Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.



Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?



Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
12-03-2018 18:09
Lastig Minnimouse. Ik herken het veel dingen leuk vinden wel, maar ervaar het zelf als lastig dat je voor alles weer een nieuwe opleiding nodig hebt. Heb intussen ook erg veel werkgevers versleten maar niks was het helemaal.

Goed dat je hulp hebt gezocht voor je onzekerheid en het niet lekker in je vel zitten! Op een gegeven moment gaat het je vast lukken om wel die droombaan (al geloof ik daar zelf niet helemaal in) te vinden.
Dankjewel, lief :)
Een droombaan zoek ik niet echt, meer het gevoel op mijn plek te zitten.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
12-03-2018 19:01
Dankjewel, lief :)
Een droombaan zoek ik niet echt, meer het gevoel op mijn plek te zitten.
En wat maakt dat gevoel? Je functie? Je collega's? De omgeving? Goed om te weten. Je kan op papier een functie hebben waarvoor je geschikt bent maar als je omgeving of collega's niet niet fijn zijn is de baan dat eigenlijk ook niet. En andersom kan ook: leuke collega's en een fijne omgeving maken die niet zo passende baan misschien wel leuker dan die op papier geschikte baan.
Net bericht gehad van mijn gesprek van gisteren... Helaas ben ik het niet geworden. Reden was dat ze toch voor een kandidaat hebben gekozen die meer ervaring had in die branche. Ze vonden het gesprek verder wel heel leuk, hadden ook geen tips om de volgende keer anders te doen. De enige pech die ik had was dat er iemand was die ook 'de gezochte' persoonlijkheid had, gecombineerd met meer ervaring.

Op zich goed om te horen, maar ik koop er natuurlijk niks voor. Nu maar weer vol door met solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Balen, lilgiunea! Maar houd het gevoel van dat gesprek vast en put daar je enthousiasme en zelfvertrouwen voor de volgende sollicitatie. Voor een veel leukere baan, en deze gaat het worden voor jou. Dan weet je gelijk waarom deze het niet was...
Alle reacties Link kopieren
Wel balen, maar blijkbaar was het wel een prettig gesprek. Dat geeft misschien ook meer vertrouwen voor een volgende keer.
Wat ik in zo’n situatie weleens gedaan heb is een keer terugbellen om te vragen of zij wellicht andere mogelijkheden verwachten in de toekomst en of ze tips hebben welke organisaties goed bij je passen. En of die vacatures hebben. Is vaak wel bekend in een sector.
Alle reacties Link kopieren
Irma3110 schreef:
12-03-2018 12:21
He bah, Banaaninmijnoor, dan komt ook alles tegelijk he. En dan moet je maar positief zien te blijven, zegt iedereen dan. Nou ik ook niet hoor. Vorige week mijn bed uit gebeld om plotseling 100% mantelzorger te worden, mijn vrijwilligerswerk even aan de kant en zelf ook niet lekker. Ik baal even met je mee, en dan daarna weer vol ertegenaan.
Doe je mee? Zullen we zeggen morgen nog even balen, en dan vanaf woensdag weer gaan knallen? ;-)
Klinkt voor jou ook best zwaar. Maar wat je zegt, morgen er weer lekker tegenaan (hoop ik ;))
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
12-03-2018 15:59
Vervelend banaaninmijnoorhopelijk is je spit snel over !
Thanks. Kan inmiddels al weer een klein beetje rondhobbelen. Gaat dus de goede kant op...
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
12-03-2018 16:09
Ik heb heel veel moeite met sollicitatiegesprekken. Ik ben op dit moment niet zeker van mezelf en zit ook niet heel lekker in mijn vel. Ik heb daar wel hulp voor gezocht.
Minnimouse, ik herken me in wat je schrijft. Ik werk op dit moment parttime (weinig uren). Het is een leuke baan, maar weinig uitdagend en ik merk dat mijn zelfvertrouwen langzaamaan wegebt. Bij het voeren van sollicitatiegesprekken of alleen al bij het nadenken over een nieuwe baan, merk ik dat ik wat meer vertrouwen in mijn eigen kunnen mag hebben. Mijn omgeving zegt me ook vaak dat ik me (te) bescheiden opstel en me niet bewust lijk te zijn van mijn kwaliteiten. Toen ik nog ander werk deed, met meer uren, meer uitdaging en feedback, had ik veel meer vertrouwen in mezelf. Werken is zo belangrijk voor je eigenwaarde!

Ik ben erg benieuwd naar wat voor jou helpt!
.
Ik had ook altijd best wel moeite met sollicitatiegesprekken. Ik zag het als een soort toets waar ik voor kon zakken of slagen en waarvan de uitslag puur en alleen aan mij zou liggen.

Inmiddels weet ik dat het veel beter werkt als je een sollicitatiegesprek ingaat alsof het een gewoon gesprek is over gemeenschappelijke interesses o.i.d. In elk geval het veel meer zien als een casual gesprek.
Ik ben dan ook veel meer mijzelf.
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar ik pas op gesprek was deed dat leuk. Ik werd heel duidelijk uitgenodigd om eens een kopje koffie te komen drinken ter kennismaking. Het gesprek was ook heel informeel, maar ze hebben daarbij wel een duidelijke indruk gekregen van mij als persoon en van mijn kennis en ervaring. Gewoon een prettige sfeer die ze zo neerzetten. Jammer dat het niet de meest passende vacature voor mij was... (ik heb tot op vandaag geen vacaturetekst gezien van ze trouwens).

Ondanks mijn privé druktes loopt het hier nog steeds wel. Ik word op dit moment voorgesteld door een fijn uzb voor een vacature waar ik goed lijk te passen. Spannend, want een jaar geleden ben ik eerder bij het bedrijf voorgedragen en afgewezen. Daarna nog een keer, waarbij ze niet hebben gezien dat ik in de tussentijd meer ervaring heb opgedaan. Dit uzb gaat juist daar de nadruk op leggen en gaat vooral laten zien dat ze mijn video-cv moeten bekijken. Dat heb ik pas door een professioneel bedrijf laten maken en is gewoon veel levendiger dan mijn papieren cv. Duimen nodig!

@minnimouse, OKcomputer en anderen, kijk eens of er netwerkbijeenkomsten en organisaties van/voor werklozen bij jullie in de buurt zijn. Ik heb de ervaring dat je daar een flinke boost kan krijgen voor je zelfvertrouwen. Ik ga vaak naar bijeenkomsten van de Loopbaanlounge, maar je hebt hier in mijn stad ook het Werkcafé en Dona Daria (voor vrouwen). Gisteravond las ik nog een leuk artikel dat je als 40plusser een persoonlijke coach kan krijgen bij de jobrotary. Er zijn allerlei initiatieven, zoek waar jij je thuis voelt en werk je onzekerheden weg. Voor mij werkt dat tenminste, ik hoop voor jullie ook!
Alle reacties Link kopieren
Alsof ze ruiken dat ik morgen aan een nieuwe baan begin! Vandaag gebeld voor twee uitnodigingen van echt weken geleden. Echter niet interessant meer want grote afstand en slechte uren en ik kon bij allebei morgen al op gesprek... Tja dat gaat niet op mijn eerste werkdag! Ik ga morgen aan de slag en overweeg alleen nog een andere organisatie waar ik ook gesolliciteerd heb want daar heb je vaste werkdagen, beter salaris en een contract voor een jaar met uitzicht op vast. Daar hoor ik vrijdag of maandag van, maar schat de kansen niet zo hoog in.. maar niet geschoten is altijd mis.
lola712 schreef:
14-03-2018 13:46
Alsof ze ruiken dat ik morgen aan een nieuwe baan begin! Vandaag gebeld voor twee uitnodigingen van echt weken geleden. Echter niet interessant meer want grote afstand en slechte uren en ik kon bij allebei morgen al op gesprek... Tja dat gaat niet op mijn eerste werkdag! Ik ga morgen aan de slag en overweeg alleen nog een andere organisatie waar ik ook gesolliciteerd heb want daar heb je vaste werkdagen, beter salaris en een contract voor een jaar met uitzicht op vast. Daar hoor ik vrijdag of maandag van, maar schat de kansen niet zo hoog in.. maar niet geschoten is altijd mis.
Hey, maar dat is altijd goed voor je zelfvertrouwen toch! Heel veel succes morgen, ik hoop oprecht dat je het naar je zin gaat hebben!
Irma3110 schreef:
14-03-2018 13:33
Ondanks mijn privé druktes loopt het hier nog steeds wel. Ik word op dit moment voorgesteld door een fijn uzb voor een vacature waar ik goed lijk te passen. Spannend, want een jaar geleden ben ik eerder bij het bedrijf voorgedragen en afgewezen. Daarna nog een keer, waarbij ze niet hebben gezien dat ik in de tussentijd meer ervaring heb opgedaan. Dit uzb gaat juist daar de nadruk op leggen en gaat vooral laten zien dat ze mijn video-cv moeten bekijken. Dat heb ik pas door een professioneel bedrijf laten maken en is gewoon veel levendiger dan mijn papieren cv. Duimen nodig!
Duimen zijn geactiveerd :thumbsup: .

Tegelijkertijd voor mij meeduimen mag, ik ben ook door een uzb voorgesteld op een functie die goed lijkt te passen. Spannend weer!
Alle reacties Link kopieren
Dan duimen we voor elkaar! Nog meer mensen die duimers nodig hebben? Gaat in één moeite door hoor...
Alle reacties Link kopieren
OKcomputer schreef:
14-03-2018 10:56
Minnimouse, ik herken me in wat je schrijft. Ik werk op dit moment parttime (weinig uren). Het is een leuke baan, maar weinig uitdagend en ik merk dat mijn zelfvertrouwen langzaamaan wegebt. Bij het voeren van sollicitatiegesprekken of alleen al bij het nadenken over een nieuwe baan, merk ik dat ik wat meer vertrouwen in mijn eigen kunnen mag hebben. Mijn omgeving zegt me ook vaak dat ik me (te) bescheiden opstel en me niet bewust lijk te zijn van mijn kwaliteiten. Toen ik nog ander werk deed, met meer uren, meer uitdaging en feedback, had ik veel meer vertrouwen in mezelf. Werken is zo belangrijk voor je eigenwaarde!

Ik ben erg benieuwd naar wat voor jou helpt!
Wat vervelend voor je!
Ik heb volgende week mijn eerste workshop. Vandaag bij de praktijkondersteuner geweest voor andere zaken en ook dit ter sprake gebracht. Ik merk wel dat het me energie geeft dat ik ergens aan werk nu en mijn verhaal kwijt kan. Hopelijk lukt het me om dit vast te houden. Ik zal volgende week laten weten hoe de workshop ging.

:hug: voor jou.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
12-03-2018 23:40
En wat maakt dat gevoel? Je functie? Je collega's? De omgeving? Goed om te weten. Je kan op papier een functie hebben waarvoor je geschikt bent maar als je omgeving of collega's niet niet fijn zijn is de baan dat eigenlijk ook niet. En andersom kan ook: leuke collega's en een fijne omgeving maken die niet zo passende baan misschien wel leuker dan die op papier geschikte baan.
Klopt.
Sowieso de omgeving en collega’s. Maar er speelt wel meer, dus ben bezig met de praktijkondersteuner op het moment.
Ik weet ook niet zo goed of ik verder wil met wat ik deed of iets anders wil doen. Maar wat dan? Eerst zekerder worden van mezelf, beter in mijn vel komen te zitten en kijken wat bij me past :)
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
14-03-2018 10:59
Ik had ook altijd best wel moeite met sollicitatiegesprekken. Ik zag het als een soort toets waar ik voor kon zakken of slagen en waarvan de uitslag puur en alleen aan mij zou liggen.

Inmiddels weet ik dat het veel beter werkt als je een sollicitatiegesprek ingaat alsof het een gewoon gesprek is over gemeenschappelijke interesses o.i.d. In elk geval het veel meer zien als een casual gesprek.
Ik ben dan ook veel meer mijzelf.
Goeie tip, Lise. Dankjewel.
Ik zie het ook zoals jij het omschrijft en denk dat ik heeeeeel hard werk nodig heb en IK mezelf dus compleet weg moet cijferen, terwijl het bedrijf natuurlijk ook gewoon iemand zoekt (met een reden) en het van beide kanten moet klikken.
Alle reacties Link kopieren
Eerste (halve) werkdag overleefd! Wel heeeeel even wennen met een kantoorbaan! Normaal hele dag naar je computer staren en nu in een winkel is er altijd wel wat te doen en moet je jezelf elke minuut bezig houden. Dus mijn rug is nu kapot en je komt gebroken thuis!! En dat voor maar een tientje per uur. Maar je voelt je wel nuttig en voldaan. Geen idee hoe ik hier de komende tijd over denk (proeftijd duurt twee maanden...) maar je moet nu dus letterlijk en figuurlijk hard werken voor je geld. Heb nu wel door dat sommige baantjes op kantoor mentaal misschien zwaar zijn maar fysiek niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ha Lola, zo’n eerste dag is altijd zwaar. Fysiek, maar ook door alle nieuwe indrukken. Je zult zien dat het over een tijdje een stuk makkelijker gaat. Vond je het wel leuk?
Alle reacties Link kopieren
Oh en succes nog voor iedereen deze week! :thumbsup:

Zijn er al dingen bekend? Ik heb weer ergens gesolliciteerd. Morgen de sluitingsdatum, dus hopelijk hoor ik volgende week meer.
Alle reacties Link kopieren
Banaaninmijnoor schreef:
15-03-2018 20:03
Ha Lola, zo’n eerste dag is altijd zwaar. Fysiek, maar ook door alle nieuwe indrukken. Je zult zien dat het over een tijdje een stuk makkelijker gaat. Vond je het wel leuk?
Ja wel leuk gelukkig. Alleen het bedrijf gaat niet al te best dus ik ga er maar vanuit dat het over zeven maanden eindigt en dan kan het altijd meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Banaaninmijnoor schreef:
15-03-2018 20:08
Zijn er al dingen bekend? Ik heb weer ergens gesolliciteerd. Morgen de sluitingsdatum, dus hopelijk hoor ik volgende week meer.
Hier nog niet, maar de spanning loopt op. Het gaat om een echt leuke baan! Zwangerschapsvervanging en dus tijdelijk, maar het geeft wel mijn cv een boost. Door een gedwongen carriereswitch heb ik niet zo heel veel relevante ervaring, dus deze maandjes zouden erg goed uitkomen!

Succes met deze vacature, Banaaninmijnoor!
En ik ben ook benieuwd naar de anderen, al iets meer gehoord?
lola712 schreef:
15-03-2018 15:48
Eerste (halve) werkdag overleefd! Wel heeeeel even wennen met een kantoorbaan! Normaal hele dag naar je computer staren en nu in een winkel is er altijd wel wat te doen en moet je jezelf elke minuut bezig houden. Dus mijn rug is nu kapot en je komt gebroken thuis!! En dat voor maar een tientje per uur. Maar je voelt je wel nuttig en voldaan. Geen idee hoe ik hier de komende tijd over denk (proeftijd duurt twee maanden...) maar je moet nu dus letterlijk en figuurlijk hard werken voor je geld. Heb nu wel door dat sommige baantjes op kantoor mentaal misschien zwaar zijn maar fysiek niet zo.
Je rug kapot na een halve dag ?
Ik ben minimaal twee keer jouw leeftijd en vorige week 6 dagen gewerkt/gestaan en nergens last van .

Hoe weet je trouwens dat het slecht gaat met het bedrijf ?
Ben nu twee weken bezig en het is leuk heel leuk , ben nu ingewerkt en ga nu dus volgens contract 16 uur werken houdt in dat ik moet blijven solliciteren , vind ik jammer want heb hier wel kans om meer te gaan werken als alles goed blijft gaan. Maar goed wat moet dat moet .
Simitçi schreef:
15-03-2018 22:04
Je rug kapot na een halve dag ?
Ik ben minimaal twee keer jouw leeftijd en vorige week 6 dagen gewerkt/gestaan en nergens last van .

Hoe weet je trouwens dat het slecht gaat met het bedrijf ?
Deze vrouw kán gewoon niet positief denken. Het zal allemaal toch wel misgaan is de teneur. Ik heb het opgeheven. Zo’n jonge meid die voortdurend klaagt, heel moeizaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven