Vriend moeite met geld

19-03-2018 09:44 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_366578 wijzigde dit bericht op 09-05-2019 20:07
0.00% gewijzigd
Ik vind dat je op je 26e wel financieel op de rit moet zijn. Niet per se qua inkomsten, maar wèl qua uitgaven: je uitgavenpatroon moet passen bij wat er binnen komt. Deze jongen werkt èn woont nog bij zijn ouders. Zijn vaste lasten zullen daarmee vermoedelijk laag zijn en desondanks heeft hij een schuld. Dat is gedrag dat niet bij zijn leeftijd past. Ik zou daar geen toekomst mee op gaan bouwen, dat is vragen om ellende.
Een half jaar geleden begon het pas. Daarvoor kon hij wel met geld omgaan?
En hoe denkt hij straks de inrichting van jullie huis te betalen?
Het maakt niet uit hoeveel geld er later binnenkomt, als hij zn gedrag niet aanpast zullen er altijd schulden zijn. En dat betekend altijd zorgen en stress. Ik zou er geen zin in hebben.
Ik snap zn ouders ook niet, heb zelf een zoon van 26, maar als hij maar lukraak geld uitgeeft ging ik echt zn vakantie niet bekostigen. Terecht dat je boos bent. Draai de geldkraan dicht, alles is nu fifty fifty betalen, heeft hij geen geld, gaat t uitje niet door. Of je gaat alleen met een vriendin.
ik geef mn bek ook maar een douw
-jolijn- schreef:
19-03-2018 11:01
daar zijn best oplossingen voor hoor: een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke dingen, waarvan jij de financiën beheert en hij bij misbruik geen pasje van heeft - en elk een eigen rekening waar je helemaal mee mag doen wat je wil. Salaris gaat naar de gezamenlijke rekening, daarna stort jij naar de eigen rekeningen en de (gezamenlijke) spaarrekening, de rest is voor gezamenlijke kosten.
Zo wil je toch niet samenleven? Vreselijk!

Ik zou in ieder geval een leuke vakantie uitzoeken met een vriendin als ik jou was.
En dan kun je je daarna eens bezinnen of jij hier wel zin in hebt.

Ik vind het persoonlijk wel raar als je op je 26ste niet beter met geld om kan gaan dan hij nu doet...
Judith1990 schreef:
19-03-2018 11:06
Dat klopt maar als iemand al een schuld heeft (hij staat zijn volledige inkomen in het rood). En niet zuinig gaat leven of gaat sparen zodat die voor zijn 30ste het huis uit is (wat ik niet zie gebeuren op deze manier als hij zo impulsief geld uit blijft geven). Dus dat is echt dweilen met de kraan open als hij zulke excuses gaat verzinnen om maar te blijven doen en ik vind 26 eigenlijk al wel een leeftijd waarop je op jezelf wilt wonen en niet meer bij pa en ma toch.

Hij werkt dus wel, alleen zijn volledige loon staat in het rood. En dan telkens als er nieuw loon binnen komt staat die weer op 0euro is het weer glad en aan het eind van de maand is het weer zijn gehele loon in de min. Zo draait de cirkel telkens rond.
Dus het gaat om een schuld van max €2000? Dat gaat toch nergens over?
Hij woont dus thuis, nauwelijks kosten, en draait wel elke maand zn hele salaris erdoor heen? Ik zou pislink worden. Het lijkt wel of hij helemaal niet samen wil wonen. Of hij excuses zoekt, want ja, hij heeft geen geld.
Babette2017 schreef:
19-03-2018 11:15
Daar gaat het niet om. Het is zn gedrag. Hij gedraagt zich als een puber.
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 11:10
Een half jaar geleden begon het pas. Daarvoor kon hij wel met geld omgaan?
En hoe denkt hij straks de inrichting van jullie huis te betalen?
Het maakt niet uit hoeveel geld er later binnenkomt, als hij zn gedrag niet aanpast zullen er altijd schulden zijn. En dat betekend altijd zorgen en stress. Ik zou er geen zin in hebben.
Ik snap zn ouders ook niet, heb zelf een zoon van 26, maar als hij maar lukraak geld uitgeeft ging ik echt zn vakantie niet bekostigen. Terecht dat je boos bent. Draai de geldkraan dicht, alles is nu fifty fifty betalen, heeft hij geen geld, gaat t uitje niet door. Of je gaat alleen met een vriendin.
Hij Had altijd al moeite met grenzen stellen kwa geld. Maar hij raakte er nooit mee in de problemen. Nu heeft het zich dus zo uitgebreid dat dit nu wel gebeurt. Hij wil er wel aan werken alleen daar wil hij dus niks voor laten. Waardoor hij in een cirkel blijft ronddraaien waar hij op deze manier niet uit komt. Ik heb de geldkraan ook dichtgedraait dit heb ik hem ook meteen duidelijk gemaakt dat hij vanaf nu alles zelf kan oplossen, en als hij geen geld heeft voor ''leuke dingen'' dat ik hem daarbij niet meer ga helpen.

Ja ik snap zijn ouders ook totaal niet, ik vertelde dit gisteren ook aan mijn vader. Hij sloeg achterover. Wou meteen dat ik mijn spullen ging halen en afscheid nam van die man, hij gelooft er niet in dat dit ooit goed kan komen. Eenmaal problemen met geld is een leven lang problemen met geld.
Als ik degene was met dit probleem hadden mijn ouders voor mij ook meteen alles dicht gedraaid. Dan kon ik het ook uitzoeken. zijn ouders vonden het zelfs leuk voor hem dat hij er even tussen uit ging,
Babette2017 schreef:

Tja, het belemmert deze man wel om leuke dingen met zijn vriendin te doen. Het belemmert hen om samen iets te gaan opbouwen.

Die 2000 zijn zo afgelost als hij dat wil, maar hij wil het niet graag genoeg en sparen wil hij ook al niet. Met 0 euro op de bank is het lastig je eigen huishouden te hebben en te houden.
Babette2017 schreef:
Nee gaat ook nergens over en een normaal mens was hier ook wel allang uitgeweest.
Maar hij blijft nu zo ronddraaien en het ziet er niet naar uit dat dit snel gaat veranderen. Ik zou gewoon graag willen dat hij ook eens begon met sparen voor de toekomst. en inziet dat als je geen geld hebt het ook niet kan uitgeven. En om het principe gaat het natuurlijk.
Babette2017 schreef:
Natuurlijk wel. Het gaat om een schuld in een overvloedsituatie die de schuldenaar in kwestie niet af kan lossen omdat hij steeds nieuwe schulden maakt. Dat is hèt recept voor een enkeltje WSNP.
Babette, nergens over? Ik vind het nogal wat, zo’n instelling!

Judith, ik heb ook zo’n vriend gehad, vreselijk! Jij trekt altijd de kar, voelt je altijd verantwoordelijk en op de koop toe ben je een zeur. (Wat je niet bent!)

Ik had het bankpasje van mijn ex, op zijn verzoek overigens, als gevolg daarvan pakte hij geld uit m’n portemonnee. Hij boekte een weekendje weg voor mijn verjaardag, waarschijnlijk om goed te maken dat ie m’n vorige verjaardag vergeten was, maar de rekening kon ik betalen. Afijn, ik ga maar niet de hele waslijst opnoemen maar mijn ervaring is dat zulk gedrag niet veranderd en jij straks berooid en in de vernieling achterblijft.

Uiteindelijk ben ik bij hem weggegaan (om andere redenen) en een jaar later moest ie gedwongen z’n huis verkopen. Alle spullen die ik voor hem achtergelaten had had ie verkocht/weggegeven/weggegooid.

Kortom, denk zesentwintig keer na voor je hiermee verder gaat. Sterkte!
Nog eentje dan!
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het heel veel indruk op hem maakt als je zegt dat de geldkraan voortaan dicht gaat. Hij is tot nu toe met alles weggekomen, en hij komt niet over als iemand die zich erg druk maakt om de langere termijn. Dus waarschijnlijk denkt hij: dat zien we dan wel weer, het zal wel loslopen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk dat jullie helemaal niet gezamenlijk besloten hebben dat jullie vakantie niet door kan gaan. Dat heb jij hem opgedrongen omdat je vond dat hij moest sparen.

Dus vanuit hem gezien is het logisch. Jij wil niet met hem op vakantie dus gaat hij met zijn vrienden.

Hij ziet het probleem niet.
Kan hij niet op vakantie omdat zijn geld op is dan betalen zijn ouders dat toch gewoon voor hem. Heeft hij geen geld om wat leuks te doen dan betaald zijn vriendin dat toch gewoon voor hem.

Geen probleem toch dat hij zijn salaris aan andere leuke dingen heeft uitgegeven.

Als je wil dat hij verantwoordelijker met geld om gaat dan zouden zowel zijn ouders als jij moeten stoppen met hem te sponsoren. Dan leert hij vanzelf dat als je geld op is je dus niet meer wat leuks kan doen en dat het toch wel nuttig is om te sparen. En dan nog je hebt gewoon mensen bij wie het geld brand in hun zakken die het uit moeten geven zodra ze het hebben.

Als jij wel een spaarzaam type bent dan matchen jullie gewoon niet.
Limonsjello schreef:
19-03-2018 11:25
Babette, nergens over? Ik vind het nogal wat, zo’n instelling!

Judith, ik heb ook zo’n vriend gehad, vreselijk! Jij trekt altijd de kar, voelt je altijd verantwoordelijk en op de koop toe ben je een zeur. (Wat je niet bent!)

Ik had het bankpasje van mijn ex, op zijn verzoek overigens, als gevolg daarvan pakte hij geld uit m’n portemonnee. Hij boekte een weekendje weg voor mijn verjaardag, waarschijnlijk om goed te maken dat ie m’n vorige verjaardag vergeten was, maar de rekening kon ik betalen. Afijn, ik ga maar niet de hele waslijst opnoemen maar mijn ervaring is dat zulk gedrag niet veranderd en jij straks berooid en in de vernieling achterblijft.

Uiteindelijk ben ik bij hem weggegaan (om andere redenen) en een jaar later moest ie gedwongen z’n huis verkopen. Alle spullen die ik voor hem achtergelaten had had ie verkocht/weggegeven/weggegooid.

Kortom, denk zesentwintig keer na voor je hiermee verder gaat. Sterkte!
Bedankt voor het delen van je ervaring hierin, ik ga hier nu ook goed over nadenken. Hij heeft me beloofd dat hij voor de vakantie er al een stuk beter voor staat. Dit wil ik dan wel even afwachten, over 2 maand is de vakantie al. En in de tussentijd heb ik dan stof tot nadenken.

Ik herken je verhaal enorm op dit moment en ik vind het knap van je dat je afscheid hebt genomen van deze man. :hug:
Ah hij werkt en woont bij zijn ouders en draait zijn volledige salaris er desalniettemin doorheen.

Omdat je het over promoveren had, dacht ik aan een student of misschien sinds kort AIO o.i.d.?

Maar als je gewoon een fulltime baan hebt en geen rare hoge kosten zoals collegegeld, boekengeld etc. - en je woont nog bij je ouders, dan is het inderdaad een beetje een mentaliteitsprobleem om nog steeds niet rond te kunnen komen.
Judith1990 schreef:
19-03-2018 11:18
Eenmaal problemen met geld is een leven lang problemen met geld.
Onthoud dit goed, want dit is écht zo. Ook als hij straks meer gaat verdienen zal dit een probleem blijven als hij zelf niet inziet dat hij fout bezig is. Ik heb dit van dichtbij meegemaakt. Mijn vader had een goed salaris, maar elke loonsverhoging, of elk voordeeltje ging gewoon op en het bestedingspatroon verschoof mee omhoog. Mijn vader is een lieve man, maar met geld omgaan kan hij absoluut niet. Een leven lang vol zorgen. Voor mijn moeder dan, want mijn vader ligt niet wakker van rood staan of een creditcard schuld. Het is een mentaliteitsprobleem.
Dus hij verwacht genoeg geld te hebben als hij gepromoveerd is?
ik verwacht: geld binnen, rekeningen betalen, o nu heb ik nog 1000 euro over, maar volgende maand krijg ik er weer 2000, dus laat ik die ...(verzin maar wat) van 3000 maar meteen kopen, nu wil ik hem, en volgende maand is er op heel de wereld niet meer zoiets te krijgen.
En in die tussentijd kijk ik Judith1990 wel lief aan, en dan betaalt ze die schoenen, /dat uitje of de benzine wel voor me, want ja zonder benzine kan ik niet naar mijn werk, dat moet ze toch snappen dat ik het echt niet heb nu
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Judith1990 schreef:
19-03-2018 11:06
Dat klopt maar als iemand al een schuld heeft (hij staat zijn volledige inkomen in het rood). [...]

Hij werkt dus wel, alleen zijn volledige loon staat in het rood. En dan telkens als er nieuw loon binnen komt staat die weer op 0euro is het weer glad en aan het eind van de maand is het weer zijn gehele loon in de min. Zo draait de cirkel telkens rond.
Ik kan niet eens rood staan. Rood staan is ook nog ontzettend dom, want daar betaal je nog flink voor. Zelfs in mijn studententijd heb ik nooit rood gestaan, waardoor ik er altijd voor moest zorgen dat er netto genoeg geld op mijn rekening stond. Maar goed, als studerende man, zorgde ik al vanaf mijn 18e voor mezelf.
Judith1990 schreef:
19-03-2018 11:35
Bedankt voor het delen van je ervaring hierin, ik ga hier nu ook goed over nadenken. Hij heeft me beloofd dat hij voor de vakantie er al een stuk beter voor staat. Dit wil ik dan wel even afwachten, over 2 maand is de vakantie al. En in de tussentijd heb ik dan stof tot nadenken.

Ik herken je verhaal enorm op dit moment en ik vind het knap van je dat je afscheid hebt genomen van deze man. :hug:
Als hij bereidt is 2 maanden als een monnik te leven. Wat voor uitgaven heeft hij eigenlijk? Mijn huidige vriendin werkte ook toen ik studeerde, maar we hebben de kosten (vakantie, verjaardagen, uitjes enzovoort) altijd gedeeld. En daarnaast gewoon ook altijd goede afspraken gemaakt over grote uitgaven: want uiteindelijk heeft dat effect op hoe je 5 a 10 jaar later samenwoont. Als die afspraken niet te maken zijn, dan neemt hij je niet serieus.
sugarmiss schreef:
19-03-2018 11:35
Ik denk dat jullie helemaal niet gezamenlijk besloten hebben dat jullie vakantie niet door kan gaan. Dat heb jij hem opgedrongen omdat je vond dat hij moest sparen.

Dus vanuit hem gezien is het logisch. Jij wil niet met hem op vakantie dus gaat hij met zijn vrienden.

Hij ziet het probleem niet.
Kan hij niet op vakantie omdat zijn geld op is dan betalen zijn ouders dat toch gewoon voor hem. Heeft hij geen geld om wat leuks te doen dan betaald zijn vriendin dat toch gewoon voor hem.

Geen probleem toch dat hij zijn salaris aan andere leuke dingen heeft uitgegeven.

Als je wil dat hij verantwoordelijker met geld om gaat dan zouden zowel zijn ouders als jij moeten stoppen met hem te sponsoren. Dan leert hij vanzelf dat als je geld op is je dus niet meer wat leuks kan doen en dat het toch wel nuttig is om te sparen. En dan nog je hebt gewoon mensen bij wie het geld brand in hun zakken die het uit moeten geven zodra ze het hebben.

Als jij wel een spaarzaam type bent dan matchen jullie gewoon niet.
Ik denk dat de kans groot is dat zij ook degene was die het anders volledig had moeten betalen.
Waar geeft hij elke maand 2000 euro aan uit? Koopt hij de nieuwste gadgets en iPhones of gaat het op aan (online) poker of aan zinnige dingen bijvoorbeeld aankopen voor een nog te starten onderneming?

Kun je een automatisch sparen instelling op zijn rekening aanzetten? Is hij (vanuit huis) gewend dat er altijd geld is of hem tegemoet komt? Hebben zijn ouders altijd alles voor hem betaald?
Susan schreef:
19-03-2018 12:04
Ik denk dat de kans groot is dat zij ook degene was die het anders volledig had moeten betalen.
Hoi susas, dit klopt zijn woorden waren dat ik dan wat meer geld in moest leggen omdat hij het anders niet kon betalen en wel graag weg wou met mij alleen een weekje. En toen zei ik dat het misschien dan beter is dat we een keer op vakantie gaan samen als we beiden genoeg geld hebben en daar ook nog fatsoenlijk wat kunnen gaan doen samen zonder aan het geld te denken (omdat dat er dan dus wel is). en dat snapte hij toen volkomen.. dus dit maakt het verhaal nog gekker dat hij nu wel met zijn vrienden een midweek naar het buitenland gaat.
Ananas schreef:
19-03-2018 12:13
Waar geeft hij elke maand 2000 euro aan uit? Koopt hij de nieuwste gadgets en iPhones of gaat het op aan (online) poker of aan zinnige dingen bijvoorbeeld aankopen voor een nog te starten onderneming?

Kun je een automatisch sparen instelling op zijn rekening aanzetten? Is hij (vanuit huis) gewend dat er altijd geld is of hem tegemoet komt? Hebben zijn ouders altijd alles voor hem betaald?
Hoi Ananas, Als hij geld te kort kwam schoot ''papa'' altijd te hulp, hij komt uit een rijk gezin. Waar het geld naar toe ging wou ik hier eigenlijk liever niet opzetten omdat ik mij hier zelf enorm voor schaam.. Hij geeft het voornamelijk uit aan zijn hobby (FIFA) en zijn auto. dit is zeker meer als de helft van zijn loon wat naar deze 2 dingen toe gaat. Hij had beloofd niks meer op zijn playstation op te waarderen vanaf nu. Ik zie dit meer als een verslaving heb dit geprobeerd rustig te brengen naar hem maar dit was zeker geen verslaving hij kon er zo mee stoppen zei die. Maar ik weet niet of ik dit kan geloven. Ik baal ervan dat ik geen direct zicht heb op zijn uitgaven. en ik nu weer 2 maand in spanning zit in de hoop dat het goed komt. Hij wil ook absoluut niet dat ik hier inzichten in krijg. Alleen de dagen die we afspreken. Anders stond hij teveel onder druk.
Pfff.. TO, je komt hier zo volwassen en zelfstandig over.
Dan is een 26-jarige die nog thuis woont en al zijn 'zakgeld' (een volledig maandsalaris!!) uitgeeft aan zijn auto en een dom computerspelletje toch sowieso een ontzettend onaantrekkelijke partner?
De klein-kind alarmbellen gaat zo hard af bij dit verhaal?!
laylalala schreef:
19-03-2018 12:25
Pfff.. TO, je komt hier zo volwassen en zelfstandig over.
Dan is een 26-jarige die nog thuis woont en al zijn 'zakgeld' (een volledig maandsalaris!!) uitgeeft aan zijn auto en een dom computerspelletje toch sowieso een ontzettend onaantrekkelijke partner?
De klein-kind alarmbellen gaat zo hard af bij dit verhaal?!
Klopt, ik zie dit zelf ook in dat het geen toekomst heeft. Maar als je al 4 jaar samen bent met iemand. Ik zou er echt kapot van zijn om mijn maatje kwijt te raken zeg maar, ik kan het niet eens uitleggen. Maar mijn alarmbellen gaan ook al een half jaar af. Ik hoop dat hij gewoon verandert weer in die jongen die ik toen kende zonder geld problemen. Maar sinds die playstation en die auto gaat het echt bergafwaarts.
Ik vind hem helemaal niet overkomen als een maatje.
En nogmaals, dan heb ik het niet alleen over het geld, maar ook om de manier waarop hij jou behandelt. Met jou op vakantie kan alleen als jij flink bijlegt. Met zijn vrienden op vakantie, dat kan hij opeens wel zelf betalen. Of dacht je soms dat zijn vrienden zo gek waren om zijn deel te betalen?

Hij maakt echt schaamteloos misbruik van je en als dank geeft hij jou het gevoel dat je een zeur bent. Dat is toch niet iets wat een maatje zou doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven