Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
21-02-2018 13:55
Tegenwoordig mag dat niet meer. Ze zijn echt streng dat er perspectief moet zijn op een baan. Je hebt wel bepaalde ervaringsplaatsen, maar die mag je niet zelf uitkiezen en zijn niet in mijn sector, zoals bij een normale stage wel het geval is.
Sinds wanneer niet meer? Een jaar geleden kon ik per direct toestemming krijgen voor 3 maanden, nog wel met vrijstelling van sollicitatieplicht ook. Maar omdat ik graag voor de 6 maanden wilde, moest er die scholingsvoucher bij.
Op werk.nl kan ik ook niet vinden dat het niet meer mag, wel dat mogelijk de uitkering lager wordt, maar dat stond er toen ook al. Je moet toestemming hebben van je adviseur werk en bij die toestemming hoort dat 'geen uitzicht op baan' bij je stagebedrijf. Ook mag het niet bij je laatste werkgever zijn. https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/s ... ken/stages
lola712 schreef:
21-02-2018 13:53
Ik heb zojuist ook gereageerd, afwachten! Al gebeld vanmorgen, dus wie weet helpt dat een keer :)

En werd net gebeld voor een sollicitatiegesprek bij een winkel (20 uur per week). Had ik niet verwacht na alle afwijzingen in die sector. Daar ga ik sowieso heen, maar heb liever de functie van hierboven, daar kan ik mijn kwaliteiten in kwijt en doorgroeimogelijkheden bij een goed bedrijf..... lastig. Misschien vallen ze te combineren maar vrees het niet doordat de winkel elke dag open is. Voor nu even kop dicht, eerst gesprek afwachten en de andere sollicitatie voordat ik alles weer kapot ga analyseren en weer met lege handen eindig. Ik wil ook niet uitstralen dat werken in een winkel echt mijn laatste wanhoop is.
Een winkel is je laatste wanhoop ?? Mijn god wat moet jij nog veel leren.
En ook grappig paar pagina`s terug wilde je nog best drie dagen in een winkel werken heel bijzonder .
Simitçi schreef:
21-02-2018 20:26
Een winkel is je laatste wanhoop ?? Mijn god wat moet jij nog veel leren.
En ook grappig paar pagina`s terug wilde je nog best drie dagen in een winkel werken heel bijzonder .
Klopt dat ik dat gezegd heb. De functie is voor 20 uur per week. Als dat gewoon over 2,5 dag te verdelen is, is dat prima. Maar als dat bijvoorbeeld 5 dagen van 4 uurtjes zijn is het al minder aantrekkelijk want dan ben je minder flexibel voor eventueel ander werk, en dan ook nog eens afhankelijk van welke uren je op een dag dan moet werken, middag op de dag heb je niks aan. En in een winkel is tijdelijk niet zo erg, maar ik zie mezelf er niet heel mijn leven werken nee. Daarom wil ik liefst ook ergens met zekerheid starten. En liever niet na een maand alweer stoppen. Maar goed eerst het gesprek afwachten, kan best dat het alsnog niks gaat worden door bijvoorbeeld de uren-indeling. Maar bij deze baantjes ben je al bijna binnen als ze je uitnodigen.
@Lola: je begrijpt er na 20 pagina's echt nog helemaal niks van.

Triest.
lola712 schreef:
21-02-2018 10:52
Bedankt! Is alleen wel in Den Haag (2 uur enkele reis).
Ja dus?
Is dit het Lola topic geworden of heeft iemand anders ook nog iets te melden?
minnimouse schreef:
22-02-2018 07:29
Is dit het Lola topic geworden of heeft iemand anders ook nog iets te melden?
Beetje wel he de rest wordt onder gesneeuwd .
Ik houd er rekening mee dat er een kans is dat mijn contract niet verlengd gaat worden. Ik denk van beide kanten een beetje. Ontzettend jammer, heb erg leuk team maar ja goed.
Ik heb afgelopen tijd flink gespaard en wat ik zou willen is om bijv 1 of 2 maanden te gaan reizen en ww later in laten gaan. Weet iemand toevallig hier of dat kan?
Daarna alles op alles zetten om nieuw werk te vinden, en anders dus al eerder.
Dymphnatam schreef:
22-02-2018 05:37
@Lola: je begrijpt er na 20 pagina's echt nog helemaal niks van.

Triest.
Inderdaad zeg. Ze wil zo graag aan het werk in haar vakgebied dat ze tips hier gewoon negeert. Tja 🙄
Simitçi schreef:
22-02-2018 07:36
Beetje wel he de rest wordt onder gesneeuwd .
Jep, misschien handiger als Lola haar eigen topic opent.
Robinson schreef:
22-02-2018 08:02
Ik houd er rekening mee dat er een kans is dat mijn contract niet verlengd gaat worden. Ik denk van beide kanten een beetje. Ontzettend jammer, heb erg leuk team maar ja goed.
Ik heb afgelopen tijd flink gespaard en wat ik zou willen is om bijv 1 of 2 maanden te gaan reizen en ww later in laten gaan. Weet iemand toevallig hier of dat kan?
Volgens mij gaat je recht op ww in per je ontslagdatum. Dan kun je ww tussendoor wel stopzetten, maar dit gaat wel van de maximale duur van je ww af. Je moet sowieso binnen een week na ontslag ww aanvragen, dat kun je niet uitstellen, maar waarschijnlijk zou je dan je dus tijdelijk je ww kunnen stopzetten.

Maar misschien is er onlangs weer iets veranderd hoor, dus ik zou dit echt bij UWV zelf navragen.
minnimouse schreef:
22-02-2018 09:06
Jep, misschien handiger als Lola haar eigen topic opent.
Lijkt me een strak plan !
Morgen contract tekenen en maandag beginnen twee weken fulltime en daarna parttime volgens contract heb er zin in .
Moet wel blijven solliciteren omdat ik nog gedeeltelijk ww krijg maar een adviseur van het UWV zei dat ik kon proberen de sollicitatieplicht omlaag te krijgen bv naar twee keer per 4 weken ?
Iemand ervaring mee ?
Robinson schreef:
22-02-2018 08:02
Dit heb ik gedaan in 2014, geen idee of de regels zijn aangepast. Maar wel direct bij ontslag WW aanvragen en dit kan je maximaal 6 maanden stopzetten. Dit ging bij mij niet van mijn totale WW tijd af.
Als de baan morgen wat is en ik krijg de kans neem ik die hoor. Baal gewoon een beetje dat het qua richting opleiding tot nu toe niks is geworden. En met 20 uur per week ben ik niet uit de uitkering maar heb wel wat te doen en verdien een groot deel zelf. Blijf gewoon solliciteren. Alleen even goed letten op eventuele proeftijd en opzegtermijnen, wil ook niet vast zitten aan dat baantje als er wat beters voorbij komt... Kans is groot dat ik halfjaarcontract krijg en dan hebben ze precies de zomerperiode gebruik gemaakt van mij.
Oh je hebt de baan al Lola ? Gefeliciteerd !
Simitçi schreef:
22-02-2018 10:20
Oh je hebt de baan al Lola ? Gefeliciteerd !
Nee morgen een gesprek. Maar bij winkels is dat vaak wat makkelijker dan een echte functie. We gaan het zien.
Hoi Lola, kijk eens op de site van de AWVN. Daar zoeken ze een starter communicatie/redactie. Mooi bedrijf. Goede arbeidsvoorwaarden. Wel 2 uur reizen maar er valt best iets te regelen met een dagje thuiswerken. Maar sowieso. Toon je initiatief en stuur een brief. Je weet nooit hoe het balletje gaat rollen.
lola712 schreef:
22-02-2018 10:22
Nee morgen een gesprek. Maar bij winkels is dat vaak wat makkelijker dan een echte functie. We gaan het zien.

... echt, mijn mond valt open...
lola712 schreef:
21-02-2018 23:52
Klopt dat ik dat gezegd heb. De functie is voor 20 uur per week. Als dat gewoon over 2,5 dag te verdelen is, is dat prima. Maar als dat bijvoorbeeld 5 dagen van 4 uurtjes zijn is het al minder aantrekkelijk want dan ben je minder flexibel voor eventueel ander werk, en dan ook nog eens afhankelijk van welke uren je op een dag dan moet werken, middag op de dag heb je niks aan. En in een winkel is tijdelijk niet zo erg, maar ik zie mezelf er niet heel mijn leven werken nee. Daarom wil ik liefst ook ergens met zekerheid starten. En liever niet na een maand alweer stoppen. Maar goed eerst het gesprek afwachten, kan best dat het alsnog niks gaat worden door bijvoorbeeld de uren-indeling. Maar bij deze baantjes ben je al bijna binnen als ze je uitnodigen.
Lola, ik denk dat je wel even een paar dingen moet onthouden. Zekerheid heb je nergens. Ook met vaste contracten kun je er gewoon uitgepleurd worden. Zeg ik uit eigen ervaring. En waar je ook begint, meestal begin je gewoon met een contract.
En ik zou wat doen aan je instelling. Je calculeert meteen in hoe de dagen ingevuld worden, maar dat weet je helemaal niet.
Eerder las ik ook dat je al erg vooruit kijkt naar hoe en wat qua collega's. Of die wel bij je passen en bla bla bla. Maar dat heb je nooit in de hand. Je kunt ergens binnenkomen en denken, wat een warm bad, maar twee weken later kunnen de eerste collega's zich al als enorme draken aandienen. En daar heb je in elke organisatie mee te maken. Zeker in een functie op communicatievlak want dan ben je vaak de spil voor de hele organisatie. Onthoud goed dat je in een communicatiebaan vaak moet leren met welke type poppetjes je te maken krijgt en hoe je die gaat handelen. Dat is een spel maar wel iets wat je in je achterhoofd moet houden. Vandaar ook dat ze vaak zoeken naar wat meer ervaren mensen, omdat je wel je mannetje moet kunnen staan.
Zorg hoe dan ook dat je ergens ervaring op doet en zie vanaf daar verder.
Verder moet je het zelf weten, maar ik las ook ergens dat je drie dagen werken wel genoeg vindt. Volgens mij ben je een jonge frisse meid, dus stel ook niet te veel eisen aan het aantal uur. Het lijkt mij in jouw eigen belang om de komende jaren aan je CV te werken.
Ik hoop dat je hiermee iets doet.
Dymphnatam schreef:
22-02-2018 11:34
... echt, mijn mond valt open...
Ja heerlijk he het sarcasme in mijn post ontging haar ook .
prinsesmaxima ^ Helemaal mee eens. Sowieso hoor ik elke keer alleen de minpunten van een baanmogelijkheid, nooit de pluspunten. Dat is al een verkeerd uitgangspunt. Bovendien, als iedereen met een baan met collega’s die niet bij je passen, of onzekerheid over de toekomst nu zijn baan meer zou leggen, dan stagneerde de hele Nederlandse economie. We moeten allemaal werken en velen van ons in een baan die we niet zo leuk vinden.

Wat betreft die 3 dagen, inderdaad, dat kun je wel vergeten als starter. 3 dagen is iets dat mensen krijgen nadat ze krediet binnen een organisatie hebben opgebouwd, niet iets waar je in de communicatie mee begint. Maar ja. Lola lijkt soms geen enkel besef van de realiteit te hebben.
Simitçi schreef:
22-02-2018 12:01
Ja heerlijk he het sarcasme in mijn post ontging haar ook .

Terwijl het er zo dik op lag (ik heb het in ieder geval gemerkt)
Dymphnatam schreef:
22-02-2018 12:16
Terwijl het er zo dik op lag (ik heb het in ieder geval gemerkt)
Het was bijna niet niet te merken. :@@:
lola712 schreef:
22-02-2018 10:17
Als de baan morgen wat is en ik krijg de kans neem ik die hoor. Baal gewoon een beetje dat het qua richting opleiding tot nu toe niks is geworden. En met 20 uur per week ben ik niet uit de uitkering maar heb wel wat te doen en verdien een groot deel zelf. Blijf gewoon solliciteren. Alleen even goed letten op eventuele proeftijd en opzegtermijnen, wil ook niet vast zitten aan dat baantje als er wat beters voorbij komt... Kans is groot dat ik halfjaarcontract krijg en dan hebben ze precies de zomerperiode gebruik gemaakt van mij.
In al die tijd dat je al zoekt, Lola, hoeveel van die kansen zijn er al voorbij gekomen? Dus hoe groot zal de kans zijn dat er nu eentje langs komt?
Pak iedere kans die je kan krijgen om je cv op te bouwen! Pas daarna kan je gaan denken aan een kansje op jouw droombaan...
irma3110 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 13:20
Reden: typfoutjes
0.11% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven