Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd

vrijdag 23 februari 2018 om 10:56
Nicole, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Daar heb ik veel aan.
Wij zullen allebei nog groeien in salaris, maar het worden geen enorme inkomens. Mijn vriend zit wel in een stabiele sector, ik niet zo. Al heb ik tot nog toe steeds vrij snel een baan gevonden. Onze inkomens zullen dus wel stijgen, maar tegelijkertijd ook de kosten. Want over 5 jaar willen we aan kinderen beginnen. Tot die tijd dan maar flink sparen, zodat we wat in kunnen leggen tegen de tijd dat de prijzen weer op een redelijk niveau zijn. Met deze gekte gaan we geen huis kopen.
Diana gefeliciteerd! Knap gedaan hoor!
Wat betreft die starterswoningen: die zijn op het moment ook gewoon hartstikke duur. Mijn ouders wonen op het platteland dichtbij de grens, en in dat kleine dorp (zonder voorzieningen!) zijn starterswoningen al bijna 3 ton op dit moment.
Wij zullen allebei nog groeien in salaris, maar het worden geen enorme inkomens. Mijn vriend zit wel in een stabiele sector, ik niet zo. Al heb ik tot nog toe steeds vrij snel een baan gevonden. Onze inkomens zullen dus wel stijgen, maar tegelijkertijd ook de kosten. Want over 5 jaar willen we aan kinderen beginnen. Tot die tijd dan maar flink sparen, zodat we wat in kunnen leggen tegen de tijd dat de prijzen weer op een redelijk niveau zijn. Met deze gekte gaan we geen huis kopen.

Diana gefeliciteerd! Knap gedaan hoor!
Wat betreft die starterswoningen: die zijn op het moment ook gewoon hartstikke duur. Mijn ouders wonen op het platteland dichtbij de grens, en in dat kleine dorp (zonder voorzieningen!) zijn starterswoningen al bijna 3 ton op dit moment.

vrijdag 23 februari 2018 om 11:02
In België is dat inderdaad wel heel anders geregeld dan hier blijkbaar. Hoe doen jongeren dat dan die bijvoorbeeld maar een ouder hebben of waar de ouders niet voldoende verdienen om bij te dragen, maar die tegelijkertijd niet in aanmerking komen voor zo'n beurs? Kunnen die dan gewoon niet studeren of zijn daar nog wel mogelijkheden?JapjapII schreef: ↑22-02-2018 19:57Dat was mijn verhaal, en inderdaad Belg.
Ik vind dat inderdaad een opmerkelijk verschil tussen wat ik in mijn omgeving hoor en wat ik hier lees.
In België is het zeer gebruikelijk dat alles voor kinderen betaald wordt, tot het moment dat ze "echt" werk hebben. De bijbanen in het school/academiejaar zijn hier ook niet erg gebruikelijk, wel in de grote vakantie. Een van de redenen hiervoor is-denk ik- dat studiefinanciering hier nooit heeft bestaan (wel studiebeurzen, voor ouders met weinig inkomen), en er ook niet kan geleend worden om een studie te betalen.
En ik denk ook dat dit maakt dat er in België veel vaker door beide ouders fulltime wordt gewerkt, als je dat allemaal moet/wil betalen, moet daarvoor ook geld binnenkomen.
Persoonlijk blijf ik het gek vinden dat jongeren daar zoveel van hun ouders betaald krijgen. Ik weet niet beter dan dat je vanaf je 18e een groot deel van de kosten zelf op je neemt. Ook de mensen die thuis wonen doen dat. Maar het is ook maar net wat je gewend bent. Beide heeft voor- en nadelen. Ik zou vast hogere cijfers hebben behaald als ik geen bijbaan had gehad tijdens mijn studies

vrijdag 23 februari 2018 om 11:09
Dan ben ik heel benieuwd waar het is, of wat je als starterswoning ziet.
Startswoning van 80+ m2 en een kleine tuin is overal in grensregio toch wel voor 2 ton te krijgen?

vrijdag 23 februari 2018 om 11:09
Het is extreem vermoeiend om een hele lap tekst te moeten lezen.
KOPTEKST laat er uit springen en helpt sneller door een tekst heen te gaan.
LOS LATEN dat HOOFDLETTERS alléén maar schreeuwen is.
ELDERS en dat is OFFICE heeft heel veel mogelijkheden.
Op dit FORUM is er nu het 502 Bad Gateway probleem. Teksten gaan verloren.
Maar het was fijn om de informatie over zonnepanelen te lezen. Geen gerichte informatie. Kan ook niet.
Wel heb ik nu zoveel informatie om de gaten op te gaan vullen.
Ook @Trötter bedankt voor de reactie. Natuurlijk begrijp ik wel dat ze wilde helpen. Dat van de tv blokken is nieuw.
Het zal wel toeval zijn. Technisch is het wel mogelijk. Ik kijk nauwelijks commercials door tijdgebrek. Snel doorspoelen helpt wel om selectief te kijken naar wat ik wel wil kijken. Dat kan wel op de publieke omroep via TV.
Zo zoek ik een goedkope zonnebril op sterkte en die heb ik wel gevonden. Moet die wel nog gaan bestellen. Kan nu eens kiezen uit meerdere monturen. Dankzij een commercial die langs kwam. Die zanger heeft er een besteld. Ik weet nog niet of ze goed zijn.
Prettig weekeinde allemaal! Veel

vrijdag 23 februari 2018 om 11:36
Inderdaad, want bij mij in de stad (in de randstad) kun je gewoon zulke woningen kopen voor zelfs nog iets onder de 2 ton. Oke, dat is niet waar zie ik op funda, prijzen zijn gestegen. Maar het lukt hier wel tussen de 2 en 2,5 ton.ZonnigKleintje schreef: ↑23-02-2018 11:09Dan ben ik heel benieuwd waar het is, of wat je als starterswoning ziet.
Startswoning van 80+ m2 en een kleine tuin is overal in grensregio toch wel voor 2 ton te krijgen?
Gefeliciteerd dianaf! Dat moet een lekker gevoel zijn!

@ Pumps, ik vind woorden in hoofdletters ook helemaal niet lekker lezen. Staat juist agressief en zorgt ervoor dat ik die posts gewoon oversla en niet lees. Hier en daar een paar enters, dat zorgt voor leesbaarheid in een lange tekst
roxy21 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 11:43
7.89% gewijzigd
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

vrijdag 23 februari 2018 om 12:38
Pumps_italiaans schreef: ↑23-02-2018 11:09Het is extreem vermoeiend om een hele lap tekst te moeten lezen.
KOPTEKST laat er uit springen en helpt sneller door een tekst heen te gaan.
LOS LATEN dat HOOFDLETTERS alléén maar schreeuwen is.
Nee, hoofdletters op een forum staat gelijk aan schreeuwen, dat is gewoon de internetetiquette. Als je een tekst leesbaar(der) wilt maken kun je dat doen met alinea's. Als je woorden wilt benadrukken zijn daarvoor allerlei leestekens en opmaakmogelijkheden (accent grave, accent aigu, bold, italic, onderstreept). Als iedereen in dit topic aangeeft dat hoofdletters niet op prijs worden gesteld, waarom blijf je er dan toch mee doorgaan?
Mijn nickname is trouwens Tr0tter (of Trotter), niet Trötter.

vrijdag 23 februari 2018 om 13:36
Gefeliciteerd Dianaf! Heerlijk om geen hypotheek meer te hebben. Wat is gunstig nu denk je, laten royeren zodat je nergens meer aan vast zit, of niet omdat je dan als het nodig zou zijn makkelijker alsnog een hypotheek(je) kunt nemen?
Hier ook heuglijk nieuws: ik ben zwanger van onze derde. Uiteraard totaal niet consuminderig, maar we zullen hem/haar proberen op te voeden tot wereldverbeteraar.
Of in ieder geval met hopelijk een zo klein mogelijke voetafdruk. Voor nu ben ik daar al mee begonnen door mezelf in te prenten voorlopig niets voor deze baby aan te schaffen. Eerst maar eens kijken wat we allemaal nog hebben liggen van de eerste twee (sowieso zowel jongens- als meisjeskleding) en mocht het echt nodig zijn iets erbij kopen, al dan niet via Marktplaats.
Hier ook heuglijk nieuws: ik ben zwanger van onze derde. Uiteraard totaal niet consuminderig, maar we zullen hem/haar proberen op te voeden tot wereldverbeteraar.

vrijdag 23 februari 2018 om 14:02
Nicole123, gefeliciteerd!
Succes met het niet zoveel aan proberen te schaffen.
Wie wil er aan een pooltje meedoen. Hoelang het duurt voor ze toch overstag gaat voor dat éne hele schattige rompertje.
Plaag je maar hoor! Maar als het je wel lukt, vind ik dat wel erg knap. Voel je je goed??
Tja, royeren kost je de kop niet, dat kan al vanaf 80 euro. En aanhouden heeft alleen zin als je bij dezelfde aanbieder op hetzelfde huis een hypotheek nodig hebt. De kans dat we ons huidige huis dusdanig gaan aanpassen dat we een hypotheek nodig hebben, is nihil. Want genoeg eigen vermogen en geen uitbouwmogelijkheden ed.
Hoogstens dat we het nodig hebben als we een nieuwbouwhuis willen kopen. Maar ook dan moet de hypotheek wel weer bij dezelfde aanbieder afgenomen worden.
Gelukkig heeft het geen haast en zo...

Succes met het niet zoveel aan proberen te schaffen.

Plaag je maar hoor! Maar als het je wel lukt, vind ik dat wel erg knap. Voel je je goed??
Tja, royeren kost je de kop niet, dat kan al vanaf 80 euro. En aanhouden heeft alleen zin als je bij dezelfde aanbieder op hetzelfde huis een hypotheek nodig hebt. De kans dat we ons huidige huis dusdanig gaan aanpassen dat we een hypotheek nodig hebben, is nihil. Want genoeg eigen vermogen en geen uitbouwmogelijkheden ed.
Hoogstens dat we het nodig hebben als we een nieuwbouwhuis willen kopen. Maar ook dan moet de hypotheek wel weer bij dezelfde aanbieder afgenomen worden.
Gelukkig heeft het geen haast en zo...

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

vrijdag 23 februari 2018 om 14:22
Ik ben vandaag ook een klein beetje trots op mezelf. We hadden vorige week foto's laten maken van mijn zoontje, bij zo'n fotograaf op het winkelcentrum. Je krijgt dan 1 foto sowieso mee, de rest kun je eventueel erbij kopen. En ik heb dus alleen de 'gratis' foto genomen (wat ook €5 kost voor de ontwikkelingskosten, maargoed
) en de rest niet.
Nu volgende keer nog leren om gewoon helemaal nee te zeggen. Ik trap er elke keer weer in, maar ze zijn altijd zo sneaky om een van de minste foto's 'gratis' weg te geven. Al was er in dit geval maar 1 foto die ik écht heel leuk vond, maar helaas werd je geforceerd om er minstens 3 te kopen. Nou, toedeledokie.

Nu volgende keer nog leren om gewoon helemaal nee te zeggen. Ik trap er elke keer weer in, maar ze zijn altijd zo sneaky om een van de minste foto's 'gratis' weg te geven. Al was er in dit geval maar 1 foto die ik écht heel leuk vond, maar helaas werd je geforceerd om er minstens 3 te kopen. Nou, toedeledokie.

vrijdag 23 februari 2018 om 14:29
Dank voor de felicitaties!
Haha, had ik het nou maar niet zo hardop gezegd! Ik ben bang dat ik het niet de hele zwangerschap vol ga houden. Totdat we weten of het een jongetje of meisje is zal het wel lukken, maar daarna zal het wel lastig worden! Ik voel me verre van goed (hele dag kotsmisselijk en gezien mijn eerdere ervaringen is er grote kans dat dat tot het einde zo zal blijven), maar het is voor een goed doel, dus het moet maar.dianaf schreef: ↑23-02-2018 14:02Nicole123, gefeliciteerd!![]()
Succes met het niet zoveel aan proberen te schaffen.Wie wil er aan een pooltje meedoen. Hoelang het duurt voor ze toch overstag gaat voor dat éne hele schattige rompertje.
![]()
![]()

vrijdag 23 februari 2018 om 14:35
Dat merk ik bij mijn zusje ook. Maar die staat echt te popelen tot ze het geslacht weet zodat ze kan gaan shoppen
Maar bij een eerste is dat denk ik ook anders dan bij een derde, dan heb je al een heleboel in huis. En ondanks dat anderen tegen haar zeggen dat ze echt niet alles van de Prenatal baby-uitzetlijst nodig heeft, weet ik toch al zeker dat mijn zus alles gaat kopen wat erop staat.
Echt he, ik had nog zoveel spulletjes bewaard. O.a badje, bedje, wiegje enz. Maar ze wilde het allemaal niet hebben. Ik vind het ergens wel jammer, het had ze superveel geld kunnen schelen. Maar alles moet nieuw en precies naar eigen smaak. Echt jammer, want ik kan haar dus ook niet echt ergens mee verrassen, want als het niet haar smaak is dan trekt ze het gewoon niet aan bij de baby, en dat vind ik dan ook weer zonde.
Ach ja, het leven van een toekomstige tante gaat niet altijd over rozen

Echt he, ik had nog zoveel spulletjes bewaard. O.a badje, bedje, wiegje enz. Maar ze wilde het allemaal niet hebben. Ik vind het ergens wel jammer, het had ze superveel geld kunnen schelen. Maar alles moet nieuw en precies naar eigen smaak. Echt jammer, want ik kan haar dus ook niet echt ergens mee verrassen, want als het niet haar smaak is dan trekt ze het gewoon niet aan bij de baby, en dat vind ik dan ook weer zonde.

vrijdag 23 februari 2018 om 14:35
Dat merk ik bij mijn zusje ook. Maar die staat echt te popelen tot ze het geslacht weet zodat ze kan gaan shoppen
Maar bij een eerste is dat denk ik ook anders dan bij een derde, dan heb je al een heleboel in huis. En ondanks dat anderen tegen haar zeggen dat ze echt niet alles van de Prenatal baby-uitzetlijst nodig heeft, weet ik toch al zeker dat mijn zus alles gaat kopen wat erop staat.

vrijdag 23 februari 2018 om 14:42
Goed van je! Ik doe expres niet aan mee aan dit soort dingen, want ik ben bang dat ik het niet kan. Met foto's op het kdv of school vind ik het ook lastig, dan maken ze tig foto's van je kind en kun je voor 10 euro 1 foto of voor 20 euro een heel pakket krijgen (x2 kinderen + nog een set van met z'n tweeen). En de groepsfoto krijg je alleen bij het hele pakket en als je de gezamenlijke foto neemt zit daar maar 1 van die 2 groepsfoto's bij omdat ze in 2 verschillende groepen zitten. Met als gevolg dat we dan elk jaar een hoop geld kwijt zijn en dan van beide kinderen weer 20 pasfotootjes hebben waar we niks mee doen. En ze staan er meestal niet eens heel leuk op, vaak een beetje timide of geforceerd (wat ik heel goed snap in zo'n setting). Maar om ze dan niet te nemen en de groepsfoto dus ook niet dat vind ik ook weer zo wat. Zeker op oudere leeftijd kan dat voor kinderen ook vervelend zijn. Mijn ouders namen altijd om het jaar de foto's wel en niet, terwijl mijn klasgenootjes ze wel altijd namen en ik weet nog dat ik me dan knap lullig voelde als ik de foto's in de klas moest teruggeven aan de leerkracht. Ik heb zelf ook 1x een jaar maar 1 foto genomen en de rest inclusief groepsfoto's niet. Toen werd ik er ook nog eens raar op aangekeken door de juf, ze snapte niet waarom ik die andere foto's niet wilde. Waar bemoeit ze zich mee? Gelukkig gaat het bij ons tegenwoordig digitaal, heb ik daar geen last meer van.Bumba1985 schreef: ↑23-02-2018 14:22Ik ben vandaag ook een klein beetje trots op mezelf. We hadden vorige week foto's laten maken van mijn zoontje, bij zo'n fotograaf op het winkelcentrum. Je krijgt dan 1 foto sowieso mee, de rest kun je eventueel erbij kopen. En ik heb dus alleen de 'gratis' foto genomen (wat ook €5 kost voor de ontwikkelingskosten, maargoed) en de rest niet.
Nu volgende keer nog leren om gewoon helemaal nee te zeggen. Ik trap er elke keer weer in, maar ze zijn altijd zo sneaky om een van de minste foto's 'gratis' weg te geven. Al was er in dit geval maar 1 foto die ik écht heel leuk vond, maar helaas werd je geforceerd om er minstens 3 te kopen. Nou, toedeledokie.![]()

vrijdag 23 februari 2018 om 14:49
O, dat lijkt me zo naar, Nicole. Ik vond schoolfoto's sowieso nooit leuk. Ik was altijd de langste van de klas en moest dan maar achteraan staan. Vond ik altijd heel vervelend, dat ik nooit zelf mocht bepalen waar ik stond, terwijl de kleinere kinderen dat vaak wel mochten. Een keer gingen we met de hele school op de foto en moest ik zelfs bij de leerkrachten gaan staan (zat toen in groep 7) ipv bij mijn eigen klas. Achteraf denk ik: de leerkrachten hadden wel iets sensitiever kunnen reageren. Zoiets is niet leuk om als kind zo behandeld te worden.
Qua schoolfoto's is het hier met één kind wel weer stukken goedkoper
Klein voordeeltje dan toch nog.
Heb soms van die fases dat ik opeens weer heel graag zwanger zou willen zijn, maar aangezien dat mijn hormonen nogal door de war gooit kan beter niet naar die 'roep van de natuur' luisteren
Qua schoolfoto's is het hier met één kind wel weer stukken goedkoper

vrijdag 23 februari 2018 om 14:51
Oh wat jammer. Terwijl het voor een baby echt geen donder uitmaakt of het nieuw is of tweedehands. Wij konden het prima nieuw betalen als we dat gewild hadden, maar ik vind het echt zonde als anderen hun nog mooie spullen wegflikkeren en wij dan hetzelfde nieuw in de winkel zouden kopen. Wij hebben het wiegje, ledikant, badje, box, wipstoeltje en nog heel veel meer van marktplaats gehaald. Ziet er ook na onze twee kinderen nog prima uit, want het wordt maar zo kort gebruikt. Voor dochter hebben we van veel mensen tassen vol met kleding gehad, dat vond ik heel leuk en lief van ze. Lang niet alles was onze smaak, maar omdat het zoveel was zat er ruim genoeg tussen wat ik wel heel leuk vond. Ik had toen wel de fout gemaakt om tijdens de zwangerschap al aardig wat kleertjes te kopen en toen kwamen daarna dus die tassen en veel kleertjes als kraamcadeau en toen kwamen we er zo'n beetje in om. We hadden dochter in maat 62 wel 5x per dag kunnen omkleden haha. Die fout hoop ik niet nog een keer te maken, dus nu maar wat langer wachten tot het echt nodig is. En mezelf toestaan om tijdens de zwangerschap 1 setje te kopen voor de leuk (haha, daar ga ik al Dianaf!).Bumba1985 schreef: ↑23-02-2018 14:35Echt he, ik had nog zoveel spulletjes bewaard. O.a badje, bedje, wiegje enz. Maar ze wilde het allemaal niet hebben. Ik vind het ergens wel jammer, het had ze superveel geld kunnen schelen. Maar alles moet nieuw en precies naar eigen smaak. Echt jammer, want ik kan haar dus ook niet echt ergens mee verrassen, want als het niet haar smaak is dan trekt ze het gewoon niet aan bij de baby, en dat vind ik dan ook weer zonde.![]()
Ach ja, het leven van een toekomstige tante gaat niet altijd over rozen![]()
vrijdag 23 februari 2018 om 14:53
Wat belachelijk dat je bij die leerkrachten moest gaan staan! Helemaal niet leuk om zo'n uitzondering te zijn.Bumba1985 schreef: ↑23-02-2018 14:49O, dat lijkt me zo naar, Nicole. Ik vond schoolfoto's sowieso nooit leuk. Ik was altijd de langste van de klas en moest dan maar achteraan staan. Vond ik altijd heel vervelend, dat ik nooit zelf mocht bepalen waar ik stond, terwijl de kleinere kinderen dat vaak wel mochten. Een keer gingen we met de hele school op de foto en moest ik zelfs bij de leerkrachten gaan staan (zat toen in groep 7) ipv bij mijn eigen klas. Achteraf denk ik: de leerkrachten hadden wel iets sensitiever kunnen reageren. Zoiets is niet leuk om als kind zo behandeld te worden.
Qua schoolfoto's is het hier met één kind wel weer stukken goedkoperKlein voordeeltje dan toch nog.
Heb soms van die fases dat ik opeens weer heel graag zwanger zou willen zijn, maar aangezien dat mijn hormonen nogal door de war gooit kan beter niet naar die 'roep van de natuur' luisteren
Ik zag je topic al hierover, hopelijk lukt het je om er helemaal vrede mee te krijgen!

vrijdag 23 februari 2018 om 15:01
Ja, dat zal (denk ik) vanzelf wel gaan slijten / een plekje krijgen. Deels is het ook dat ik een beetje het gevoel heb stil te staan nu ik aan het wachten ben op die therapie. En dan tegelijk zie ik andere mensen om me heen vanalles doen. Trouwen, huis kopen, zwanger worden enz... Die dingen hebben wij allemaal al gehad en nu heb ik een beetje zoiets van: en nu? De grote gebeurtenissen in ons leven zijn eigenlijk een beetje op. En dat waren wel vaak dingen om naartoe te leven. Nu momenteel leef ik er alleen maar naartoe dat ik misschien aan het eind van de maand nog geld over heb om nieuwe stiften te kopen
Beetje overdreven omschreven zo, maar het voelt soms gewoon alsof wij een heel saai leven hebben terwijl anderen om ons heen allerlei leuke dingen doen
Natuurlijk kijk ik er ook naar uit om tante te worden hoor, maar in ons eigen leven gebeurt niet zoveel

Natuurlijk kijk ik er ook naar uit om tante te worden hoor, maar in ons eigen leven gebeurt niet zoveel

vrijdag 23 februari 2018 om 16:14
Gefeliciteerd Nicole! 
Volgens mij is dat heel menselijk hoor Bumba, dat je je ergens op wilt verheugen. Ik heb ook wel eens het idee dat ik van 'hoogtepunt' naar 'hoogtepunt' leef. Ik heb het zwanger zijn maar overgeslagen, maar verder merk ik wel dat ik mijn leven 'leuker' vind als ik ergens naartoe kan leven. Een verhuizing, een grote reis, de afronding van een project op mijn werk, het einde van een opleiding, de twee katjes die sinds twee weken bij ons wonen (
), noem het maar op. Ik baal daar een beetje van, want het doet me denken aan een nichtje dat wekelijks kleding kocht, elk jaar nieuwe meubels wilde en het liefst om de haverklap iets aan haar huis liet verbouwen. Ze was nooit tevreden met wat ze had. Ik begin dat u langzaam maar zeker ook bij mezelf te herkennen. Alleen heb ik het dan niet met materiële zaken, maar met gebeurtenissen. Ik wil altijd weer iets nieuws meemaken, ergens naartoe kunnen leven. En anders vind ik mijn leven ook best wel saai (terwijl het dat helemaal niet is natuurlijk, ik heb best een interessant en rijk leven als ik het objectief bekijk).

Volgens mij is dat heel menselijk hoor Bumba, dat je je ergens op wilt verheugen. Ik heb ook wel eens het idee dat ik van 'hoogtepunt' naar 'hoogtepunt' leef. Ik heb het zwanger zijn maar overgeslagen, maar verder merk ik wel dat ik mijn leven 'leuker' vind als ik ergens naartoe kan leven. Een verhuizing, een grote reis, de afronding van een project op mijn werk, het einde van een opleiding, de twee katjes die sinds twee weken bij ons wonen (