Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Phloxx, neem je eigen gereedschap (schep) mee (inclusief tuinschaar, kan handig zijn).
Ruim uitsteken, dan alle overtollige aarde eruitschudden.
Vuilniszakken of ikeatassen voor vervoer.
Vriest het niet, dan de kluit onderdompelen bij thuiskomst.
Asap terugplanten en dan geduld hebben.
Net verplante struiken starten wat traag op, dus het kan rustig een maand (of 3 in dit seizoen) duren voor je een teken van leven ziet.

Eigenlijk gaat het altijd goed hier en overleeft alles het.
Dankje voor de tips Felix! Daar heb ik zeker wat aan, zal ze in de praktijk brengen :mrgreen:

We hebben via via ook de kans om twee 10 jaar oude perenbomen over te nemen.
Het betreft een stoofpeer. Weten jullie of daar veel wespen op afkomen?
Kan daar weinig over vinden. Ik vind ze prachtig, maar wil geen wespenparadijs creeeren...
Onze buurman heeft conference bomen, en hij zegt dat ie nog nooit wespen heeft gehad.
-
@Sabeltand: volgens mij stonden onze tuinprgrammaideetjes wel in deel 3, weet even niet meer waar. Ik zal es ff kijken. Heb je een tv producent gevonden die belangstelling heeft? :hyper:
Spawater82 schreef:
21-03-2018 14:51
Bedankt voor de tips. Stekken ga ik me idd ook in verdiepen. Vandaag even op mp gekeken en zag idd niks aan planten staan, maar misschien is het daar nog net te vroeg voor. Ga het dus in de gaten houden.

Bloembollen gaat helaas niet lukken, we krijgen ons huis pas begin juli. Probeer nu zo min mogelijk te kopen omdat ik alles weer mee moet verhuizen. Trouwens wel 8 fruitboompjes gekocht op groupon voor 50 euro. Hopelijk is het wat, moet ze nog ontvangen. Dus mochten dames geïnteresseerd zijn, groupon heeft een leuke aanbieding.
Ik ben benieuwd naar het contact met je buren en hoe je huis/aanbouw/garage nu uiteindelijk wordt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Phloxx schreef:
23-03-2018 12:29
Dankje voor de tips Felix! Daar heb ik zeker wat aan, zal ze in de praktijk brengen :mrgreen:

We hebben via via ook de kans om twee 10 jaar oude perenbomen over te nemen.
Het betreft een stoofpeer. Weten jullie of daar veel wespen op afkomen?
Kan daar weinig over vinden. Ik vind ze prachtig, maar wil geen wespenparadijs creeeren...
Onze buurman heeft conference bomen, en hij zegt dat ie nog nooit wespen heeft gehad.
Stoofperen zijn harde peren die pas na heel lang stoven lekker zacht worden. Volgens mij komt daar geen wesp op af zo lang ze aan de boom hangen. Het zijn net stenen. Daar kun je iemand "de kop mee ingooien". :-D
Gevonden! Pagina 92.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
23-03-2018 15:53
Gevonden! Pagina 92.
Ik heb nog wel een goede tip voor de knappe tuinman!
Ravel Wouters, zat een tuinprogramma terug te kijken en daarin kwam hij langs gehuppeld.
Wel nog een puppy maar ach.
https://nl.linkedin.com/in/ravel-wouters-51425b12a
-
duet schreef:
23-03-2018 13:50
Stoofperen zijn harde peren die pas na heel lang stoven lekker zacht worden. Volgens mij komt daar geen wesp op af zo lang ze aan de boom hangen. Het zijn net stenen. Daar kun je iemand "de kop mee ingooien". :-D
Goed om te weten!
Het is eigenlijk ook puur omdat ik perenbomen zo mooi vind, niet om te eten. Hoewel het wel leuk zou zijn als de vogeltjes ervan zouden eten!
-
Als aanvangsdatum voor ons tuinprogramma stel ik 5 mei voor.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Internati ... _tuinieren
Ik vind hier dingen van.
Ik breek even in in de hoop op wat advies!

Ik heb vorige week de vlinderstruik in de voortuin gesnoeid, helaas kwam er daarna weer nachtvorst :(

Maar nu wil ik ook achter aan de slag. Wat klein snoeiwerk en de verschrompelde meuk uit de potten. En ik heb besloten om nu eens wildebloemenzaadjes uit te strooien over de rest van de (onbetegelde) tuin, het moet een keer vol! En met wat verse mest de boel omharken.

Maar wanneer?? Kan dat komende week al of is het nog te vroeg? Ik wil aan de slag!
Ik heb een treurpeer staan! Ook erg mooi moet ik zeggen. Stond er al toen er in het huis kwamen.
Phloxx schreef:
23-03-2018 16:10
Goed om te weten!
Het is eigenlijk ook puur omdat ik perenbomen zo mooi vind, niet om te eten. Hoewel het wel leuk zou zijn als de vogeltjes ervan zouden eten!
Ik heb het oude kippengaas van de schutting verwijderd en er nieuwe trellis op gezet zodat ik ook eens van mijn eigen klimplanten kan genieten i.p.v. van mijn tegeltuin minnende buren. :nut:

Volgende week komt er weer een nieuw schuurtje en ik ga nog brainstormen over wat ik met de oude ga doen.

Gisteren de gele vlinderstruik gesnoeid en ik heb een stuk of 30 stekken gemaakt. Die staan nu in een emmer water op de vensterbank. :rofl: Die gaan zodra ze wortels hebben een heg vormen in de voortuin. De paarse vlinderstruik gaat naar achteren en de witte vlinderstruik gaat denk ik naast de witte sering.
MarindaH schreef:
23-03-2018 17:30
Ik breek even in in de hoop op wat advies!

Ik heb vorige week de vlinderstruik in de voortuin gesnoeid, helaas kwam er daarna weer nachtvorst :(

Maar nu wil ik ook achter aan de slag. Wat klein snoeiwerk en de verschrompelde meuk uit de potten. En ik heb besloten om nu eens wildebloemenzaadjes uit te strooien over de rest van de (onbetegelde) tuin, het moet een keer vol! En met wat verse mest de boel omharken.

Maar wanneer?? Kan dat komende week al of is het nog te vroeg? Ik wil aan de slag!
:cheer2:

Ik zou nog héél even wachten met de zaadjes, het schijnt weer erg koud te worden volgende week :furious:
Dierproeven.
Frambozen schreef:
23-03-2018 17:51
Ik heb een treurpeer staan! Ook erg mooi moet ik zeggen. Stond er al toen er in het huis kwamen.

Ik heb het oude kippengaas van de schutting verwijderd en er nieuwe trellis op gezet zodat ik ook eens van mijn eigen klimplanten kan genieten i.p.v. van mijn tegeltuin minnende buren. :nut:

Volgende week komt er weer een nieuw schuurtje en ik ga nog brainstormen over wat ik met de oude ga doen.

Gisteren de gele vlinderstruik gesnoeid en ik heb een stuk of 30 stekken gemaakt. Die staan nu in een emmer water op de vensterbank. :rofl: Die gaan zodra ze wortels hebben een heg vormen in de voortuin. De paarse vlinderstruik gaat naar achteren en de witte vlinderstruik gaat denk ik naast de witte sering.
Goed bezig! :thumbsup:
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
23-03-2018 19:53
Goed bezig! :thumbsup:
Dankje! :bigkiss: Echt, ik weet dat ik het al eerder heb gezegd maar het is zo heerlijk om al die sprietjes van die bollen overal te zien opduiken. :cheer2:
Zo, weekend!! Eerst lekker een uur met de honden naar het meer en dan ga ik in onze achtertuin bezig.
Lente lijkt eindelijk een beetje te komen!
Ik ben trouwens echt supertrots op mijn klimroos, die al behoorlijk groen begint te worden. Hij groeit heel hard!
Ik heb wel even de ramen geblurrd haha want ik was erin zichtbaar.
Nu alleen nog wachten op de rozen.
Een foto van vorig jaar juni:
Afbeelding
en van zojuist:
Afbeelding
En dit zijn de rozen die hij geeft. Klein, maar hele bossen ervan:
Afbeelding
phloxx wijzigde dit bericht op 24-03-2018 10:49
12.93% gewijzigd
-
Frambozen schreef:
23-03-2018 17:51
Ooh ook mooooi! Helaas is ons tuintje echt te klein haha anders stond er al vanalles en nog wat in.
Gelukkig zijn onze achterburen nog best groen ingesteld voor in de stad.
Natuurlijk ontbreekt het niet aan prachtige tegeltuinen :cry: maar we kijken ook uit op een paar mooie groenblijvende bomen.
-
Phloxx schreef:
24-03-2018 10:33
Ooh ook mooooi! Helaas is ons tuintje echt te klein haha anders stond er al vanalles en nog wat in.
Gelukkig zijn onze achterburen nog best groen ingesteld voor in de stad.
Natuurlijk ontbreekt het niet aan prachtige tegeltuinen :cry: maar we kijken ook uit op een paar mooie groenblijvende bomen.
Hoe groot was jouw tuin ook alweer? Ik heb hier namelijk 50 vierkante meter, waar nu drie bomen in staan. Wilg, treurpeer en achterin een berk. De eerste twee zijn nog goed klein te houden hoor! Mijn treurpeer is nu mijn natuurlijke parasol voor het aankomende terras. Ze kunnen beide namelijk vrij goed rigoreuze snoei aan.

Wat doet je klimroos het al goed! Prachtig!

Ik weet even niet meer wie Big dreams, small spaces had aangeraden maar ik raak er enorm door geïnspireerd. En nu wil ik weer mijn hele terras plan veranderen. :rofl:
Hoi dames! Ik heb ook net mijn eerste tuinieruurtjes van dit jaar erop zitten. Ik heb onkruid uitgetrokken dat alweer de kop opstak, wat uitgebloeide lavendel gesnoeid er overal in de borders lopen speuren naar overlevende vaste planten. De vorig jaar geplante lupines en riddersporen komen ietsjes boven de grond uitpiepen, yeeeeh! Ook akeleien komen weer op, de zaailingen van de prikneus en de centaurea zijn de winter doorgekomen en mijn Sedums komen ook boven. Van een aantal redelijk winterharde fuchsia's weet ik het niet, ik hoop dat ze van onderen weer uit gaan lopen, maar zien er nu wel erg dood uit. De bollen komen ook heeeeel langzaam wat in de knop, maar er bloeit nog maar weinig, op de crocussen na. De narcissen zijn alleen nog maar sprieten, nog geen knop gezien.
Het zal mij benieuwen of alles wat ik vorig jaar heb geplant weer boven komt!
Wat bijzonder dat er bij jou nog geen narcissen bloeien, Tuingravin. Bij mij zijn de crocussen al uitgebloeid en heb ik overal gele bosjes narcissen staan. hier en daar ook al hele kleine wilde hyacintjes. Het verschilt nog al, afhankelijk van waar je woont in Nederland, blijkt wel.
Ik heb vandaag een van mijn borders helemaal schoongemaakt: alle herfstblad eruit en geharkt, zodat het jonge groen lekker met hun bol in de zon kan staan. Ook de borderrand weer mooi afgestoken van het gras.
Daarnaast alle tuinmeubilair met de hogedrukspuit schoongespoten. Dat staat nu lekker te drogen in het zonnetje.
Wat mij betreft genoeg gedaan voor vandaag.
Mooie roos, Phloxx. Ben benieuwd hoe dat er in de zomer uitziet. Staat mooi zo naast je voordeur!
Ik kom dit voorjaar ook weer meedoen! Ik heb eigenlijk vorig jaar al bestrating geregeld voor mijn tuin, voor twee cirkel terrassen. Maar ik heb eigenlijk bijvoorbeeld mijn pa zijn hulp daar bij nodig, naast mijn oom die stratenmaker is. Om wit zand te regelen. Omdat ik zelf sowieso niet mag rijden enzo. En het word me teveel gedoe, dus heb ik besloten dat het dit jaar maar weer een wilde bloemen/moestuin wordt, maar dan wel uitgebreider.

De ene cirkel ga ik gewoon gebruiken voor paadjes aan de linker kant van mijn tuin, scheve tijdelijke paadjes krijg ik wel zelf gelegd. De andere cirkel voor de rechtkant van mijn tuin. Mocht ik dan ooit nog de cirkels willen leggen dan weet ik nog welke bestrating bij elkaar hoort.

Dus dat word flink voorzaaien. Heb mijn bureau maar verkast naar het zonnigste raam in mijn tuin, en ben zaadjes aan het verzamelen/voorzaaien. Daarnaast doe ik nu vrijwilligerswerk op een boerderij waar ze ook plantjes en fruitboompjes verkopen. Dus misschien dat in daar nog wel een keer een fruitboompje cadeau doe aan mezelf later dit jaar.
Afbeelding

En ik heb nog een foto van de eerste dappere narcissen na de sneeuw:
Afbeelding
Ja gek he Duet? Het is hier in Twente ook wel erg koud geweest, dus dat verklaart wel wat. Ik denk dat ik over een paar dagen ook wel wat meer bloeiende bollen heb hoor! Ik zag de blauwe druifjes hier en daar ook al vanuit het sprietenkransje uitpiepen. En de keizerskronen zijn nu qua blad zo'n 20 cm hoog. En stinken! Die dingen meuren gigantisch naar knoflook en nog wat. De buurpoes gaat er met een grote boog omheen. Ik houd niet zo van keizerskronen ( ik heb ze in het oranje) maar manlief is er dol op. En ze doen het hier heel goed...
Haha, ik vind keizerskronen ook helemaal niets, lelijke dingen. Maar ieder z'n ding!

Ik ben al druk bezig met elke dag draadalg vissen en ben het eigenlijk nu al zat. Misschien toch maar een middeltje kopen ertegen maar wil geen troep in m'n vijver.. Ga ook de waterpest die er nu in staat vervangen met verse als het iets warmer is. Scheelt alweer veel alg. En andere plantjes, moet even kijken wanneer het tuincentrum hier ze weer heeft.

Van de week eerst maar een borsteltje kopen ofzo om de randen algvrij te maken.
Zijn keizerskronen een regionaal iets of zijn ze me gewoon nog nooit opgevallen? :$ Ik moest ze googlen en het plaatje zegt me ook echt niks. :O
Dankjewel allemaal, ik ben ook belachelijk trots op de roos :daisy:
Als hij bloeit zal ik nog eens een foto plaatsen.

Frambozen, mijn tuin is 55m2, dus eigenlijk helemaal niet zo klein. Maar hij is erg onhandig qua vorm: een soort L waarbij een kant 5.5x6 is ongeveer en dan nog een stuk van 2.5x8 ongeveer. Dan hebben we ook nog een schuur van 2x3 en we hebben een grote loungeset die we echt willen behouden omdat we vaak en veel in de tuin zitten met bezoek. Dan nog een grote kussenbox voor de kussens van de loungeset, een barbecue en voor je t weet is t al best vol.

Ik vind t ook raar Tuingravin dat je narcissen nog niks doen! Hier in Utrecht stikt het ervan.
Keizerskronen had ik ook nog nooit van gehoord!

Ik heb vandaag de oude verrotte border gesloopt en al het zand eruit gehaald. 3 grote klikos vol aan zand. Morgen maar naar de afvalstraat. Wat een werk was het zeg. Verder de schutting geschuurd. Mn arme rug nu.
Morgenochtend komt vriendlief thuis van een paar dagen weg met vrienden, dan gaan we de perenbomen ophalen en planten en de schutting verven.
Ik weet niet echt hoe groot ik het gat moet maken voor de perenboom. Hoe veel zou ik om de kluit heen moeten vrijscheppen?
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven