Werklozen topic!
donderdag 9 februari 2017 om 12:01
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
vrijdag 23 februari 2018 om 08:52
Je begint toch meestal overal met een tijdelijk contract? Bij een halfjaar- of jaarcontract heb je meestal gewoon een opzegtermijn toch? Alleen bij een kort tijdelijk contract mag dat geen opzegtermijn van meer dan een maand zijn.essychan schreef: ↑23-02-2018 08:47Vaak zit in een tijdelijk contract geen opzegtermijn, maar kan je vaak wel weg met wederzijds goedvinden. Dit is wel belangrijk om te weten. Met een beetje pech kan een werkgever je de contractperiode laten uitzitten. Aan de andere kant is dat ook niet handig voor ze, want dan zitten ze met ongemotiveerd personeel, dus is er wel iets te regelen.
vrijdag 23 februari 2018 om 08:58
Bij een contract van 6 maanden of korter is er geen proeftijd. Bijna alle tijdelijke contracten (dus ook van een jaar) hebben geen opzegtermijn.
Ik wist dat eerst ook niet, tot dat ik ermee te maken kreeg. Dus altijd even goed checken. Of anders even aangeven dat je er wel een opzegtermijn in wilt.
vrijdag 23 februari 2018 om 09:28
Dat klopt echt niet. Bij een jaarcontract, maar ook bij een tijdelijk contract van 6 maanden mag een opzegtermijn van een maand zeker wel, en dat is ook gebruikelijk. De werkgever heeft een aanzegtijd, maar de werknemer moet zich ook aan de opzegtermijn houden.essychan schreef: ↑23-02-2018 08:58Bij een contract van 6 maanden of korter is er geen proeftijd. Bijna alle tijdelijke contracten (dus ook van een jaar) hebben geen opzegtermijn.
Ik wist dat eerst ook niet, tot dat ik ermee te maken kreeg. Dus altijd even goed checken. Of anders even aangeven dat je er wel een opzegtermijn in wilt.
Wat bedoeld wordt met geen opzegtermijn bij een contract met bepaalde tijd is dat je geen opzegtermijn hebt als je de duur van het tijdelijke contract uitzit, maar dat geldt niet voor tussentijdse opzegging.
https://www.opzegtermijn.nl/arbeidsover ... /werknemer
https://www.werk.nl/werk_nl/werkgever/c ... elijk-vast
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -werknemer
vrijdag 23 februari 2018 om 09:36
vrijdag 23 februari 2018 om 09:40
vrijdag 23 februari 2018 om 09:46
Het staat er anders letterlijk in je link:essychan schreef: ↑23-02-2018 09:40Hier staat wat ik bedoel:
https://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-va ... alde-tijd/
Tussentijds opzegbeding
In een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan een tussentijds opzegbeding zijn opgenomen. Meestal staat er in de arbeidsovereenkomst dan een bepaling met de volgende formulering:
Deze arbeidsovereenkomst kan tussentijds worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van een maand.
Dat is dus de opzegtermijn die in bijna elk arbeidscontract is opgenomen.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:00
Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt, en ik heb toch al behoorlijk wat werkgevers gehad, maar wel allemaal voor advocaten- en accountancykantoren en grote consultancykantoren. Het is ook een vorm van goed werkgeverschap om een opzegtermijn te bieden. Misschien is het in andere sectoren wat minder correct.
Maar anders ben je inderdaad gehouden aan het contract en kun je niet eerder weg.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:07
Ik vraag me af of je het nooit hebt meegemaakt of niet bewust van bent? Je merkt er namelijk niks van totdat je ermee te maken krijgt.
Zo kwam ik er pas achter bij een groot retail bedrijf waar ik het niet naar me zin had en had opgezegd dat ze me hierop wezen. Uiteindelijk toch kunnen vertrekken omdat ze ook geen zin hadden in iemand die er niet wilde zijn.
Sindsdien heb ik er altijd op gelet en bij meerdere branches (toerisme, grote verzekeraar) hetzelfde opgemerkt. Mijn vriend die bij een groot internationaal advocatenkantoor werkt had het er ook niet in.
Zo kwam ik er pas achter bij een groot retail bedrijf waar ik het niet naar me zin had en had opgezegd dat ze me hierop wezen. Uiteindelijk toch kunnen vertrekken omdat ze ook geen zin hadden in iemand die er niet wilde zijn.
Sindsdien heb ik er altijd op gelet en bij meerdere branches (toerisme, grote verzekeraar) hetzelfde opgemerkt. Mijn vriend die bij een groot internationaal advocatenkantoor werkt had het er ook niet in.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:19
Daarom kom ik hier wat stellig over. Een baan voor 20 uur per week zie ik als tijdelijk en wanneer ik dus wat beters heb ben ik weg (daar zijn ze vaak ook bang voor, daarom krijg ik normaal gesproken ook alleen maar afwijzingen bij zulke banen). Bij een uitzendcontract of 0-uren kan je direct weg, dat is een voordeel maar je hebt dan geen vaste uren. En een halfjaar of jaarcontract heeft de intentie om zo'n periode zekerheid te bieden. Ik hoop stiekem dat mijn vakgebied nog gaat lukken en anders ga ik er hier het beste van maken.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:36
Jawel hoor, ik let er altijd heel goed op. Met name omdat ik absoluut geen opzegtermijn van 2 maanden aangesmeerd wil krijgen. Dus ik controleer altijd of het gewoon één maand is. Daarnaast let ik goed concurrentie- en relatiebedingen. Kortom, ik let op alles dat mij zou kunnen belemmeren om weg te gaan.essychan schreef: ↑23-02-2018 10:07Ik vraag me af of je het nooit hebt meegemaakt of niet bewust van bent? Je merkt er namelijk niks van totdat je ermee te maken krijgt.
Ik heb voor 3 internationale advocatenkantoren gewerkt, blijkbaar heb ik dan altijd geluk gehad!
vrijdag 23 februari 2018 om 10:44
Hoe zouden jullie zelf 20 uur per week indelen? Gewoon 2,5 dag of 5x4 uurtjes of 4 dagen van 5 uurtjes... Winkel is elke dag open van 7 tot 22u. Ik zal denk ik zelf gaan voor 2,5 dag of 4 ochtenden, ben je vroeg klaar en heb je nog wat aan de rest van je dag. Met een parttime baan wil ik de avonden zoveel als mogelijk vrijhouden.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:46
Geven zij aan dat je een keuze hebt?lola712 schreef: ↑23-02-2018 10:44Hoe zouden jullie zelf 20 uur per week indelen? Gewoon 2,5 dag of 5x4 uurtjes of 4 dagen van 5 uurtjes... Winkel is elke dag open van 7 tot 22u. Ik zal denk ik zelf gaan voor 2,5 dag of 4 ochtenden, ben je vroeg klaar en heb je nog wat aan de rest van je dag. Met een parttime baan wil ik de avonden zoveel als mogelijk vrijhouden.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:49
Je hebt die baan nog niet eens. Ik begin me eerlijk gezegd behoorlijk te ergeren aan jou. Nogmaals: open alsjeblieft je eigen topic. Je trekt dit hele topic naar je toe en dat is niet de bedoeling.lola712 schreef: ↑23-02-2018 10:44Hoe zouden jullie zelf 20 uur per week indelen? Gewoon 2,5 dag of 5x4 uurtjes of 4 dagen van 5 uurtjes... Winkel is elke dag open van 7 tot 22u. Ik zal denk ik zelf gaan voor 2,5 dag of 4 ochtenden, ben je vroeg klaar en heb je nog wat aan de rest van je dag. Met een parttime baan wil ik de avonden zoveel als mogelijk vrijhouden.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:51
Dat is top en slim ook! Een voordeel van geen opzegtermijn is ook voor de werknemer dat je zeker bent van je baan tot einde contract.LizBakker schreef: ↑23-02-2018 10:36Jawel hoor, ik let er altijd heel goed op. Met name omdat ik absoluut geen opzegtermijn van 2 maanden aangesmeerd wil krijgen. Dus ik controleer altijd of het gewoon één maand is. Daarnaast let ik goed concurrentie- en relatiebedingen. Kortom, ik let op alles dat mij zou kunnen belemmeren om weg te gaan.
Ik heb voor 3 internationale advocatenkantoren gewerkt, blijkbaar heb ik dan altijd geluk gehad!
@Lola; als ik de keuze zou hebben zou ik gaan voor 2,5 dag werken. Maar ik denk dat ze bij een winkel je inroosteren, en dat kan ook in de avonduren zijn.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:57
Geen idee, maar wel goed om zelf over na te denken alvast. Diensten van 17.00 uur tot 22u kost je zowat de hele dag of je moet jezelf goed kunnen vermaken overdag en dat kan ik niet. Dus ik zou het liefst overdag werken.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:58
Zo werkt het meestal niet in een winkel. Iedereen moet alle shifts een keer draaien. Ook de koopavond en de zaterdag of koopzondag. Niet alleen lekker rustig op dinsdagochtend.lola712 schreef: ↑23-02-2018 10:44Hoe zouden jullie zelf 20 uur per week indelen? Gewoon 2,5 dag of 5x4 uurtjes of 4 dagen van 5 uurtjes... Winkel is elke dag open van 7 tot 22u. Ik zal denk ik zelf gaan voor 2,5 dag of 4 ochtenden, ben je vroeg klaar en heb je nog wat aan de rest van je dag. Met een parttime baan wil ik de avonden zoveel als mogelijk vrijhouden.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:13
vrijdag 23 februari 2018 om 11:20
Ik heb 5 jaar voor de Bijenkorf gewerkt (als student en wel begin jaren 2000) en ik werkte 18 uur, in wekelijks wisselende diensten. Van kennissen die daar nog werken begrijp ik dat het nog steeds zo gaat. In mijn tijd was er maandelijks een koopzondag, maar tegenwoordig is de Bijenkorf dagelijks open natuurlijk.
Maar als je verder wil solliciteren is dat juist heel handig, want als je dan in een avond of weekend werkt, heb je overdag lekker vrij om makkelijk te solliciteren.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:27
Elke tijd heeft zijn voor of nadeel. Ik kan mezelf bijzonder slecht vermaken overdag dus als ik dan uren gevuld heb ben ik blij. De avonden kan ik mezelf altijd wel vermaken dus die werk ik graag zo min mogelijk. Eerst maar eens kijken wat er überhaupt mogelijk is ja.LizBakker schreef: ↑23-02-2018 11:20Ik heb 5 jaar voor de Bijenkorf gewerkt (als student en wel begin jaren 2000) en ik werkte 18 uur, in wekelijks wisselende diensten. Van kennissen die daar nog werken begrijp ik dat het nog steeds zo gaat. In mijn tijd was er maandelijks een koopzondag, maar tegenwoordig is de Bijenkorf dagelijks open natuurlijk.
Maar als je verder wil solliciteren is dat juist heel handig, want als je dan in een avond of weekend werkt, heb je overdag lekker vrij om makkelijk te solliciteren.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:28
Ik heb via Studentenwerk bij de Bijenkorf gewerkt een jaar lang. Die diensten waren toen wel inplanbaar. Maar in de realiteit ging het eerder: zodra de diensten beschikbaar werden gemaakt, zo snel mogelijk terug e-mailen om alles in te plannen wat je konLizBakker schreef: ↑23-02-2018 11:20Ik heb 5 jaar voor de Bijenkorf gewerkt (als student en wel begin jaren 2000) en ik werkte 18 uur, in wekelijks wisselende diensten. Van kennissen die daar nog werken begrijp ik dat het nog steeds zo gaat. In mijn tijd was er maandelijks een koopzondag, maar tegenwoordig is de Bijenkorf dagelijks open natuurlijk.
Zelfs nachtdiensten gedraaid tijdens de Dolle Dwaze Dagen.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:30
Vermaken? Wat dacht je gewoon van solliciteren? Hier kun je makkelijk een dagbesteding van maken.lola712 schreef: ↑23-02-2018 11:27Elke tijd heeft zijn voor of nadeel. Ik kan mezelf bijzonder slecht vermaken overdag dus als ik dan uren gevuld heb ben ik blij. De avonden kan ik mezelf altijd wel vermaken dus die werk ik graag zo min mogelijk. Eerst maar eens kijken wat er überhaupt mogelijk is ja.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:31
Nee, maar ik bedoelde omdat je misschien nog verder wilde solliciteren voor een communicatiebaan, dan is het juist handig als je kantoortijden tot je beschikking hebt voor eventuele gesprekken.lola712 schreef: ↑23-02-2018 11:27Elke tijd heeft zijn voor of nadeel. Ik kan mezelf bijzonder slecht vermaken overdag dus als ik dan uren gevuld heb ben ik blij. De avonden kan ik mezelf altijd wel vermaken dus die werk ik graag zo min mogelijk. Eerst maar eens kijken wat er überhaupt mogelijk is ja.
Solliciteren vanuit een kantoorbaan voor een andere kantoorbaan is veel lastiger. Dat doe ik nu, en dan moet je steeds excuses zoeken om weg te kunnen. Vooral als je reistijd hebt, kan dat veel tijd kosten.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:34
vrijdag 23 februari 2018 om 11:34