Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
hondenmens schreef:
19-02-2018 14:00
Oh vreselijk! Harde geluiden, ook stemmen verdraag ik niet of heel slecht. Maar ik praat weer te zacht en te snel. Mensen moeten vaak vragen: "Wat zeg je?" Mijn moeder wordt er soms chagrijnig van. Dan zegt ze: "Als je wil dat mensen je verstaan moet je harder en duidelijker praten. Blijkbaar wil je nu niet dat ik je versta." Ik kan daar echt kwaad om worden. Alsof ik het expres doe. Ik heb dit heel mijn leven al. Hoe lang kent ze me nou al? Duidelijk praten gaat bij mij nooit vanzelf. Bij elk woord moet ik nadenken of het wel verstaanbaar overkomt. Heel vermoeiend is dat. En dan moet je ook weer niet te langdradig van stof zijn. Want anders kappen mensen je weer af. Communiceren is geen sterk punt van me.

Dan heb je gewoon een zachte stem. Is er veel achtergrondgeluid? Als er een mogelijkheid is om dat weg te halen, scheelt het al veel. Toch kan ik mij je moeder goed voorstellen, want het is irritant als je tien keer iemand moet vragen: wat zeg je. Ik snap het dus van beide kanten.
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
19-02-2018 15:54
Dan heb je gewoon een zachte stem. Is er veel achtergrondgeluid? Als er een mogelijkheid is om dat weg te halen, scheelt het al veel. Toch kan ik mij je moeder goed voorstellen, want het is irritant als je tien keer iemand moet vragen: wat zeg je. Ik snap het dus van beide kanten.
Ik heb een zachte en lage stem.
hondenmens schreef:
19-02-2018 17:44
Ik heb een zachte en lage stem.
Daar doe je niets aan.
Het schijnt wel dat je eerder serieus genomen wordt met een lage stem! Ik zou juist wel een lagere stem willen.
Hoezitdit schreef:
17-02-2018 17:14
Helemaal eens met jullie reacties. Drukte doe je zelf. Net als jullie moet ik er niet aan denken om volle dagen te hebben. Ik heb redelijk wat vrije tijd en dat is prima zo. Hier gedij ik het beste bij.

Wel snap ik dat mensen met kinderen het een stuk drukker hebben, maar kinderen krijgen is ook een keuze. In een ander topic las ik op hoeveel clubjes sommige kinderen zitten en sommigen zijn zo'n 4 of 5 dagen druk. Dan is het maar te hopen dat ze geen kinderen hebben die behoefte hebben aan rust en introvert zijn, daar krijg ik medelijden mee. Het is een prestatiemaatschappij en veel mensen zullen dit prima vinden, maar ik hoop niet dat de mensen die hier niet van houden zich laten ondersneeuwen, en maar meedoen aan de race.
Ja inderdaad kinderen moeten al zoveel ... en introvert wordt ook zo vaak verkeerd geïnterpreteerd.
Het wordt vaak gezien als verlegen zijn of onzekerheid.
Terwijl dat dus helemaal niet zo hoeft te zijn. Ik ben bijvoorbeeld ook stiller bij dominante mensen, maar dat is geen onzekerheid maar meer irritatie ;-D

En inderdaad wat betreft drukte, ik snap ook echt wel dat sommige mensen het drukker hebben als ik, maar dat het altijd zo benoemd moet worden snap ik nooit zo.

Het moet altijd zo benadrukt worden waardoor je al gauw het gevoel hebt dat je niet genoeg doet. ( Waar ik me steeds minder van aan wil trekken)
yesss wijzigde dit bericht op 20-02-2018 15:17
8.05% gewijzigd
Oh en harde geluiden, check ;-D
Maar niet alleen stemmen hoor, laatst stond ik bij de bushalte langs een drukke weg, het geluid van de auto's... Dat gaat dan door merg en been.
Ben sowieso heel gevoelig voor licht, geur en geluid.
Vivalamor schreef:
17-02-2018 10:25
Mss off topic en als ik eigen topic moet starten hoor ik dit graag. Ik ben een ISFJ en wil graag boeken lezen over Introverts en in bijzonder ISFJ. Kennen jullie goede boeken of sites?
Even speciaal ingelogd hiervoor!
Ik ben zelf ook een ISFJ en ik kwam een hele mooie PDF file tegen online laatst: https://idigitalcitizen.files.wordpress ... r-pdf2.pdf
De grootste fout die een mens kan maken, is bang zijn om er een te maken.
ItsTesss schreef:
20-02-2018 16:50
Even speciaal ingelogd hiervoor!
Ik ben zelf ook een ISFJ en ik kwam een hele mooie PDF file tegen online laatst: https://idigitalcitizen.files.wordpress ... r-pdf2.pdf
Aaah superlief van je! Dank je, ik ga even lezen.
Vanavond heb ik een feestje met een kleine 100 mensen. Bijna de helft ken ik en dat zijn stuk voor stuk superaardige mensen. Toch zie ik er als een blok tegenop. Hoe pakken jullie dit aan? Waar praten jullie over?
Jammer dat niemand tips voor je had taxi. Zelf ga ik eigenlijk niet echt naar feestje (en laat staan met zoveel mensen!).

Is het wel een beetje meegevallen?
Oh ik heb eigenlijk nooit meer echt feestjes met zoveel mensen... Wel verjaardagen, maar dat is dan nooit zo druk. Hoe is het gegaan Taxi?
yesss wijzigde dit bericht op 05-03-2018 19:16
72.43% gewijzigd
yesss schreef:
01-03-2018 08:17
Oh ik heb eigenlijk nooit meer echt feestjes met zoveel mensen... Wel verjaardagen, maar dat is dan nooit zo druk. Hoe is het gegaan Taxi?

Ik ben deze week op de koffie geweest bij een kennis en dat vind ik al een hele onderneming ;-D
Het was ook slecht bereikbaar, echt een gedoe met de bus. Daarnaast vind ik bij iemand op de koffie zo ongemakkelijk....
Hoe aardig iemand ook is, maar ik vind bijvoorbeeld samen een stuk wandelen veel relaxter, dan ben ik meer mezelf.
Zo tegenover elkaar aan de keuken tafel, het voelt zo krampachtig.

Oh en dan pieker ik ook nog eens na over dingen die ik wel of niet heb gezegd.
Pffff dus paar uurtjes koffie kost mij een dag om bij te komen haha. De dag zelf ben ik vantevoren er al mee bezig en de dag erna moe omdat zoiets me dus veel energie kost. Ik moet dan dus echt de dag erna alleen zijn. Herkenbaar?
Ja, helemaal.

Ook dat napiekeren. Als ik net ergens wegga denk ik 'nou was gezellig, ging goed', maar dan in de uren erna en ook de volgende dag nog ga ik ineens twijfelen aan wat ik allemaal heb gezegd en denk ik 'nou, diegene vindt me nu dus echt superstom'.
RégineFilange schreef:
01-03-2018 09:43
Ja, helemaal.

Ook dat napiekeren. Als ik net ergens wegga denk ik 'nou was gezellig, ging goed', maar dan in de uren erna en ook de volgende dag nog ga ik ineens twijfelen aan wat ik allemaal heb gezegd en denk ik 'nou, diegene vindt me nu dus echt superstom'.
Precies dit! Ik kwam inderdaad thuis en toen dacht ik nog, ah dat ging goed, maar uiteindelijk heb ik dus slecht geslapen/liggen piekeren.

Kan soms echt jaloers zijn op mensen die gewoon van hot naar her vliegen en daar dus geen last van lijken te hebben. Vind het soms echt moeilijk dat dingen me zoveel energie kosten, ik heb soms echt het gevoel alles te doen met een boomstam op mijn rug...
Dat herken ik ook ja. Als ik met iemand afspreek die ik niet goed ken of waar ik me niet bij op me gemak voel ga ik juist heel krampachtig doen waardoor alles niet spontaan of leuk overkomt. Op dat moment voel ik dat zelf ook en ben ik er van overtuigd dat die ander dat ook voelt. En achteraf ga ik dan lopen piekeren van "zie je, waarom ben ik sociaal zo onhandig, het zal nooit wat worden met mij".

Morgenavond heb ik een trouwfeest, god, wat zie ik daar tegenop! Het begint pas om 21:00 uur wat voor mij al laat is aangezien ik gewend ben rond 9 / 10 uur naar bed te gaan. Ik calculeer nu al in dat we rond 3 / 4 uur thuis zullen zijn en vraag me af hoe ik het ga trekken. Ik heb er zoooo geeeen zin in! Zal blij zijn als het zaterdag is. Heb expres het hele weekend niets ingeplant! (niet dat ik normaal van die drukke weekenden heb :proud:
Oooh dat napiekeren zo herkenbaar! Eigenlijk ging het feestje best goed alleen daarna niet in slaap gevallen:(

Ik wilde zondag nog wel reageren maar lukte niet bad gataway
Ohh snap ik helemaal Doubletree, ik ben ook zo'n vroege slaper! Ik vind 21.30u al laat, voor mijn gevoel is dan de avond voorbij.

Ja vermoeiend is dat he, dat het dan zo geforceerd aan kan voelen...
Het erge van alles is dat ik eigenlijk na zo'n koffie afspraak helemaal niet het gevoel heb van;'Nou ik ben blij dat ik ben gegaan' ben dan vooral blij dat het voorbij is ;-D

En na zo'n feest met 100 man Taxi snap ik je helemaal... Pfff ik zou een week nodig hebben om bij te komen denk ik :P
yesss wijzigde dit bericht op 01-03-2018 17:26
15.41% gewijzigd
Ja klopt maar sommige dingen kun je gewoon niet onderuit..
Ik ben juist een avondmens, maar wel een huismus. Dat eerste is niet handig door de weeks. Ik kan gewoon niet in bed liggen voor middernacht. Dat ik last heb van dwang speelt ook mee. Ik moet mezelf meerdere keren controleren, want ik ben erg vergeetachtig. Het duurt ook nog eens gerust anderhalf uur dat ik in slaap val. De laatste tijd kom ik op werkdagen niet verder dan 4 uur slaap per nacht. Elke morgen sta ik doodmoe op. Ik zou graag uitgerust wakker willen worden. Blij dat ik de Woensdagen vrij heb. Dan hoef ik nooit vaker dan 2 dagen achter elkaar vroeg op te staan. Ik heb altijd veel slaap nodig gehad, ook als kind al. Maar vroeg naar bed gaan staat me ook tegen. Dat is iets vanuit mijn jeugd. Ik moest altijd eerder naar bed dan klasgenoten. Ook op mijn eigen verjaardag mocht ik niet lang opblijven als het doordeweeks viel. Omdat ik blijkbaar meer slaap nodig had. Het was goed aan me te merken als ik 1 nacht slecht geslapen had. Maar dat wilde ik helemaal niet. Ik wilde net zo zijn als anderen.
Wat vervelend Hondenmens dat je zo'n moeite hebt met slecht in slaap vallen. Ik val gelukkig meestal vrij snel in slaap maar ik ben altijd rond 4 uur al wakker en sta niet veel later op. Maakt niet uit hoe laat ik naar bed gaat, of ik nou om 10 uur naar bed ga of om 2 uur. Als ik ben weggeweest 's avonds, en dan maakt het niet uit naar wat, of het nou een etentje is, een afspraak met een vriendin of een feest, dan val ik ook absoluut niet in slaap. Mijn hoofd is dan te vol en loopt over.
Kun jij wel uitslapen? Dan kun je in ieder geval een beetje bijkomen op de dagen dat je niet moet werken.
Doubletree20 schreef:
02-03-2018 13:42
Wat vervelend Hondenmens dat je zo'n moeite hebt met slecht in slaap vallen. Ik val gelukkig meestal vrij snel in slaap maar ik ben altijd rond 4 uur al wakker en sta niet veel later op. Maakt niet uit hoe laat ik naar bed gaat, of ik nou om 10 uur naar bed ga of om 2 uur. Als ik ben weggeweest 's avonds, en dan maakt het niet uit naar wat, of het nou een etentje is, een afspraak met een vriendin of een feest, dan val ik ook absoluut niet in slaap. Mijn hoofd is dan te vol en loopt over.
Kun jij wel uitslapen? Dan kun je in ieder geval een beetje bijkomen op de dagen dat je niet moet werken.
Uitslapen kan ik gelukkig wel. In het weekend kan het gerust 11:00 zijn dat ik wakker word.
Nog een rasechte introvert hier! Een afspraak met drie mensen gehad en ik ben helemaal kapot
SadSloth schreef:
02-03-2018 14:48
Nog een rasechte introvert hier! Een afspraak met drie mensen gehad en ik ben helemaal kapot

Welkom.
Voor je werk of prive? Prive zou ik het veel vinden, als het op een dag is. Zelfs in een week zou ik het veel vinden. ;-)
Leuk dat dit topic zo goed loopt, fijn dat we hier dingen kwijt kunnen :)

Hondenmens, voor mij ook het meest haalbare, twee dagen vroeg op moeten staan, of überhaupt twee dagen achter elkaar iets hebben, daarna heb ik weer een dagje voor mezelf nodig.
Ik heb net afgesproken met vrienden (ex-collega's) voor volgende week Vrijdagavond. We waren aan het chatten en zij had zoiets: we moeten maar gauw weer eens afspreken. Ik zei dat ik dat ook vond, maar dat ik met die kou weinig energie heb gehad. Vooral 's avonds. Dat gaf niet. "We kunnen ook op een Woensdagmiddag afspreken." Ik heb toch maar Vrijdagavond voorgesteld. Met als reden dat het ergste van de winter toch wel geweest is. De echte reden is dat het best plakkers zijn. Wat als ze 's middags komen en tot na 18:00 blijven zitten? Dan kan ik niet eten wanneer ik wil. En ik heb ook geen zin om te vragen of ze blijven eten. Niet voor het geld, maar teveel gedoe. Dus ze komen Vrijdagavond, na het eten.
Goed geregeld Hondenmens!
Ik denk dat dat het ook is, echt kijken naar wat je zelf fijn vind en inderdaad, volgende week is de kou weer grotendeels voorbij.

Ik ben nog weleens geneigd om gewoon ja op iets te zeggen omdat ik dat op dat moment makkelijker vind, net als laatst dat kopje koffie, achteraf had ik liever in de ochtend afgesproken.

Op dat moment komt dat niet in me op, zij stelt dan middag voor en ik ga daarin mee maar eigenlijk moet ik dan eerst even nadenken en ook kijken naar de rest van de week, wat fijner is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven