Werk & Studie alle pijlers

Invallen verplichten.

15-03-2018 23:42 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi.
Ik werk in de zorg. En ben nog wel eens ziek geweest afgelopen maanden mede door stress misschien maar ook door m'n weerstand. Bij ons is het een ding geworden dat collega's invallen voor een andere collega wanneer je ziek bent. Ik ben helaas momenteel niet zo flexibel, maar m'n baas verplicht me zowat om in te vallen wanneer er een collega ziek is, omdat ik ook een paar keer ziek ben geweest dit jaar. Ik durf bijna geen afspraken meer te maken in het weekend. Wat vinden jullie. Kunnen ze je verplichten om in te vallen? Volgens mij mag dit niet eens? Mag je weigeren..

(Bericht is gewijzigd vanwege privacy)
anoniem_338317 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 04:59
66.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe staan je collega's er in met verplicht invallen? Lijkt mij dat jullie als collega s er over moeten praten. Is dit het beleid van de afdeling of van het tehuis? Is er een flexpool? Je werkt 16 uur dat is niet veel gaat je kind dan naar de opvang? En hoe vaak heb je je ziek gemeld? Kan mij voorstellen dat het laatste misschien de reden is dat ze van je af willen. Op zich zijn er meer vacatures dan mensen in de zorg. Dus ander werk zoeken kan een optie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna nooit ziek geweest tot ik een kind kreeg. die slaapt slecht waardoor m'n weerstand denk laag is en ik alles op pik. er is over gepraat, maar iedereen is t ineens eens met de baas, terwijl ik en een nieuwe collega t daar niet mee eens zijn. Ze kunnen niet verplichten om in te vallen. Als ik werk gaat mijn kind naar de opvang maar de opvang moet dit ruim van te voren weten, want vaak de dag zelf zit ze vol. Dat is het hem. Zo flexibel ben ik momenteel niet. Maar ze verwachten dat je altijd maar komt als er iemand ziek is.
Alle reacties Link kopieren
Er is geen flexpool. Ook geen mensen met 0 uren contracten die willen invallen .. ik heb nooit problemen gehad op t werk en me altijd zo goed mogelijk in gezet. Helaas gaat t nu wat minder soepel maar dat is niet omdat ik t niet wil. Wel vind ik verplichten ver gaan. Afspraken er maar voor moeten afzeggen. Je weekend anders plannen enz. Ik durf amper nog wat te plannen want bijna elke week is er wel iemand ziek.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt het al ze kunnen het je niet verplichten.
Gewoon zeggen dat het niet kan en je het ook niet gaat doen!
Zeker als je al 8jaar daar werkt met een vast contract krijgen ze je niet zomaar weg dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Het is gewoon een vies spelletje door andere collega,s tegen je op te zetten.
Als jij ziek bent moeten hun invallen dus dat gaan ze jou kwalijk nemen.
Heel vies beleid maar je moet maar denken die andere collega,s zijn gewoon slappe hap.
Als ze dat allemaal zouden weigeren was er niets aan de hand en zouden ze een andere oplossing moeten zoeken.
In ieder geval sterkte!!
Bij invallen voor elkaar is het geven en nemen. Als jouw collega's vaak voor jou moeten invallen maar jij dat omgekeerd minder vaak voor hen kan doen begrijp ik van hun kant uit best dat dat voor hen heel vervelend is.

Vanuit jouw kant bekeken is het ook vervelend dat je niet zo flexibel kan zijn als je werkgever zou willen en dat je minder terug kan geven aan je collega's dan dat je van ze vraagt.

Wat helpt is om open kaart te spelen. Ga het gesprek aan met je werkgever en leg uit in welke situatie je zit. Wellicht kun je om wat meer begrip vragen.


Wat staat er in je contract over werktijden en flexibiliteit?
Alle reacties Link kopieren
Zorg heeft nu eenmaal een iets andere insteek qua werkuren: je werkt met een x-aantal gewerkte uren per jaar en dat roosteren ze zo in. Daardoor is er iets meer flexibiliteit om ziekdagen niet 1 op 1 te tellen. Bij een normale kantoorbaan is het makkelijk: iets is een ziekdag als het op ma tm vr valt. In het ziekenhuis hangt het van je rooster af.

De vraag is een beetje waarom je nu zo vaak ziek bent. Niemand kent je persoonlijke situatie, maar thuis blijven vanwege je kind is natuurlijk geen ziek zijn. Ook kan wel van je verwacht worden dat je niet zodra je een kind hebt, je opeens minder kan werken terwijl je wel een contract hebt. Je geeft zelf aan dat je ook af en toe gewoon geen zin hebt om te werken. Tsja, zo werkt het niet. De collega die wordt opgeroepen om jou te vervangen bij ziekte heeft waarschijnlijk óók geen zin om dan te gaan werken.

Wat ik wel raar vind is dat je niet wordt ingedeeld als achterwacht of reserve. Normaal worden in dit soort beroepen roosters gemaakt waarbij je vooraf weet welke dagen je moet werken, welke dagen je opgeroepen kan worden bij uitval van een ander en welke dagen je volledig vrij bent.

Tsja, het klinkt heel lullig, maar als je door je privé situatie niet meer mee kunt draaien in de baan die je hebt, dan is het niet heel onverstandig om te kijken naar een andere baan die wel past bij je privé situatie. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat omdat jij een kind hebt en opvangproblemen hebt en daardoor je vaak ziek meldt, dat je dan je collega's en werkgever met een probleem opzadelt.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 00:05
7.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kind is drie en sinds die tijd ben je vaak "ziek" Wel toevallig en dat zal je baas ook denken. Je moet wel heel slecht slapen wil je weerstand daar onder lijden hoor. Goed eten en met 16 uur moet een dutje hier en daar toch echt wel kunnen.
Wees eens eerlijk, hoe vaak meld jij je ziek? en dan niet omdat je met koorts een week of meer echt ziek bent maar meer vanwege je kind?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het gesprek aan gegaan. heb aan gegeven wat er speelt. Niet eens alles want ja m'n baas begon al over: elk huisje heeft z'n kruisje. Dat soort dingen. Er spelen best veel dingen waardoor ik momenteel ook veel minder thuis ben maar ook waardoor ik aan mezelf moet denken en aan m'n eigen fam. Ik snap best dat het geven en nemen is, maar in principe ben je niet verplicht en voelt dit alsof ze van me af willen. T voelt niet goed meer. En ik heb me hier altijd jaren ingezet en nog doe ik erg m'n best. Hier en thuis, maar m'n thuissituatie gaat nu voor en ook m'n eigen gezondheid. Ik ben zoals ik zei ook niet voor niets naar 16 uur gegaan. Als inderdaad niemand wil invallen steeds, dan zouden ze misschien pas gaan zoeken naar flexwerkers of andere oplossingen. nu is m'n baas boos geworden en voel ik me zwaar verplicht. En dat voelt niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
16-03-2018 00:03
Zorg heeft nu eenmaal een iets andere insteek qua werkuren: je werkt met een x-aantal gewerkte uren per jaar en dat roosteren ze zo in. Daardoor is er iets meer flexibiliteit om ziekdagen niet 1 op 1 te tellen. Bij een normale kantoorbaan is het makkelijk: iets is een ziekdag als het op ma tm vr valt. In het ziekenhuis hangt het van je rooster af.

De vraag is een beetje waarom je nu zo vaak ziek bent. Niemand kent je persoonlijke situatie, maar thuis blijven vanwege je kind is natuurlijk geen ziek zijn. Ook kan wel van je verwacht worden dat je niet zodra je een kind hebt, je opeens minder kan werken terwijl je wel een contract hebt. Je geeft zelf aan dat je ook af en toe gewoon geen zin hebt om te werken. Tsja, zo werkt het niet. De collega die wordt opgeroepen om jou te vervangen bij ziekte heeft waarschijnlijk óók geen zin om dan te gaan werken.

Wat ik wel raar vind is dat je niet wordt ingedeeld als achterwacht of reserve. Normaal worden in dit soort beroepen roosters gemaakt waarbij je vooraf weet welke dagen je moet werken, welke dagen je opgeroepen kan worden bij uitval van een ander en welke dagen je volledig vrij bent.

Tsja, het klinkt heel lullig, maar als je door je privé situatie niet meer mee kunt draaien in de baan die je hebt, dan is het niet heel onverstandig om te kijken naar een andere baan die wel past bij je privé situatie. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat omdat jij een kind hebt en opvangproblemen hebt en daardoor je vaak ziek meldt, dat je dan je collega's en werkgever met een probleem opzadelt.
Ik meld me niet ziek omdat ik geen opvang heb hoor! Nog nooit gedaan! Opvang heb ik altijd geregeld! Ik meld me ziek omdat ik koorts heb! Loop hier momenteel bij de kno arts voor zelfs. Omdat ik steeds bijholten ontsteking heb.
Ik kan alleen als ze dezelfde dag vragen om in te vallen aan mij niet zomaar opvang regelen 😉
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
16-03-2018 00:04
Je kind is drie en sinds die tijd ben je vaak "ziek" Wel toevallig en dat zal je baas ook denken. Je moet wel heel slecht slapen wil je weerstand daar onder lijden hoor. Goed eten en met 16 uur moet een dutje hier en daar toch echt wel kunnen.
Wees eens eerlijk, hoe vaak meld jij je ziek? en dan niet omdat je met koorts een week of meer echt ziek bent maar meer vanwege je kind?
Geloof me, nooit vanwege m'n kind. Nooit gedaan! Doe ik ook niet. Heb mij puur ziek gemeld omdat ik ziek was. Longontsteking gehad en nu steeds bijholten ontsteking waarmee ik bij kno arts zit. Kind is helaas nog elke nacht huilen en wakker. Helaas werkt hier nog niets tegen dus heb chronisch slaaptekort en werk ook nachtdiensten elke week op het werk
Alle reacties Link kopieren
corryk schreef:
16-03-2018 00:05
Ik ben het gesprek aan gegaan. heb aan gegeven wat er speelt. Niet eens alles want ja m'n baas begon al over: elk huisje heeft z'n kruisje. Dat soort dingen. Er spelen best veel dingen waardoor ik momenteel ook veel minder thuis ben maar ook waardoor ik aan mezelf moet denken en aan m'n eigen fam. Ik snap best dat het geven en nemen is, maar in principe ben je niet verplicht en voelt dit alsof ze van me af willen. T voelt niet goed meer. En ik heb me hier altijd jaren ingezet en nog doe ik erg m'n best. Hier en thuis, maar m'n thuissituatie gaat nu voor en ook m'n eigen gezondheid. Ik ben zoals ik zei ook niet voor niets naar 16 uur gegaan. Als inderdaad niemand wil invallen steeds, dan zouden ze misschien pas gaan zoeken naar flexwerkers of andere oplossingen. nu is m'n baas boos geworden en voel ik me zwaar verplicht. En dat voelt niet goed.
Hieruit wordt wel duidelijk dat je heel veel redenen hebt om niet te gaan werken die niet hetzelfde zijn als ziek zijn. Ook als je wel ziek bent of je ziek voelt helpt dit natuurlijk niet. Je moet er ook voor zorgen als werknemer dat je niet de hele tijd ziek wordt. Als je nu in een situatie zit waardoor je steeds ziek bent, dan is het ook het goed recht van de werkgever om jou te vragen daar wat aan te veranderen. Net als dat je niet iedere avond kunt doorzakken en je dan de volgende dag kunt ziekmelden. Zelf je steeds ziek meldenomdat je allemaal prive-issues hebt en dan bij je baas zeggen: huur maar flexwerkers in, is natuurlijk geen oplossing.

Je baas betaalt namelijk al voor jouw uren. een flexwerker inhuren betekent dus dat hij wel 2,5 keer zoveel betaalt...
stampertje12 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 00:15
13.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een flexibele baan dat als ons kind ziek is hij kan thuis werken. Dit kan ie echter niet te vaak maar in dat geval wel. K meld me dus nooit ziek voor m'n kind. Zo wil k niet zijn en zo ben ik niet! Ik vind t namelijk heerlijk even te werken. Even een dag lekker onder de mensen ! Ik geniet echt van m'n werk! Daarom baal ik van deze situatie
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
16-03-2018 00:13
Hieruit wordt wel duidelijk dat je heel veel redenen hebt om niet te gaan werken die niet hetzelfde zijn als ziek zijn. Zelf je steeds ziek melden zonder dat je echt ziek bent omdat je allemaal prive-issues hebt en dan bij je baas zeggen: huur maar flexwerkers in, is natuurlijk geen oplossing.

Je baas betaalt namelijk al voor jouw uren. een flexwerker inhuren betekent dus dat hij wel 2,5 keer zoveel betaalt...
Ho ho ik word verkeerd begrepen. Ik denk dat ik namelijk mede door stress ziek ben vaker. Verminderde weerstand . Ik blijf niet thuis als ik niet ziek ben maar alleen in echte nood dus als ik echt ziek ben!!! K zal me nooit zomaar ziek melden. Heb ik nooit gedaan in de lange tijd dat ik hier werk.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic lijkt op een ander topic van vandaag.

Tip: stel aan je baas voor om een preventieve afspraak met de bedrijfsarts te maken.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
16-03-2018 00:16
Dit topic lijkt op een ander topic van vandaag.

Tip: stel aan je baas voor om een preventieve afspraak met de bedrijfsarts te maken.
Waar is dit topic te vinden ! K zocht al naar zo'n topic!
Misschien eens voorstellen inderdaad. Hij mag ook best langskomen als ik ziek thuis ben. Kunnen ze zien dat t niet zomaar is
Ziek is ziek. Diensten ruilen omdat je ziek bent is nooit handig. Dan moet je je dus gewoon ziek melden.

Ik vraag me wel af, hoe vaak meld je je ziek?
Stap over naar een flexibele gastouder dan kan je wel invallen als het moet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zelfs als ik ziek ben gewoon in
M'n nachtdienst of kom gewoon. Ben zelfs een keer naar huis gestuurd omdat ik zo ziek was. Ik probeer zelfs altijd te komen ookal heb ik hoge koorts en ik eerst bijna een uur moet rijden naar m'n werk. Ik wil namelijk dat gezeik niet dat ik ziek ben. Helaas kan ik zelfs thuis niet eens voor m'n kind zorgen als ik zulke bijholten ontsteking heb. Dat voelt ook al als falen..
Alle reacties Link kopieren
corryk schreef:
16-03-2018 00:18
Waar is dit topic te vinden ! K zocht al naar zo'n topic!
Misschien eens voorstellen inderdaad. Hij mag ook best langskomen als ik ziek thuis ben. Kunnen ze zien dat t niet zomaar is
werk-studie/overwerken/list_messages/405786

En die bedrijfsarts: doen.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
16-03-2018 00:22
Stap over naar een flexibele gastouder dan kan je wel invallen als het moet.
Lastig te vinden. Ik ga binnenkort naar een ander maar veel gastouders willen sowieso een week van tevoren weten waar ze aan toe zijn
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-03-2018 00:21
Ziek is ziek. Diensten ruilen omdat je ziek bent is nooit handig. Dan moet je je dus gewoon ziek melden.

Ik vraag me wel af, hoe vaak meld je je ziek?
Afgelopen 3 maanden 2x. Best veel en baal er ook zelf van. Kan niet eens op dat soort momenten voor m'n eigen kind zorgen dat soms m'n man maar thuis werkt (dit mag alleen in nood, dus als m'n zoon dan niet naar opvang of familie kan)
anoniem_338317 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 00:27
Reden: Foutje
0.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft corryk al duidelijk gezegt dat het echt ziekmelden is omdat ze echt koorts heeft en bijholte ontsteking heeft.
Wat een verwijt in alle reacties!
Ziek is ziek en daar hoort een werkgever voor ingedekt te zijn en dan is het niet normaal dat jan en alleman maar moet invallen waardoor je allemaal scheve gezichten krijgt.
Zou een bedrijfsarts opzoeken en voor langere tijd ziek thuis zitten voor je bijholte probleem en een burnout bijvoorbeeld.
Als ze het niet gewoon willen snappen dan maar op een andere manier.
Gewoon een beetje heropvoeden!
corryk schreef:
16-03-2018 00:26
Afgelopen 3 maanden 2x. Best veel en baal er ook zelf van. Kan niet eens op dat soort momenten voor m'n eigen kind zorgen dat soms m'n man maar thuis werkt (dit mag alleen in nood, dus als m'n zoon dan niet naar opvang of familie kan)
Hoe sneu het ook klinkt, je werkgever heeft wel een punt als ze zeggen dat als je het niet aankan, je misschien beter wat anders kan zoeken. Je zegt twee keer in drie maanden, maar hoe lang was je beide keren ziek?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-03-2018 00:29
Hoe sneu het ook klinkt, je werkgever heeft wel een punt als ze zeggen dat als je het niet aankan, je misschien beter wat anders kan zoeken. Je zegt twee keer in drie maanden, maar hoe lang was je beide keren ziek?
Maar 1 dag van m'n werk. Dus 2 in totaal. Ik kon het al die tijd aan. Maar aan ziek zijn en bijholteontsteking kan ik momenteel niet altijd wat aan doen. Ik doe al m'n best en we zijn bezig met spoelingen via de kno arts. Als dat niet werkt word ik geopereerd. Ik doe er juist alles aan om niet steeds ziek te zijn 👍

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven