Werk & Studie alle pijlers

Min-/maxcontract

20-03-2018 13:41 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mag een werkgever bij een min-/maxcontract het uitbetaalde minimaal aantal uren volgens contract bij beëindigen terug vorderen omdat er geen werk voor verricht is (er was geen aanbod)? Zijn dit voor werknemer dan opgebouwde minuren? Alvast bedankt!
Als jij geld hebt gekregen voor werk wat je niet gedaan hebt , dan lijkt het mij dat je dat terug moet betalen.
Wees even iets vollediger. Je had een min/max contract? En je bent nu uit dienst?
Het minimale aantal uren moet sowieso uitbetaald worden. Dus wat wil je oud-werkgever nu dan?
Nee. Het minimaal overeengekomen aantal uren wordt ook wel “garantieuren” genoemd, en de werkgever is verplicht om deze uren (inclusief vakantiegeld en vakantiedag etc) uit te betalen. Als zij ervoor kiezen om jou op die uren niet in te zetten, dan is dat hun verantwoordelijkheid en voor hun rekening.

De enige uitzondering hierop is wanneer jij zelf structureel de oproepen weigert. Ze hoeven jou niet te betalen voor werk dat jij weigert te doen.
Lijkt jou of heb je daar ook een bron voor Cookiequeen?

Linda, was er echt geen aanbod van werk of alleen op tijden die jou niet uitkwamen? Is er meerwerk naar anderen gegaan waar ze jou ook voor hadden kunnen vragen?

Als er objectief gezien geen kans was om je uren te halen, dan is dat het risico van de werkgever. Tenzij jij zelf werk niet hebt geaccepteerd om welke reden ook.

Lees de site van de Rijksoverheid.
Bedankt voor de reacties tot zover! Ik was inderdaad ook in de veronderstelling dat het minimum aantal uren zou vallen onder het risico van de werkgever en dat dat inderdaad voor mij een soort garantie is voor in ieder geval een klein beetje zekerheid.

Het is zeker niet zo dat ik werk weigerde. In tegendeel zelfs, ik heb meerdere malen aangegeven dat ik graag meer zou willen werken en ik ben zelfs op mijn verzoek nog ingewerkt op een andere locatie in de hoop op meer uren, maar ook dat bleek in de praktijk niet haalbaar. Hierdoor zijn er uren uitbetaald waarvoor ik niet gewerkt heb, maar zeker niet omdat ik dit niet wilde, maar omdat er echt geen aanbod was.

De werkgever geeft zelf ook aan dat er nu eenmaal pieken en dalen in het aanbod zitten. Daarom vind ik het ook nogal vreemd dat ik nu 'minuren' op mijn bordje krijg ;)
Erizon schreef:
20-03-2018 14:17
Lijkt jou of heb je daar ook een bron voor Cookiequeen?

Ik begreep de -zeer summiere OP blijkbaar verkeerd.
Ik dacht dat ze haar minuren al uitbetaald had gekregen maar haar contract opgezegd had voordat ze die uren had kunnen maken.
Dan niet je gewoon terugbetalen namelijk. Heb ik ook eens gehad.
@Cookiequeen: excuses voor de summiere OP, het was even snel in m'n middagpauze. Ik hoop dat ik 't nu voldoende heb toegelicht ;)
Nee, dat is nou precies de bedoeling van een min-max contract, er zit ook een minimum aan. Dat zij geen werk hadden voor je in die uren is hun probleem.
Cookie, had jij een min-max contract of werkte je volgens een jaarurensystematiek (vaak in de zorg)? Dat zijn namelijk twee verschillende soorten contracten.
Je hoort jouw minimaal aantal uren uitbetaald te krijgen. Of er nou werk was, of niet. Dus als je een 24-32 contract hebt en je hebt maar 20 uur gewerkt omdat er geen werk was, heb je toch recht op uitbetaling van die 24 uur.
Bedankt voor de reacties, nu ben ik toch wat zekerder van m'n zaak! 😉

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven