Geld & Recht alle pijlers

Bijstand?

05-02-2018 17:29 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

De situatie is als volgt:
- samenwonend
- voltijd student
- baan van 20 uur in de week
- vanaf 1 oktober geen studiefinanciering/lening meer
- vanaf 1 oktober verplicht 40u per week stage lopen 1,5 jaar.

Het probleem:

Doordat ik vanaf 1 oktober niet meer mag lenen en wel 40uur stage moet gaan lopen waardoor ik ook niet meer kan werken, komt het er eigenlijk op neer dat ik vanaf 1 oktober geen inkomen meer heb. Dit zou betekenen dat ik 1,5 jaar lang van mijn tot dan toe opgebouwde spaargeld moet leven, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer €15000,-. Kort gezegd: dit heb ik niet. Ik ben al een redelijk eind want zet nu al alles opzij wat ik heb, maar dat bedrag ga ik nooit halen.

Nu is het zo dat je voor bijstand sollicitatieplicht en dergelijke hebt, maar ik héb al een baan en een opleiding. Ik val hierdoor bij elke uitkering buiten de voorwaarden waar je aan moet voldoen.

Is er iemand die weet of ik misschien toch in aanmerking kom voor een of andere tegemoetkoming? Anders moet ik stoppen met mijn opleiding omdat ik daar dan gewoonweg niet genoeg geld voor heb en dat zou ik doodzonde vinden..

Ik heb al contact opgenomen met het UWV maar daar werd me verteld dat ze me niet kunnen helpen omdat zij alleen aanvragen doen en geen informatiegesprekken. Dus daar schiet ik verder ook weinig mee op.

Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en/of me advies kunnen geven?
melliflvovs schreef:
05-02-2018 17:53
Ja klopt daar red ik het denk ik een klein jaar mee. Maar dan dat laatste half jaar nog.. als ik dan alsnog moet stoppen vanwege geld dan is het allemaal voor niks geweest.
Oh?
Want naast je stage kun je niet werken?
Ik zou een bijbaan zoeken die aansluit. Lastig ja. Onmogelijk? Nee.
Pittig? Ja, Eigen verantwoordelijkheid ? Ja
Zielig? Nee, Recht op bijstand/ Nee.
Be stronger than your strongest excuse
melliflvovs schreef:
05-02-2018 18:00
Ik heb een baan, het probleem is juist dat als ik 40u p/w stage moet gaan lopen en me daarnaast thuis ook bezig moet houden met het maken van de rapporten en dergelijke van stage, ik geen tijd heb om veel extra te werken.
Jawel, dat heb je wel. Dan moet je alleen wat consessies doen aan je andere activiteiten, maar dat is een kwestie van prioriteiten stellen.

Jij hebt net als een ander 24 uur per dag, is 168 uur per week. En zeg dat je 8 uur ( = ruim) slaapt: 566 uur = 112 uur over om te studeren en te werken.
Je moet eten en douchen, dat klopt: 2,5 uur per week = 109,5 uur per week over
- 40 uur voor studie en huidig werk = 69,5 uur

Natuurlijk ben je ook tijd kwijt aan omkleden, reistijd etc. Zeg dat je 60 uur per week overhoud.
Nee. laten we zeggen dat je ongeveer 4 uur per dag eigenlijk niets doet = 28 uur.

Soms is druk hebben niet wat je verstond onder druk hebben: "Ik moet eigenlijk leren maar mijn favo serie komt op en ik wil naar dat feest". Nee. Soms is druk hebben dat je echt fulltime bezig bent en dat is pittig maar niet onmogelijk. Of je moet zeggen dat je je studie wil opgeven voor een paar kutsoaps en een uur chips eten op de bank. Of je gaat effectief met je tijd om, baalt een jaar en kunt daarna gaan léeéeven.
Be stronger than your strongest excuse
Ik heb al veel tips voorbij zien komen. Maar ik denk dat het er uiteindelijk op neer gaat komen dat je met zo zuinig mogelijk leven en zoveel mogelijk geld bij elkaar sprokkelen, je het wel gaat redden.

Dus daarom nog een tip voor je, ik las ergens dat de huur incl boodschappen 400 p.p is, dit kan sowieso zuiniger. Ik weet niet waar je nu woont, maar je zou via tijdelijk wonen of anti kraak iets kunnen huren, dan betaal je vaak echt meer 120 p.p! Dit scheelt echt veel met je huur nu, als ik er vanuit ga dat je huur min boodschappen 300 p.p is ofzo.

Verder is het denk ik een kwestie van nu het nog kan zoveel mogelijk werken en maximaal lenen. Als je vriend hetzelfde doet kunnen jullie daarna wel een tijd vooruit. Je hebt dan genoeg spaargeld, daarnaast kan je nog stage vergoeding krijgen en misschien een klein baantje, dan zou ik wel kijken of je iets kan vinden wat echt goed betaald, schoonmaakwerk bijvoorbeeld.

Verder kan je als je geen studiefinanciering krijgt en onder een bepaald inkomen zit volgens mij een pas bij de gemeente aanvragen waarmee je vaak kortingen krijgt. Dit is in mijn gemeente in ieder geval zo, daar krijg je bijvoorbeeld een gratis abbo op de bieb, en korting op activiteiten etc. En volgens mij kan je daar ook tegemoetkomingen voor allerlei zaken aanvragen maar dat zou ik niet precies weten.

Je moet het denk ik echt hebben van al die kleine dingen bij elkaar.
Stokstaartjenl schreef:
05-02-2018 18:45
Probeer nu zoveel mogelijk geld te verdienen en alvast te besparen, alles helpt.

Ga bij je studieadviseur langs, misschien zijn daar nog opties. Bijvoorbeeld fondsen/beursen.

Kijk naar het levenlanglerenkrediet, heb je in ieder geval je collegegeld.

Als je door 'persoonlijke omstandigheden' uitloop hebt op je opleiding, kan je soms van de DUO een extra jaar (of langer) krijgen. Aangezien je aangaf dat je een studie niet hebt afgerond door ziekte is het wellicht de moeite waard om hiernaar te kijken.
Dat laatste zat ik ook te denken. Als je via een arts kan aantonen dat je ziek was, is daar geloof ik wel een aparte regeling voor. Dat weet ik wel bijna zeker. Sowieso als je gestopt bent met je studie vanwege ziekte, hoef je je lening niet terug te betalen, dan kan het omgezet worden in een gift. In ieder geval zou ik nog even goed informeren bij duo en je situatie uitleggen!
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven