Oplossing buurkat uit tuin houden
maandag 19 maart 2018 om 03:52
Wij hebben altijd erg van onze tuin genoten: veel groen, grasveld met leuk vijvertje met vissen, kikkertjes en salamanders, etc.
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 03:58
3.71% gewijzigd
vrijdag 23 maart 2018 om 13:43
Nee hoor dat maak jij er van. Ik ga probeer me alleen niet de hele dag te ergeren, kost me te veel energie. Als we nou allemaal een beetje elkaar tegemoet zouden komen, dan kom je al een heel eind. Je moet het toch met elkaar rooien in zo'n buurt.. En ja, ik zie wat dat betreft de toekomst ook met lede ogen tegemoet. Mensen hebben soms echt schijt aan elkaar. Jammer.MrBurns schreef: ↑23-03-2018 13:11Oh ja RockOla ik kan inderdaad meepraten over de andere buurproblemen die je kan ervaren.
Gelukkig loopt het bij mij met een sisser af maar het baart me wel zorgen dat een maatschappij waar het prima is om schijt aan elkaar te hebben blijkbaar de toekomst is
Wat gruwelijk asociaal om jouw huisdier anderen overlast te laten bezorgen. Schijten in je gras, je vissen op eten. Je tuin set bevuilen.
en jij bent dan van de categorie; kleine dingen hou je toch?
werkelijk....![]()
rockola wijzigde dit bericht op 23-03-2018 13:45
0.05% gewijzigd
vrijdag 23 maart 2018 om 13:43
In háar tuin, op haar deurmat. Zodat ze er zelf met haar poten in gaat staan (buurvrouw, niet de kat).
vrijdag 23 maart 2018 om 13:45
Dat weet ze dan toch op dat moment, dan houdt ze d'r hondje eventjes binnen, geloof mij maar als die kat een paar punaises in z'n klauwen krijgt dat die niet rap terug komt.
vrijdag 23 maart 2018 om 13:53
De gouden tip om kattenoverlast tegen te gaan...wij hadden een aantal jaren geleden een mannetjes Vlaamse Reus konijn. Los in de tuin. Beest greep ALLE vreemde katten die het waagden om in de tuin te komen. En hij was niet al te zachtzinnig en had dubieuze plannen als hij zo'n kat te grazen nam..
kennen jullie dat verliefde stinkdier van die Disneyfilmpjes? Maar dan tig keer erger..en hij pieste ze ook nog onder...
Alleen even een gaasje om je tuin doen zodat het beest zich niet vergrijpt aan de buurvrouw.

Alleen even een gaasje om je tuin doen zodat het beest zich niet vergrijpt aan de buurvrouw.

vrijdag 23 maart 2018 om 14:07
Ga je lekker, mafkees.
Net als diegene met het idee van die buis. Sinds wanneer mag je hier aangeven hoe je dieren mishandeld?

vrijdag 23 maart 2018 om 14:30
Ga lekker ergens anders huilen.marjorette schreef: ↑23-03-2018 14:07Ga je lekker, mafkees.
Net als diegene met het idee van die buis. Sinds wanneer mag je hier aangeven hoe je dieren mishandeld?
vrijdag 23 maart 2018 om 14:42
hova schreef: ↑20-03-2018 18:13De buurvrouw is verder aardig, ik heb er ook geen baat bij om ruzie hierover te krijgen. Ik ga nog een keer met haar praten, haar diverse oplossingen voorleggen om de kat in haar tuin te laten. Wil ze dat echt niet, dan hou ik de eer aan mijzelf en ga het ‘rolsysteem’ bovenop de schutting maar na proberen te maken (origineel is mij te duur). Voordeel is dat ik dan alle katten gelijk uit mijn tuin hou Haha.
Dank jullie wel voor alle tips!!!
Jouw buurvrouw is helemaal niet aardig.
I wanna live my life with the volume full!
vrijdag 23 maart 2018 om 15:00
Paradoxaal genoeg is de oplossing juist een ándere kat in jouw tuin. Heb ook een tijdlang zo'n schijtbeest in mijn tuin gehad, en dat gedrag wekte bij andere katten weer overtreffend poep en pis-gedrag op. Heb zo'n piepding in de tuin gezet en dat werkte. Toen ging de batterij op en kwamen er weer twee katten. Maar déze twee poepen en plassen niet en zitten gewoon lekker op de tuinstoelen. Vreemde katten die het zelfs maar wágen om in onze tuin te komen meppen ze er keihard uit. Pis en poepprobleem is door deze katten eigenhandig opgelost, van mij mogen ze blijven.
Deze twee moppies zie ik dus graag, ze gedragen zich keurig.
Deze twee moppies zie ik dus graag, ze gedragen zich keurig.

vrijdag 23 maart 2018 om 15:16
Aso. Jemig. En kinderachtig ook nog. 'Ga lekker ergens anders huilen.'
vrijdag 23 maart 2018 om 15:29
En zo ontaardt alweer een discussie. Waarom moeten de woorden mafkees, aso en zinnen als 'ga ergens anders huilen' eraan te pas komen? Als je op deze manier communiceert, is een goed gesprek/discussie niet mogelijk. Dat is ook gedrag dat je steeds vaker hoort/ziet/leest en dat zorgelijk is, want komt uit dezelfde hoek als in praktische zin geen rekening houden met elkaar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

vrijdag 23 maart 2018 om 19:05
Iemand die manieren bedenkt hoe je een dier bewust pijn moet doen is in mijn ogen een mafkees, en dan zeg ik het nog netjes.Yella78 schreef: ↑23-03-2018 15:29En zo ontaardt alweer een discussie. Waarom moeten de woorden mafkees, aso en zinnen als 'ga ergens anders huilen' eraan te pas komen? Als je op deze manier communiceert, is een goed gesprek/discussie niet mogelijk. Dat is ook gedrag dat je steeds vaker hoort/ziet/leest en dat zorgelijk is, want komt uit dezelfde hoek als in praktische zin geen rekening houden met elkaar.
Met zo iemand is niet te discussiëren.
vrijdag 23 maart 2018 om 19:11
Ik heb twee hangoor dwergen. Kat van bovenbuur heeft het vrouwtje nu meerdere malen door het gaas gekrabd. Als ik het aangeef zegt buur: "tja katten he, doe je niets aan."RockOla schreef: ↑23-03-2018 13:53De gouden tip om kattenoverlast tegen te gaan...wij hadden een aantal jaren geleden een mannetjes Vlaamse Reus konijn. Los in de tuin. Beest greep ALLE vreemde katten die het waagden om in de tuin te komen. En hij was niet al te zachtzinnig en had dubieuze plannen als hij zo'n kat te grazen nam..kennen jullie dat verliefde stinkdier van die Disneyfilmpjes? Maar dan tig keer erger..en hij pieste ze ook nog onder...
Alleen even een gaasje om je tuin doen zodat het beest zich niet vergrijpt aan de buurvrouw.![]()
![]()
Mijn konijnenvrouw kan nu weer los (geen ijs en sneeuw) en kat heeft het geweten. Aiaiai.

vrijdag 23 maart 2018 om 19:27
Ons konijn was veel groter dan de katten in de tuin. Hij gromde ook nog altijd vals
dus de katten hadden wel respect voor hem. Ik heb een keer gezien dat hij een brutale kat zo te grazen nam dat de kat in paniek over de schutting vloog met onze Knaak(zo heette ons konijn) nog op zijn rug..onze eigen katten deed hij niks aan.
Maar jouw konijntjes zijn een stuk kleiner natuurlijk! Evengoed kunnen konijntjes echte duiveltjes zijn.
Op zich heb ik weinig last van vreemde katten, maar ik heb wel gehad dat ze mijn krielkipjes nazaten. Die lopen ook los.

Maar jouw konijntjes zijn een stuk kleiner natuurlijk! Evengoed kunnen konijntjes echte duiveltjes zijn.
Op zich heb ik weinig last van vreemde katten, maar ik heb wel gehad dat ze mijn krielkipjes nazaten. Die lopen ook los.
vrijdag 23 maart 2018 om 19:42
Maar hoe zie je dat voor je dan met dat grind (behalve dan dat het dierenmishandeling is).Hamsterweken schreef: ↑22-03-2018 22:51Buis vind ik ook te ver gaan.
Grind gooien was mijn idee, al zou ik die optie wel bewaren tot natgooien niet afdoende blijkt te werken.
Je kunt het operant conditioneren (natgooien) ook combineren met klassiek conditioneren trouwens. Als je bv consequent het zelfde fel gekleurde kannetje gebruikt om water te gooien, hoef je na een tijdje alleen nog maar dat kannetje te laten zien en kat weet al hoe laat het is.
Ligt het gazon van TO straks vol grind, lekker handig grasmaaien is dat

Het is niet aan TO maatregelen te treffen op wat voor manier dan ook, dat moet de buurvrouw doen.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
vrijdag 23 maart 2018 om 20:34
Heeft jouw konijn die kat aangevallen? Ik hoop van wel.apestaartje30 schreef: ↑23-03-2018 19:11Ik heb twee hangoor dwergen. Kat van bovenbuur heeft het vrouwtje nu meerdere malen door het gaas gekrabd. Als ik het aangeef zegt buur: "tja katten he, doe je niets aan."
Mijn konijnenvrouw kan nu weer los (geen ijs en sneeuw) en kat heeft het geweten. Aiaiai.
![]()
![]()
Tsja, ik zal zelf niet snel een dier pijn doen, maar als een dier op mijn grond binnen dringt en míjn dier pijn doet, dan verandert dat de zaak.
vrijdag 23 maart 2018 om 20:51
Ja konijn heeft grommend en bijtend de kat aangevallen.
Ze is een heel lief beest naar mij, haar man en onze eigen katten (zelfs de blaffende hond van de buurman boeit haar niets) maar deze kat had haar de pis behoorlijk lauw gemaakt door haar dagenlang door het gaas te jennen.
Ze heeft ook geregeld een kapotte neus gehad door de kat.
Mij hoor je dus ook niet klagen over haar wraakactie.
Ze is een heel lief beest naar mij, haar man en onze eigen katten (zelfs de blaffende hond van de buurman boeit haar niets) maar deze kat had haar de pis behoorlijk lauw gemaakt door haar dagenlang door het gaas te jennen.
Ze heeft ook geregeld een kapotte neus gehad door de kat.
Mij hoor je dus ook niet klagen over haar wraakactie.

zaterdag 24 maart 2018 om 00:03
Konijnen zijn idd erg felle beesten, die hebben ook een territorium te beschermen. Mijn demente konijn zou ook winnen van mijn kat. Nou durft kat amper in de buurt te komen en vind ze het erg spannend nu demente konijn binnen staat en ook op de bank bivakkeert.
Maarja mijn kat is een doetje en wilt eigenlijk met iedereen vriendjes zijn.
Maarja mijn kat is een doetje en wilt eigenlijk met iedereen vriendjes zijn.

zaterdag 24 maart 2018 om 11:07
Nogmaals: hertshoorn olie werkt, geen dierenmishandeling zoals een buis in de grond e.d. alleen stinkt de kat enorm. Als de kat al stinkend op het meubilair van buurvrouw gaat liggen zorgt ze wel dat haar kat voortaan op eigen erf blijft. Flesje olie kost een paar euro (paardenbezitters weten waar je deze olie kunt kopen) en een soaker/waterpistool kopen. Kost je wel 1 of 2 keer de tijd om de kat te raken, that's it.
zaterdag 24 maart 2018 om 14:25
Je hebt dit spul ook in spuitbus vorm. Dat is gemakkelijker aan te brengen.Blumke29 schreef: ↑24-03-2018 11:07Nogmaals: hertshoorn olie werkt, geen dierenmishandeling zoals een buis in de grond e.d. alleen stinkt de kat enorm. Als de kat al stinkend op het meubilair van buurvrouw gaat liggen zorgt ze wel dat haar kat voortaan op eigen erf blijft. Flesje olie kost een paar euro (paardenbezitters weten waar je deze olie kunt kopen) en een soaker/waterpistool kopen. Kost je wel 1 of 2 keer de tijd om de kat te raken, that's it.
Ik zou het doen! Buurvrouw kan nooit aantonen wie het gedaan heeft. Maar laat haar maar eens ZELF opdraaien voor de consequenties van het nemen van een kat, ipv dit op anderen af te schuiven,.
zaterdag 24 maart 2018 om 14:42
Indirect ook niet heel leuk voor de kat hoor. Buurvrouw in gevecht om dat beest te douchen en 3x te shampooën.
Ook vraag ik me af of je dichtbij genoeg kunt komen. Zelfs met spray. Katten hebben heel goed door als je doelgericht op ze af komt om 'iets' bij ze te doen. Vlooienpipet, pilletje, weg zijn ze.
Die supersoaker met ecoline vind ik op zich wel een goed idee. Grotere kans dat het raak is en dat is ook vervelend in je huis maar de vacht schoonmaken is minder belastend voor de kat.
Maar ik blijf het erg passief agressief vinden. Spreek buurvrouw aan, laat haar drollen rapen
zaterdag 24 maart 2018 om 15:05
Wij hebben ook een soortgelijk probleem. Onze buren die 2 jaar geleden naast ons zijn komen wonen hebben 2 katten en die liggen bijna de hele dag in onze tuin. Ze plassen en poepen erin en als je niet op let wandelen ze zo je woonkamer in als je de deur open laat staan.
Alleen ons probleem is dat we zelf ook een kat hebben. We hebben van die pinnetjes op de schutting gezet en die van ons blijft daardoor gewoon in de tuin. De buurkatten lopen er dus gewoon overheen.. Als ze in onze tuin zijn en onze kat loopt buiten dan nemen ze hem te grazen. Soms is het ook spelen maar meestal gewoon ruzie. Onze kat die het eerst heerlijk vond om buiten in de zo te liggen zit nu liever binnen voor het raam te kijken. Hij is nu zo van slag dat hij zijn behoefte ook buiten doet. Logisch want het is eigenlijk gewoon zijn territorium. Met resultaat een tuin vol met drollen. En ik heb ook nog eens twee kinderen die graag buiten spelen en geregeld naar binnen komen dat ze weer een drolletje hebben gevonden. Net als de TO is onze tuin gewoon niet meer van ons maar van de buurkatten.
Ik heb de buren al eens geconfronteerd maar dan zeggen ze ook last te hebben van onze kinderen en al die drollen zijn gewoon van onze eigen kat. Ook zeggen ze de katten niet binnen te kunnen houden. Is ook onmogelijk want ze zijn zelf van sochtends tot savonds weg en die katten zitten al die tijd gewoon buiten (waarom neem je dan überhaupt en kat denk ik dan) Ik heb al een keer peper op de schutting gestrooid en ze nat gespoten met de tuinslang. De kat vloog toch zeiknat over de schutting en een minuut later stond de buurvrouw rood gloeiend op de stoep waarom ik dat deed want dat was zielig.. Kortom ze geven er helemaal niks om dat een ander last heeft van hun katten en wij moesten niet zo moeilijk doen want als onze kinderen buiten spelen hebben ze er ook last van (?!) Onze kinderen maken nu eenmaal spelend wat herrie (rijden met speelauto’s over de stoep, hebben plezier in het zwembadje etc) maar schreeuwen, schelden en huilen niet. Als we iets over hun katten zeggen krijgen we dit dus altijd terug.
Ik weet nu dus ook echt niet meer wat we moeten doen. We gaan volgend jaar onze tuin aanpakken incl andere schutting en dan komt er stroomdraad op. Tot die tijd zou ik het dus echt niet weten.. We hebben dus zelf een kat dus van die kantwerende planten enzo kan hier dus niet.
Alleen ons probleem is dat we zelf ook een kat hebben. We hebben van die pinnetjes op de schutting gezet en die van ons blijft daardoor gewoon in de tuin. De buurkatten lopen er dus gewoon overheen.. Als ze in onze tuin zijn en onze kat loopt buiten dan nemen ze hem te grazen. Soms is het ook spelen maar meestal gewoon ruzie. Onze kat die het eerst heerlijk vond om buiten in de zo te liggen zit nu liever binnen voor het raam te kijken. Hij is nu zo van slag dat hij zijn behoefte ook buiten doet. Logisch want het is eigenlijk gewoon zijn territorium. Met resultaat een tuin vol met drollen. En ik heb ook nog eens twee kinderen die graag buiten spelen en geregeld naar binnen komen dat ze weer een drolletje hebben gevonden. Net als de TO is onze tuin gewoon niet meer van ons maar van de buurkatten.
Ik heb de buren al eens geconfronteerd maar dan zeggen ze ook last te hebben van onze kinderen en al die drollen zijn gewoon van onze eigen kat. Ook zeggen ze de katten niet binnen te kunnen houden. Is ook onmogelijk want ze zijn zelf van sochtends tot savonds weg en die katten zitten al die tijd gewoon buiten (waarom neem je dan überhaupt en kat denk ik dan) Ik heb al een keer peper op de schutting gestrooid en ze nat gespoten met de tuinslang. De kat vloog toch zeiknat over de schutting en een minuut later stond de buurvrouw rood gloeiend op de stoep waarom ik dat deed want dat was zielig.. Kortom ze geven er helemaal niks om dat een ander last heeft van hun katten en wij moesten niet zo moeilijk doen want als onze kinderen buiten spelen hebben ze er ook last van (?!) Onze kinderen maken nu eenmaal spelend wat herrie (rijden met speelauto’s over de stoep, hebben plezier in het zwembadje etc) maar schreeuwen, schelden en huilen niet. Als we iets over hun katten zeggen krijgen we dit dus altijd terug.
Ik weet nu dus ook echt niet meer wat we moeten doen. We gaan volgend jaar onze tuin aanpakken incl andere schutting en dan komt er stroomdraad op. Tot die tijd zou ik het dus echt niet weten.. We hebben dus zelf een kat dus van die kantwerende planten enzo kan hier dus niet.
zaterdag 24 maart 2018 om 15:18
Lijkt mij nou ook niet gezond als het in zijn oogjes komt.
Dat Hertshoorn spul op rand van schutting spuiten mss?.
Blijft echt lastig!!!