Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
woensdag 21 februari 2018 om 16:32
Wat ben je er vroeg bij, met het opkweken van plantjes! Ik doe nog helemaal niets. Ik denk dat je het met de lupines wel kunt proberen hoor.nursy schreef: ↑21-02-2018 14:26Ivm hond veel naar buiten hier en dat vind ik prima. Ik kleed me goed aan dus dan valt het mee en met dat vieze regenachtige weer is idd alles blup.
Helaas dit weekend wel avonddienst in de wijk dus ik zal me heel goed moeten aankleden. Ik rijd maar kleine stukjes en dan warmt de auto niet echt op brrr. Hebben jullie ookal plantjes opgekweekt binnen? Ik ben net begonnen met tomaten, pepers etc. Ik bedacht me dat ik ook best lupines binnen kan opkweken, waarom weet ik niet precies maar wellicht wel grappig en dan zodra het een beetje meezit lekker naar buiten in de tuin zetten! Zou dit lukken denken jullie?
woensdag 21 februari 2018 om 17:55
Prachtig! Als wintermens heb je me zo overtuigd hoor

Maar voor de tuinplanten vind ik het echt wel jammer, laat staan wat voor &%$!^@# anti-winter gedachten ik heb als ik morgenochtend weer om 7.15 uur op de fiets zit, 15 lange kilometers

Dierproeven.
woensdag 21 februari 2018 om 19:12

Ik zet de ondersteuning van mijn E-bike wel op de laagste stand. Dan doe ik er wel langer over maar blijf ik door de extra inspanning hopelijk wel warm. Dinsdagochtend getrakteerd op een werkelijk prachtige zonsopkomst trouwens, de lucht was knalrood. Dat is dan wel weer een cadeautje op de vroege ochtend vind ik. Ik hoop morgen weer

Dierproeven.
donderdag 22 februari 2018 om 05:02
donderdag 22 februari 2018 om 09:28
Tuuk! Het is nu nog een zooitje hoor.Calamitycat schreef: ↑21-02-2018 09:08Ga je ons in de lente wel verblijden met nieuwe foto's Framboos? Ben echt heel benieuwd hoe het er nu uitziet!

Wie heeft er fantastische vijver rand tips voor mij? Ik kom er maar niet uit maar ben die lelijke plastic rand wel zat. Had eerst lavastenen eroverheen gedaan, maar de buurtkatten drinken weer meer uit de vijver en aangezien ik de rand nog niet goed had vast gelegd kukelt er telkens een steen in het water. Geen kat gelukkig.

donderdag 22 februari 2018 om 14:01
Ik heb ook nog steeds draadalg, maar ik raap 1 keer per week wat eruit. Scheelt dat ik geen salamander eitjes erin heb liggen, anders zou ik ook veel meer hebben. Verder gaat het geloof ik wel goed. De kikkertjes zijn al een tijdje verdwenen, maar de vogels en katten drinken er graag uit. Water is helder en ik kan tot op de bodem kijken.
zaterdag 24 februari 2018 om 20:38
zaterdag 24 februari 2018 om 21:59
Hier houdt de natuur zijn adem in. Alles is stijf bevroren, alleen de krokkussen in het gras groeien en bloeien maar door. Iedere dag als ik een kruiwagen vol haardhout achter uit het houthok ga halen, moet ik in slalom om de bosjes paars en geel heen, want ik wil natuurlijk geen enkel bloempje platrijden.
Ik merk dat de roofvogels honger hebben. Ze komen vanuit de nabij liggende akkerlanden de woonwijk binnen op zoek naar een prooi. Twee weken geleden vloog er een valk over met een krijsende merel zijn zijn klauwen
en deze week lag mijn tuin vol grijze veertjes en bleek van een van de turkse torteltjes gepakt te zijn. En ja, dat is ook natuur, maar ik kan daar niet goed tegen.
Ik heb al vanaf september mijn verbena stekjes vorstvrij, maar koud staan. Deze doen het heel goed. Alle eenjarigen (petunia's etc) deden het voor de winter nog en staan nu dus ook koud, maar vorstvrij. Misschien lukt het me om ze komende zomer toch weer in bloei te krijgen. Hoef ik mijn bloembakken niet opnieuw in te richten. We zullen zien.
Ik merk dat de roofvogels honger hebben. Ze komen vanuit de nabij liggende akkerlanden de woonwijk binnen op zoek naar een prooi. Twee weken geleden vloog er een valk over met een krijsende merel zijn zijn klauwen

Ik heb al vanaf september mijn verbena stekjes vorstvrij, maar koud staan. Deze doen het heel goed. Alle eenjarigen (petunia's etc) deden het voor de winter nog en staan nu dus ook koud, maar vorstvrij. Misschien lukt het me om ze komende zomer toch weer in bloei te krijgen. Hoef ik mijn bloembakken niet opnieuw in te richten. We zullen zien.
zondag 25 februari 2018 om 10:09
Duits tuincentrum geweest, nieuwe plantjes!
Ook even de supermarkt in daar, ze hadden rozenstruikjes^^.
Dus nu ben ik de trotse bezitter van 5 nieuwe struiken, zowel klimroos als edelrozen. Heb nog wat lege teilen, dus dat komt helemaal goed.
Het is echt jammer dat het zo koud is. Zin om aan de slag te gaan in de tuin. Ben al stevig aan het opruimen geweest, jaarlijks ontmeuken
Ook even de supermarkt in daar, ze hadden rozenstruikjes^^.
Dus nu ben ik de trotse bezitter van 5 nieuwe struiken, zowel klimroos als edelrozen. Heb nog wat lege teilen, dus dat komt helemaal goed.
Het is echt jammer dat het zo koud is. Zin om aan de slag te gaan in de tuin. Ben al stevig aan het opruimen geweest, jaarlijks ontmeuken
dinsdag 27 februari 2018 om 13:30
Hier alles stijf, de knoppen van mijn Camelia zijn allemaal bruin geworden, tja, die was te vroeg al aan bloeien gaan denken.
Qua vijverrand, wij hadden ooit, tien ik een klein meisje was, een vijver bij het nieuwbouwhuis. Vijver was een gat met vijverzeil, rand van allemaal stukken bouwresten (stenen, dakpannen etc) eraan vastgekit. Daartussen aarde en rotsplantjes. Was erg mooi!
Qua vijverrand, wij hadden ooit, tien ik een klein meisje was, een vijver bij het nieuwbouwhuis. Vijver was een gat met vijverzeil, rand van allemaal stukken bouwresten (stenen, dakpannen etc) eraan vastgekit. Daartussen aarde en rotsplantjes. Was erg mooi!
dinsdag 27 februari 2018 om 13:47
Ik ben erg benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren in mijn tuin de komende maanden. Ik ben erg benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien. We denken dat we de hele tuin nog op de schop zullen nemen, maar dat we dat niet in een keer zullen doen. Grote vraag is, waar te beginnen? en wanneer?
Iemand goede tips?
Iemand goede tips?
dinsdag 27 februari 2018 om 13:49
Oei wij hebben sinds kort een huis, met tegeltuin. Geen enkele plant en ook geen schuttingen maar muren. Heel erg, maar daar willen we dus ook allebei van af. Ik ga even volgen hier voor inspiratie/ideeën. We zagen laatst in de bouwmarkt verticale plantenbakken van hout, mooi voor tegen die muren aan zodat dat is weggewerkt. Dan straks een deel van de tegels eruit en gras erin en bloemen, heel veel bloemen wil ik.
dinsdag 27 februari 2018 om 14:35
Erg zenuwachtig, bij de loting van de woning eerste geworden. Twijfel of het wel doorgaat. Na veel tegenslag zou het de kans zijn op weer "aan de grond" wonen. Maar volgens nw regels is inkomen waarschijnlijk bruto 15 euro teveel. Maar als het form van belasting wordt gevolgt komen we wel in aanmerking. Morgen gesprek, alke papieren heb ik/wij. Zo spannend. Maar als...... ben ik al aan het inrichten. De tuin dus, nu alleen tegels en er moet een overkapping komen voor motor. Zag dat er klimrozen in de aanbieding waren dus als het doorgaat koop ik vast daar een stel van wil lavendel, vlinderstruik, mijn appelbomen weer terug. (O, de woning zelf zijn we van geschrokken, wat een puinzooi).
dinsdag 27 februari 2018 om 14:48
Wat ik heb gedaan, is het grote veranderwerk uitgesteld naar 'na 1 jaar wonen'. Ik heb eerst de seizoenen goed gekeken hoe de zon staat, welke planten ik wil, waar deze zouden moeten komen, waar ik wil zitten, wil ik schaduw creëren of juist dingen verwijderen?, enz. enz.Kaaaaaaaatje schreef: ↑27-02-2018 13:47Ik ben erg benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren in mijn tuin de komende maanden. Ik ben erg benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien. We denken dat we de hele tuin nog op de schop zullen nemen, maar dat we dat niet in een keer zullen doen. Grote vraag is, waar te beginnen? en wanneer?
Iemand goede tips?
Nu, na 1 jaar, ga ik de tuin omgooien.
Het eerste jaar had ik ook genoeg te doen in huis. Ik heb overigens wel veel in de tuin gedaan, maar dat ging vooral om het verwijderen van planten die ik zeker niet wilde (boompjes eigenlijk vooral) en het omspitten van de grond omdat er allemaal wortels van bamboe in bleken te zitten. Verder veel planten en zaden erin gezet om te kijken wat het was en of ik het leuk zou vinden.
dinsdag 27 februari 2018 om 15:15
@Case-je, dat klinkt wel als een verstandig plan.
Er staan wat fruitbomen vlak na het terras aan de kant van het huis, sowieso is mijn vriend allergisch voor de hazelaar die er staat, dus die willen we eruit. En ook de conifeer die er staat vinden we lelijk, dus daar willen we ook wat aan doen.
Op termijn willen we denk ik het terras aan de kant van het huis verhogen, de grasmat vervangen (meer mos dan gras nu) en als dat moet wil ik hem denk ik ook maar verplaatsen en aan de borders aan planten. Ik heb geen idee hoe het in het voorjaar in de zomer is, maar het is nu echt verschrikkelijk leeg en saai, dat moet echt anders kunnen.
Wat zijn aanraders als het gaat over basisboeken over tuinieren?
Er staan wat fruitbomen vlak na het terras aan de kant van het huis, sowieso is mijn vriend allergisch voor de hazelaar die er staat, dus die willen we eruit. En ook de conifeer die er staat vinden we lelijk, dus daar willen we ook wat aan doen.
Op termijn willen we denk ik het terras aan de kant van het huis verhogen, de grasmat vervangen (meer mos dan gras nu) en als dat moet wil ik hem denk ik ook maar verplaatsen en aan de borders aan planten. Ik heb geen idee hoe het in het voorjaar in de zomer is, maar het is nu echt verschrikkelijk leeg en saai, dat moet echt anders kunnen.
Wat zijn aanraders als het gaat over basisboeken over tuinieren?

dinsdag 27 februari 2018 om 15:55
Hoi dames!
Mag ik als beginnend tuin eigenaar jullie advies inwinnen?
Ik heb sinds dit najaar een huisje met eigen tuintje (echt een tuintje: hij is 4 meter bij net geen 2 meter). Op het westen. Aan de noordkant vormt de muur van de woning van mijn buren de grens van mijn tuin. De uur is helemaal begroeid met klimop, daar ben ik heel blij mee! Er staan wat planten is als braam, begonia en iets dat wintergroen is, maar geen idee wat het is
Ik wil er dit jaar wat leuks van gaan maken. Een klein paradijsje voor vogels en insecten, wat kruidenplanten erin en een klein hoekje gras oid waar ik van het middag zonnetje van kan genieten.
Hebben jullie goede tips? Wanneer beginnen met in de tuin werken? Wat voor (eetbare) planten doen het goed in een tuin op het westen, waar moet ik aan denken om een goed ecologisch tuintje te kunnen maken. Ik weet dat ik niet iemand bent die de boel dagelijks bij gaat houden, dus ik wil het ook nog eens zo onderhoudsvriendelijk mogelijk maken.
Ik heb sinds dit najaar een huisje met eigen tuintje (echt een tuintje: hij is 4 meter bij net geen 2 meter). Op het westen. Aan de noordkant vormt de muur van de woning van mijn buren de grens van mijn tuin. De uur is helemaal begroeid met klimop, daar ben ik heel blij mee! Er staan wat planten is als braam, begonia en iets dat wintergroen is, maar geen idee wat het is
Ik wil er dit jaar wat leuks van gaan maken. Een klein paradijsje voor vogels en insecten, wat kruidenplanten erin en een klein hoekje gras oid waar ik van het middag zonnetje van kan genieten.
Hebben jullie goede tips? Wanneer beginnen met in de tuin werken? Wat voor (eetbare) planten doen het goed in een tuin op het westen, waar moet ik aan denken om een goed ecologisch tuintje te kunnen maken. Ik weet dat ik niet iemand bent die de boel dagelijks bij gaat houden, dus ik wil het ook nog eens zo onderhoudsvriendelijk mogelijk maken.
woensdag 28 februari 2018 om 10:10
Ik heb een grotere tuin, maar vergelijkbare wensenKraaienpootje schreef: ↑27-02-2018 15:55Hoi dames!

Afgelopen jaar heb ik allerlei verschillende planten in de tuin gezet die vlinders en bijen aantrekken en dat heb ik ook gemerkt: het gonsde gezellig in de tuin. Helaas weet ik van al die planten de namen niet (ben heel slecht in het onthouden van plantennamen, heb ik ontdekt) maar veel heb ik uitgezocht in tuincentra. (Soms alleen daar gekeken, naam opgeschreven en dan elders de plantjes gehaald).
Vorig jaar ben ik in maart gestart met het werken in de tuin: het was toen lekker weer en alleen het bollenspul was nog maar opgekomen.
Ik heb e.e.a. gesnoeid toen en ben de grond gaan omspitten om wortelresten te verwijderen.
Uiteindelijk heb ik vooral van maart t/m juni heel veel in de tuin gedaan. Daarna had ik nauwelijks tijd, maar was alles zo ver gegroeid dat het ook een stuk lastiger was geworden. Bovendien wilde ik kijken hoe alle planten het deden, hoe hard ze zouden groeien, enz.
In de herfst heb ik vooral weer gesnoeid en wat planten weggedaan die ik niet meer wilde. Daarna heb ik de tuin zo gelaten zoals hij nu nog steeds is.
Ik weet nu dat ik in ieder geval meer blauwe bessen wil (die deden het verrassend goed) en nog wat ander bessenspul. Verder wil ik vooral veel bloemen door het hele jaar heen. Ik had vorig jaar tomaten, komkommers, uien, courgettes en pompoenen. Alleen de pompoenen gaan in de herhaling. De andere groentes waren zo goedkoop in het seizoen in de supermarkt, dat het echt de moeite niet was.
Verder heb ik veel kruiden in een kruidenspiraal. Die ga ik verplaatsen, maar die blijft wel. Ik ga dit jaar meer plantjes in de tuin doen die ik voor thee kan gebruiken.
woensdag 28 februari 2018 om 15:43
Even heel egoïstisch over mezelf, de woning (met.tuintje) blijft afwachten. Als inkomen belasting wordt gebruikt is de huur te hoog, wel vier hele euro's. Als inkomen loonstrook wordt gebruikt is inkomen te hoog wel twintig hele euro's op jaarbasis. Nu afwachten wat ze besluiten. Maar we hebben toch een dak boven ons hoofd? Ja, maar bekend ook dat we onze droom om weer iets met een tuintje kunnen vergeten.
Was de tuin in mijn hoofd al aan het inrichten, nou ja, als je een fout hebt gemaakt zul je.het voelen. Hadden we ons maar moeten gedragen.
Was de tuin in mijn hoofd al aan het inrichten, nou ja, als je een fout hebt gemaakt zul je.het voelen. Hadden we ons maar moeten gedragen.
woensdag 28 februari 2018 om 17:18
Wanneer hoor je of het wel of niet doorgaat?jsv schreef: ↑28-02-2018 15:43Even heel egoïstisch over mezelf, de woning (met.tuintje) blijft afwachten. Als inkomen belasting wordt gebruikt is de huur te hoog, wel vier hele euro's. Als inkomen loonstrook wordt gebruikt is inkomen te hoog wel twintig hele euro's op jaarbasis. Nu afwachten wat ze besluiten. Maar we hebben toch een dak boven ons hoofd? Ja, maar bekend ook dat we onze droom om weer iets met een tuintje kunnen vergeten.
Ik duim voor je!