Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
haha Duet, wat een verschil. Vind het dapper van je :)
Het komt vast goed als alles weer lekker begint te groeien straks.
Dierproeven.
Ik ga ook even snel naar eigen huis en tuin. Laatst hadden ze ook een vogeltuin gemaakt: eerst alle heggen, struiken en bomen eruit. en toen een ton aan voederhuizen en vetbollen. Ja, daar worden vogels blij van o_o
Tot straks!!
Ah, nee, het is al voorbij! :huh:
Die vogeltuin was ook heel erg ja. Was Tom maar gewoon in de bollen gebleven want van groene tuinen heeft hij echt geen verstand.
Dierproeven.
Zo kan ik me van jaren terug een kindertuin herinneren. Bij een leuke kindertuin denk ik aan boomhut, en een eigen tuintje om bloemetjes en radijsjes te zaaien, spannende paadjes en struiken om je achter te verstoppen. Fruit en bessen; een tuin waarin je de wisseling van de seizoenen kunt zien.
Het werd een fantasieloze tegelvlakte met hinkelbaan en een groot schoolbord tegen de schutting. Want tekenen kun je binnen blijkbaar niet :bonk:
Ik vind hier dingen van.
Bizar :@
Dierproeven.
Misschien een leuke tip voor jullie: op Netflix staat een serie genaamd 'Big dreams, small spaces'. Een bekende Engelse tuinier helpt mensen bij het creëren van hun droomtuin. Ik vind het in ieder geval erg leuk om te kijken en er komen hele goede tips voorbij! Deprimerende stukjes grond worden omgetoverd tot groene oases :-]
Bedankt voor de tip, Vogelkip!
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Waarschijnlijk ben ik de enige Nederlander die niet weet hoe Netflix werkt en hoe ik dat kan krijgen :facepalm: maar dat klinkt als een erg leuk programma, Vogelkip!
Ik ga dus iemand inschakelen die verstand van Netflix heeft :$
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
11-03-2018 21:26
Waarschijnlijk ben ik de enige Nederlander die niet weet hoe Netflix werkt en hoe ik dat kan krijgen :facepalm: maar dat klinkt als een erg leuk programma, Vogelkip!
Ik ga dus iemand inschakelen die verstand van Netflix heeft :$

Wat heerlijk juist dat je nooit tijd hebt gemaakt voor zoiets als Netflix. De serie waar ik het over heb heeft maar zes afleveringen van een uurtje, dus daar zou ik niet speciaal Netflix voor nemen hoor! Ik zie dat er op YouTube allerlei afleveringen staan als je de serienaam intypt :-]
Geen Netflix hebben scheelt in ieder geval heel veel tijd, mijn dagen zijn nu al vaak te vol :D
Ga ik op YT kijken, dank je wel!
Dierproeven.
Ik kom even inbreken in jullie topic. Ik bewoon sinds kort een gezellig huisje in het bos met een gemiddeld-qua-grootte achtertuin. Er ligt nu een treurig pad en terras van stoeptegels en verder is het een kale vlakte met een hoop dorre bladeren en hier en daar een jaren '70 struikje.

Wij weten helemaal NIETS van tuinieren. Nul komma nul. Ik wil eigenlijk de hele boel leeghalen en opnieuw aanleggen. Stap voor stap. Het uiteindelijke doel is een weelderig groene oase met veel gras en bloemen. Maar dus wel zandgrond.
Vanaf deze week wil ik elke dag een stukje doen. Maar waar begin ik? Weet er iemand een fijne site of boek voor tuin dummies? Wil zo graag beginnen, maar waar?
Hey kenau, je huis klinkt geweldig! Ga ff op pinterest zoeken op "garden", bijvoorbeeld cottage garden. Als je hier plaatjes plakt van wat je mooi vindt vertellen wij je of het zon of schaduw nodig heeft, en of je iets aan je grond moet doen (bemesten ed)
En foto's van hoe de tuin nu is, is ook makkelijk. Zeker als er weer planten bovengronds komen, het is soms lamstig om te bepalen of het iets leuks is of onkruid
Big dreams, small places op internet:
https://archive.org/details/big.dreams. ... s.series.1
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik ben hier ook alvast begonnen met kleine stapjes maken in de tuin. Ben bezig met wat sneeuwklokjes verplaatsen, zodat ik dadelijk 1 grote zee rondom mijn wilgje heb staan. Bijna al mijn bolletjes komen al omhoog, yay! Krokussen bloeien hier ook al. Erg fijn, je ruikt gewoon dat de lente eraan komt. Van de week ga ik even mijn vuurdoorn weer snoeien, zodat het allemaal wat dichter gaat groeien. Ik ben erg blij met die keuze in de voortuin, ze blijven mooi groen in de winter en de vogels eten graag de besjes.

Had ik al gezegd dat er een stelletje koolmezen in mijn nestkast in de voortuin zit? Als ik nu s ochtends met ontbijt bezig ben, huppen hun lekker van tak tot tak. :love: Bovenop de pergola in de voortuin heb ik tussen de clematis twee bakjes vastgemaakt. 1 voor water en 1 voor voer. Ook daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Verder zag ik gisteren dat de tortelduiven en de mezen ook al weer druk zijn met nestjes bouwen. De spreeuwen zijn ook weer terug. Drukke boel dus! :yes:
Wat leuk, een nestje! Goed dat je zegt dat ze weer gaan beginnen. Zou het al tijd zijn om nestmateriaal op te hangen?
Misschien wel, als ik zie hoe druk ze hier al zijn. :D
Goedenavond dames en heren.
Afgelopen najaar 30 meter haag aangeplant (haagbeuk). Nu zat ik mij te bedenken dat tussen al die dunne stammetjes straks onkruid op gaat komen. Ik wilde graag houtsnippers/schors er onder leggen. Onze tuin grenst aan weiland waardoor de wind vrij spel heeft. Blijven die snippers wel liggen bij harde wind?
Case-je schreef:
28-02-2018 10:10
Ik heb een grotere tuin, maar vergelijkbare wensen :)

Afgelopen jaar heb ik allerlei verschillende planten in de tuin gezet die vlinders en bijen aantrekken en dat heb ik ook gemerkt: het gonsde gezellig in de tuin. Helaas weet ik van al die planten de namen niet (ben heel slecht in het onthouden van plantennamen, heb ik ontdekt) maar veel heb ik uitgezocht in tuincentra. (Soms alleen daar gekeken, naam opgeschreven en dan elders de plantjes gehaald).

Vorig jaar ben ik in maart gestart met het werken in de tuin: het was toen lekker weer en alleen het bollenspul was nog maar opgekomen.
Ik heb e.e.a. gesnoeid toen en ben de grond gaan omspitten om wortelresten te verwijderen.
Uiteindelijk heb ik vooral van maart t/m juni heel veel in de tuin gedaan. Daarna had ik nauwelijks tijd, maar was alles zo ver gegroeid dat het ook een stuk lastiger was geworden. Bovendien wilde ik kijken hoe alle planten het deden, hoe hard ze zouden groeien, enz.
In de herfst heb ik vooral weer gesnoeid en wat planten weggedaan die ik niet meer wilde. Daarna heb ik de tuin zo gelaten zoals hij nu nog steeds is.

Ik weet nu dat ik in ieder geval meer blauwe bessen wil (die deden het verrassend goed) en nog wat ander bessenspul. Verder wil ik vooral veel bloemen door het hele jaar heen. Ik had vorig jaar tomaten, komkommers, uien, courgettes en pompoenen. Alleen de pompoenen gaan in de herhaling. De andere groentes waren zo goedkoop in het seizoen in de supermarkt, dat het echt de moeite niet was.
Verder heb ik veel kruiden in een kruidenspiraal. Die ga ik verplaatsen, maar die blijft wel. Ik ga dit jaar meer plantjes in de tuin doen die ik voor thee kan gebruiken.
Dank je Case!

Kruiden- en theeplantjes vind ik een goed idee. Planten als lavendel lijken me ook leuk, maar ik ben bang dat ik daar niet genoeg zon voor heb. Ik wil ook een vlakje gras maken waar ik een stoel oid op kan zetten zodat ik in de namidag in het zonnetje in mijn eigen tuintje kan zitten. Of een klein bankje. Met wilde bloemen erin en omheen. Ik ben wel bang dat spullen gestolen worden aangezien de tuin aan de voorkant en langs de stoep is. En hij is te klein om er een hoge haag oid omheen te zetten...
Ik heb de afgelopen week hard nagedacht over wat te doen met de tuin. Op dit moment ziet het er eigenlijk niet uit, maar ja het is ook het einde van de winter. We zouden alles wel anders willen, maar we weten niet hoe en we hebben ook niet zoveel tijd om allerlei grote dingen aan te pakken.

Dus ik ga nu eerste de laurier snoeien, dan ga ik een conifeer uit de tuin rooien, verder is vriend allergish voor de hazelaar die in de tuin staat (hooikoorts) dus die gaan we er ook uithalen. Ik heb siererwten gekocht om langs de schutting te laten groeien en wat eenjarige andere bloemen om er ook in te zaaien, hopelijk heb ik dan de komende tijd in elk geval wat vrolijkheid in de tuin. En dan kan ik daarna verder gaan kijken hoe we van de tuin gebruik willen maken.

Als we verder nog iets gaan doen dan gaan we het terras aan de tuinkant ophogen en van andere tegels voorzien. Volgend jaar gaan we dan eens nadenken over herstructureren van de tuin.
Ik lees nu hoe ik die siererwten precies in bloei moet krijgen, dat is nogal een project zeg.... ik dacht ze gewoon in de grond te zaaien en dan klaar te zijn :D.

Nou ja, mooi eerste tuinieravontuur.
DeKenau, Allereerst compliment aan jou omdat je geen tegeltuin wilt :) .

Als je een weelderige tuin wilt dan is het goed om uit te gaan van de grondsoort, en planten te kiezen die daar goed op gedijen. Planten die het niet naar hun zin hebben vragen veel onderhoud en blijven armetierig. Zoek op internet of in oude tuinboeken welke planten het goed doen op jouw grond. Weet je trouwens zeker dat het zandgrond is en geen bosgrond? Vraag het anders eens aan wat ouderen die in de buurt wonen; een vutter met een moestuin bijvoorbeeld, die weten dat vaak wel.

Als eerste kies je de bomen en de heesters (=struiken). Zij vormen de structuur van je tuin en dit is de beplanting die in de winter nog zichtbaar is. Kijk dus niet alleen naar bloei maar ook naar wintersierwaarde zoals vorm van de takken, mooie schors, herfstkleur. Kies niet alleen maar wintergroene struiken, want dan lijkt die ene struik die niet wintergroen is net een dooie struik. Als je dat zo'n beetje hebt kun je de rest beetje bij beetje aanvullen met vaste planten en eenjarigen. Vaste planten zijn planten die in de lente en zomer weelderig bloeien en in de winter afsterven. Ook die kunnen wintersierwaarde hebben trouwens. In het voorjaar knip je de afgestorven plantendelen terug en dan groeit de plant weer terug. Met voorjaarsbollen kun je die tijd overbruggen.

Kun je hier wat mee?
Ik vind hier dingen van.
Kaaaaaaaatje, ik heb nu 2 jaar een eigen tuin en heb die in stukjes verdeeld. Ben op die manier door de tuin heen aan het gaan en met veel hulp en tips van hier het aangedurfd om dingen grondig aan te pakken. Neem dus alle tijd van de wereld, kijk goed naar zon/schaduw, en je grondsoort. Ook ik ben allergisch voor die hazelaar, maar die gaat er nu pas uit omdat ik aan de andere kant van de tuin bezig ben geweest. Om dus even aan te geven, ik ben ook nog lang niet klaar met mijn tuin! Ik hoop dit jaar het terras af te krijgen en dan de rechterkant/achterkant meer ingedeeld en opgeruimd te krijgen.

En in het algemeen, wat was ook alweer de foto upload link, die ene die na een week je foto's verwijderd? Kan hem zo snel niet vinden.

Ik ging heus niet voor verf en schroeven naar de bouwmarkt en kwam met van alles thuis behalve verf en schroeven. Het is een mysterie. :whistle:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven