Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Als boerendochter ben ik ook geen verhuizingen gewend van thuis uit. Mijn ouders zijn vanuit huis getrouwd en op een boerderij gaan wonen, en 35 jaar later naar het dorp verhuist, toen mijn broer hen opvolgde.
Ik ben als student een paar keer verhuisd, en daarna ook al een paar keer. De laatste keer was nav mijn scheiding, we hadden het plan om oud te worden in dat huis. Nu tijdelijk in een huurwoning.
Ik ben twee keer verhuisd met mijn ouders. Daarna eerst naar een pand dat gesloopt zou worden en dat dus een heel lage huur had (tijdens mijn studie). Toen dat inderdaad tegen de vlakte ging heb ik samen met mijn ex mijn eerste koophuis gekocht. Toen we uit elkaar gingen ik tijdelijk in een huurhuis gewoond en daarna weer een huis gekocht. En drie jaar geleden heb ik ons huidige appartement gekocht. Ik ben in totaal dus zeven keer verhuisd in m'n leven. De planning is om hier de rest van ons leven te blijven wonen, maar dat duurt (hopelijk) nog heel lang, dus wie weet wat er in de toekomst allemaal nog gebeurt.
Iemand nog plannen voor valentijnsdag? :popcorn:

Wij zijn gister naar de sauna geweest. Stond sowieso al in de planning hoor, maar aangezien het rond valentijnsdag was hebben we afgesproken dat we dit dan als valentijnscadeau zouden zien :)

Zoontje is er ook enorm mee bezig, ze hebben op school iets geknutseld (eigenlijk geheim, maar hij kon zijn mond niet houden :biggrin: ) Ze hebben gebruik gemaakt van die lippenstift-actie dat je een kaart met een kus erop mag sturen, dus ik denk dat ie vanmiddag de hele middag voor de brievenbus zal zitten te wachten tot zijn kaart binnenkomt. Wel heel leuk bedacht van de juf :)

Verder staat nog een valentijnspicknick-op-bed op de planning samen met mijn zoontje. :bonk: Gewoon brood smeren en dan boven op bed een picknickkleedje neerleggen en het daar opeten. Vindt ie ook altijd helemaal een feestje en het kost ons niks extra's :heart:
Nee hoor, wij doen niet aan Valentijnsdag. Commerciële onzin. Valentijnsdag was oorspronkelijk bedoeld om iemand anoniem te laten weten dat je hem of haar wel leuk vindt, maar wordt nu steeds meer een 'ik moet allerlei onzinnige hartjestroep kopen om te laten zien dat ik van mijn partner/ouders/kind/collega/buurvrouw houd'. Mij niet gezien. We vieren onze ontmoetings/trouwdag, in plaats van zo'n voorgekauwde 'feest'dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik grijp elk excuus aan om iets lekkers mee te nemen en ongegeneerd veel kaarten te versturen.
Wel consuminderig, ik stuur veel kaarten en nu heb ik ook veel gewone kaarten gestuurd, en nu waren ze met een kus gratis. :-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij doen er ook niets mee. De 10e is onze trouwdag, en zelfs afgelopen zaterdag hebben we niet echt iets romantisch gedaan :proud: Dat doen we liever het hele jaar door, laten zien dat we van elkaar houden. Maar dan met dingen als knuffels, er voor elkaar zijn etc. en niet met goedkope troep. Hoewel man me wel ooit een keer mee uit eten heeft genomen op onze eerste valentijnsdag samen trouwens. Maar dat was een eenmalige actie, daarna zijn we heus ook wel eens uit eten geweest, maar dan om een goede reden zoals diploma gehaald en dat willen vieren ...
Ik heb een kattenzeepje voor hem gekocht (ik ging online wat verzorgingsproducten bestellen, maar kwam nog een paar cent te kort voor gratis verzending), dat is zijn valentijnskado :proud:
Wij doen verder ook nooit aan zulke dagen. Ik geef hem ook niets met kerst ofzo, ik heb dat nooit zo begrepen.

Leuk Dianaf, ik stuur ook veel kaarten. Heb een hele collectie thuis, zodat ik altijd wel een passend kaartje kan sturen als er iets is, of gewoon voor de leuk.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
dianaf schreef:
14-02-2018 10:57
Ik grijp elk excuus aan om iets lekkers mee te nemen en ongegeneerd veel kaarten te versturen.
Wel consuminderig, ik stuur veel kaarten en nu heb ik ook veel gewone kaarten gestuurd, en nu waren ze met een kus gratis. :-)

Dat heb ik dus ook: wij grijpen ook elke gelegenheid aan om iets te vieren (vaak inderdaad met iets lekkers :biggrin: ) Wel op onze eigen manier, ik hoef echt geen bos rode rozen met valentijnsdag, dat kost rond dit soort dagen sowieso een godsvermogen.

Die kusjes actie is ook leuk altijd :biggrin: Ik heb er dit jaar niets mee gedaan, voorgaande jaren wel, maar ik had nu geen kaarten en geen geld voor nieuwe kaarten over :roll:
Wij vieren onze trouwdag altijd door met z'n tweetjes uit eten te gaan en we geven een cadeau op elkaars verjaardag. Op valentijnsdag en moederdag/vaderdag doen we niks. Zeker dingen als cadeaus op zo'n moment vinden we maar commerciele materialistische zet-het-op-facebook-om-anderen-lekker-te-overtreffen onzin (om het even heel zwart-wit te stellen :P). Vroeger heb ik van man/vriend wel eens een kaartje gehad op valentijnsdag of moederdag, zoiets kan ik nog wel leuk vinden.
Trouwdag vieren wij meestal ook vrij uitgebreid. Zulke dingen vind ik heel waardevol, vooral ook omdat het heel anders had kunnen lopen allemaal. Ik ken heel veel vrouwen met PMDD wiens relatie kapot is gegaan / niet je-van-het is. Dat wij het wel redden en inmiddels weer een sterke basis hebben samen, dat is voor mij wel een extra reden om hier elk jaar weer extra bij stil te staan en het te vieren. :heart:

Maargoed, zoals ik al zei: wij grijpen elke gelegenheid aan voor een feestje :bonk: Maar dat hoeft niet altijd veel te kosten hoor, een lekker toetje maken wij ook al een hele happening van :lol:
Valentijnsdag doen wij ook niet aan, als ik wil laten zien dat ik van mijn meneer hou dan heb ik daar geen speciale dag voor nodig. Liever gewoon op een random dag of op dagen die voor ons belangrijk zijn zoals onze eerste date oid.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
schattigmeisje schreef:
14-02-2018 11:04
, daarna zijn we heus ook wel eens uit eten geweest, maar dan om een goede reden zoals diploma gehaald en dat willen vieren ...
Interessant, vind jij een "goede" reden belangrijk om uit eten te gaan? en wanneer is de reden dan goed genoeg?

Wij doen er ook nooit echt iets aan, ik heb voor mijn man een kaartje en een liefde is boekje gekocht.
Tot mijn grote verrassing vond ik vanmorgen een lief Valentijnsknuffeltje, meestal doen we niks dus super lief!
Wij zijn ook niet heel erg van het verhuizen, al is man een stuk vaker verhuisd. In mijn kindertijd ben ik 1x verhuisd en we zijn beiden toch wel honk vast.

Misschien moeten we maar een kleine aanbouw doen en een extra dakkapel, lekker blijven waar we zitten. We hebben ook echt een fijn huis alleen de school van de kinderen is wat verder (2,5km). Er zit 100 meter verderop ook een school maar we vonden deze beter.

We hebben een oprit, garage, carport, 125m2 en het kan dus nog ietsje groter gemaakt worden. 2 kids nu en misschien nog een 3e in de toekomst. Als we hier blijven hebben we lage lasten, weinig zorgen en veel financiële vrijheden. Verbouwing kunnen we uit eigen zak doen, geen gedoe met verhuizen.

Keuzes, keuzes...

Valentijnsdag vieren wij ook niet. Man werkt de hele dag en avond en we hebben veel andere gelegenheden die we deze periode vieren.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Wij doen ook niets aan Valentijn. We zijn er allebei niet van. Vriend is deze week wel heeeel lief. Ik ben momenteel overspannen (of eigenlijk net niet, maar het is op het randje). Ik slaap daardoor heel slecht. Gister een hele slechte dag met huilbuien. Is hij in de avond nog in de auto gestapt (we wonen ruim een uur rijden van elkaar) zodat ik bij hem kon uithuilen en in zijn armen kon slapen (ik ben dan rustiger). En vanmorgen moest hij weet om 5:30 op om het hele stuk terug te rijden en op tijd op zijn werk te zijn.... daar kan geen Valentijn tegenop. :love: :heart:
Flashy schreef:
14-02-2018 13:23
Interessant, vind jij een "goede" reden belangrijk om uit eten te gaan? en wanneer is de reden dan goed genoeg?

Wij doen er ook nooit echt iets aan, ik heb voor mijn man een kaartje en een liefde is boekje gekocht.
Tot mijn grote verrassing vond ik vanmorgen een lief Valentijnsknuffeltje, meestal doen we niks dus super lief!
Misschien net verkeerd verwoord. Maar bij ons moet het momenteel helaas zo zijn dat we het geld ervoor hebben, en ervoor over hebben. Dat gebeurt niet zo veel. Uit eten gaan vind ik fijn en leuk, maar het kan misschien een keer, hooguit twee, in het jaar of zo. Als het al kan, er zitten ook jaren achter elkaar tussen dat we niet uit eten gaan omdat het er niet in zit. En tja, dan is het jammer als he niet meer kan om die ene speciale gelegenheid te vieren, omdat we al een keer met valentijnsdag geweest zijn en daarmee anderhalf keer ons uit-eten-gaan-budget voor een avond verbruikt hebben door het commerciële gedoe. Zeg maar.
schattigmeisje schreef:
15-02-2018 09:41
Misschien net verkeerd verwoord. Maar bij ons moet het momenteel helaas zo zijn dat we het geld ervoor hebben, en ervoor over hebben. Dat gebeurt niet zo veel. Uit eten gaan vind ik fijn en leuk, maar het kan misschien een keer, hooguit twee, in het jaar of zo. Als het al kan, er zitten ook jaren achter elkaar tussen dat we niet uit eten gaan omdat het er niet in zit. En tja, dan is het jammer als he niet meer kan om die ene speciale gelegenheid te vieren, omdat we al een keer met valentijnsdag geweest zijn en daarmee anderhalf keer ons uit-eten-gaan-budget voor een avond verbruikt hebben door het commerciële gedoe. Zeg maar.
Ik zou ook veel liever uit eten gaan op een dag die voor jullie speciaal is ipv zo'n verplicht romantische dag als Valentijn. Dan zit je in zo'n restaurant vol met mensen die net doen of ze elkaar vandaag zo ontzettend extra lief vinden en dan moet je verplicht zo'n speciaal Valentijns-menu eten waar je dus eigenlijk helemaal geen zin in hebt voor een prijs die 3x hoger ligt dan normaal.
Als wij uit eten gaan op een moment dat voor ons speciaal is dan voelt het voor mij ook altijd als iets extra's, jij zit daar om iets te vieren terwijl de rest niks met die reden te maken heeft.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Kraaienpootje, wat onwijs lief van je vriend.
Dat is écht houden van, heel mooi.

Dat is beter dan een man die een enorme bos rozen voor je koopt maar er niet is in je "hour of need".
Kraaienpootje schreef:
14-02-2018 23:16
Wij doen ook niets aan Valentijn. We zijn er allebei niet van. Vriend is deze week wel heeeel lief. Ik ben momenteel overspannen (of eigenlijk net niet, maar het is op het randje). Ik slaap daardoor heel slecht. Gister een hele slechte dag met huilbuien. Is hij in de avond nog in de auto gestapt (we wonen ruim een uur rijden van elkaar) zodat ik bij hem kon uithuilen en in zijn armen kon slapen (ik ben dan rustiger). En vanmorgen moest hij weet om 5:30 op om het hele stuk terug te rijden en op tijd op zijn werk te zijn.... daar kan geen Valentijn tegenop. :love: :heart:
Wat lief, kraaienpootje! Daar gaat het inderdaad om in een relatie, dat de ander je opvangt als je het nodig hebt, niet hoeveel valentijnstroep je elk jaar krijgt. En even een :hug: voor jou!
Kraaienpootje schreef:
14-02-2018 23:16
Wat lief, kraaienpootje! Daar gaat het inderdaad om in een relatie, dat de ander je opvangt als je het nodig hebt, niet hoeveel valentijnstroep je elk jaar krijgt. En even een :hug: voor jou!
Kraaienpootje, dat is inderdaad superlief! En inderdaad veel liever dan verplichte dingen :love:
Waar is iedereen? :biggrin:

Onze eerste maand met één groot budget zit er bijna op, nog een weekje en nog €100 op de rekening. :roll: Klinkt weinig, maar daarentegen hebben we deze maand al wel €600 extra op de spaarrekening kunnen zetten :cheer:
Ik ben er nog :hello: Mijn zonnepanelen doen het (nu moet het alleen nog zonnig worden). Een terugbetaling van crowdfunding heb ik extra afgelost op de hypotheek. Niet veel, maar alle beetjes helpen! Binnenkort ga ik verder met de zolder uitmesten en dingen op marktplaats zetten.
Is het toruwens bij 2500 berichten geen tijd voor een nieuw topic??
Ik dacht 3000?

Ik ben er trouwens ook nog, heb alleen niet zoveel te melden :D
We hebben tot mijn verrassing echt nog een paar honderd euro op de rekening staan en over een week wordt het salaris al weer gestort.
Dat gaat dus heel goed. Een deel ervan ga ik wel deze week uitgeven. We hebben besloten om toch nog een muur te behangen en ik heb heel leuk behang gezien, maar jeetje man, wat een prijzen! Maar goed, als het goed is hebben we er ook lang plezier van (als het niet lelijk uitvalt, ik heb wel iets uitgekozen wat nogal fel en smaakgevoelig is).
3000 zou ook kunndn, ik ben elke keer in de war :roll:

@Fiool: leuk dat de zonnepanelen het doen! Erg zonnig is het nu niet, inderdaad. Al is februari tot nu toe al een stuk beter dan december en januari, dat was zo teleurstellend qua opbrengst :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven