Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Nooit geweten dat luiheid een kenmerk is van introvert zijn, maar ik herken het zeker. :-$
Nooit geweten dat luiheid een kenmerk is van introvert zijn, maar ik herken het zeker. :-$
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar Dagdromer, ook wat betreft chronische vermoeidheid en andere klachten, ik loop er ook tegenaan.
Passief is inderdaad een goed woord, bij mij komt het ook door mijn energie level wat schommelt en heb 's morgens ook altijd opstart problemen.
Voel me meestal vanaf 15.00u het beste.
Over de boeken: Susan Cain en Marti Olsen Laney vind ik goed.
Kijk https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekr ... .html hier maar eens.
Hoezitdit schreef:
17-02-2018 11:15
Over de boeken: Susan Cain en Marti Olsen Laney vind ik goed.
Kijk https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekr ... .html hier maar eens.
Ik zag ze idd staan, wist alleen niet goed of het goede boeken zijn. Ik ga even jn duiken. Thanks!
spell68 schreef:
17-02-2018 09:39
Mensen noemen me vaak lui, ik noem het energie-efficiënt. Ik heb alles voor elkaar naar eigen wens, dus waarom zou ik moeite doen voor meer.

Daar ging het nog over op mijn mindfulness-cursus. Dieren, als die hun natje, droogje en veilige plek voor elkaar hebben, dan gaan ze zitten 'zijn'. Dan hoeven ze niks meer. Maar wij mensen rennen vliegen maar door, van het ene naar het andere doel. Nou, ik heb daar van nature niet zoveel last van :P Ik kan zo een hele middag zitten 'zijn' :-P (Oke vooruit met mijn laptop).
Ik heb dat boek van Susan Cain toevallig meegenomen uit de bibliotheek, ga er binnenkort in beginnen.
RégineFilange schreef:
17-02-2018 11:50
Daar ging het nog over op mijn mindfulness-cursus. Dieren, als die hun natje, droogje en veilige plek voor elkaar hebben, dan gaan ze zitten 'zijn'. Dan hoeven ze niks meer. Maar wij mensen rennen vliegen maar door, van het ene naar het andere doel. Nou, ik heb daar van nature niet zoveel last van :P Ik kan zo een hele middag zitten 'zijn' :-P (Oke vooruit met mijn laptop).

Dat heb ik ook.

Tegenwoordig moet iedereen het ‘drukdrukdruk’ hebben, maar mensen vergeten dat het een keuze is om het druk te hebben. Ik heb het niet druk: ik ga naar de unief, ik spreek af met vrienden en familie, ik studeer, ik heb een bijbaantje, maar ik prop mijn dagen niet vol. Zoals hier eerder stond: als ik een namiddag heb gewerkt, ga ik die avond niet nog vanalles ondernemen. Dan wil ik rustig lezen of netflixen.

Je maakt je leven net zo druk als je het zelf wil. Dat lijken mensen vaak even over het hoofd te zien.
Veritas vos liberabit
Nou moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ik ook niet zo'n boodschap meer heb aan mensen die het altijd druk hebben.
Het is inderdaad een keuze.

Kun je dat trouwens niet regelen met je vriend RégineFilange :D ;-D
Dat je niet meer hoeft te werken.
Ik snap het echt hoor en het is vaak het sociaal wenselijke/verwachtingen van anderen. Dat je altijd bezig moet zijn met van alles.... ja want als je geen baan hebt, wat doe je dan de hele dag hè. Ik heb die vraag ook zo vaak gehad toen ik geen werk had:'Hoe vul je nu je dagen?' Pfffff

Ik vraag me soms ook weleens af waar anderen het dan zo druk mee hebben (naast werken), ...

Mijn doel in mijn leven is ook helemaal niet om het druk te hebben, Liever niet.
Zo min mogelijk stress.
Maar wil meer de middenweg gaan vinden en meer leuke dingen voor mezelf plannen. Dat doe ik wel te weinig.

Maar als ik mensen hoor die dan even 5 minuutjes kunnen zitten, of nooit meer tijd hebben om tv te kijken bijvoorbeeld. Asjeblieft zeg, moet er niet aan denken.
yesss wijzigde dit bericht op 17-02-2018 13:07
10.35% gewijzigd
RégineFilange schreef:
Dat ga ik vandaag doen, gewoon 'zijn' :D Filmpje kijken, lekker relaxen.
Boek lezen, ik heb die van Susan Cain ook hier liggen 'Stil'
Dus vandaag lekker met dekentje op de bank.
yesss schreef:
17-02-2018 12:11

Kun je dat trouwens niet regelen met je vriend RégineFilange :D ;-D
Dat je niet meer hoeft te werken.

Helaas is hij het daar niet zo mee eens :P Ik mag de tijd nemen om iets te vinden wat bij me past, maar ik moet wel weer iets gaan doen... (en vind ik zelf eigenlijk ook wel hoor, maar dan echt niet teveel uur).
Helemaal eens met jullie reacties. Drukte doe je zelf. Net als jullie moet ik er niet aan denken om volle dagen te hebben. Ik heb redelijk wat vrije tijd en dat is prima zo. Hier gedij ik het beste bij.

Wel snap ik dat mensen met kinderen het een stuk drukker hebben, maar kinderen krijgen is ook een keuze. In een ander topic las ik op hoeveel clubjes sommige kinderen zitten en sommigen zijn zo'n 4 of 5 dagen druk. Dan is het maar te hopen dat ze geen kinderen hebben die behoefte hebben aan rust en introvert zijn, daar krijg ik medelijden mee. Het is een prestatiemaatschappij en veel mensen zullen dit prima vinden, maar ik hoop niet dat de mensen die hier niet van houden zich laten ondersneeuwen, en maar meedoen aan de race.
Vivalamor schreef:
17-02-2018 10:25
Mss off topic en als ik eigen topic moet starten hoor ik dit graag. Ik ben een ISFJ en wil graag boeken lezen over Introverts en in bijzonder ISFJ. Kennen jullie goede boeken of sites?
www.personalitycafe.nl, daar zitten vast wel lotgenoten.
Vivalamor schreef:
17-02-2018 10:25
Mss off topic en als ik eigen topic moet starten hoor ik dit graag. Ik ben een ISFJ en wil graag boeken lezen over Introverts en in bijzonder ISFJ. Kennen jullie goede boeken of sites?
Dubbel
RégineFilange schreef:
Dat hangt natuurlijk van het soort dier af, want apen, die spelen de hele dag door of vlooien elkaar. Ik ga ook elke dag naar de sportschool, maar dat vind ik leuk, niet omdat ik moet.

Maar ik begrijp dat er heel veel mensen mee willen doen in de maatschappij, want dat geeft ze enerzijds energie en een goed gevoel, maar dat vereist nu eenmaal dat er aan een hoop voorwaarden voldaan moet worden, maar dat kost anderzijds tijd en energie. Er zijn genoeg introverten die eigenlijk wel mee zouden willen doen, maar niet aan die voorwaarden kunnen voldoen, omdat het teveel tijd en energie kost.

Aan de andere kant zullen er ook genoeg extraverten zijn die zouden willen dat ze niet hoefden mee te draaien om energie te krijgen, maar dat ze gewoon lekker rustig aan konden doen, maar dat maakt ze rusteloos en kost ze uiteindelijk energie.

Maar net als met alles: een balans hierin is volgens mij optimaal, maar dat is alleen haalbaar voor mensen die ergens rond het midden van dat spectrum zitten.
spell68 schreef:
17-02-2018 21:59
www.personalitycafe.nl, daar zitten vast wel lotgenoten.
Dank je!
Vivalamor schreef:
19-02-2018 08:06
Dank je!
Het is .com ipv .nl trouwens.
Hebben jullie ook zo'n moeite met mensen die heel hard praten of (bijna nog erger) heel hard lachen? Gistermiddag was ik op een verjaardag waar het niet eens zo druk was, maar de mensen die er waren, maakten zo'n godsgruwelijke herrie met z'n allen, gewoon ongelooflijk. Wat het nog erger maakte was de slechte akoestiek van de ruimte (houten vloer, weinig meubelen en geen gordijnen) waardoor alles nog 10 keer zo hard klonk als normaal. Ik merkte dat ik zelf ook steeds harder moest gaan praten met mijn gesprekspartner(s) om er nog bovenuit te komen - waarschijnlijk deed iedereen dat, waardoor het een vicieuze cirkel werd. Tot overmaat van ramp was er nog een vrouw met een KEIharde kakelende lach de hele tijd, wat gewoon pijn aan mijn oren deed. Op een gegeven moment trok ik het niet meer en ben ik in de voorkamer gaan zitten op de bank. Eerst alleen, later vluchtte mijn vriend ook mijn kant op. Ik was gesloopt toen we eindelijk wegkonden o_o
Het gekke was; de andere visite had er zo te zien totaal geen last van. Voor introverten is zoiets toch echt de hel.
Nothing happens for a reason
juliet64 schreef:
19-02-2018 11:57
Hebben jullie ook zo'n moeite met mensen die heel hard praten of (bijna nog erger) heel hard lachen? Gistermiddag was ik op een verjaardag waar het niet eens zo druk was, maar de mensen die er waren, maakten zo'n godsgruwelijke herrie met z'n allen, gewoon ongelooflijk. Wat het nog erger maakte was de slechte akoestiek van de ruimte (houten vloer, weinig meubelen en geen gordijnen) waardoor alles nog 10 keer zo hard klonk als normaal. Ik merkte dat ik zelf ook steeds harder moest gaan praten met mijn gesprekspartner(s) om er nog bovenuit te komen - waarschijnlijk deed iedereen dat, waardoor het een vicieuze cirkel werd. Tot overmaat van ramp was er nog een vrouw met een KEIharde kakelende lach de hele tijd, wat gewoon pijn aan mijn oren deed. Op een gegeven moment trok ik het niet meer en ben ik in de voorkamer gaan zitten op de bank. Eerst alleen, later vluchtte mijn vriend ook mijn kant op. Ik was gesloopt toen we eindelijk wegkonden o_o
Het gekke was; de andere visite had er zo te zien totaal geen last van. Voor introverten is zoiets toch echt de hel.
Hier hetzelfde! Ik kan ook niet tegen harde geluiden of het nou op tv is of stemvolume van een gesprekspartner.
Oh vreselijk! Harde geluiden, ook stemmen verdraag ik niet of heel slecht. Maar ik praat weer te zacht en te snel. Mensen moeten vaak vragen: "Wat zeg je?" Mijn moeder wordt er soms chagrijnig van. Dan zegt ze: "Als je wil dat mensen je verstaan moet je harder en duidelijker praten. Blijkbaar wil je nu niet dat ik je versta." Ik kan daar echt kwaad om worden. Alsof ik het expres doe. Ik heb dit heel mijn leven al. Hoe lang kent ze me nou al? Duidelijk praten gaat bij mij nooit vanzelf. Bij elk woord moet ik nadenken of het wel verstaanbaar overkomt. Heel vermoeiend is dat. En dan moet je ook weer niet te langdradig van stof zijn. Want anders kappen mensen je weer af. Communiceren is geen sterk punt van me.
yesss schreef:
17-02-2018 11:14
Heel herkenbaar Dagdromer, ook wat betreft chronische vermoeidheid en andere klachten, ik loop er ook tegenaan.
Passief is inderdaad een goed woord, bij mij komt het ook door mijn energie level wat schommelt en heb 's morgens ook altijd opstart problemen.
Voel me meestal vanaf 15.00u het beste.
Grappig, zo'n tijdstip heb ik ook. Alleen dan vanaf 16:00 uur. Heel apart, je kan er bijna de klok op gelijk zetten.
dubbel, door 'bad gateway'
dagdromer1986 schreef:
19-02-2018 15:45
dubbel, door 'bad gateway'
He dat krijg ik ook steeds!
spell68 schreef:
17-02-2018 09:39
Mensen noemen me vaak lui, ik noem het energie-efficiënt. Ik heb alles voor elkaar naar eigen wens, dus waarom zou ik moeite doen voor meer.
Energie-efficient. Dat vind ik een mooi woord. Ik denk inderdaad ook dat het een kunst is om niet altijd meer te willen maar tevreden te zijn met wat je hebt. Dat geeft veel meer rust, maar veel mensen vinden dat heel moeilijk.
Juliet64, zeeeeeeer herkenbaar. Van die mensen die zichzelf graag horen praten. Erg vermoeiend. Ik kom er met mijn zachte stem niet bovenuit en moet harder praten, wat veel energie kost. Met verjaardagen is het niet altijd te voorkomen, maar het hangt ook van het type mens af.

Bij sommigen gezinnen zie je dit terug, die mensen zijn blijkbaar nooit gehoord, en moeten zelf schreeuwen om gehoord te worden. Als je er in opgegroeid bent, weet je niet beter, maar ik zou gek worden van altijd die herrie. Vaak vraag ik mij af of mensen weten wat stilte is. Echte stilte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven