Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.



Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?



Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
15-03-2018 22:04
Je rug kapot na een halve dag ?
Ik ben minimaal twee keer jouw leeftijd en vorige week 6 dagen gewerkt/gestaan en nergens last van .

Hoe weet je trouwens dat het slecht gaat met het bedrijf ?
Zo voelde het voor een paar minuten ;) Maar is gewoon even wennen, nu moet je echt jezelf nuttig maken de hele dag. Ik ben veel meer gewend van ga maar zitten en als je hulp nodig hebt laat maar weten op een kantoor.

Dat is op te maken aan de kwartaalcijfers die af en toe in het nieuws verschijnen. En vandaag hoorde ik ook dat vroeger dingen beter waren, nu alles is afgepakt etc.

Maar deze baan geeft wel voldoening, zolang het duurt :) Ga er denk ik niet 10 jaar doorbrengen, maar dat hoeft ook niet.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
15-03-2018 23:25
Zo voelde het voor een paar minuten ;) Maar is gewoon even wennen, nu moet je echt jezelf nuttig maken de hele dag. Ik ben veel meer gewend van ga maar zitten en als je hulp nodig hebt laat maar weten op een kantoor.

Dat is op te maken aan de kwartaalcijfers die af en toe in het nieuws verschijnen. En vandaag hoorde ik ook dat vroeger dingen beter waren, nu alles is afgepakt etc.

Maar deze baan geeft wel voldoening, zolang het duurt :) Ga er denk ik niet 10 jaar doorbrengen, maar dat hoeft ook niet.
Het zal wel niet in je straatje passen, maar ik hoop dat je op je werk een andere houding aanneemt dan hier, anders zou ik me geen zorgen maken of je hier lang blijft.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
16-03-2018 06:25
Het zal wel niet in je straatje passen, maar ik hoop dat je op je werk een andere houding aanneemt dan hier, anders zou ik me geen zorgen maken of je hier lang blijft.
Ik heb net helaas een afwijzing gekregen voor de kantoorbaan dus deze baan is ook echt mijn enige mogelijkheid nu. Het is leuk om gewoon bezig te zijn maar collega's schrokken gisteren ook wel dat ik hier aan de slag ging met een ander diploma. Er waren collega's die er al tien jaar werkten en die zijn gewoon na school begonnen. Iedereen voelt denk ik aan dat ik weg ben zodra ik wat beters heb gevonden maar de realiteit is dat dat dus nog niet meevalt zonder relevante werkervaring. Ik weet als het nu eindigt dat ik voorlopig weer op de bank zit en dat wil ik niet.

Komende tijd gewoon lekker aan de slag gaan en dan zie ik het wel.
Ik heb weer goed nieuws! Aanstaande maandag weer een sollicitatiegesprek. Leuke functie, wel ver reizen (80 km enkele reis) maar een heel boeiend onderwerp. Ik ga er gewoon heen en dan zie ik wel!
lilguinea schreef:
16-03-2018 12:56
Ik heb weer goed nieuws! Aanstaande maandag weer een sollicitatiegesprek. Leuke functie, wel ver reizen (80 km enkele reis) maar een heel boeiend onderwerp. Ik ga er gewoon heen en dan zie ik wel!
Yes! Fijn het weekend in weer. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Goeie! Dit weekend even rustig voorbereiden, vooral lekker ontspannen, want dan kom je in het gesprek goed over, en dan maandag knallen! Succes!!!
lilguinea schreef:
16-03-2018 12:56
Ik heb weer goed nieuws! Aanstaande maandag weer een sollicitatiegesprek. Leuke functie, wel ver reizen (80 km enkele reis) maar een heel boeiend onderwerp. Ik ga er gewoon heen en dan zie ik wel!
Wat fijn! Succes alvast!
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
16-03-2018 09:36
Ik heb net helaas een afwijzing gekregen voor de kantoorbaan dus deze baan is ook echt mijn enige mogelijkheid nu. Het is leuk om gewoon bezig te zijn maar collega's schrokken gisteren ook wel dat ik hier aan de slag ging met een ander diploma. Er waren collega's die er al tien jaar werkten en die zijn gewoon na school begonnen. Iedereen voelt denk ik aan dat ik weg ben zodra ik wat beters heb gevonden maar de realiteit is dat dat dus nog niet meevalt zonder relevante werkervaring.
Ik denk dat je vooral moet stoppen met invullen wat een ander denkt. Natuurlijk staan mensen ervan te kijken dat je voor iets anders hebt geleerd, maar dat wil echt niet zeggen dat ze dan denken dat je weer snel weg bent. Ik werk nu ook in een andere richting dan waar ik voor opgeleid ben en ik krijg eigenlijk helemaal geen negatieve opmerkingen daarover. Als mensen al denken dat je weg bent als je de kans krijgt komt dat toch echt door je eigen instelling.

Daarnaast vind een werkgever niet-relevante werkevaring altijd beter dan geen ervaring.

Ik heb volgende week twee intakes voor nieuwe opdrachten en mogelijk kunnen we mijn huidige opdracht nog verlengen voor een langere periode. Een van de opdrachten zou namelijk pas rond mei beginnen, toch jammer als ik een maand ‘op de bank’ zou zitten. Hoewel zo’n intake toch anders is dan een sollicitatie vind ik een van de beide intakes wel extra spannend. Dat is namelijk wel een beetje een functie die ik heel graag zou willen hebben bij een klant die ook nog heel erg spannend is. Dus maandag even goed voorbereiden.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ook voor jou draaien de duimen, V1k1ng! Spannend!
Hier eigenlijk een half stapje verder. Waar dit bedrijf me via 2 andere uitzendbureaus eerder al afwees, de tweede keer met de opmerking 'die is al aan ons voorgesteld', hebben ze het voorstel van dit uitzendbureau nu 'in beraad'. Blijft nog even spannend dus, maar in ieder geval geen slecht nieuws!
Alle reacties Link kopieren
Even iets aan jullie voorleggen. Ik heb een contractverlenging aangeboden gekregen. Gaat maar om een paar maanden extra. Verder heb ik ook bij een plek gesolliciteerd (alleen nog brief) waar ik vind dat ik goed zou passen. Maar daar heb ik nog geen reactie op. De deadline was afgelopen week. Is het raar als ik ze nu al bel om te vragen hoe het ervoor staat.
Ik moet natuurlijk ook zsm op mijn huidige werk laten weten wat ik wil.
Banaaninmijnoor schreef:
20-03-2018 11:39
Even iets aan jullie voorleggen. Ik heb een contractverlenging aangeboden gekregen. Gaat maar om een paar maanden extra. Verder heb ik ook bij een plek gesolliciteerd (alleen nog brief) waar ik vind dat ik goed zou passen. Maar daar heb ik nog geen reactie op. De deadline was afgelopen week. Is het raar als ik ze nu al bel om te vragen hoe het ervoor staat.
Ik moet natuurlijk ook zsm op mijn huidige werk laten weten wat ik wil.
Accepteren op je huidige baan, hoe meer tijdelijke contracten, des te sneller je een vast contract zou kunnen krijgen. Let er wel op dat je op kunt zeggen en dat je niet die paar maanden persé uit moet zitten.

Sollicitatieprocedure andere baan afwachten. Het is nu 20 maart, dat gaan ze waarschijnlijk niet redden voor 1 april (gesprekken voeren etc.), dus met opzegtermijn van een maand zit je al in juni eer je aan de slag kunt.

Je kunt natuurlijk altijd bellen, maar waarom zou je dat doen? Je loopt eerder kans op een gat tussen de twee banen, want als huidige baan dan eind maart afloopt, heb je in april misschien nog niet die andere baan. Bovendien weet je natuurlijk sowieso nog niet of je die krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Probleem is een beetje dat die eerste baan geen opzegmoglijkheid heeft. Of mag dat niet?
Banaaninmijnoor schreef:
20-03-2018 12:04
Probleem is een beetje dat die eerste baan geen opzegmoglijkheid heeft. Of mag dat niet?
Jawel hoor, geen opzegtermijn mag. Ja, dan inderdaad misschien even bellen met die andere baan. Sowieso wel vervelend zo'n heel kort tijdelijk contract, want dat weerhoudt je dan de komende maanden van het solliciteren bij andere banen. Aan de andere kant, je hebt even een paar maanden zekerheid, en de situatie zal ook weer niet zo anders zijn dan nu. Er komen over een paar maanden vast ook wel weer geschikte banen voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, lastig! Misschien open kaart spelen bij de huidige werkgever, zodat die in ieder geval weet waar hij op wacht? Die weet wat jij waard bent en zal niet voor niets nog een verlenging willen geven. En ik zou ook zeker even informeren bij die andere werkgever hoe de verdere procedure is, wanneer willen ze gesprekken doen, wanneer willen ze een beslissing nemen? Zo raar is dat niet, dat jij een idee wilt hebben van het schema dat zij voor ogen hebben.

Mijn sollicitatie is nog steeds 'in beraad' bij de opdrachtgever van het uitzendbureau en ze willen per 1-4 iemand hebben, dat vind ik vreemder. Zij zijn degene met haast, toch? Intussen ga ik vrolijk verder, donderdag een gesprek bij een andere uitzender/detacheerder.

@Lilguinea, hoe ging je gesprek gisteren?
Alle reacties Link kopieren
Lilguinea, hoe gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Liz en Irma, bedankt voor het meedenken. Ik ga deels open kaart spelen, want met zo’n kort contract kunnen ze niet verwachten dat ik mijn oren en ogen dicht houd voor andere opties toch?
Misschien kan ik in het contract alsnog een opzegtermijn laten opnemen. En anders ga ik het denk ik toch maar doen. Een tijdelijke baan is toch beter dan geen baan.

@irma als ze per 1april iemand willen hebben mogen ze inderdaad wel gaan opschieten. Wanneer heb je voor het laatst contact gehad. Misschien kan je ze ook even bellen.
Gesprek gisteren was het niet voor mij. Te ver reizen, de mensen stonden me tegen en er wordt van je verwacht dat je heel flexibel bent, dus altijd en overal maar moet kunnen opdraven. Zoals mijn vriend zei: als je binnen twee maanden de ziektewet weer in wilt zou ik het maar doen.

Ik hoor vandaag overigens meer, maar stiekem hoop ik (ja onwijs slecht ik weet het) op een afwijzing.

Ondertussen heb ik alweer twee nieuwe uitnodigingen bij andere organisaties te pakken. Ik heb dus deze maand zeven brieven verzonden en ben al vier keer op gesprek gevraagd, van de andere drie nog niks gehoord. Echt bizar, zeker omdat ik in een vakgebied zoek dat bekend staat als lastig (relatief weinig werk en veel sollicitanten).

@banaaninmijnoor: contractverlenging accepteren en inderdaad: ze snappen vast ook wel dat je je ogen en oren openhoudt! Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Lilguinea, dat is in ieder geval duidelijk dan, deze wordt het niet. Maar wat goed dat iedere reactie een gesprek is! Dat geeft toch wel het idee dat je je eisen kan stellen, ook al lijkt je vakgebied dan zo 'lastig'... Moet zelfvertrouwen geven, toch?

Banaaninmijnoor, natuurlijk moeten ze begrijpen dat jouw leven ook na zo'n kortdurende verlenging doorloopt en dat jij dus niet gaat zitten afwachten totdat je bij hun weg gestuurd wordt. Als ze je geen zekerheid kunnen bieden, denk ik niet dat ik een opzegtermijn erg onredelijk vind. Maar verlenging niet accepteren terwijl je het wel naar je zin hebt en je ook nog niets anders hebt, nee, dat lijkt me ook niks!

Ik ben vrijdag gebeld dat mijn sollicitatie in beraad is bij de opdrachtgever. Het uitzendbureau lijkt me er wel goed achterheen te zitten en mij goed op de hoogte te houden, dus ik wacht nog even af... Wat mij betreft zeggen ze op het laatste moment dat ze me de volgende dag verwachten. Ik pas me redelijk snel aan, zij zijn degene die zekerheid willen... Scheelt ook dat het niet mijn meest favoriete kant van het vak is, doe mij maar een vacature met wat meer klantcontact, daar ben ik beter in.
Ik heb net bericht gehad van mijn gesprek van gisteren. Ik ben het niet geworden. Verbaast me dus niks omdat ik zelf ook al niet heel enthousiast was over het gesprek. Gelukkig nog meer ijzers in het vuur!
lola712 schreef:
15-03-2018 15:48
Eerste (halve) werkdag overleefd! Wel heeeeel even wennen met een kantoorbaan! Normaal hele dag naar je computer staren en nu in een winkel is er altijd wel wat te doen en moet je jezelf elke minuut bezig houden. Dus mijn rug is nu kapot en je komt gebroken thuis!! En dat voor maar een tientje per uur. Maar je voelt je wel nuttig en voldaan. Geen idee hoe ik hier de komende tijd over denk (proeftijd duurt twee maanden...) maar je moet nu dus letterlijk en figuurlijk hard werken voor je geld. Heb nu wel door dat sommige baantjes op kantoor mentaal misschien zwaar zijn maar fysiek niet zo.
Hoe kun je dat weten zonder werkervaring op een kantoor? En heb je nooit bijbaantjes gehad ofzo? O.o
lilguinea schreef:
20-03-2018 17:40
Ik heb net bericht gehad van mijn gesprek van gisteren. Ik ben het niet geworden. Verbaast me dus niks omdat ik zelf ook al niet heel enthousiast was over het gesprek. Gelukkig nog meer ijzers in het vuur!
Jammer aan de ene kant, maar misschien maar beter als je er zelf al niet enthousiast over was!
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
20-03-2018 17:40
Ik heb net bericht gehad van mijn gesprek van gisteren. Ik ben het niet geworden. Verbaast me dus niks omdat ik zelf ook al niet heel enthousiast was over het gesprek. Gelukkig nog meer ijzers in het vuur!
Dan zat je gevoel in elk geval goed.
Op naar de volgende gesprekken!
Deze week te horen gekregen dat we inderdaad gaan reorganiseren, er zijn wat ontslagen gevallen, maar mijn baan is veilig. Ik ben wel heel erg opgelucht, maar aan de andere kant is de sfeer in het bedrijf nu ver te zoeken. Het management is nog niet duidelijk over alle veranderingen en er schijnt nog veel meer aan te komen... Een hoop geroddel op de werkvloer maar weinig concreets dus... ik wacht maar af verder, maar misschien is het toch maar tijd om na 3 jaar trouwe dienst eens verder te kijken...
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg toevallig vandaag een nieuwe vacature toegespeeld van het bedrijf waar ik vorige week een afwijzing kreeg... Opdracht duurt tot en met einde van het jaar, voor 16 uur per week, op maandag en dinsdag, geen andere dagen of meer uren mogelijk. Functie spreekt mij aan maar is niet te combineren met de baan die ik nu heb (daar plannen ze mij flexibel in en juist ook op maandag en dinsdagen). En met de andere baan stoppen is geen optie want met 16 uur per week ben ik niet uit de bijstand, 24 uur nét wel. Gewoon vriendelijk bedanken dat ze toch aan mij dachten?
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat er niet meer mogelijkheden zijn. Soms is er best wel over te onderhandelen. Of ben je al op gesprek geweest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven