Lijf & Lijn alle pijlers

Vreet buien...tips?

28-02-2018 20:57 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik ben 23 jaar, 170 cm en weeg ongeveer 64 kg. Over het algemeen eet ik gezond. Ik kook altijd zelf en hou van nieuwe recepten en afwisseling. Ook eet ik voldoende fruit en groente.

Wel heb ik een vervelende gewoonte. Ik eet soms een halve zak snoep of een halve reep chocola op zonder er eigenlijk bij na te denken. Dit is jaren geleden begonnen als emotie eten(thuis huiselijk geweld, en dat at ik dan weg op mijn kamer)
Nu ik uit huis ben(ruim 2 jaar nu) merk ik dat ik het nog niet echt onder controle heb. Ik kan het gewoon niet bij 1 koekje houden. En achteraf heb ik er spijt van.

Ik probeer altijd wel gezonde alternatieven te eten zoals groente met hummus of een stuk fruit.

Hebben jullie tips voor mij. Tips over vullende en gezonde snacks zijn ook welkom (handig voor de 4 uur dip)
Ik heb geen ongezond gewicht, maar ik merk dat ik hier niet blij van word en ik wil voorkomen dat ik aankom door dit eetgedrag. Ik zou eerder wat vet kwijt willen(3-5 kg)

Ook eet ik het liefst natuurlijk en bio. En dat staat haaks op die gekke vreetbuien met suiker en vet.

Groetjes!
Onze tijd is nu.
Net zoals jij heb ik ook last van vreetbuien. Nu zijn er wel een aantal tips die ik je kan geven, die mij heel hard hebben geholpen
  • Vreetbuiten kunnen soms betekenen dat je bepaalde voedingsstoffen mist. Zo wordt er bijvoorbeeld gezegd dat als je trek hebt in chocolade, je lichaam eigenlijk vraagt naar magnesium. Dit is uiteraard niet altijd het geval, maar je kan er wel eens in kijken.
  • Vreetbuiten worden soms ook uitgelokt door emoties (zoals jij schreef, heb je last gehad van emotioneel eten). Om hiermee om te gaan zou ik je aanraden om je (proberen) bewust te zijn van de emoties die je voelt op het moment dat er een vreetbui dreigt aan te komen en een andere manier te zoeken om om dit moment met die emoties om te gaan (sport, yoga, tekenen, lezen, iets dat je afleidt).
  • Vreetbuien kunnen ontstaan door als je je werkelijk eten te lang hebt uitgesteld. Je bloedsuiker daalt snel en je lichaam vraagt dan sterk naar snelle koolhydraten. Op tijd iets volwaardig eten kan helpen.
  • Een vreetbui kan misschien niet altijd vermeden worden, maar wat wel kan helpen is geen ongezonde voeding in huis halen. Ik zou je wel aanraden om jezelf af en toe eens te trakteren, want een vreetbui kan ook uitgelokt worden juist omdat je dat lekkers zo lang hebt moeten missen. Wat ik persoonlijk doe zodat ik er niet in overdrijf, maar tegelijkertijd toch nog kan genieten, is eten kopen in kleinere porties. Zo koop ik bijvoorbeeld geen heel pak bueno's uit de supermarkt, maar een aparte uit een automaat. Het is duurder, maar als de bueno op is, is hij op en kan ik mezelf niet in de verleiding brengen thuis om het hele pak leeg te eten
Soit, ik ben geen expert uiteraard, maar dit is hoe ik er zelf mee omga. Je kan er maar iets aan hebben natuurlijk, en zo niet, dan is het ook maar zo :hello:
Ik wilde dat ik het kon, een halve reep chocolade terug in de kast leggen. Ik denk dat je prima bezig bent, geniet er van.
Zakken snoep of chips moeten bij mij ook altijd leeg. Zak nootjes of dadels/vijgen is dan al een iets beter idee.
En eens in de zoveel weken is het de tijd van de maand en accepteer ik zo'n snoep/chipszak maar gewoon... :)
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
Jouw gewicht en lengte zijn prima hoor, en ook goed dat je zelf al bezig bent met gezond eten en gewichtsbeheersing. Ik kan ook altijd wel goed opletten maar soms overvalt de zoete trek en zwicht ik ook voor chocolade. Uiteindelijk bleek dit met regelmaat terug te komen in de (je raadt het al) week voor de menstruatie. Ik geef er dan ook (gedoseerd) aan toe en ga apart naar de winkel om een 47gr. Tony Chocelony reepje te halen en dan kan ik er weer even tegen.
Het helpt om geen foute dingen in huis te halen en ik heb dan ook alleen in het weekend wat koekjes en chips. Deze staan (ja lach niet...) ergens op de 2e verdieping achter in een kast. Ik moet er dus aan denken en zin in hebben om het te halen.
Ik heb nog geluk dat mijn man hiermee geen problemen heeft en dat er verder geen kinderen zijn waarvoor ik snoep op voorraad moet hebben. Voor mij is dit wat al langer werkt. Succes, je komt er wel!
celinaew schreef:
28-02-2018 22:54
Ik ben ook heel slank geweest (48 kg bij 158) maar had alsnog veel vetjes op plekken en veel meiden met dezelfde maten zagen er heel anders uit. Bleek dat ik heel weinig spiermassa had en ja spier weegt meer dan vet. Te erg van de weegschaal uitgaan moet je dus niet doen. Zelf sta ik hoogstens 1 x per maand op de weegschaal en als ik bezig ben met een goal te halen maak ik foto's.
Nee. Een kilogram lood is ook immers niet zwaarder dan een kilogram veren. Het is allebei een kilogram. Een kilogram spieren is echter compacter dan een kilogram vet, waardoor je met hetzelfde gewicht er slanker uit ziet als je veel spieren hebt in plaats van veel vet.

Verder zijn hier goede tips gegeven aan Mar-ianne. Meer drinken, geen suikerbommen meer in huis halen als je weet dat het niet lukt om er vanaf te blijven. En bovenal blij blijven met je lichaam. Je hebt er maar één, voor zover ik uit het topic begrijp is dat lichaam gezond én op een gezond gewicht voor je lengte. Houden zo. :)
Bedankt iedereen!
Onze tijd is nu.
Hier jarenlange strijd tegen eetbuien en compenseren al een tijd overwonnen (al had ik het iets heftiger haha). Mijn tip is zorgen dat je voldoende eet, drinkt en er niet te veel mee bezig zijn. Hoe meer je je erop fixeert, hoe groter de kans is dat het je weer gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven