Werk & Studie alle pijlers

Stop met mensen laagopgeleid noemen

01-04-2018 12:50 982 berichten
Ik ben het zat, dat laagopgeleide mensen in hokjes worden geplaatst.
Ik ben niet laag opgeleid. Weetje wel wat ik allemaal moet leren en doen (werk in een hotel) ? Zodat de gasten een fijn verblijf hebben. Weetje wat een kapper, automonteur, bakker, verzorgende moet leren? Met de constante vernieuwingen en trends en regeltjes?
Ik ben niet laagopgeleid, ik ben praktisch opgeleid. Zonder vakmensen blijft de maatschappij niet draaien.

https://youtu.be/DZG8V9bs54k
anoniem_353921 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 13:05
3.43% gewijzigd
rosanna08 schreef:
01-04-2018 13:26
maar er is wel degelijk een groep mensen die neerkijken op anderen die praktisch opgeleid zijn. Kijk alleen maar naar de topics die geopend worden hier met ik ben WO opgeleid, maar mijn date is vrachtwagenchauffeur
Ja en een grote groep die neerkijkt op juffen, of op ministers, of enz.

Denk jij werkelijk dat als we van laagopgeleid praktisch geschoold maken (ben ik als hbo’ er namelijk ook gewoon, dus daar komt toch weer onderscheid in ivm functieprofielen) mensen met een minderwaardigheidscomplex zich ineens niet meet minder voelen?
Ttass schreef:
01-04-2018 13:11
Kijk naar het filmpje.

Gedaan.
Wat een vreselijk mens. Ze trapt tegen mensen aan die de term 'laag opgeleid' bezigen en vervolgens maakt ze hoog opgeleid belachelijk. Lekker hoor.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
01-04-2018 13:31
Ja en een grote groep die neerkijkt op juffen, of op ministers, of enz.

Denk jij werkelijk dat als we van laagopgeleid praktisch geschoold maken (ben ik als hbo’ er namelijk ook gewoon, dus daar komt toch weer onderscheid in ivm functieprofielen) mensen met een minderwaardigheidscomplex zich ineens niet meet minder voelen?
neuh, dat denk ik niet. Mensen hebben sowieso de neiging om zich beter te voelen dan een ander en dan zijn er altijd wel andere dingen om je minderwaardig over te voelen. Daar is een verandering in benaming totaal geen oplossing voor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Die beroepen die jij noemt, zijn middelbaar opgeleid, niks mis mee. Wat jij zegt klopt dus niet. Laag opgeleid zijn mensen die enkel LBO hebben of minder.

Heb ik trouwens ook gedaan LBO, daarna MBO, HBO en universiteit en nu doe ik weer een praktische opleiding, MBO dus, prachtig vind ik het, ik vind de opleiding super, super interessant, ik wou dat ik dit 20 jaar geleden had gekozen en niet was gaan studeren.
Andersom schreef:
01-04-2018 13:32
Gedaan.
Wat een vreselijk mens. Ze trapt tegen mensen aan die de term 'laag opgeleid' bezigen en vervolgens maakt ze hoog opgeleid belachelijk. Lekker hoor.
Dat zie je hier ook.
Lekker afgeven op hoger opgeleiden omdat Marianne Zwagerman iets beweert. Tsk.
Mijn vriend is hoogopgeleid en ik praktisch opgeleid. Een schilderij recht ophangen is een hele klus voor hem, maar ik hang het zo op. En daar komt ook kennis van wiskunde bij kijken. Wij vullen elkaar heel goed aan.
In feite gaat het dus om 'denkers' en 'doeners' ?

Kunnen we het misschien veranderen in theoretisch opgeleiden en praktisch opgeleiden?

Zou dat een optie zijn?
Veni, vidi, vagina.
Hij kwam en zag dat het kut was
Ik geloof niet in newspeak. Maar ik geloof wel dat onze maatschappij praktische beroepen te laag waardeert.

Het grappige vind ik dat ik het tegenovergestelde heb. Ik vind het ronduit beschamend dat de kapper moeite heeft 25,- te vragen voor een half uur werk dat ik nog niet bij benadering zelf zou kunnen, terwijl mijn klanten mij zonder blikken of blozen ruimschoots het dubbele betalen voor iets dat in essentie ook maar een specifieke vaardigheid is.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
01-04-2018 13:38
Ik geloof niet in newspeak. Maar ik geloof wel dat onze maatschappij praktische beroepen te laag waardeert.

Het grappige vind ik dat ik het tegenovergestelde heb. Ik vind het ronduit beschamend dat de kapper moeite heeft 25,- te vragen voor een half uur werk dat ik nog niet bij benadering zelf zou kunnen, terwijl mijn klanten mij zonder blikken of blozen ruimschoots het dubbele betalen voor iets dat in essentie ook maar een specifieke vaardigheid is.
Maar heel goede kappers kunnen dan jouw uurloon wel weer vragen, zo als Guy Tang (Amerika, ik ga er van uit dat jij hem niet kent haha, dat is echt iets voor vrouwen << jup, ik geloof nog in 2 genders, over newspeak gesproken).
Ik heb hier ook vaak genoeg gelezen dat iedereen makkelijk kan gaan studeren maar de best er niet voor doen, er werd zelfs beweerd dat universiteit makkelijk haalbaar was alleen willen de mensen de best er niet voor doen.
Dat vond ik zo denigrerend overkomen.,
JollyRider schreef:
01-04-2018 13:38

Het is een gegeven dat mensen graag meer betalen voor iets waarvan zij denken dat ze het niet kunnen.

Als je ervoor gestudeerd hebt, dan zal het moeilijk zijn en moet dat beloond worden. Zoiets.

Ik geloof wel in newspeak. Soms kan het de toon van het debat veranderen terwijl het in essentie om het zelfde euvel gaat... maar dan vriendelijker.
Veni, vidi, vagina.
Ik geloof niet dat als we de term laagopgeleiden vervangen door praktischopgeleiden de mensen die nu op laagopgeleiden neerkijken opeens hun houden zouden veranderen en bomvol respect zitten. Overigens vind ik het wel een mooi bedachte term waar ik wel wat voor voel, maar denken dat neerbuigende reacties en meningen wegblijven als je een betere term verzint is natuurlijk onzin.
nessemeisje schreef:
01-04-2018 13:37
Dat zie je hier ook.
Lekker afgeven op hoger opgeleiden omdat Marianne Zwagerman iets beweert. Tsk.
En dat is ook waar. Ik zie een opleiding niet als identiteit, velen zien dat wel. Vind ik altijd vrij kortzichtig, niet uit een of ander verdwaasd social justice cause maar gewoon, hoe redeneert iemand, wat doet iemand, dat vind ik interessanter dan een diploma/geen diploma.

En dan heb je natuurlijk nog het type studie/opleiding. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat gender studies WO nu bepaald meer intelligentie vergt dan HBO wiskunde of MBO elektrotechniek. Andersom zal een studie theoretische natuurkunde absoluut meer intelligentie vergen dan een MBO 2 verzorgende (als dat bestaat).

En dan heb je nog mensen die helemaal niet kijken naar het niveau van een opleiding maar gewoon iets doen om dat ze het willen.
8102 schreef:
01-04-2018 13:40
Ik heb hier ook vaak genoeg gelezen dat iedereen makkelijk kan gaan studeren maar de best er niet voor doen, er werd zelfs beweerd dat universiteit makkelijk haalbaar was alleen willen de mensen de best er niet voor doen.

Nou, ik doe universiteit op het moment en ik vind het echt lastig. Ik doe echt mijn uiterste best.

Maar het ligt meer aan het plannen van de studie zelf in combinatie met een fulltime baan. Het is nogal solitair onderwijs en ik moet echt zelf discipline aanleren.
Veni, vidi, vagina.
Ttass schreef:
Mijn vriend is hoogopgeleid en ik praktisch opgeleid. Een schilderij recht ophangen is een hele klus voor hem, maar ik hang het zo op. En daar komt ook kennis van wiskunde bij kijken. Wij vullen elkaar heel goed aan.
Wiskunde op een schilderij op ete hangen?
Gewoon basisschool meten en een waterpas. Waarom die behoefte om jezelf zo op te poetsen?
Ttass schreef:
En? Wat wil je daar nou mee zeggen? Dat je even goed bent als hij? Misschien moet je iets aan je zelfvertrouwen doen, want jouw opleidingsniveau zit vooral jou zelf blijkbaar erg dwars.
8102 schreef:
01-04-2018 13:40
Ik vind dat vooral heel dom overkomen, en zou me daar dan ook niet door laten beledigen.
Dit heeft echt puur met onzekerheid en minderwaardigheidsgevoelens te maken.

Het is simpelweg een feit dat er verschil is in opleidingsniveau. Nou en?

Dat schoppen ertegen vind ik juist zoveel zeggend. Wees trots op je vaardigheden, wat kan jou het bommen als iemand jou laagopgeleid noemt (is dat wel zo?), als iemand neerbuigend is zegt dat altijd duizend maal zoveel over diegene dan over jou.

Maak jezelf weerbaarder, in plaats van je te verzetten.
Dus als hogeropgeleide, ben je nooit praktisch opgeleid?
Hoe zit dat dan bv met een HBO-V-er?
Een vakopleiding vind ik geen lage opleiding. Bij een lage opleiding denk ik eerder aan Mavo of Havo zonder vervolgopleiding.
Verder heb je HBO/Universitair denkniveau zoals dat in veel vacatures gevraagd wordt. Dat staat voor een bepaalde manier van abstract denken dat lang niet bij alle academici aanwezig is.
Een vakbekwame timmerman is meer waard dan menig afgestudeerde socioloog of communicatiewetenscgapper. Deze timmerman zal vaak ook navenant verdienen.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
Als je een kapper of verpleegkundige laagopgeleid noemt, dan heb je het niet helemaal helder. Maar dat terzijde.

Onze maatschappij heeft mensen nodig die goed zijn in wat ze doen en daar plezier aan beleven.
Andersom schreef:
01-04-2018 13:32
Gedaan.
Het afgeven op hoog opgeleide mensen slaat ook nergens op. Als je ziek wordt wil je toch naar een goede arts, als je in de problemen komt wil je een advocaat en je wilt toch ook dat onze wegen en bruggen door ingenieurs worden ontworpen.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
Zolang je een minderwaardigheidscomplex hebt en lekker in een hokje kruipt zullen er altijd mensen zijn die dat hokje een naam geven. Zul je altijd de behoefte voelen je met hand en tand tegen die naam te verzetten.
Op het forum hier al eens gelezen dat laagopgeleiden werden uitgemaakt als mensen met een twee cijferig iq score. Hieruit kun je opmaken dat de -jonge- HBOers het een beetje te hoog in hun bolletje hebben gekregen, want zulke dingen zeg je niet. Beetje respect zou sieren.
oudebaas schreef:
01-04-2018 13:49
Een vakopleiding vind ik geen lage opleiding. Bij een lage opleiding denk ik eerder aan Mavo of Havo zonder vervolgopleiding.
Dan zijn hele bevolkingsgroepen laag opgeleid volgens deze post.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven