Oplossing buurkat uit tuin houden
maandag 19 maart 2018 om 03:52
Wij hebben altijd erg van onze tuin genoten: veel groen, grasveld met leuk vijvertje met vissen, kikkertjes en salamanders, etc.
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 03:58
3.71% gewijzigd

woensdag 4 april 2018 om 20:39

woensdag 4 april 2018 om 20:43
Waarom zeur je zo door over die koeien? Daar gaat dit hele topic niet over..Hamsterweken schreef: ↑04-04-2018 20:38Dat een wild roofdier andere beesten eet zou je nog natuurlijk kunnen noemen.
Dat een mens een speciaal daartoe gefokt roofdier in huis neemt om wat te kroelen en te commanderen te hebben en koeien/varkens/kippen laat fokken om aan dat roofdier te voeren is puur egoïsme. Prima hoor, maar ga dan niet lopen pretenderen dat je een 'dierenvriend' bent.

woensdag 4 april 2018 om 20:49
Hamsterweken schreef: ↑04-04-2018 20:45Sorry dat ik offtopic ging, maar de hypocrisie van 'dierenliefhebbers' doet mijn bloed soms koken![]()
Maar idd, ontopic weer. Hoe gaat het met TO, is de kat al verjaagd?
Tja je hebt gelijk hoor, en dat de gemiddelde katteneigenaar eigenlijk totaal niet diervriendelijk is blijkt wel uit dit topic

woensdag 4 april 2018 om 21:01
Nou...... Die lelies gaan in een pot. Wolf op de pot? Korenwolf is trouwens ook nog eens lekker bier.
Komt uit Limburg. Verkopen ze ook bij AH.
Maar ik heb alleen maar katten die bij mij op bezoek willen komen, terwijl ik daar geen tijd voor heb.
Sinds kort weet ik dat de dode beesten van hen zijn.

woensdag 4 april 2018 om 21:39
Het zou al heel wat schelen als de baasjes de kattenpoep kwamen uitscheppen uit mijn tuin. Maar iets zegt me dat ze dat niet willen. Best vreemd eigenlijk, ik verschoon zelf toch ook de kattenbak van mijn binnenkat?

woensdag 4 april 2018 om 22:25
Kwam laatst bij iemand en die had 3 katten. Ze had de katten zo opgevoed dat ze niet de tuin uit gingen maar dat eventueel wel zouden kunnen. Ze had er gewoon voor gezorgd dat de tuin leuk is voor haar katten. Daarnaast mochten de katten niet in de tuin poepen want ze hield van tuinieren en wilde niet steeds stront aan haar handen enzo.
woensdag 4 april 2018 om 22:38
Onze buurkat kwam altijd poepen in onze tuin. Nadat ik 120 drollen had weggeschept was ik het zat en heb ik een plank op het stukje grond gegooid waar hij altijd zat. Ik heb hem al een week niet in onze tijd gezien.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-

donderdag 5 april 2018 om 08:40
Er komen hier ook wel veel buurtkatten in de tuin, af en toe laat ik ze zelfs even binnen. Vind het niet zo vervelend drollen te scheppen eigenlijk, maar heb sowieso geen grote liefde voor mijn tuin.

donderdag 5 april 2018 om 08:55
Dat vind ik vaak van hondenliefhebbers, aso's en eogoïstisch.
Ik hou van beide, hond en kat, en ik vind dat niemand er last van moet hebben, dus kat in je eigen tuin en geen hondenpoep/pies tegen mijn tuinhek of planten.
anoniem_22906 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 08:57
Reden: Foutje
Reden: Foutje
0.53% gewijzigd
donderdag 5 april 2018 om 10:47
Tja. heel vervelend voor To en zo, maar het probleem is dat je misschien wel juridisch gezien een stuk grond tot je eigendom kunt rekenen, maar dat dieren daar geen boodschap aan hebben. De enige manier om beesten uit je tuin te houden is dus zelf maatregelen nemen. Vergelijk het eens met honden of kinderen. Als jij geen afscheiding om je tuin maakt dan lopen die er toch ook gewoon in? Nou werkt een hek of schutting prima tegen honden en kinderen, maar niet tegen eekhoorns, muizen, ratten en katten.
In tegenstelling tot een eekhoorn is een kat is een huisdier met meestal een juridische eigenaar. Daarvoor hebben we aansprakelijkheidsregels opgesteld, zodat je de eigenaar aansprakelijk kunt stellen voor schade toegebracht door het dier. Maar dat werkt alleen achteraf en dan moet je wel bewijzen hebben en de juridische procedure aangaan.
Je hebt er geen bal aan bij het voorkomen van overlast. Als je dat wilt moet je gewoon zelf je territorium bewaken. Maar beter is denk ik om je te realiseren dat je je tuin deelt met alles dat rondloopt. Dus kun je ook beter geen vissen in een vijver waar ze niet weg kunnen duiken, of vogels of konijnen in een hok in je tuin zetten. Dat is vragen om problemen want je weet dat er ook katten, reigers en eksters zijn.
Mijn tip voor TO: laat het los of scherm anders je eigen tuin beter af.
In tegenstelling tot een eekhoorn is een kat is een huisdier met meestal een juridische eigenaar. Daarvoor hebben we aansprakelijkheidsregels opgesteld, zodat je de eigenaar aansprakelijk kunt stellen voor schade toegebracht door het dier. Maar dat werkt alleen achteraf en dan moet je wel bewijzen hebben en de juridische procedure aangaan.
Je hebt er geen bal aan bij het voorkomen van overlast. Als je dat wilt moet je gewoon zelf je territorium bewaken. Maar beter is denk ik om je te realiseren dat je je tuin deelt met alles dat rondloopt. Dus kun je ook beter geen vissen in een vijver waar ze niet weg kunnen duiken, of vogels of konijnen in een hok in je tuin zetten. Dat is vragen om problemen want je weet dat er ook katten, reigers en eksters zijn.
Mijn tip voor TO: laat het los of scherm anders je eigen tuin beter af.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 5 april 2018 om 10:57
In de paardenwereld zeggen ze "het zijn altijd dezelfde met de gemakkelijke paarden en dezelfde met de lastige".RockOla schreef: ↑04-04-2018 20:00Dat klopt wel, je kunt ze heel wat leren/afleren. Dat gaat hier eigenlijk altijd vanzelf, mijn huidige katten zijn nog vrij jong. Nooit heb ik vervelende katten gehad. Ze zijn lief, sociaal en zeer prettig gezelschap. Nooit probleemdieren gehad. Zelfs mijn kippen zijn gezellig!![]()
Aandacht en consequent zijn. Dan kom je al een heel eind.
Vaak zijn de terrorkatten de huisdieren die thuis niet veel hebben, baasjes die altijd weg zijn of zo.
Ik denk dat je dit overal vindt waar mensen moeten opvoeden. Bij honden, bij katten, bij kinderen....
En ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de terrorkatten. En dan besef je dat de dieren er zelf ook niets aan kunnen doen. Die gaan gewoon ergens anders hun heil opzoeken omdat er thuis niets voor ze is.
donderdag 5 april 2018 om 10:59
Hamsterweken schreef: ↑04-04-2018 20:23Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen maar dat als je niet-plaatsbare asielkatten in leven wilt houden, dat inhoudt dat je méér koeien moet slachten.
Dus jouw standpunt is niet diervriendelijk, enkel pro-kat en anti-koe.
Dat maak jij ervan. Jij weet niet hoe ik er over denk.
Maar jij geeft er dus niets om dat katten geëuthanaseerd worden omdat koeien immers óók geslacht worden. Anders begin je niet over koeien toch? Is óok niet erg diervriendelijk. Dus zeg maar niets van mij.
Ik zou liever zien dat de asiels niet overvol zouden worden doordat mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun dieren en ze laten castreren. Dan hoeven er geen dieren in het asiel te zitten, eenzaam rond te zwerven (want dat is ook voor katten afzien), of geëuthanaseerd te worden.

donderdag 5 april 2018 om 11:03
Dieren zijn uiteindelijk allemaal tot bepaalde hoogte egoistisch. En de mens is uiteindelijk ook maar een dier (ook al denkt de mens dat hij zoveel meer is dan dat, maar daar begaat hij een denkfout mee).Hamsterweken schreef: ↑04-04-2018 20:38Dat een wild roofdier andere beesten eet zou je nog natuurlijk kunnen noemen.
Dat een mens een speciaal daartoe gefokt roofdier in huis neemt om wat te kroelen en te commanderen te hebben en koeien/varkens/kippen laat fokken om aan dat roofdier te voeren is puur egoïsme. Prima hoor, maar ga dan niet lopen pretenderen dat je een 'dierenvriend' bent.
We maken gewoon deel uit van de kringloop.
Ik denk dat we tot bepaalde hoogte wel degelijk voedselsupplementen halen uit vlees wat we nodig hebben, wat we misschien ook ergens anders uit kunnen halen maar daar over zijn mensen het nog niet eens.
En voedsel behoort in mijn ogen niet tot een luxe.
Dieren nodeloos afmaken vind ik belachelijk. Maar goed, ik snap niet dat jij die discussie hier wilt voeren. Ik zou zeggen, begin je eigen topic.
Je hebt nooit het recht om iemands probleem af te doen met "zeuren", omdat je niet ervaart wat die persoon ervaart. Als je zelf een keer in een hondendrol flatst met je voet, dan "zeur" je zeker ook niet?
donderdag 5 april 2018 om 11:06
Je heb onder hondenliefhebbers inderdaad ook veel aso's, met een soortgelijke houding als kattenliefhebbers. Er zijn ook topics over hondenpoep, dus doe daar je beklag zou ik zeggen.marjorette schreef: ↑05-04-2018 08:55Dat vind ik vaak van hondenliefhebbers, aso's en eogoïstisch.
Ik hou van beide, hond en kat, en ik vind dat niemand er last van moet hebben, dus kat in je eigen tuin en geen hondenpoep/pies tegen mijn tuinhek of planten.
Je spreekt jezelf tegen Merano.
Iedereen is aansprakelijk voor zijn huisdier, en elk huisdier wordt eigenlijk op eigen, afgebakende grond gehouden. Ik snap niet waarom voor katten een uitzondering zou moeten gelden. Een katten houder zou zijn eigen tuin moeten afbakenen zodat zijn kat er niet uit kan.
En die tijd gaat er ook ooit komen, omdat het uit de hand gaat lopen in deze overvolle maatschappij. Hier wonen te veel mensen op één stukje grond, met de bijbehorende katten. Zo wordt iedereen tegen elkaar uitgespeeld, en dat leidt helaas tot meer regels EN meer beperkingen.
iones wijzigde dit bericht op 05-04-2018 11:09
37.86% gewijzigd

donderdag 5 april 2018 om 11:11
Ik reageer puur op jou beklag over de kattenliefhebbers. Zou niet weten waarom ik op een ander topic moet schrijven, zit prima hier.
anoniem_22906 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 11:21
Reden: Verkeerde persoon, sorry
Reden: Verkeerde persoon, sorry
4.34% gewijzigd
donderdag 5 april 2018 om 11:20
Maar dit topic gaat over overlast van katten en niet over overlast van honden. Dus zit je hier toch niet goed?marjorette schreef: ↑05-04-2018 11:11Ik reageer puur op jou beklag over de kattenliefhebbers, en de honden haal jij er zelf bij. Zou niet weten waarom ik op een ander topic moet schrijven, zit prima hier.

donderdag 5 april 2018 om 11:22
Gelukkig. Ik ben het er wel mee eens. Mijn kat gaat ook zijn eigen gang en is weinig te leren.
Ik voel me meer een huisgenoot van de kat dan een baasje.
donderdag 5 april 2018 om 11:26
Maar ik voel me ook geen "baas" over mijn honden. Mijn honden zijn voor mij wel iets méér dan huisgenoten. Ze zijn maatjes, soort van kindjes, soort van familie. Moeilijk te omschrijven.
Zoals Amant zich niets kan voorstellen van gevoel bij een hond, kan ik me weinig voorstellen van gevoel voor een kat.
Ik heb wel katten gehad maar ik had niet half die binding er mee die ik met een hond heb. De interactie met mijn honden is zoveel intenser, juist omdat ze niet alleen maar hun eigen gang gaan.