Werk & Studie alle pijlers

Werken in de zorg

09-03-2018 20:47 51 berichten
Hallo iedereen
Zit te denken om in de zorg te gaan werken. Ben midden 30 heb 2 kinderen waarvan de jongste binnenkort op de basisschool gaat starten. Heb altijd gewerkt, in winkels. Maar nu ik binnenkort weer meer vrije tijd heb, lijkt het me leuk om iets totaal anders te doen gaan en daarvoor ook een opleiding te doen, of iets van een cursus. Maar ik heb geen idee waar te beginnen met zoeken , heb er totaal geen ervaring mee. Ik denk aan verpleegster of iets anders? Wie helpt me op weg
Heb je al aan een loopbaancoach gedacht?
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
09-03-2018 21:07
Ohja, en tot rust komen kun je wel vergeten, ook als helpende. Ben soms al blij als ik naar de wc kan, of een paar happen van mijn half koude maaltijd kan eten.
Nou, als begeleider in de gehandicaptenzorg bij een autisten groep ook.
Tijd afspraak is tijd afspraak. Daar kan geen plas tussen door. Gelukkig is er incontinentiemateriaal voor begeleiding (dat is een grap natuurlijk!)
Woon in Zwolle trouwens Kells

Ik ga kijken naar die krant!
Thuiszorg? Kun je wellicht ook makkelijker combineren met je gezin?
Even gekeken op indeed, interessant!

Thuiszorg lijkt me ook wel wat idd
Loopbaancoach is ook een idee
Labalade schreef:
09-03-2018 21:14
Heb je al aan een loopbaancoach gedacht?
:proud:
Heb je opvang ivm de onregelmatige werktijden?
Ik ben ook aan het proberen om een opleiding verzorgende ig BBL te gaan doen. Ik heb bij een loopbaancoach een beroepentest gedaan waar dit ook uit kwam. Misschien is dit ook wel een idee voor jou. Dan weet je zeker of dit daadwerkelijk iets voor je is.
Leuk dat je erover nadenkt om in de zorg te gaan werken! Ik denk dat het wel belangrijk is dat je je gaat orienteren op wat je precies wil. Ik heb al jaren een mooie baan als wijkverpleegkundige en casemanager dementie. Gelukkig regelmatige werktijden, maar het is wel een hele drukke, verantwoordelijke baan. Regelmatig maak ik overuren. Na de HBO-V heb ik wel eerst jaren onregelmatig gewerkt in verschillende werkvelden. Kortom, werken in de zorg is geweldig, maar onderschat het niet!( ongeacht welk niveau je doet)
Afhankelijk van je organisatie en je personeelstekort werk je ook als wijkverpleegkundige gewoon mee in de route. Ik ben er namelijk zo een en heb er net een avonddienst op zitten(veel zieke collega's en veel zieke cliënten) en als je in de thuiszorg wil werken begin je vaak tussen 7 en 8 en werk je soms maar tot 12 en dan weer in de avond (gebroken diensten ipv gebroken nachten en dat is ook niet alles). Vraag gewoon is in de buurt of je een dag mag meelopen bij ons in het team mag dat vaak wel vooral als we vacatures hebben voor leer en werkplek. Je wil echt weten waar je aan begint, maar de druk is giga!
Je kunt een part time opleiding verpleegkundige volgen. Overweeg dat zelf ook te gaan doen zodat ik als vrijwilliger een dag in de week in de zorg kan werken daarna.

Het is wel een baan waarbij je flink moet aanpoten. Mijn partner is arts en die eet en drinkt gewoon niet tijdens veel diensten omdat het te druk is. Daar moet je wel tegen kunnen.
Misschien is het handig om eerst eens een paar dagen mee te lopen of vrijwilligerswerk te doen, zodat je kunt kijken of dit wel bij je past.
Hetismogelijk schreef:
10-03-2018 00:52
Misschien is het handig om eerst eens een paar dagen mee te lopen of vrijwilligerswerk te doen, zodat je kunt kijken of dit wel bij je past.
ik doe nu ook 3 a 4 x in de week vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis. En vindt het echt heel erg leuk. En daardoor weet ik zeker dat ik de opleiding verzorgende ig BBL wil gaan doen. Dus is misschien voor jou ook wel een idee. Kun je alvast sfeer proeven en uitvinden of dit daadwerkelijk iets voor je is. Of inderdaad ergens een dag meelopen.
Aankomende week is het de week van de zorg, dan kun je dus bij verschillende instellingen binnen kijken. Misschien een idee? :)
Kwebbeltje91 schreef:
10-03-2018 17:43
Aankomende week is het de week van de zorg, dan kun je dus bij verschillende instellingen binnen kijken. Misschien een idee? :)
ja dat is ook nog een mogelijkheid.
nursy schreef:
09-03-2018 23:51
Afhankelijk van je organisatie en je personeelstekort werk je ook als wijkverpleegkundige gewoon mee in de route. Ik ben er namelijk zo een en heb er net een avonddienst op zitten(veel zieke collega's en veel zieke cliënten) en als je in de thuiszorg wil werken begin je vaak tussen 7 en 8 en werk je soms maar tot 12 en dan weer in de avond (gebroken diensten ipv gebroken nachten en dat is ook niet alles). Vraag gewoon is in de buurt of je een dag mag meelopen bij ons in het team mag dat vaak wel vooral als we vacatures hebben voor leer en werkplek. Je wil echt weten waar je aan begint, maar de druk is giga!

Heb jij wel de HBO-V gedaan dan? Ik werk ook heus weleens een route mee(zeker nu met personeelstekort), maar geen avonden en weekenden. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat als we niemand kunnen vinden ik zelf ook wel een keer in de bres spring in het weekend, maar dat is echt sporadisch.
Lady*Voldemort schreef:
09-03-2018 20:59
Oei, en dan wil je de zorg in? Daar moet je hele nachten doorwerken!

Niet noodzakelijk. Er zijn instellingen met een speciale ploeg voor de nachtdiensten. Ik draai sinds kort slaapdiensten. Wel een aparte manier om aan je uren te komen :-)
niettegenmamazeggen schreef:
09-03-2018 21:16
Nou, als begeleider in de gehandicaptenzorg bij een autisten groep ook.
Tijd afspraak is tijd afspraak. Daar kan geen plas tussen door. Gelukkig is er incontinentiemateriaal voor begeleiding (dat is een grap natuurlijk!)

Welke organisatie?
Stampertje12 schreef:
10-03-2018 00:49
Je kunt een part time opleiding verpleegkundige volgen. Overweeg dat zelf ook te gaan doen zodat ik als vrijwilliger een dag in de week in de zorg kan werken daarna.

Het is wel een baan waarbij je flink moet aanpoten. Mijn partner is arts en die eet en drinkt gewoon niet tijdens veel diensten omdat het te druk is. Daar moet je wel tegen kunnen.
Deze snap ik niet helemaal, je wilt Hbo-v gaan doen om daarna 1 dag per week als vrijwilliger te kunnen werken? Dan kun je toch juist als verpleegkundige aan de slag?
En TO, idd eerst oriënteren en meelopen om te bepalen of het wat voor je is.
tammie28 schreef:
10-03-2018 18:29
Heb jij wel de HBO-V gedaan dan? Ik werk ook heus weleens een route mee(zeker nu met personeelstekort), maar geen avonden en weekenden. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat als we niemand kunnen vinden ik zelf ook wel een keer in de bres spring in het weekend, maar dat is echt sporadisch.
Ja, natuurlijk heb ik de hbo-v gedaan anders had ik mezelf verpleegkundige in de wijk genoemd. Wij hebben bergen vacatures open staan hier in het zuiden. Ik kan met gemak nog drie IG'ers kwijt of nou ja wat ik dan maar kan krijgen maar cliënten moeten wel zorg krijgen. De nadruk ligt op routes in de ochtenden door de weeks en daarnaast nog mijn administratie (die hoe zal ik het zeggen, niet afkomt op dit moment) maar met personeelstekort, vacatures die openstaan en de griepgolf die ook collegae treft werk ik minimaal eens per twee weken een volledige 7 urige avond en toch wel om de drie weken een dienst in het weekend. Ohhh en ben de enigste wijkverpleegkundige binnen mijn team, vraag niet hoe ik het doe. Dus is echt situatie afhankelijk!
Ik ben bij toeval in de zorg gerold en het werk blijkt me uitstekend te bevallen, dus je hoeft niet van jongs af aan een roeping te hebben. Empathie en de wil om hard te werken is dan wel weer handig. Het is de drukste baan die ik ooit gehad heb maar ook een van de leukste. Wil je rust en alleen tijdens kantoortijden werken, dan is dit niet je sector. En voor je investeert in een opleiding zou ik ook eerst even goed nadenken of dit wel is wat je wil.
lollystokje schreef:
09-03-2018 20:47
Hallo iedereen
Zit te denken om in de zorg te gaan werken. Ben midden 30 heb 2 kinderen waarvan de jongste binnenkort op de basisschool gaat starten. Heb altijd gewerkt, in winkels. Maar nu ik binnenkort weer meer vrije tijd heb, lijkt het me leuk om iets totaal anders te doen gaan en daarvoor ook een opleiding te doen, of iets van een cursus. Maar ik heb geen idee waar te beginnen met zoeken , heb er totaal geen ervaring mee. Ik denk aan verpleegster of iets anders? Wie helpt me op weg
En Lollystokje al verder gekomen in je keuze?
Ik ben 29 met 2 kids en wil BBL verpleegkunde gaan doen.
Heb deze week gereageerd op een leerwerkplek. Ben benieuwd. Heb overigens ook nog geen ervaring in de zorg.
Ga idd eerst heel goed na wat je precies wilt.
Ik doe sinds september (vorig jaar) een verzorgende IG bbl opleiding.
In mijn klas zijn er inmiddels alweer 9 mensen afgehaakt.
Allemaal om diverse redenen.
Maar zeker ook een aantal die er toch niet 100% achter stonden en het daardoor tegen vonden vallen, en de opleiding en werkdruk daardoor ook veel te zwaar vonden.
Persoonlijk heb ik helemaal mijn ding gevonden.
En ja het is aanpoten en veel werk (en voor de rust moet je dit al helemaal niet doen), maar ik vind het heerlijk.
Ik ga elke keer met een goed gevoel naar mijn werk en school, en voel me moe maar ook goed en voldaan als ik klaar ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven