Gezondheid alle pijlers

De overgang

23-03-2018 14:51 45 berichten
Hebben we al een topic over overgangservaringen?

Tot die tijd, stort ik hier even mijn hart uit. Er valt op zich niet veel uit te storten; het enige waar ik van de ene op de andere dag last van heb, zijn huilbuien die uit mijn tenen lijken te komen. En daarnaast een heel raar, leeg, weemoedig, melancholisch gevoel. Geen idee waarom ik me zo zou moeten voelen. Natuurlijk wil ik soms dingen in het leven, die niet voorhanden zijn, maar ik heb heel duidelijk het gevoel dat deze emoties niets met dit te maken hebben. Het voelt alsof ik het verdriet van iemand anders aan het verwerken ben.

Ik heb inmiddels een afspraak bij de huisarts. Officieel weet ik niet of in de overgang zit, maar aangezien ik eerdaags 50 jaar word, lijkt het mij iets wat ik kan verwachten.

Voor de rest heb ik niet de geijkte klachten. Ja, af en toe wat blosjes op de wangen en bezweet voorhoofd, maar voor de rest niets noemenswaardig. Maar dit sombere gevoel en huilbuien is echt niet leuk meer.

Iemand die zich hierin herkent of andere klachten heeft? Tips of trucs?
Alle reacties Link kopieren
Laat je door je huisarts niet afschepen met: "het hoort erbij" oid.
Laat je hormonen voorschrijven.
Misschien huil je omdat je afscheid aan het nemen bent van het leven dat achter je ligt. Je gaat nu langzamerhand de herfst van je leven in en dat is geen geplaveide weg, die moet je zelf leggen, want nooit eerder meegemaakt.

Ik hoop voor je dat het bij blosjes op de wangen blijft en dat huilen? Ik ervaar dat altijd als een opluchting, maar dat is voor ieder anders natuurlijk.

Ik ben zelf al zo'n 6 jaar in de overgang en ik heb geluk, geen nachtelijk zweten of opvliegers. Ja, mijn taille is weg, wat aangekomen en dat meisjesachtige in het gezicht is verdwenen, is wennen, maar het hoort erbij.
Tja, mannen hebben het maar gemakkelijk, die hebben niets met de natuur en haar neigingen van doen en wij vrouwen zijn al vanaf ons 12de de pineut.
Ben toch blij dat ik een meisje ben. :)
gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... /340753/61 Voilà !

Het topic loopt af en aan, soms een tijdje goed, dan weer amper.
Wat jij beschrijft zou best weleens een goede beschrijving kunnen zijn van de meer ongrijpbare kanten van de overgang ;-D
Opvliegers en hartkloppingen zijn de bekendste tekenen, maar er zijn líjsten vol te schrijven, kijk hier maar eens : https://www.vrouwenovergang.nl/forum/index.php

Ik zelf zit er middenin, maar heb bij tijden geen zin om het er wéér over te hebben :)

'Laat je hormonen voorschrijven' vind ik wel érg kort door de bocht, zorg dat je jezelf goed informeert over de voor- en nadelen.
nounou
zazamaenade schreef:
23-03-2018 15:09

'Laat je hormonen voorschrijven' vind ik wel érg kort door de bocht, zorg dat je jezelf goed informeert over de voor- en nadelen.
Calvinist! :)
Ik denk dat ik ook richting pre-klachten ga. Wat emotioneler, af en toe enorm heet/transpiratie-aanval zodat mijn bril ook besloeg, geen nachtzweten (vooralsnog). Hoop niet dat het erfelijk is want mijn moeder kon soms 3-4 keer per nacht haar bed verschonen.
wij slapen nooit.
Dank jullie voor de reacties en links tot zover!

Ik ga kijken hoe het gesprek met de huisarts zal gaan. Er bestaat ook zoiets als overgangsconsulenten; wellicht dat dit ook een optie is.

Hartkloppingen heb ik inderdaad ook en zo'n innerlijk onrustig gevoel. Er is soms geen pijl op te trekken; het ene moment heb ik nergens last van en het andere moment voelt alsof ik gevoelsmatig in een scene zit van een spannende actiefilm in combinatie met een huilfilm.

Opvliegers zijn bij mij te verwaarlozen, ook 's nachts badend in het zweet wakker worden, heb ik niet; alleen dit dus. Ik voel me nog maar een paar weken zo, maar ik kijk nu al uit naar de dag, dat ik het er ook niet meer over hoef te hebben.

Op een overgangsforum las ik iets over Rhodiola. Ik slik dit nu een paar dagen en ik moet zeggen dat de scherpe kantjes er vanaf zijn, maar het onbestemde gevoel blijft (en de tranen ook, alleen niet meer zo intensief).

Daar dacht ik vanochtend ook aan. Het is iets nieuws wat je overkomt en je moet er maar het beste van maken; terwijl er geen routebeschrijving voor is. Waar deze huidige emoties op gebaseerd zijn; ik weet het niet. Misschien inderdaad de overgang van het ene leven naar het andere, alhoewel ik ook wel weer de dingen goed kan relativeren. Maar ja, het hoofd laat zich niet leiden en het hart ook niet.
Kijk uit met rhodiola, daar krijg je een enorme grote kont van.
lilalinda schreef:
23-03-2018 15:14
Calvinist! :)
Au ! ;-D Veel dieper kan je me niet beledigen, hoor :)

Maar echt ( 'serieus' zal ik dan maar niet zeggen ), Paloma, ik bedoel niet dat je het maar allemaal lijdzaam moet ondergaan.
Wat ik zelf vooral heel nuttig vond als advies : schaam je niet voor alle woede, verdriet en wat al niet, alles dat gaat overkoken.
En leg het je man of vrouw, als die er is, uit want je kunt echt iemand worden die vreselijk te keer gaat, zonder dat je het kunt stoppen.
Eén troost : zo erg wordt het niet bij iedereen :$
nounou
Het is puur lichamelijk, niks geen overgang van ene fase in de andere of verdriet om afscheid nemen van fases oid.

• Oestrogeen vermeerdert de hoeveelheid serotonine en de hoeveelheid serotoninereceptoren in de hersenen. Serotonine is een neurotransmitter. De hoeveelheid serotonine in de hersenen beïnvloedt de stemming, slaap, seksueel gedrag, pijn en eetgedrag
• Oestrogeen beïnvloedt de productie en effecten van endorfinen. Endorfinen zijn ook neurotransmitters. Endorfinen werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de‘runners high’ bij duursporters
• Oestrogeen beschermt zenuwen tegen beschadiging, en stimuleert mogelijk de zenuwgroei

Kortom: oestrogeen aanvullen en je gaat weer fluitend de dag door.
In andere landen heel normaal, in NL moeten vrouwen het maar ondergaan.
Of het staat los van elkaar.

Blijk je in de overgang, denk je dat daar je huilbuien door komen.
Blijk je niet in de overgang? Heb je nog steeds die huilbuien.
Maakt toch niet uit waar het door komt?
Ik kreeg ooit van iemand een lijst met 'niet-specifieke overgangsklachten'.
Daar stond werkelijk alles op wat je evt mss ooit zou kunnen gaan voelen. Tot een pijntje op een specifiek plekje in je rug.
De gyn was heel simpel: alleen opvliegers en menstruatieproblemen zijn echt gelinkt aan de overgang. De rest is invulling. Wat niet wil zeggen dat het niet met de overgang samenhangt, maar bekijk ook andere mogelijkheden.

Huilbuien zou ik gewoon serieus nemen, ongeacht of ze samenhangen met de overgang.

Maar goed, ik heb nooit bepaalde klachten kunnen koppelen aan de overgang, al is het alleen al omdat je dat nooit zeker kunt weten.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Cateautje schreef:
23-03-2018 15:31
Kijk uit met rhodiola, daar krijg je een enorme grote kont van.
:rofl:

Die heb ik al :cheer2: . Wie weet werkt het bij omgekeerd en krijg ik van de Rhodiola een mooi klein zacht stevig kussentje :jump: .
paloma schreef:
23-03-2018 15:47
:rofl:

Die heb ik al :cheer2: . Wie weet werkt het bij omgekeerd en krijg ik van de Rhodiola een mooi klein zacht stevig kussentje :jump: .
:proud:

Je moet het helemaal zelf weten. Toen ik ervan begon te groeien heb ik ze snel bij het vuil gegooid.
Ik wil ook zeker niet bij de huisarts gaan zitten en beginnen over "emotionele klachten". Mijn voornemens is, om gewoon na te laten kijken of ik inderdaad in de overgang zit en door de huisarts uit te laten leggen, wat er gebeurt en of er inderdaad iets mee gedaan moet worden.

Goed punt. Dat deze klachten niet per se gerelateerd hoeven zijn aan de overgang. Ik ben iemand die net zo makkelijk huilt om een Bambi film als dat ik op een verschrikkelijke manier uit mijn plaat kan gaan, omdat de supermarkt geen melk meer heeft (ik drink geen melk, dus dit is bij wijze van spreken ;-D ). Ik ben niet van de hoge toppen en diepe dalen, maar heb altijd wel een enigszins wiebelige emotionele balans gehad (...). Maar nu is het alleen een weemoedig gevoel & huilen en ik voel nog geen greintje irritatie in mijn lijf.
Cateautje schreef:
23-03-2018 15:49
Je moet het helemaal zelf weten. Toen ik ervan begon te groeien heb ik ze snel bij het vuil gegooid.
Ik zal er op letten!
Ik had zelf ook dat ik echt bijna hoog sensitief was, alles kwam veel harder aan. Maar ik had ook wel een afnemende menstruatie, opvliegers en hartkloppingen.
Na een jaar niet meer te menstrueren (terwijl de huisarts maar zei dat ik moest wachten) heeft de gynaecoloog toch vastgesteld na een shitload aan onderzoeken dat ik inderdaad al in de overgang was. Ik was dan ook pas 16 dus vandaar al die onderzoeken...
Als je niet begrijpt waar je stemming door veroorzaakt wordt en er dan achterkomt dat het met hormoonveranderingen te maken kan hebben, scheelt dat toch? Dat relativeert de boel in elk geval weer. Het betekent niet dat je beter gelijk hormonen kunt gaan slikken.
Ik heb inmiddels soms maandenlang geen menstruatie meer (en dan een paar maanden weer op de klok), maar kan dan aan andere dingen merken dat er nog iets van een cyclus bezig is; mijn huid, eetgedrag, maar zeker ook mijn stemming. Ik vind het moment waarop ik me realiseer dat dat het moet zijn, altijd geruststellend. Dan weet ik ook dat het weer beter zal gaan over een paar dagen. Ik kan me soms een paar dagen heel boos en teleurgesteld voelen en dat vind ik echt heel naar. Dingen waar ik me dan enorm over opwind, voelen een paar dagen later weer een stuk lichter. Puur hormonaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Paloma, realiseer je wel dat de overgang in al haar facetten voor veel huisartsen echt nog zeer onbekend terrein is!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Voor het geval je erover denkt om een kruidenmiddel te gaan gebruiken, wees even alert hierop : veel 'kruidenmiddelen' voor de overgang bevatten zilverkaars (Cimicifuga racemosa, of Actaea racemosa). Er zijn wisselende uitkomsten bij onderzoek naar de werking, natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid werkzame stof die erin zit, maar het kan leverschade als bijwerking hebben, en het kan ook de werkzaamheid van anti-kanker-medicijnen beïnvloeden, volgens dit artikel : (is wel van 12 jaar geleden)

https://iocob.nl/2006/12/zilverkaars_vo ... et_zinvol/
zazamaenade wijzigde dit bericht op 23-03-2018 16:20
Reden: aanvulling
9.37% gewijzigd
nounou
...even over de Rhodiola: ik slik het al 2 jaar en ben er niks van aangekomen. Sterker nog: ik ben wat stabieler qua emoties en prop me juist minder vaak vol. Heb al 2 jaar gewoon maat 38/40 ;-)
Yella78 schreef:
23-03-2018 16:09
Paloma, realiseer je wel dat de overgang in al haar facetten voor veel huisartsen echt nog zeer onbekend terrein is!
Ze zou kunnen vragen om een overgangsconsulent. :)
Yella78 schreef:
23-03-2018 16:07
Als je niet begrijpt waar je stemming door veroorzaakt wordt en er dan achterkomt dat het met hormoonveranderingen te maken kan hebben, scheelt dat toch? Dat relativeert de boel in elk geval weer.
Precies.
wateengedoe schreef:
23-03-2018 16:10
...even over de Rhodiola: ik slik het al 2 jaar en ben er niks van aangekomen. Sterker nog: ik ben wat stabieler qua emoties en prop me juist minder vaak vol. Heb al 2 jaar gewoon maat 38/40 ;-)
Dat had ik ook wel gewild. :proud:
Mag ik even kwijt dat ik het al een hele opluchting vind, om dit gewoon te kunnen delen en dat ik door de reacties in ieder geval niet het gevoel heb, dat ik de enige ben :) :redrose: .
paloma schreef:
23-03-2018 16:19
Mag ik even kwijt dat ik het al een hele opluchting vind, om dit gewoon te kunnen delen en dat ik door de reacties in ieder geval niet het gevoel heb, dat ik de enige ben :) :redrose: .
Heel fijn voor jou, maar ik wou dat het bij mij nou eens voorbij was :vechten: :P

Maaruh, graag gedaan hoor !
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven