Collega steelt
donderdag 5 april 2018 om 10:16
Dat weet hij dus niet. Hij is geen klikker, maar dit is wel diefstal.Viva-Account schreef: ↑05-04-2018 10:15Wat vind je man dat hij moet doen?
Laat hij zijn geweten volgen.
ik geef mn bek ook maar een douw
donderdag 5 april 2018 om 10:17
Natuurlijk moet hij het melden.
En als die collega wordt ontslagen, is dat niet omdat hij geklikt heeft, maar omdat zij gestolen heeft.
Het is wel handig om een slag om de arm te houden en bijvoorbeeld met de accountant om tafel te gaan en te beginnen met "ik hoop dat ik het verkeerd zie, maar ik wil wat onregelmatigheden melden".
En als die collega wordt ontslagen, is dat niet omdat hij geklikt heeft, maar omdat zij gestolen heeft.
Het is wel handig om een slag om de arm te houden en bijvoorbeeld met de accountant om tafel te gaan en te beginnen met "ik hoop dat ik het verkeerd zie, maar ik wil wat onregelmatigheden melden".
donderdag 5 april 2018 om 10:17
Zou dit zelf ook een moeilijk dilemma vinden.
Heeft je man de mogelijkheid om dit anoniem aan het licht te brengen?
Aan de andere kant, 1000euro is ook geen kleinigheid. Man kan het ook uitprinten, collega aanspreken en haar zelf een dag de tijd geven zich bij werkgever te melden en dat hij het anders doet.
Wel oppassen dat collega dan niet zo kan schuiven met bewijsmateriaal dat je man de schuldige lijkt.
Heeft je man de mogelijkheid om dit anoniem aan het licht te brengen?
Aan de andere kant, 1000euro is ook geen kleinigheid. Man kan het ook uitprinten, collega aanspreken en haar zelf een dag de tijd geven zich bij werkgever te melden en dat hij het anders doet.
Wel oppassen dat collega dan niet zo kan schuiven met bewijsmateriaal dat je man de schuldige lijkt.
donderdag 5 april 2018 om 10:22
donderdag 5 april 2018 om 10:25
Wat de werkgever samen met die collega bespreekt of er mee doet: dat is aan de werkgever. Daar hoeft je man verder niks mee te doen.Madeliefjees schreef: ↑05-04-2018 10:24Ja beide een vast contract. Haar kennende, zal ze keihard ontkennen. Dat ze vergeten was om e.e.a te corrigeren, bla bla bla.
donderdag 5 april 2018 om 10:26
donderdag 5 april 2018 om 10:29
Dat is dan haar verantwoordelijkheid.Madeliefjees schreef: ↑05-04-2018 10:24Ja beide een vast contract. Haar kennende, zal ze keihard ontkennen. Dat ze vergeten was om e.e.a te corrigeren, bla bla bla.
En jouw man heeft dan de zijne gedaan, door het te melden. En de baas moet de zijne ook nemen, door dit uit te gaan zoeken.
donderdag 5 april 2018 om 10:30
Als het inderdaad gaat over niet-kloppende cijfers (urenregistratie, vakantiedagen, reiskosten, zulke dingen), dan zou ik het inderdaad gewoon melden aan HR. "Ik keek op het intranet, en het viel me op dat er een aantal zaken niet lijken te kloppen". Niemand beschuldigen, gewoon melden als goedwillende werknemer die zelf ook belang heeft bij correcte registratie. Voor hetzelfde geld zit er een bug in het systeem en mis je ineens zelf uren, weet jij veel?
Als het gaat om echte diefstal/verduistering/bestellen prive-artikelen op kosten van de baas, dan zou ik voor 1000 euro wel degelijk meteen naar een leidinggevende stappen. Bij een pen, notitieblok of prive-printjes zou ik doen alsof ik niets zie (al zou het mogelijk wel invloed hebben op hoe ik naar een collega kijk, zeker als het structureel is), voor iets rond de honderd euro zou ik collega zelf aanspreken, maar rond de duizend is het echt wel een serieuze zaak.
edit: Het gaat blijkbaar om het laatste. Dat zou ik dus melden. Niet aan haar, maar printje aan leidinggevende. Ik zou ook niet weten hoe ze kan ontkennen dat er bij haar thuis bezorgd wordt, als dat zwart op wit staat?
Als het gaat om echte diefstal/verduistering/bestellen prive-artikelen op kosten van de baas, dan zou ik voor 1000 euro wel degelijk meteen naar een leidinggevende stappen. Bij een pen, notitieblok of prive-printjes zou ik doen alsof ik niets zie (al zou het mogelijk wel invloed hebben op hoe ik naar een collega kijk, zeker als het structureel is), voor iets rond de honderd euro zou ik collega zelf aanspreken, maar rond de duizend is het echt wel een serieuze zaak.
edit: Het gaat blijkbaar om het laatste. Dat zou ik dus melden. Niet aan haar, maar printje aan leidinggevende. Ik zou ook niet weten hoe ze kan ontkennen dat er bij haar thuis bezorgd wordt, als dat zwart op wit staat?
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 10:32
10.63% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 5 april 2018 om 10:31
Maar is dat stelen dan? Is dat niet geschenken aan nemen? Hoe veel mensen werken er? Hij kan met zijn telefoon screenshots maken, thuis uit printen en dan bij de baas op het bureau doen of zo.Madeliefjees schreef: ↑05-04-2018 10:28Het gaat om een mail van een leverancier. Daarin staat wat er bij haar thuis bezorgd wordt, en dat ze volgend jaar weer iets krijgt ter waarde van 1000 euro.
Ze heeft er ook op geantwoord, dus het bewijs is er gewoon.
De regel is dat je niks mag aannemen van leveranciers. Ja, een pen of zo, verder niks.
donderdag 5 april 2018 om 10:31
Madeliefjees schreef: ↑05-04-2018 10:28Het gaat om een mail van een leverancier. Daarin staat wat er bij haar thuis bezorgd wordt, en dat ze volgend jaar weer iets krijgt ter waarde van 1000 euro.
Ze heeft er ook op geantwoord, dus het bewijs is er gewoon.
De regel is dat je niks mag aannemen van leveranciers. Ja, een pen of zo, verder niks.
Hoe groot is die organisatie? Geen vertrouwenspersoon waar hij dit kan melden als hij niet naar leidinggevende wil?