Werklozen topic!
donderdag 9 februari 2017 om 12:01
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
donderdag 22 februari 2018 om 13:19
Gisteren een eerste gesprek op initiatief van de werkgever. Ik was 1 van de 2 kandidaten, vertelden ze. Waarschijnlijk hoor ik deze week nader. Ik zit hier te proberen niet al te veel hoop te hebben, 50% kans op afwijzing...minnimouse schreef: ↑22-02-2018 07:29Is dit het Lola topic geworden of heeft iemand anders ook nog iets te melden?
donderdag 22 februari 2018 om 13:48
Wij gaan duimen voor jou. Draai het om: waarom zou jij het niet worden? Think positive!
donderdag 22 februari 2018 om 14:19
donderdag 22 februari 2018 om 14:36
Lekker bezig Irma!
Ik vind ook wel dat Lola hier flink gebashed wordt, ik was allang gestopt met posten, maar dat doet ze niet.
Ik zeg ook altijd tegen mensen die klaar zijn met hun studie om te solliciteren naar passende functies, ik zie vaak genoeg dat mensen bijvoorbeeld een callcenter baantje aannemen en daar jaren in blijven hangen. Waarin ondertussen al nieuwe lichtingen afstudeerders er zijn.
Lola, de enige tip die ik kan meegeven is solliciteer veel! Het duurde mij 4-5 maanden na afstuderen voordat ik die eerste leuke baan had. Maar ik reageerde wel op alles wat met mijn richting te maken had. Gemiddeld 30 sollicitaties per maand.
Daarna ook een paar keer geen contractverlenging gehad vanwege reorganisatie, faillisement of overname. En toen ook vollop gesoliciteerd.
Succes! Want werkloos zijn is niet leuk!
Ik vind ook wel dat Lola hier flink gebashed wordt, ik was allang gestopt met posten, maar dat doet ze niet.
Ik zeg ook altijd tegen mensen die klaar zijn met hun studie om te solliciteren naar passende functies, ik zie vaak genoeg dat mensen bijvoorbeeld een callcenter baantje aannemen en daar jaren in blijven hangen. Waarin ondertussen al nieuwe lichtingen afstudeerders er zijn.
Lola, de enige tip die ik kan meegeven is solliciteer veel! Het duurde mij 4-5 maanden na afstuderen voordat ik die eerste leuke baan had. Maar ik reageerde wel op alles wat met mijn richting te maken had. Gemiddeld 30 sollicitaties per maand.
Daarna ook een paar keer geen contractverlenging gehad vanwege reorganisatie, faillisement of overname. En toen ook vollop gesoliciteerd.
Succes! Want werkloos zijn is niet leuk!
donderdag 22 februari 2018 om 15:09
Ik bekijk het al te veel van de positieve kant en zou daardoor kansen laten lopen. Waarom nog zoeken naar vacatures als ik deze baan al in de pocket heb? Maar ja, dat heb ik nog niet natuurlijk...prinsesmaxima schreef: ↑22-02-2018 13:48Wij gaan duimen voor jou. Draai het om: waarom zou jij het niet worden? Think positive!
Maar allemaal, dank je wel voor de reacties! Ik laat het weten als ik meer weet!
donderdag 22 februari 2018 om 15:15
Ook net zoveel kans om wel aangenomen te worden!
donderdag 22 februari 2018 om 16:25
Precies succes Irma !
donderdag 22 februari 2018 om 16:33
Natuurlijk, dat is prima.
Maar dan nog is zij niet verplicht de adviezen op te volgen. En waar medeleven ophoudt hoeven mensen nog niet gemeen te worden.
Bovendien wordt het dan inderdaad zo'n Lola topic.
En ik kwam eigenlijk kijken naar werklozen, meervoud dus.
Waar lopen ze tegenaan, hoe pakken ze het aan, wat valt mee en wat valt tegen.
Hebben ze al concessies gedaan of zijn ze dat niet van plan.
En dan vraag ik me af: Die mensen met die tips, zijn die eigenlijk wel werkloos?
Ik heb trouwens nog niet heel het topic gelezen, dat ga ik nog wel doen.
anoniem_337063 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 16:41
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
5.29% gewijzigd
donderdag 22 februari 2018 om 16:44
Gelukkig niet werkloos, maar wel bijna geworden. Bij mijn vorige werk had ik een tijdelijk contract en ik wist in oktober al dat ze werden overgenomen door een andere organisatie. Dus al een tijdje aan het kijken met het idee dat ik werkloos zou kunnen worden, maar nog volle hoop omdat ze wel erg tevreden met mij waren. In januari definitief te horen gekregen dat mijn contract niet werd verlengd. Volop gesolliciteerd, veel referenties van manager/collega's ontvangen en gelukkig een nieuwe baan gevonden waar ik 1 maart begin. Perfect aansluitend op mijn contract die eind februari afloopt.
Maar wel wat ervaringen met werkloos zijn helaas en dus bijna weer, daarom lees ik hier graag mee.
donderdag 22 februari 2018 om 16:49
Lola hoeft zeker niks met de tips te doen, maar ze blijft wel precies dezelfde instelling houden wat betreft haar tactiek en mening over wat zij constant aanduidt als “lagere baantjes”, met een arrogantie waar je u tegen zegt - en dat vanuit de bijstand. Die instelling is waar ik me aan erger en samen met mij een hoop anderen denk ik.. Er gaat niks aan haar situatie veranderen als ze zelf niet verandert.sam1968 schreef: ↑22-02-2018 16:33Natuurlijk, dat is prima.
Maar dan nog is zij niet verplicht de adviezen op te volgen. En waar medeleven ophoudt hoeven mensen nog niet gemeen te worden.
Bovendien wordt het dan inderdaad zo'n Lola topic.
En ik kwam eigenlijk kijken naar werklozen, meervoud dus.
Waar lopen ze tegenaan, hoe pakken ze het aan, wat valt mee en wat valt tegen.
Hebben ze al concessies gedaan of zijn ze dat niet van plan.
En dan vraag ik me af: Die mensen met die tips, zijn die eigenlijk wel werkloos?
Ikzelf ben op dit moment (nog) niet werkloos, maar ik volg dit topic al sinds ik zelf wel werkloos was en deels in dezelfde positie als Lola - hoog opgeleid, maar bedrijven wilden me niet aannemen vanwege gebrek aan werkervaring. Ik ben ook heel vaak afgewezen om belachelijke redenen - niet commercieel genoeg ingesteld voor een baan als postbode bijvoorbeeld.
Maar in tegenstelling tot Lola, heb ik, ondanks dat ik megadepressief werd van werkloos zijn, mijn hand niet omgedraaid om “lagere baantjes” aan te nemen. En ja, uiteindelijk hapte een werkgever wel degelijk. Ik heb in totaal 5 maanden thuisgezeten en dat vond ik lang genoeg.
Met anderhalf jaar na halen van je diploma, heb je gewoon de boot gemist, sorry. Ik ken heel wat mensen die begonnen te solliciteren met dezelfde arrogantie die Lola vertoont over haar opleiding en haar cijfers die ze daar haalde, en 6 jaar later nog steeds werkloos zijn.
Er zijn hier veel mensen die probeerden te helpen, niet alleen met tips maar ook met motivatie enzo, en er wordt gewoon niet op gereageerd. Dat is ze natuurlijk ook niet verplicht, maar alles wat ze doet is klagen en de aandacht naar haar toe trekken. Beter voor haar om gewoon zelf een topic aan te maken wellicht.
donderdag 22 februari 2018 om 16:53
Simitçi en essychan, van harte! Veel plezier bij jullie nieuwe start!
En voor mezelf? Ik heb hoop hoor, veel zelfs. In het gesprek kreeg ik te horen dat het bedrijf waar ik stage gelopen heb, hun klant is geweest en dat dat zo'n gecompliceerde opdracht was. Dat ik daar een stage kon volbrengen was dus al een groot pluspunt, eentje die ik bij een volgende sollicitatie zo in de strijd kan gooien. Ik moet mezelf juist even een beetje afremmen om niet al maandagochtend met een busabonnement die kant op en mijn trommeltje bammetjes klaar te zitten...
Eerst nog een 'ja' van hun!
En voor mezelf? Ik heb hoop hoor, veel zelfs. In het gesprek kreeg ik te horen dat het bedrijf waar ik stage gelopen heb, hun klant is geweest en dat dat zo'n gecompliceerde opdracht was. Dat ik daar een stage kon volbrengen was dus al een groot pluspunt, eentje die ik bij een volgende sollicitatie zo in de strijd kan gooien. Ik moet mezelf juist even een beetje afremmen om niet al maandagochtend met een busabonnement die kant op en mijn trommeltje bammetjes klaar te zitten...
donderdag 22 februari 2018 om 16:55
Heeft ze allang toch? 'Steeds net niet' ofzo, in Psyche?Ceridwen91 schreef: ↑22-02-2018 16:49Beter voor haar om gewoon zelf een topic aan te maken wellicht.
donderdag 22 februari 2018 om 16:55
Nou vind het een prima instelling ik zeg doen neem de bammetjes maar meeIrma3110 schreef: ↑22-02-2018 16:53Simitçi en essychan, van harte! Veel plezier bij jullie nieuwe start!
En voor mezelf? Ik heb hoop hoor, veel zelfs. In het gesprek kreeg ik te horen dat het bedrijf waar ik stage gelopen heb, hun klant is geweest en dat dat zo'n gecompliceerde opdracht was. Dat ik daar een stage kon volbrengen was dus al een groot pluspunt, eentje die ik bij een volgende sollicitatie zo in de strijd kan gooien. Ik moet mezelf juist even een beetje afremmen om niet al maandagochtend met een busabonnement die kant op en mijn trommeltje bammetjes klaar te zitten...Eerst nog een 'ja' van hun!
donderdag 22 februari 2018 om 19:07
donderdag 22 februari 2018 om 20:53
donderdag 22 februari 2018 om 23:30
Nogmaals: ik ga morgen gewoon naar het gesprek. De baan is voor 20 uur per week dus ik zie het sowieso als een tijdelijk iets, ik moet ook wel want met de baan ben ik waarschijnlijk niet uit de uitkering, het is dus puur dat je bezig bent (inkomen blijft gelijk). Ik zie het dus ook als bezigheidstherapie, weer in contact met mensen. Ik blijf doorsolliciteren en bij iets beters of meer uren ben ik weg. Dat ga ik morgen natuurlijk niet zo brengen maar ik denk dat ze daar ook niet helemaal op hun achterhoofd zijn gevallen. Weet iemand toevallig hoe het zit als je na je proeftijd weg wilt? Zelf opzeggen heb je geen recht op uitkering, maar doe ik dus alléén als er zeker te weten een betere baan tegenover staat (dat ik dus al een contractaanbieding heb). En dat ik niet megakritisch kan zijn deel ik met jullie, maar ik bedoelde dat een baan voor 20 uur per week niet alsnog fulltime bezigheid mag morgen door bijvoorbeeld diensten van 4 uurtjes per dag of alleen de avonden werken. Ik hoor het morgen allemaal wel.
vrijdag 23 februari 2018 om 08:13
Pas opzeggen als je echt een getekend contract hebt ontvangen. En dan gewoon voor het einde van de maand en dan heb je meestal een opzegtermijn van een maand, dus dan werk je er nog een maand. Of bedoel je dat niet?
Wat betreft uitkering; als het goed is heb je die dan niet meer nodig (of misschien kun je je uren uitbouwen). En als je dan ergens 26 weken of meer werkt, heb je daarna eventueel weer recht op uitkering (niet als je zelf opzegt natuurlijk).
Succes vandaag!
Wat betreft uitkering; als het goed is heb je die dan niet meer nodig (of misschien kun je je uren uitbouwen). En als je dan ergens 26 weken of meer werkt, heb je daarna eventueel weer recht op uitkering (niet als je zelf opzegt natuurlijk).
Succes vandaag!
vrijdag 23 februari 2018 om 08:47
Vaak zit in een tijdelijk contract geen opzegtermijn, maar kan je vaak wel weg met wederzijds goedvinden. Dit is wel belangrijk om te weten. Met een beetje pech kan een werkgever je de contractperiode laten uitzitten. Aan de andere kant is dat ook niet handig voor ze, want dan zitten ze met ongemotiveerd personeel, dus is er wel iets te regelen.