Oplossing buurkat uit tuin houden
maandag 19 maart 2018 om 03:52
Wij hebben altijd erg van onze tuin genoten: veel groen, grasveld met leuk vijvertje met vissen, kikkertjes en salamanders, etc.
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 03:58
3.71% gewijzigd
maandag 19 maart 2018 om 08:10
Dit!!!Duratys schreef: ↑19-03-2018 06:52Wij hebben bij een vergelijkbaar probleem een vangkooi gehaald bij het asiel en hem een paar keer daar naartoe gebracht. Dat kostte de buren elke keer €50 om m weer op te halen. Leverde behoorlijk wat gezeik op met de buren, maar het was snel afgelopen en de relatie met de buren was sowieso al slecht.
Echt doen hoor. Laat ze maar betalen en laat ze maar voelen dat het menens is. Is ze nou helemaal gek geworden?

maandag 19 maart 2018 om 08:17
Dit is toch wel de omgekeerde wereld, of niet? Buurvrouw kon toch ook weten dat haar kat overlast zou gaan geven toen ze hem naar buiten deed? En nu moet TO de boel afzetten? Volgens mij heb jij een hele gekleurde bril op.phoebe24 schreef: ↑19-03-2018 07:51Ik snap echt de ergenissen, en die kat is jouw verantwoordelijkheid niet TO, maar je kunt weten dat dit kan gebeuren in een woonwijk, daar wonen mensen die katten hebben. En dan kun je wel gillen dat zij verantwoordelijk zijn en dat katten moordenaars zijn, maar daarmee krijg je geen garantie dat iedereen in jouw buurt zich daar aan houdt. Dus waarom zet je je vijver niet af met, hoe heet dat, van dat zachte (of harder desnoods) gaas of iets in die richting?
Ik snap dat jij daar dan weer moeite voor moet doen en dat het misschien niet zo mooi is, maar het heeft meer zin dan ruzie maken en hopen dat de buurt zich aan jou aanpast..

maandag 19 maart 2018 om 08:24
Dit dus. Wat asociaal zeg. Lastig probleem TO. Sommige katten zijn ook totaal niet bang van water, zoals mijne, dus dan werkt een supersoaker ook niet. Had je Koi karpers in je vijver? Kan me voorstellen dat je het heel erg vind, dat hij al je vis eruit schept.Russianblue schreef: ↑19-03-2018 08:03Je mag toch op zn minst verwachten dat de buurvrouw haar eigen tuin aantrekkelijk voor haar katten maakt. Het zijn toch haar dieren. Ik vind een betegelde tuin dan echt niet kunnen.
Ja een kat is een jager, en ja origineel gezien horen ze buiten, prima, maar dan wel in een afgezette tuin. Of anders niet. Mijn moeder heeft hier ook zoveel last van, kan ook nooit eens op haar gras liggen omdat het vol ligt met poep. Buurvrouw heeft immers acht buiten katten. Er lopen ook regelmatig katten bij haar naar binnen in de zomer als de deur openstaat . Vind ze erg fijn.
Maar het is toch te gek dat jij helemaal krom moet gaan liggen en oplossingen moet verzinnen voor haar beest??
Ik zou nog een keer met haar gaan praten en anders de wijkagent bellen of andere soortgelijke stappen ondernemen. Echt absurd dit. Zit me plaatsvervangend kwaad te maken. Ben gek op katten maar dit kan echt niet.
maandag 19 maart 2018 om 08:34
hova schreef: ↑19-03-2018 07:32De kat kan er idd ook niets aan doen, maar de buren wel. Heb ook al gevraagd of zij een poging willen doen hun tuin af te schermen zodat hij in hun eigen tuin blijft, maar volgens haar gaat hij dan alleen maar zitten schreeuwen omdat hij er niet uit kan...
Citroenmelisse ed rond de vijver kan ik idd nog wel proberen, goeie tip. Redelijk goedkoop en het proberen waard.
Supersoaker weet ik niet of dat succes heeft, want onze sproeier doet eigenlijk hetzelfde (schiet aan als er beweging rond de vijver is) en toch komt t beest elke keer terug... hij is niet snel onder de indruk![]()
Het probleem is hun eigen tuin. Alles betegeld is lekker makkelijk, maar het is natuurlijk geen tuin. Dus dan kan dat dier ook niet veel met een kattenren, er moet wel wat te spelen zijn.
Als je ergens in de buurt van een dierentuin woont kun je eens kijken of je tijgerpoep kunt krijgen, dat schijnt nogal eens te helpen. Succes niet gegarandeerd maar het kost niks dus je kunt het proberen. Verder bestaan er apparaatjes met geluid, alleen heeft daar niet alleen de buurkat last van, dus daar schiet je niet veel mee op.
Teatree olie kun je eventueel proberen op je tuinkussens, dieren houden doorgaans niet van die geur. Het is echter wel giftig, dus zoek wel hoekjes uit waar je niet zit en waar dieren niet op liggen, want ik neem niet aan dat je de kat wilt vermoorden.
Voor de vogeltjes koop je geen voederhuisje, maar een voederstang. Ik heb een heel dunne ijzeren staaf met allerlei krullen, vijf katten en dagelijks minstens 500 vogeltjes. Gekocht bij de intratuin.
Daarnaast zou ik, hoe idioot dat ook mag klinken, een zandbak neerzetten voor de kat. Dan kan ie daar poepen. Dan heb je het in elk geval allemaal bij elkaar en niet verspreid over het gras.
Wil je hem echt uit je tuin houden, dan zit er niet veel anders op dan een groot net over je tuin te spannen, of om hem te vangen en bij het asiel af te leveren. Maar ik zou beginnen met buuf vriendelijk te verzoeken haar eigen tuin wat leuker te maken voor haar poezebeest. Want zeggen dat je hem niet binnen kunt houden omdat ie dan alles sloopt, tja, nu sloopt ie nog steeds alles. Alleen niet hun eigen spullen maar de jouwe. Ik zou dus ook eens een kostenoverzichtje maken van alles wat je voor háár kat al hebt moeten doen.
ceylon wijzigde dit bericht op 19-03-2018 08:36
5.74% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 19 maart 2018 om 08:40
Mijn moeder zetten sate prikkers in de tuin voor de katten... dat zit niet heel fijn.
Ik ben van mening dat t een beetje cru is ..je zal thuis komen met een sate prikker in je hol.
Maar ze heeft er nu wel minder last van... vroeger poepten ze de volledige tuin onder en ze groeven haar planten uit... je begrijpt dat ze meer een planten mens is dan dierenliefhebber...
Ik ben van mening dat t een beetje cru is ..je zal thuis komen met een sate prikker in je hol.
Maar ze heeft er nu wel minder last van... vroeger poepten ze de volledige tuin onder en ze groeven haar planten uit... je begrijpt dat ze meer een planten mens is dan dierenliefhebber...
maandag 19 maart 2018 om 08:45
Vast heel effectief, maar rente irritant. Tijdens het hardlopen kom ik ook vaak van die apparaatjes tegen en deze zijn ook heel vervelend voor mensen. Geen idee wat andere dieren er van vinden. Hier werkte de supersocker ook heel goed.gizzmo-returns schreef: ↑ Er bestaan apparaatjes met bewegingssensor met een hele vervelende toon voor katten. Werkt hier prima.

maandag 19 maart 2018 om 08:56
Ik herken je frustratie, ik zit in een soortgelijke situatie met verschil dat dit beestje twijfelachtig wordt verzorgd.
Ik ben inmiddels zo ver dat ik fantaseer over het legen van de kattenbak bij deze buren voor de voordeur, of uitsmeren over hun raam.. Goed, dat lost niks op natuurlijk.
Heb je de wijkagent al eens aangesproken? Misschien kan hij bemiddelen. Kosten verhalen vind ik ook een goed idee, al moet je dan wel duidelijk bewijs hebben dat deze kat het doet.
De hele gang van zaken is bespottelijk, het gedrag van de buren ook. Heel asociaal.. Ook al heb je daar natuurlijk weinig aan.
Naar het asiel brengen heeft in elk geval geen zin, die gaan het beestje niet opnemen en mogelijk kunnen dergelijke kosten op jou verhaald worden. Pas daarmee op.
Ik ben inmiddels zo ver dat ik fantaseer over het legen van de kattenbak bij deze buren voor de voordeur, of uitsmeren over hun raam.. Goed, dat lost niks op natuurlijk.
Heb je de wijkagent al eens aangesproken? Misschien kan hij bemiddelen. Kosten verhalen vind ik ook een goed idee, al moet je dan wel duidelijk bewijs hebben dat deze kat het doet.
De hele gang van zaken is bespottelijk, het gedrag van de buren ook. Heel asociaal.. Ook al heb je daar natuurlijk weinig aan.
Naar het asiel brengen heeft in elk geval geen zin, die gaan het beestje niet opnemen en mogelijk kunnen dergelijke kosten op jou verhaald worden. Pas daarmee op.

maandag 19 maart 2018 om 09:17
Die is gek.
Echt niet dat ik een zandbak in mijn tuin ga zetten die de kat van de buren lekker vol kan schijten.
Buurvrouw van TO heeft schijt aan TO. Ik zou zeggen: ook schijt aan haar hebben, maar het wel op een 'nette' manier oplossen; dus zoals eerder genoemd die kat vangen door middel van zo'n kistje en hem telkens afleveren. Kan de buurvrouw telkens dokken om die kat terug te krijgen. Ik denk zelf dat het dan héél snel afgelopen zal zijn, want daar heeft de buuv natuurlijk geen zin in.

maandag 19 maart 2018 om 09:38
Dat zeg ik toch echt niet, dat dat MOET.
Echter het voordeel van eigen maatregelen nemen is dat je zeker weet dat die vijver niet leeggevist wordt.
Ik ben het met je eens hoor, maar in hoeverre beïnvloed je de buurvrouw van TO dat ze exact doet wat TO wil?
(Namelijk die kat binnenhouden. Dat zou voor TO de beste oplossing zijn, maar ik weet toch niet of die buurvrouw daartoe bereid is. Zeker als ze al niet bedacht had, of er schijt aan heeft dat anderen wel eens last kunnen hebben van die kat. Daarom geef ik dus een tip om zover mogelijk hand in eigen boezem te steken, snappie? Ik snap overigens totaal niet wat dat te maken heeft met een gekleurde bril ophebben, maar goed)
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 10:08
0.10% gewijzigd

maandag 19 maart 2018 om 09:44

Katten zijn totaal andere beesten dan honden,
(Een hond leeft in de natuur in een roedel en is een leider gewend. Katten zijn sociale beesten, maar ze leven niet in een roedel en zijn geen leider gewend) dat kun je wel stom of aso vinden van katten, maar het is zoals het is.

maandag 19 maart 2018 om 09:52
minnimouse schreef: ↑19-03-2018 09:42Dus TO moet nog meer kosten gaan maken omdat buuv te lam is om actie te ondernemen?
Nee natuurlijk moet dat niet, het kan, het is een optie. Dan weet je zeker dat je minder last van hebt van die kat.
(En als die buurvrouw zo asociaal is dat ze vertikt om er wat aan te doen is sowieso de enige optie er zelf iets aan doen. Ik snap dat dat vervelend is, maar wat wil je dan?)
Nogmaals zoals ik al zei, ik vind ook dat in deze situatie de buurvrouw haar verantwoordelijkheid zou moeten nemen, maar mijn mening is toch geen garantie dat ze dat ook doet?
Nee 6 maanden iedere dag ruzie gaan maken en gillen dat die vrouw aso is, dat heeft zin...
Ondertussen wordt die vijver nog gewoon leeggevist hoor...
Laat anders die kat dit topic lezen, misschien heeft het zin, je weet het niet.
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 10:09
15.78% gewijzigd

maandag 19 maart 2018 om 09:53
Oh, die had ik. Vanaf het begin aangeleerd om aan een lijn door onze tuin heen te lopen. Man had een systeem met lijnen, katrollen en een tuigje gemaakt. Kat kon de hele tuin door, maar niet over de heg heen.
Kat accepteerde dat. Toen hij te oud werd om te klimmen of springen, ging hij weer los in de tuin. Was geen probleem, kat was het zo gewend om op eigen terrein te blijven. Ging zelfs niet meer de deur door als die eens open stond. Geen buur heeft last gehad van onze kat, zo hoort het ook.

maandag 19 maart 2018 om 09:56
Je teksten zijn prima leesbaar hoor, dankjewel zonnestraaltje.phoebe24 schreef: ↑19-03-2018 09:52Nee natuurlijk moet dat niet, het kan, het is een optie. Dan weet je zeker dat je minder last van hebt van die kat.
Nogmaals zoals ik al zei, ik vind ook dat in deze situatie de buurvrouw haar verantwoordelijkheid zou moeten nemen, maar het is toch geen garantie dat ze dat ook doet?
Nee 6 maanden iedere dag ruzie gaan maken en gillen dat die vrouw aso is, dat heeft zin...
Ondertussen wordt die vijver nog gewoon leeggevist hoor...
Laat anders die kat dit topic lezen, misschien heeft het zin, je weet het niet.
Nee hoor, die vijver wordt niet meer leeggevist als je dat mormel gewoon vangt en aflevert bij de opvang of whatever.

maandag 19 maart 2018 om 09:59
Ik denk idd dat als je het een kat vanaf het begin aanleert het wel kan werken, maar anders wordt het moeilijk ben ik bang...ElizabethThatcher schreef: ↑19-03-2018 09:53Oh, die had ik. Vanaf het begin aangeleerd om aan een lijn door onze tuin heen te lopen. Man had een systeem met lijnen, katrollen en een tuigje gemaakt. Kat kon de hele tuin door, maar niet over de heg heen.
Kat accepteerde dat. Toen hij te oud werd om te klimmen of springen, ging hij weer los in de tuin. Was geen probleem, kat was het zo gewend om op eigen terrein te blijven. Ging zelfs niet meer de deur door als die eens open stond. Geen buur heeft last gehad van onze kat, zo hoort het ook.
Dat is het irritante met katten, als ze ergens geen zin in hebben ga je het echt niet voor mekaar krijgen...
Minni: als die buurvrouw het vertikt om maatregelen te nemen is dat zeker een optie, en ik snap ook echt wel dat TO dat zou doen, want het is gewoon voor haar een erg vervelende situatie dat haar vijver steeds leeggevist wordt. Dat snap ik echt wel.
Dan heb je overigens wel jarenlang een hele slechte relatie met je buren, ik weet uit eigen ervaring hoe naar dat is, maar goed als iemand dat ervoor over heeft...
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 10:04
20.27% gewijzigd

maandag 19 maart 2018 om 10:00
Dan moet je ze dus binnenhouden vind ik. Je gaat niet een ander opzadelen met ellende omdat jij zo nodig een kat wilt.
maandag 19 maart 2018 om 10:05
Ik heb zelf katten maar die komen echt niet bij de buren hoor. Vind echt dat je je buurvrouw daar op aan kunt spreken. Snap die kat wel, tis zijn karakter Maar laat ze er dan een ander huis voor zoeken. Die soort is echt niet geschikt voor een woonwijk, de meeste zijn best wild en idd "bos" katten. Vind dat je de gemaakte kosten prima bij de buurvrouw had kunnen deponeren. Foto's maken van je kussens bv. Zij moet gewoon zorgen dat ze haar tuin niet uit kunnen!