Glutenvrij
zondag 18 februari 2018 om 23:10
Onze peuter heeft vanaf geboorte ondergewicht. Inmiddels onder de min
2.5 grafiek. Wij worden vanaf het begin in de gaten gehouden Door kinderarts enz. Maar zij vonden het nooit erg genoeg. Er is nooit echt veel onderzoek gedaan.
Op ons verzoek is een bloedtest op gluten allergie gedaan. Daar kwam niets uit. Artsen sluiten gluten allergie dus uit. Ik niet. Onze peuter heeft altijd diarree of brijachtige poep. Dit klopt niet lijkt mij. Volgens de artsen is dit niet verontrustend.
De reden van het ondergewicht komt in mijn ogen Door de diarree.
Ik ben zelf met glutenvrij producten begonnen. Meteen was er voor het eerst normale ontlasting. Maar na een paar dagen niet meer. Ik denk zelf Door kruisbesmetting. Maar weet dit niet zeker.
De artsen nemen het nu iets meer serieus. Binnenkort volgen er weer afspraken.
Nu heb ik op symptomen gezocht en kom daarbij ook darmkanker tegen. Er zijn best veel overeenkomsten. Maar die zijn er ook bij voedsel allergie. Toch maak ik me zorgen.
Heeft iemand enig idee waarom een glutenvrij dieet ineens na 1 week niet meer helpt maar eerst wel? Zou in het ergste geval van kanker het kunnen dat glutenvrij tijdelijk klachten vermindert? Ik kan dit nergens vinden.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee.
2.5 grafiek. Wij worden vanaf het begin in de gaten gehouden Door kinderarts enz. Maar zij vonden het nooit erg genoeg. Er is nooit echt veel onderzoek gedaan.
Op ons verzoek is een bloedtest op gluten allergie gedaan. Daar kwam niets uit. Artsen sluiten gluten allergie dus uit. Ik niet. Onze peuter heeft altijd diarree of brijachtige poep. Dit klopt niet lijkt mij. Volgens de artsen is dit niet verontrustend.
De reden van het ondergewicht komt in mijn ogen Door de diarree.
Ik ben zelf met glutenvrij producten begonnen. Meteen was er voor het eerst normale ontlasting. Maar na een paar dagen niet meer. Ik denk zelf Door kruisbesmetting. Maar weet dit niet zeker.
De artsen nemen het nu iets meer serieus. Binnenkort volgen er weer afspraken.
Nu heb ik op symptomen gezocht en kom daarbij ook darmkanker tegen. Er zijn best veel overeenkomsten. Maar die zijn er ook bij voedsel allergie. Toch maak ik me zorgen.
Heeft iemand enig idee waarom een glutenvrij dieet ineens na 1 week niet meer helpt maar eerst wel? Zou in het ergste geval van kanker het kunnen dat glutenvrij tijdelijk klachten vermindert? Ik kan dit nergens vinden.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee.
woensdag 21 februari 2018 om 22:40
Raar want ze hoeven daarvoor alleen op zijn buik te drukken om te voelen.
Het is niet alsof het om een dure scan gaat.
Mijn zoon heeft het ook gehad. At weinig, ondergewicht, buikpijnen, meerdere keren per dag diarree. En hartstikke verstopt.
Wil niet zeggen dat het exact hetzelfde oorzaak heeft, maar ik herken het wel.
woensdag 21 februari 2018 om 23:17
Goeidag. Jouw kind volgt dus geen glutenvrijdieet, want juist de dingen die dat dieet lastig maken (het is levenslang, zonder de mogelijkheid af en toe te zondigen, en kleine foutjes die leiden tot kruisbesmetting zijn al een probleem) gaan bij jouw kind niet op. Realiseer je je nou werkelijk niet dat dat essentieel is bij jouw bewering dat je prima met een glutenvrijdieet kunt starten zonder diagnose??nina1966 schreef: ↑21-02-2018 15:33Klopt De arts wilde hier ook liever niet aan Het dieet werkte dus om zo'n uk van alles door te laten maken (en zoon kwam vanwege andere dingen al vaak in het ziekenhuis) had volgens haar weinig zin.
Het werkte dus laat het zo. En het ging goed. Zoon kreeg weer een enorme groeispurt, blijkbaar had hij wat groeiachterstand wat door zijn begin lengte niet op was gevallen nog. En geen buikpijn meer en gewone ontlasting.
Tests kan altijd nog maar nu met 16 nog steeds niet gedaan. Zoon heeft ook geen coeliakie waarschijnlijk want kruisbesmetting heeft hij geen last van. Incidenteel eten van producten met weinig gluten maar wel wat heeft hij ook niet echt last van. Een frikandel of ei van een broodje af kan dus bij hem wat heel prettig is.
woensdag 21 februari 2018 om 23:22
To, in je laatste paar berichten schrijf je dat je denkt aan coeliakie omdat zijn curve (naar beneden?) afbuigt. De quote hierboven suggereert dat het de laatste maanden juist iets beter gaat. Kun je uitleggen hoe het nou precies zit?yogonaise schreef: ↑20-02-2018 11:26Ik zal zelf hier zetten wat er op een dag gegeten wordt. Ik vind zelf dat het niet extreem weinig is.
1 boterham met roomboter
afwisselend smeerkaas, worst, smeerworst, hagelslag, pasta
1 bekertje melk
tussendoor: 1 grote eierkoek
2 boterhammen met roomboter
afwisselend div beleg
1 bekertje thee of melk
Tussendoor:
een plakje worst of kaas. Meestal gaat driekwart op
avondeten:
1 of 2 eetlepels rijst
1 of 2 eetlepels stamppot
1 of 2 eetlepels macaroni/pasta
een paar stukjes vlees
groeten wordt niet gegeten behalve als het ergens tussendoor zit bv stamppot
daarna smoothie fruit 1 bekertje, dit gaat meestal 3 kwart op
een bakje vla
Alles met roomboter of extra olie er door heen
Ik vind zelf dat dit best aardig is wbt hoeveelheden. De laatste maanden gaat het eten steeds beter. Toch blijft het gewicht veel te laag. Het kost maanden om een paar gram aan te komen. Ik denk zelf dat er ergens iets niet klopt.
donderdag 22 februari 2018 om 15:07
De laatste maanden gaat het eten wel beter, de hoeveelheid voedsel die hij binnen krijgt bedoel ik daarmee. Het zal nog wel te weinig zijn tov gemiddeld. Maar wij zijn hier dus blij mee. Ondanks dat de hoeveelheden toenemen blijft het gewicht achter. En de ontlasting slecht. De groeicurve van gewicht boog juist af ipv stijgen. In mijn ogen klopt dit dus niet. Met veel moeite hebben we er die bloedtest doorheen gekregen die dus negatief was. Toen wilde de arts ons 4 maanden later terugzien en kijken of het gewicht toe was genomen. Maar dat is nooit. Omdat er vanuit het ziekenhuis niets komt zijn we zelf eea gaan doen.
donderdag 22 februari 2018 om 15:43
Het zou zomaar kunnen. Zal het ook aankaarten. Voor we de afspraak hebben loop ik dit topic nog door voor tips/vragen.Judy_Hopps schreef: ↑21-02-2018 22:40Raar want ze hoeven daarvoor alleen op zijn buik te drukken om te voelen.
Het is niet alsof het om een dure scan gaat.
Mijn zoon heeft het ook gehad. At weinig, ondergewicht, buikpijnen, meerdere keren per dag diarree. En hartstikke verstopt.
Wil niet zeggen dat het exact hetzelfde oorzaak heeft, maar ik herken het wel.
Ik vind het wel frustrerend dat we overal zelf mee moeten komen terwijl we er 0,0 verstand van hebben.
donderdag 22 februari 2018 om 16:14
Je moet niet overal zelf mee komen; de artsen hebben tot nu toe geen reden tot zorg gezien. Dat is wat anders.
Inderdaad goed idee om voor de afspraak even hier na te lezen en al je vragen op te schrijven. En kaart ook je zorgen aan. De meeste artsen (helaas niet alle, soms moet je op zoek naar een andere) nemen de zorgen van ouders serieus.
donderdag 22 februari 2018 om 16:19
donderdag 22 februari 2018 om 17:55
Eens. Je vragen opschrijven helpt misschien ook om wat minder chaotisch over te komen, want je verhaal is nogal rommelig. (De artsen doen helemaal niks, maar je bent ook bang weer helemaal opnieuw te moeten beginnen met aanpakken van zijn mondmotoriek, want dat heb je al gedaan. Dan is er dus al wel wat gebeurt - en zo zijn er meer dingen in je verhaal die raar overkomen.).maritte schreef: ↑22-02-2018 16:14Je moet niet overal zelf mee komen; de artsen hebben tot nu toe geen reden tot zorg gezien. Dat is wat anders.
Inderdaad goed idee om voor de afspraak even hier na te lezen en al je vragen op te schrijven. En kaart ook je zorgen aan. De meeste artsen (helaas niet alle, soms moet je op zoek naar een andere) nemen de zorgen van ouders serieus.
Stop nou eens met allerlei aannames, lukraak om onderzoeken vragen en zelfdokteren en ga terug naar de basis; jij maakt je zorgen, artsen tot nu toe niet. Waar komt dat verschil vandaan? En als je daar bij je volgende bezoek aan de kinderarts geen antwoord op krijgt, is het misschien inderdaad tijd voor een 2nd opinion.
donderdag 22 februari 2018 om 20:44
Heb je factor stress al eens serieus overwogen yogonaise?
Van andere topics van je is bekend dat er veel spanning tussen jou en man is en daarnaast kamp je zelf nog met veel frustratie en andere problematiek. Dit alles kan z'n weerslag hebben op een jong kind zeker gezien zijn eetproblemen.
Als je echt alles goed onderzocht wilt hebben, lijkt me dit een factor die je zeker niet over het hoofd mag zien. Bespreek dit ook met de artsen!
Van andere topics van je is bekend dat er veel spanning tussen jou en man is en daarnaast kamp je zelf nog met veel frustratie en andere problematiek. Dit alles kan z'n weerslag hebben op een jong kind zeker gezien zijn eetproblemen.
Als je echt alles goed onderzocht wilt hebben, lijkt me dit een factor die je zeker niet over het hoofd mag zien. Bespreek dit ook met de artsen!
donderdag 22 februari 2018 om 21:21
I rest my case, zullen we maar zeggen.nina1966 schreef: ↑21-02-2018 15:33Klopt De arts wilde hier ook liever niet aan Het dieet werkte dus om zo'n uk van alles door te laten maken (en zoon kwam vanwege andere dingen al vaak in het ziekenhuis) had volgens haar weinig zin.
Het werkte dus laat het zo. En het ging goed. Zoon kreeg weer een enorme groeispurt, blijkbaar had hij wat groeiachterstand wat door zijn begin lengte niet op was gevallen nog. En geen buikpijn meer en gewone ontlasting.
Tests kan altijd nog maar nu met 16 nog steeds niet gedaan. Zoon heeft ook geen coeliakie waarschijnlijk want kruisbesmetting heeft hij geen last van. Incidenteel eten van producten met weinig gluten maar wel wat heeft hij ook niet echt last van. Een frikandel of ei van een broodje af kan dus bij hem wat heel prettig is.
donderdag 22 februari 2018 om 21:52
Daar heb ik zeker ook aan gedacht.OopjenCoppit schreef: ↑22-02-2018 20:44Heb je factor stress al eens serieus overwogen yogonaise?
Het rare hierbij vind ik dat die ene week de ontlasting wel normaal was. Dus bij ander voedsel verandert er iets met de ontlasting. Daardoor dacht ik dat het niet door stress zou komen.
donderdag 22 februari 2018 om 22:04
Dat is een conclusie die je zelf trekt en die nergens op gebaseerd is.
Stress heeft heel veel invloed, vaak indirect. Zeker bij een peuter die nog niet het vermogen heeft om spanning te duiden en zich verbaal daarover te uiten, kan stress een rol van betekenis spelen bij eten en spijsvertering. Dan kan je alle mogelijke onderzoeken naar allerlei ziekten en kwalen doen, maar als je bron van de stress niet wegneemt hou je de oorzaak en daarmee het probleem in stand.
Het lijkt me van groot belang dat je de stress bij de artsen benoemt en je eigen situatie niet bagatelliseert.
donderdag 22 februari 2018 om 22:19
donderdag 22 februari 2018 om 22:28
Er is al jaren ongezonde spanning en stress bij jullie in het gezin.
Heb je dat ook aan de artsen verteld?
In eerdere topics van je ben je er ook op gewezen dat je daarmee aan de slag moet om te voorkomen dat je je kindje ermee belast.
Het verbaast me werkelijk dat je wel aan ziekten als coeliaki en zelfs darmkanker denkt, maar niet aan een veel meer voor de hand liggende oorzaak als spanning en stress. En vooral ook dat je dáár geen werk van maakt.
Heb je dat ook aan de artsen verteld?
In eerdere topics van je ben je er ook op gewezen dat je daarmee aan de slag moet om te voorkomen dat je je kindje ermee belast.
Het verbaast me werkelijk dat je wel aan ziekten als coeliaki en zelfs darmkanker denkt, maar niet aan een veel meer voor de hand liggende oorzaak als spanning en stress. En vooral ook dat je dáár geen werk van maakt.
donderdag 22 februari 2018 om 22:37
Ik heb daar zeker wel aan gedacht dus weet niet waarom je dat aangeeft.
Ik heb het daar ook over gehad met die diëtist bv.
Ik kan helaas in mijn eentje niet veel aan doen. Daar heb je ook de andere partij voor nodig.
Maar ook hier weet je niet of ik er niet mee bezig ben.
Het blijft wel vreemd dat zo'n ziekenhuis nergens mee komt. Misschien komt dat nog maar Tot nu toe niks.
Ik heb het daar ook over gehad met die diëtist bv.
Ik kan helaas in mijn eentje niet veel aan doen. Daar heb je ook de andere partij voor nodig.
Maar ook hier weet je niet of ik er niet mee bezig ben.
Het blijft wel vreemd dat zo'n ziekenhuis nergens mee komt. Misschien komt dat nog maar Tot nu toe niks.
donderdag 22 februari 2018 om 22:38
Ik heb niet het hele topic gelezen maar groeit peuter wel in de lengte?
Ik vind echt niet dat peuter weinig eet, mijn dochter groeide prima op een boterham en een banaan per dag (meer dan een jaar), de huisarts vond het niet zorgwekkend want; de groei stond niet stil en ze kwam over als een energiek kind. Op 7 jarige leeftijd passeerde ze pas de 20 kilo grens overigens dus zwaar is ze nooit geweest.
Misschien kan je eens stoppen met het eten zo vet te maken; roomboter & olie. En met de melk. Zelf heb ik een spastische darm en als ik ergens van naar de wc moet rennen is het wel vet eten.
Ik vind echt niet dat peuter weinig eet, mijn dochter groeide prima op een boterham en een banaan per dag (meer dan een jaar), de huisarts vond het niet zorgwekkend want; de groei stond niet stil en ze kwam over als een energiek kind. Op 7 jarige leeftijd passeerde ze pas de 20 kilo grens overigens dus zwaar is ze nooit geweest.
Misschien kan je eens stoppen met het eten zo vet te maken; roomboter & olie. En met de melk. Zelf heb ik een spastische darm en als ik ergens van naar de wc moet rennen is het wel vet eten.
donderdag 22 februari 2018 om 22:45
De lengte is de -1 lijn. Het is wel echt een ukkie. Maar dat ben ik ook. Dat zien ze dan als oorzaak.helen87 schreef: ↑22-02-2018 22:38Ik heb niet het hele topic gelezen maar groeit peuter wel in de lengte?
Die roomboter enz was juist op advies van de dietiste voor meer categorieën.
Zo zie je maar dat iedereen wat anders zegt. Dat maakt het lastig.
donderdag 22 februari 2018 om 22:53
Dat snap ik,dat je die tegenstrijdige adviezen lastig vindt. Maar dat zoek je ook wel zelf op, door verschillende deskundigen (artsen, dietiste) te raadplegen en hier ook nog van alles te vragen.
Ik vond het ook nogal een vet eetpatroon, maar ik heb geen kinderen en dus heb ik er niet op gereageerd. Voor mij is te vet eten ook duidelijk een trigger voor te dunne ontlasting/diarree.
Ik lees nu iets over een stresserige thuissituatie. In hoeverre weten de artsen daarvan?
Ik vond het ook nogal een vet eetpatroon, maar ik heb geen kinderen en dus heb ik er niet op gereageerd. Voor mij is te vet eten ook duidelijk een trigger voor te dunne ontlasting/diarree.
Ik lees nu iets over een stresserige thuissituatie. In hoeverre weten de artsen daarvan?
donderdag 22 februari 2018 om 23:15
Bij jonge kinderen kan te weinig vet juist zorgen voor diarree, TO, dus ik zou zeker nu niet weer op eigen houtje zijn dieet gaan aanpassen door het minder vet te maken: overleg voor je dat doet.
Wat stress betreft: je schreef eerder dat je bijna overspannen wordt van je zoons eetgedrag. Er kan ook nog steeds dat zijn lage gewicht gewoon bij hem hoort, maar dat jij degene bent die een probleem heeft.
Daarom; ga niet lukraak om onderzoeken vragen, maar begin bij het begin.
Wat stress betreft: je schreef eerder dat je bijna overspannen wordt van je zoons eetgedrag. Er kan ook nog steeds dat zijn lage gewicht gewoon bij hem hoort, maar dat jij degene bent die een probleem heeft.
Daarom; ga niet lukraak om onderzoeken vragen, maar begin bij het begin.
donderdag 22 februari 2018 om 23:39
Ik ga ook niets aanpassen. Over een paar dagen heb ik weer een afspraak bij die diëtist.
Het vervelende bij het ziekenhuis is dat je steeds een andere arts krijgt. Dat is niet fijn dat elke keer iemand anders er naar kijkt.
Door de ontlasting twijfel ik of het inderdaad bij hem hoort.
Ik ben niet de enige die zich zorgen maakt.
Wij hebben al vaak alles verteld hoe het gaat enz. Maar artsen vinden het niet ernstig genoeg. Ondertussen buigt de lijn af.
Misschien dat het bij de volgende afspraak wel wordt opgepakt.
Het vervelende bij het ziekenhuis is dat je steeds een andere arts krijgt. Dat is niet fijn dat elke keer iemand anders er naar kijkt.
Door de ontlasting twijfel ik of het inderdaad bij hem hoort.
Ik ben niet de enige die zich zorgen maakt.
Wij hebben al vaak alles verteld hoe het gaat enz. Maar artsen vinden het niet ernstig genoeg. Ondertussen buigt de lijn af.
Misschien dat het bij de volgende afspraak wel wordt opgepakt.