150 x 80% is 120 per maand meer

Wil je werkgever hier niets van weten, dan is het duidelijk, dan zit je op 't eind, en kun je het accepteren of ander werk zoeken
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
07-02-2018 20:33
@TO

Je moet je werkgever vragen aan welke voorwaarden je dit jaar moet voldoen om volgend jaar meer loon te kunnen krijgen. Als hij voorwaarden aangeeft, die ook op papier laten zetten, en ondertekenen. Let er op dat de voorwaarden SMART zijn.
laat dan ook aangeven hoeveel je erop vooruit gaat

voldoe je volgend aan de voorwaarden, dan heb je het op papier staan.

Stel dat je aan 5 eisen moet voldoen laat hem dan ook aangeven hoe zwaar hij iedere voorwaarde wil tellen. Sommige voorwaarden kun je voor 5% procent laten tellen, anderen voor 20%, maar samen moet je op 100% uitkomen

Volgend jaar kun je dus tellen, je zou bij 100% voldoen 150 euro meer krijgen, je voldoet voor 80 % aan de eisen dus krijg je 150 x 80% is 120 per maand meer

Wil je werkgever hier niets van weten, dan is het duidelijk, dan zit je op 't eind, en kun je het accepteren of ander werk zoeken
Fantastische post, neem ik mee naar volgende keer. Nu heb ik er niet zoveel meer aan maar je hebt echt zo ontzettend gelijk. Zo moet het idd!!
Werk draait om meer dan salaris alleen. Ik begrijp, uit ervaring, hoe het is om te ontdekken dat je niet dezelfde beloning krijgt als je collega's, maar het is niet voor niets dat die informatie feitelijk helemaal niet bij jou terecht had mogen komen.

Ik kwam laatst tot de ontdekking dat de persoon die in eerste instantie voor mijn functie is aangenomen minder kwalificaties en minder ervaring had en bovendien jonger is, maar wel duizend euro bruto meer per maand aan salaris zou krijgen dan ik nu krijg.

Daarnaast ben ik de enige HBO'er binnen het bedrijf maar ligt mijn salaris op hetzelfde niveau als mijn collega's met een MBO functie. In hun geval betekent het dat ze tevreden mogen zijn over hun salaris.

Voor mij zuur, want ik heb blijkbaar niet voldoende 'het onderste uit de kan gehaald' tijdens mijn sollicitatie.

Ik heb tussentijds om salarisverhoging gevraagd tijdens een functioneringsgesprek, maar niet gekregen om bedrijfseconomische redenen.

Ik verdien niet slecht, maar ik heb inmiddels ondervonden dat ik beter ook had kunnen afhaken, net als het meisje wat ook op mijn functie gesolliciteerd had maar toch is afgehaakt voordat ze zou beginnen. Het werk is totaal niet wat ze in de functie-omschrijving beschreven hebben, het bedrijf is onprofessioneel en ze behandelen hun personeel als een stelletje hersenloze mensen die precies doen wat zij willen en op wie ze de verantwoordelijkheid af kunnen schuiven als ze zelf fouten maken.
Ik ben dus druk op zoek naar een andere baan en ben recentelijk aangenomen voor een hele leuke functie bij een heel leuk bedrijf. Maar wel tegen een lager salaris dan mijn huidige. Ze vroegen mij eerlijk of dat een probleem was.

Wat ik maar wil zeggen is dat het inkomen natuurlijk belangrijk is, maar leuk werk veel belangrijker is. Plezier op je werk maakt je gelukkiger dan een goedbetaalde rotbaan.
Maar ik snap iets niet. Je hebt promotie gemaakt, maar is daar geen andere salarisschaal aan verbonden dan? CAO?

En heeft het niet te maken met dat anderen er gewoon langer werken dan jij?
lise1985 schreef:
07-02-2018 20:38
Werk draait om meer dan salaris alleen. Ik begrijp, uit ervaring, hoe het is om te ontdekken dat je niet dezelfde beloning krijgt als je collega's, maar het is niet voor niets dat die informatie feitelijk helemaal niet bij jou terecht had mogen komen.

Ik kwam laatst tot de ontdekking dat de persoon die in eerste instantie voor mijn functie is aangenomen minder kwalificaties en minder ervaring had en bovendien jonger is, maar wel duizend euro bruto meer per maand aan salaris zou krijgen dan ik nu krijg.

Daarnaast ben ik de enige HBO'er binnen het bedrijf maar ligt mijn salaris op hetzelfde niveau als mijn collega's met een MBO functie. In hun geval betekent het dat ze tevreden mogen zijn over hun salaris.

Voor mij zuur, want ik heb blijkbaar niet voldoende 'het onderste uit de kan gehaald' tijdens mijn sollicitatie.

Ik heb tussentijds om salarisverhoging gevraagd tijdens een functioneringsgesprek, maar niet gekregen om bedrijfseconomische redenen.

Ik verdien niet slecht, maar ik heb inmiddels ondervonden dat ik beter ook had kunnen afhaken, net als het meisje wat ook op mijn functie gesolliciteerd had maar toch is afgehaakt voordat ze zou beginnen. Het werk is totaal niet wat ze in de functie-omschrijving beschreven hebben, het bedrijf is onprofessioneel en ze behandelen hun personeel als een stelletje hersenloze mensen die precies doen wat zij willen en op wie ze de verantwoordelijkheid af kunnen schuiven als ze zelf fouten maken.
Ik ben dus druk op zoek naar een andere baan en ben recentelijk aangenomen voor een hele leuke functie bij een heel leuk bedrijf. Maar wel tegen een lager salaris dan mijn huidige. Ze vroegen mij eerlijk of dat een probleem was.

Wat ik maar wil zeggen is dat het inkomen natuurlijk belangrijk is, maar leuk werk veel belangrijker is. Plezier op je werk maakt je gelukkiger dan een goedbetaalde rotbaan.

Wat een raar verhaal, en raar advies. Ik werk om de rekeningen te kunnen betalen en ga me niet laten uitbuiten omdat het zo gezellig is. Dat is volgens mij nou net de denkfout die veel mensen (vrouwen?) maken. Leuk als het een baantje voor erbij betreft, maar als je jezelf, je gezin en je werk echt serieus neemt ga je niet voor minder '' omdat het zo leuk is' (of, nog erger: voor de sociale contacten). De fase 'leuk; is er namelijk al aan vooraf gegaan, tijdens beroepskeuze, opleiding en ervaring(en).
voornu schreef:
07-02-2018 20:51
Wat een raar verhaal, en raar advies. Ik werk om de rekeningen te kunnen betalen en ga me niet laten uitbuiten omdat het zo gezellig is. Dat is volgens mij nou net de denkfout die veel mensen (vrouwen?) maken. Leuk als het een baantje voor erbij betreft, maar als je jezelf, je gezin en je werk echt serieus neemt ga je niet voor minder '' omdat het zo leuk is' (of, nog erger: voor de sociale contacten). De fase 'leuk; is er namelijk al aan vooraf gegaan, tijdens beroepskeuze, opleiding en ervaring(en).
Ik snap je punt wel. Wat ik vooral wilde zeggen is dat, in mijn geval, ik nu een goedbetaalde baan heb maar mij verder verschrikkelijk ongelukkig maakt.
Dan kies ik liever voor een iets minder goedbetaalde baan die wel leuk is.

Uiteindelijk werk ik ook om de rekeningen te kunnen betalen, maar die tijd wil ik wel graag op een leuke manier invullen.

Er zit nog een heel gebied tussen werken om de rekeningen te betalen en je laten uitbuiten.
lise1985 schreef:
07-02-2018 20:54
Ik snap je punt wel. Wat ik vooral wilde zeggen is dat, in mijn geval, ik nu een goedbetaalde baan heb maar mij verder verschrikkelijk ongelukkig maakt.
Dan kies ik liever voor een iets minder goedbetaalde baan die wel leuk is.

Uiteindelijk werk ik ook om de rekeningen te kunnen betalen, maar die tijd wil ik wel graag op een leuke manier invullen.

Er zit nog een heel gebied tussen werken om de rekeningen te betalen en je laten uitbuiten.

Nou, met in een HBO functie op MBO niveau betaald krijgen zou ik geen genoegen nemen. En helemaal niet met een volgende baan waarin het salaris nog lager is. Dat noem ik niet 'iets minder'. De werkgever lacht zich rot.

Algemeen: zou dat ook niet een reden zijn dat vrouwen zo slecht onderhandelen? Dat manlief op de bank zegt:'' ach, die paar honderd minder, we redden het wel zonder hoor, als jij het maar naar je zin hebt'.
Ik moet altijd een beetje lachen om de betitelingen ‘HBO-functie’ en ‘MBO-functie’ en de gepretendeerde beloning daarvoor. Je krijgt namelijk betaald naar wat je toegevoegde waarde voor de organisatie waarvoor je werkt is. Dit hoef ik niet verder uit te leggen, toch?
voornu schreef:
07-02-2018 21:02
Nou, met in een HBO functie op MBO niveau betaald krijgen zou ik geen genoegen nemen. En helemaal niet met een volgende baan waarin het salaris nog lager is. Dat noem ik niet 'iets minder'. De werkgever lacht zich rot.

Algemeen: zou dat ook niet een reden zijn dat vrouwen zo slecht onderhandelen? Dat manlief op de bank zegt:'' ach, die paar honderd minder, we redden het wel zonder hoor, als jij het maar naar je zin hebt'.
Salaris is niet alleen afhankelijk van opleidingsniveau maar veel meer van schaarste en toegevoegde waarde voor een bedrijf.

En nee, vrouwen hebben niet allemaal een partner die dat zeggen, of uberhaupt een partner, of een mannelijke partner. Verantwoordelijkheid af schuiven is echt onzinnig en daar mee maak je vrouwen juist domme beïnvloedbare wezens.

Edit; aan gezien er maar 1 HBO'er in dat bedrijf zit kennelijk is de kans groot dat het gewoon een MBO-functie is en de persoon waar het om gaat toevallig HBO heeft.
Anoniem17062022182122 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 21:18
8.86% gewijzigd
Amant schreef:
07-02-2018 21:06
Ik moet altijd een beetje lachen om de betitelingen ‘HBO-functie’ en ‘MBO-functie’ en de gepretendeerde beloning daarvoor. Je krijgt namelijk betaald naar wat je toegevoegde waarde voor de organisatie waarvoor je werkt is. Dit hoef ik niet verder uit te leggen, toch?
Ik zie dat ik het helemaal niet goed gelezen heb. Ze schrijft (idd?) dat ze de enige HBO-er is en evenveel salaris ontvangt als de mensen in een mbo-functie. Dit zegt dus idd niks over de inhoud van haar werk, of haar functie, of redenen tot klagen.
strikjemetstippels schreef:
07-02-2018 21:16
Salaris is niet alleen afhankelijk van opleidingsniveau maar veel meer van schaarste en toegevoegde waarde voor een bedrijf.

En nee, vrouwen hebben niet allemaal een partner die dat zeggen, of uberhaupt een partner, of een mannelijke partner. Verantwoordelijkheid af schuiven is echt onzinnig en daar mee maak je vrouwen juist domme beïnvloedbare wezens.

Edit; aan gezien er maar 1 HBO'er in dat bedrijf zit kennelijk is de kans groot dat het gewoon een MBO-functie is en de persoon waar het om gaat toevallig HBO heeft.
:heart:
07-02-2018 21:16

Wat ik al schreef: ik was in de veronderstelling dat zij een andere functie had dan de mbo-ers. Want wat is anders de meerwaarde van het noemen van het HBO-opleidingsniveau? Blijkt geen drol te betekenen in dit geval als je niet ook de functie noemt. En wat je schrijft over salaris is erg afhankelijk van de sector waar je in werkt.

Mag hopen van niet, dat alle vrouwen (zo'n) mannelijke partner hebben- ik niet bijvoorbeeld. Maar afgaande op een aantal reacties of adviezen krijg ik wel de indruk dat sommige vrouwen zich wel erg makkelijk laten beinvloeden of zichzelf wegzetten onder het mom van 'leuk werk' of 'het is maar 100 euro'.
voornu schreef:
07-02-2018 21:24

Mag hopen van niet, dat alle vrouwen (zo'n) mannelijke partner hebben- ik niet bijvoorbeeld. Maar afgaande op een aantal reacties of adviezen krijg ik wel de indruk dat sommige vrouwen zich wel erg makkelijk laten beinvloeden of zichzelf wegzetten onder het mom van 'leuk werk' of 'het is maar 100 euro'.
Ik zou dat nooit op het Viva-forum durven posten. Maar goed, ik ben dan ook een man.
Amant schreef:
07-02-2018 21:31
Ik zou dat nooit op het Viva-forum durven posten. Maar goed, ik ben dan ook een man.
Oh echt niet :-D ?
voornu schreef:
07-02-2018 21:24
Wat ik al schreef: ik was in de veronderstelling dat zij een andere functie had dan de mbo-ers. Want wat is anders de meerwaarde van het noemen van het HBO-opleidingsniveau? Blijkt geen drol te betekenen in dit geval als je niet ook de functie noemt. En wat je schrijft over salaris is erg afhankelijk van de sector waar je in werkt.

Mwah nee, heel veel vrouwen willen gewoon aardig gevonden worden.

Maar goed, 100 euro bruto is de vraag maar even of je daar in het geval van TO op je strepen wil gaan staan. Punt is dat ze een opleiding via werk volgt, ze er geloof ik niet eens lang zit en straks toch haar eigen weg wil gaan. Als ze het niet kan permitteren om na een jaar weer op straat te staan, dan zou ik dat mee laten wegen.

Daar naast heb ik niet de indruk (sorry) dat TO een rationeel gesprek met werkgever voert. Ja dat baseer ik op haar posts hier, ik kan me niet voor stellen dat dat IRL heel veel anders is. ik heb al gezegd hoe ik het voor elkaar heb gekregen, en dat ging om 500 per maand meer (en uiteraard krijg je dan meer vakantie geld, 13e maand en evt winstuitkering en bonus). Maar dan moet je wel soort van leverage hebben over de betalende partij, anders zou die betalende partij wel gek zijn om meer te gaan betalen.
voornu schreef:
07-02-2018 21:35
Oh echt niet :-D ?
Wat? Suggeren dat er genoeg vrouwen zijn die hun baan en verdiensten uitsluitend als leuke aanvulling op het salaris van hun heer en meester wettige echtgenoot met onderhoudsplicht zien, omdat ze vrouw (of nog erger: moeder) zijn?

Ik zou niet durven.
Amant schreef:
07-02-2018 21:40
Wat? Suggeren dat er genoeg vrouwen zijn die hun baan en verdiensten uitsluitend als leuke aanvulling op het salaris van hun heer en meester wettige echtgenoot met onderhoudsplicht zien, omdat ze vrouw (of nog erger: moeder) zijn?

Ik zou niet durven.
Gewoon doen.

Ik vrees dat ik dat juist op het viva forum heb geleerd en ben tegengekomen. Wanneer vrouwen kiezen voor een inkomen (door bijvoorbeeld minder uren te werken) waarmee ze zichzelf niet kunnen onderhouden, ís dat toch ook zo?
Ik kijk wel link uit
Dus wat vrouwen bij werkgevers en onderhandelingen ervaren, ervaar jij op het forum.
Ik denk dat meer vrouwen beter zouden onderhandelen als het wel of niet kunnen betalen van rekeningen en dus bv hun huur/hypotheek ervan af zou hangen.

Dus TO, neem de adviezen (bv van nummerzoveel) ter harte, ga vragen stellen en kijk waar mogelijkheden liggen.
07-02-2018 20:38
Maar ik snap iets niet. Je hebt promotie gemaakt, maar is daar geen andere salarisschaal aan verbonden dan? CAO?

En heeft het niet te maken met dat anderen er gewoon langer werken dan jij?
Nee? Dat is gek toch?
Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen moeten we meer informatie hebben. Een aantal dingen die het verschil kunnen verklaren:

- Volgens de CAO krijgt iedereen er jaarlijks een trede zolang ze maar normaal presteren. Iemand die al langer in die schaal zit verdient dan per definitie meer totdat je allebei aan het einde van de schaal bent uitgekomen.

- Wellicht is er ooit een herwaardering geweest van de functie waardoor mensen die later zijn binnengekomen lager zijn ingeschaald. Het is in dat soort situatie niet gebruikelijk om mensen terug te zetten als ze te hoog zijn ingeschaald, maar meestal staat hun inkomen stil totdat de CAO verhogingen hun salaris heeft bijgehaald.
Maar TO, je wil dus na je opleiding voor jezelf beginnen. Dus je maakt gebruik van je werkgever omdat je zelf zegt die opleiding nodig te hebben om voor jezelf te kunnen beginnen.

Waarom dan nu moeilijk gaan lopen doen als je zo daar waarschijnlijk toch weggaat? Kun je dan nu niet beter die moeite gaan investeren in connecties?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven