Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

vrijdag 6 april 2018 om 13:12
Ik ga er vanuit dat het niet echt is, maar voor het geval dat, toch nog een serieuze reactie.
Ik vind het dieet vooral ontzettend slecht voor het milieu. Avocado's zijn erg milieu-onvriendelijk en ik vind het schokkend dat je dus kennelijk dagelijks minimaal 4 (!) eiwitten in de prullenbak gooit. Wat een ontzettende verspilling van voedsel! Ik schrik hier echt enorm van.
Eten zonder granen kan prima, maar dan zou ik wel voor iets meer variatie gaan en bijvoorbeeld meer peulvruchten eten. Een teveel aan eiwitten is gevaarlijk: ik zou mij daar zeker in verdiepen, want ik acht de kans vrij groot dat je dochter vrij hoog in haar eiwitopname zit, wat slecht voor haar nieren kan zijn.
Ik vind het dieet vooral ontzettend slecht voor het milieu. Avocado's zijn erg milieu-onvriendelijk en ik vind het schokkend dat je dus kennelijk dagelijks minimaal 4 (!) eiwitten in de prullenbak gooit. Wat een ontzettende verspilling van voedsel! Ik schrik hier echt enorm van.
Eten zonder granen kan prima, maar dan zou ik wel voor iets meer variatie gaan en bijvoorbeeld meer peulvruchten eten. Een teveel aan eiwitten is gevaarlijk: ik zou mij daar zeker in verdiepen, want ik acht de kans vrij groot dat je dochter vrij hoog in haar eiwitopname zit, wat slecht voor haar nieren kan zijn.
vrijdag 6 april 2018 om 13:16
Nee hoor, je hebt twee soorten salmonella. De een zit op de buitenkant van het ei, de ander, salmonella enteritidis, zit in de dooier.
Er is 0,3% van de eieren besmet. Dus heeft de dochter van TO na een jaar lang 4 dooiers per dag bijna 5 besmette eieren binnen.
Dit brengt voor kinderen onder de vijf ernstige gezondheidsrisico's met zich mee. Het wordt dan ook afgeraden ze rauwe eieren te geven.
Na een besmetting tasten de bacteriën de dunne darm aan, waar de bacterie een ontsteking veroorzaakt. Dat kan overgaan, of niet. En dan krijg je uitdroging, nierfalen, bloedvergiftiging, shock ...

vrijdag 6 april 2018 om 13:25
TO die beweert dat ze zich zogenaamd verdiept heeft in voeding en daarom haar kind voedingstoffen ontneemt en vol stopt met risicoproducten en na hier volledig afgebrand te worden toch blijft volharden in haar gelijk.
Ik wilde eigenlijk naar buiten met de kinderen, maar dit is goud. Zet wel een filmpje voor ze aan...
Ik wilde eigenlijk naar buiten met de kinderen, maar dit is goud. Zet wel een filmpje voor ze aan...

vrijdag 6 april 2018 om 13:27
Ik heb serieus net popcorn gemaakt.HaPu schreef: ↑06-04-2018 13:25TO die beweert dat ze zich zogenaamd verdiept heeft in voeding en daarom haar kind voedingstoffen ontneemt en vol stopt met risicoproducten en na hier volledig afgebrand te worden toch blijft volharden in haar gelijk.

vrijdag 6 april 2018 om 13:27

vrijdag 6 april 2018 om 13:28

vrijdag 6 april 2018 om 13:38
Ik ben zo iemand die op eigen houtje zo'n dieet is gaan uitproberen.
Ik heb het boek gelezen van Weston A Price en ben me verder gaan verdiepen in rauwe melk en eieren.
De reden om de eidooiers rauw te eten is omdat de enzymen gedood worden boven 42 graden.
In rauwmelkse kefir zitten ook erg veel enzymen die nog actief zijn en door het fermentatieproces is de kefir niet meer rauw, maar bevat nog wel alle voordelen van rauwe melk.
Haring heeft dat voordeel ook.
Het is de bedoeling om goed te kijken naar de herkomst en eieren te eten van biologisch dynamische oorsprong.
Granen zijn niet per definitie ongezond.
Het is vaak het glyfosaat waarop mensen reageren, of andere bestrijdingsmiddelen.
Biologisch brood van de natuurwinkel zou dit probleem kunnen opvangen.
Het beste neem je dan gedesemd brood omdat dat beter verteerbaar is.
Of biologische havermoutpap.
De voedzaamheid kan betwist worden, eigenlijk dient meel namelijk binnen drie uur na het malen van het graan verwerkt te worden tot brood of pap omdat anders de voedingswaarde achteruit holt.
Je zou dit kunnen opvangen door zelf het biologische graan te malen en er dan pap van te maken.
Cholesterol is inderdaad niet slecht en ons lichaam heeft het nodig.
De longen en de hersenen vooral.
Slecht cholesterol ontstaat niet door het eten van dierlijk vet, maar door verkeerde hormonale processen ten gevolge van tekorten of aangeboren defecten en disbalans.
Veel informatie kun je vinden via de Weston A Price foundation.
Het is jammer dat het Nederlandse forum van Weston Price onder het juk van de moderator is ontspoord, anders had je daar veel informatie vandaan kunnen halen.
Wat Weston Price bedoelde te zeggen staat op de laatste pagina's van het boek: voeding en fysieke degeneratie en het gaat er dan om dat je een volwaardig dieet eet wat in balans is, met weinig suiker en dingen die nauwelijks voedingswaarde hebben zoals fruit.
Dat dierlijk vet niet slecht is en hoort bij een volwaardig dieet, dat het belangrijk is hoe je de granen en planten bereidt om antinutrienten onschadelijk te maken enzovoort.
Uiteindelijk moet je een balans vinden die leefbaar is en goed vol te houden is.
Ik eet regelmatig gewoon brood, maar maar weet dat het veel loze caloriën zijn en doe er dus wel veel roomboter op en veel beleg.
Ik ben niet bang voor een rauw ei van een goede boer, maar ik weet ook dat er andere manieren zijn om aan enzymen te komen.
Ik ben vooral bang voor de bestrijdingsmiddelen in graan en niet voor het graan zelf.
Als ik jou was zou ik wat gevarieerder gaan eten, maar wél biologisch.
Met elke dag vis is trouwens niks mis.
Ik heb het boek gelezen van Weston A Price en ben me verder gaan verdiepen in rauwe melk en eieren.
De reden om de eidooiers rauw te eten is omdat de enzymen gedood worden boven 42 graden.
In rauwmelkse kefir zitten ook erg veel enzymen die nog actief zijn en door het fermentatieproces is de kefir niet meer rauw, maar bevat nog wel alle voordelen van rauwe melk.
Haring heeft dat voordeel ook.
Het is de bedoeling om goed te kijken naar de herkomst en eieren te eten van biologisch dynamische oorsprong.
Granen zijn niet per definitie ongezond.
Het is vaak het glyfosaat waarop mensen reageren, of andere bestrijdingsmiddelen.
Biologisch brood van de natuurwinkel zou dit probleem kunnen opvangen.
Het beste neem je dan gedesemd brood omdat dat beter verteerbaar is.
Of biologische havermoutpap.
De voedzaamheid kan betwist worden, eigenlijk dient meel namelijk binnen drie uur na het malen van het graan verwerkt te worden tot brood of pap omdat anders de voedingswaarde achteruit holt.
Je zou dit kunnen opvangen door zelf het biologische graan te malen en er dan pap van te maken.
Cholesterol is inderdaad niet slecht en ons lichaam heeft het nodig.
De longen en de hersenen vooral.
Slecht cholesterol ontstaat niet door het eten van dierlijk vet, maar door verkeerde hormonale processen ten gevolge van tekorten of aangeboren defecten en disbalans.
Veel informatie kun je vinden via de Weston A Price foundation.
Het is jammer dat het Nederlandse forum van Weston Price onder het juk van de moderator is ontspoord, anders had je daar veel informatie vandaan kunnen halen.
Wat Weston Price bedoelde te zeggen staat op de laatste pagina's van het boek: voeding en fysieke degeneratie en het gaat er dan om dat je een volwaardig dieet eet wat in balans is, met weinig suiker en dingen die nauwelijks voedingswaarde hebben zoals fruit.
Dat dierlijk vet niet slecht is en hoort bij een volwaardig dieet, dat het belangrijk is hoe je de granen en planten bereidt om antinutrienten onschadelijk te maken enzovoort.
Uiteindelijk moet je een balans vinden die leefbaar is en goed vol te houden is.
Ik eet regelmatig gewoon brood, maar maar weet dat het veel loze caloriën zijn en doe er dus wel veel roomboter op en veel beleg.
Ik ben niet bang voor een rauw ei van een goede boer, maar ik weet ook dat er andere manieren zijn om aan enzymen te komen.
Ik ben vooral bang voor de bestrijdingsmiddelen in graan en niet voor het graan zelf.
Als ik jou was zou ik wat gevarieerder gaan eten, maar wél biologisch.
Met elke dag vis is trouwens niks mis.
vrijdag 6 april 2018 om 13:45
Je kind is nu nog jong, TO. Als je een dagje weg gaat, kun je denk ik het best dingen meenemen. Een prakje of stukjes in een bakje ofzo.
Mijn ervaring is dat je steeds minder over je kinds eetpatroon te zeggen gaat hebben. Nu eet je kind nog groenten, veel kinderen krijgen een fase dat ze bijna alles weigeren.
Op school of bij de voetbalclub (of zangles, scouting, zwemles) krijgen kinderen als het feest is iets wat degene die trakteert feestelijk vindt, dus meestal snoep of chips. En op een kinderfeest friet met knakworst en ijs toe.
En een spekje (neem er maar twee hoor) bij de kassa van de supermarkt, de bakker, de schoenenwinkel en de stomerij.
Als je kind dat niet eet (de reden daarvoor hoef je niet uit te leggen), zeg je dat. Mijn kind eet geen aardappels. Als een klasgenoot chips trakteert, zegt hij vriendelijk dank je wel, en geeft zijn zakje chips aan een ander kind. Bij kinderfeestjes bespreek ik vantevoren met de ouders wat een handig alternatief is. Ouders waarvan het kind vegetariër is overleggen dat ook.
Mijn ervaring is dat je steeds minder over je kinds eetpatroon te zeggen gaat hebben. Nu eet je kind nog groenten, veel kinderen krijgen een fase dat ze bijna alles weigeren.
Op school of bij de voetbalclub (of zangles, scouting, zwemles) krijgen kinderen als het feest is iets wat degene die trakteert feestelijk vindt, dus meestal snoep of chips. En op een kinderfeest friet met knakworst en ijs toe.
En een spekje (neem er maar twee hoor) bij de kassa van de supermarkt, de bakker, de schoenenwinkel en de stomerij.
Als je kind dat niet eet (de reden daarvoor hoef je niet uit te leggen), zeg je dat. Mijn kind eet geen aardappels. Als een klasgenoot chips trakteert, zegt hij vriendelijk dank je wel, en geeft zijn zakje chips aan een ander kind. Bij kinderfeestjes bespreek ik vantevoren met de ouders wat een handig alternatief is. Ouders waarvan het kind vegetariër is overleggen dat ook.

vrijdag 6 april 2018 om 14:20
Ik heb hier niet alles gelezen. Ben gestopt bij pagina 6.
Maar..............TO, ik denk dat jij niet beseft dat je serieus met de gezondheid van je kindje aan't spelen bent. Vooral die 4 rauwe eierdooiers PER DAG!
Hoe haal je het in je hoofd?
Een dreumes mag je echt niet zomaar op een zelfverzonnen dieet zetten hoor.
Ik weet niet of het hier al aangeraden is maar: ga aub zo snel mogelijk naar de huisarts en leg hem/ haar 'jouw' dieet van kind voor.
Ik hoop en veronderstel dat je de HA vertrouwt. Hij/zij zal handelen in het belang van jouw kind.
Ga aub zo snel mogelijk naar je HA ipv van hier op dit forum 'gelijkgestemden' trachten te vinden! Go-go-go, liefst vandaag nog.
Maar..............TO, ik denk dat jij niet beseft dat je serieus met de gezondheid van je kindje aan't spelen bent. Vooral die 4 rauwe eierdooiers PER DAG!
Hoe haal je het in je hoofd?
Een dreumes mag je echt niet zomaar op een zelfverzonnen dieet zetten hoor.
Ik weet niet of het hier al aangeraden is maar: ga aub zo snel mogelijk naar de huisarts en leg hem/ haar 'jouw' dieet van kind voor.
Ik hoop en veronderstel dat je de HA vertrouwt. Hij/zij zal handelen in het belang van jouw kind.
Ga aub zo snel mogelijk naar je HA ipv van hier op dit forum 'gelijkgestemden' trachten te vinden! Go-go-go, liefst vandaag nog.

vrijdag 6 april 2018 om 14:29
Groente en fruit met milieuscore A en B zijn een goede keuze. Een avocado uit Peru en Kenia scoort een B. Zuid-Afrika eindigt in de minder milieuvriendelijke C-score omdat daar meer grond- en oppervlaktewater nodig is waardoor de milieubelasting stijgt. Voor het milieu kun je dus gerust avocado’s eten en je beter bezighouden met minder vlees eten, het isoleren van je huis of het uitzoeken van een mooie vakantiebestemming dicht bij huismaritte schreef: ↑06-04-2018 13:12
Ik vind het dieet vooral ontzettend slecht voor het milieu. Avocado's zijn erg milieu-onvriendelijk en ik vind het schokkend dat je dus kennelijk dagelijks minimaal 4 (!) eiwitten in de prullenbak gooit. Wat een ontzettende verspilling van voedsel! Ik schrik hier echt enorm van
https://www.milieucentraal.nl/nieuws/20 ... n-de-mode/
Ze eet bijna geen vlees, dus laat ze op dat gebied nou beter bezig zijn dan de gemiddelde Nederlander.

vrijdag 6 april 2018 om 14:50
Ben ik helemaal met je eens hoor. Ik was meer geschokt door het weggooien van minimaal 4 eiwitten per dag, dat vind ik echt onnodige verspilling.Westworld schreef: ↑06-04-2018 14:29Groente en fruit met milieuscore A en B zijn een goede keuze. Een avocado uit Peru en Kenia scoort een B. Zuid-Afrika eindigt in de minder milieuvriendelijke C-score omdat daar meer grond- en oppervlaktewater nodig is waardoor de milieubelasting stijgt. Voor het milieu kun je dus gerust avocado’s eten en je beter bezighouden met minder vlees eten, het isoleren van je huis of het uitzoeken van een mooie vakantiebestemming dicht bij huis
https://www.milieucentraal.nl/nieuws/20 ... n-de-mode/
Ze eet bijna geen vlees, dus laat ze op dat gebied nou beter bezig zijn dan de gemiddelde Nederlander.
vrijdag 6 april 2018 om 15:03
Eens met die eiwitten, ik vroeg daar ook al naar. Kan je nagaan hoeveel de rest van het gezin verspilt.
Maar goed, TO zit hier volgens mij niet om ervaringen uit te wisselen. Ze zegt wel te zoeken naar ouders wiens kinderen een ketogeen dieet volgen, maar mijn tip over wáár ze die kan vinden, negeert ze.
Veel liever gaat ze in op mensen die met kritiek komen. Die lust ze rauw.
Maar goed, TO zit hier volgens mij niet om ervaringen uit te wisselen. Ze zegt wel te zoeken naar ouders wiens kinderen een ketogeen dieet volgen, maar mijn tip over wáár ze die kan vinden, negeert ze.
Veel liever gaat ze in op mensen die met kritiek komen. Die lust ze rauw.
vrijdag 6 april 2018 om 15:14

vrijdag 6 april 2018 om 15:16
Misschien mosterd maar; alle dringende waarschuwingen niet gelezen van kinderartsen om kinderen normaal te laten eten? Er zijn tegenwoordig veel kinderen die ondervoed bij een arts terecht komen doordat zij essentiële voedingsstoffen missen. Hou dat goed in de gaten. Geen kh maar wel veel eiwit en vet (klinkt als keto) is niet geschikt voor kleintjes.
Just saying..
Just saying..

vrijdag 6 april 2018 om 15:22
Tel je kcal voor je 20 maanden oude kindje??!Driewieler01 schreef: ↑06-04-2018 12:07Inderdaad een soort pap. Roomboter doe ik door het warme eten, ze vindt die pannenkeokjes minder lekker dan zo koud als pap.
Avocado die ik geef is ongeveer 100 gram, 188 kcal dus.
Twee bruine boterhammen zijn samen 154 kcal, zonder beleg. dus evenveel ongeveer
Vraag in godesnaam eens aan de kinderarts wat hij/zij hiervan vindt. Ik geloof oprecht dat hij/zij zich het leplazerus schrikt..
Brood is niet slecht, jíj bent anti-granen maar het is een belangrijke bouwstof voor kinderen.
Echt waar TO.. ik schrik van wat ik hier lees. Weet jij wel dat complexe kh een grote rol hebben in het aansturen van het centrale zenuwstelsel? Of heb je je toch niet zo goed verdiept.. praat alsjeblieft met een kinderarts hierover en hoor aan wat die ervan vindt.

vrijdag 6 april 2018 om 15:47
Ketose is een toestand van afbraak en niet groei.
Als het kind voldoende groeit is het dus géén ketogeen dieet.
Want een ketogeen dieet werkt alleen als je behalve veel eiwitten en vetten en weinig koolhydraten ook in totaal weinig eet.
Als je voldoende eet is het geen ketogeen dieet.
Dat sommige kinderen ondervoed raken door té gezond eten komt voornamelijk doordat deze ouders hun kinderen magere producten voorschotelen, zoals magere melk en magere yoghurt, terwijl kinderen juist vet nodig hebben.
Want een ketogeen dieet werkt alleen als je behalve veel eiwitten en vetten en weinig koolhydraten ook in totaal weinig eet.
Dat sommige kinderen ondervoed raken door té gezond eten komt voornamelijk doordat deze ouders hun kinderen magere producten voorschotelen, zoals magere melk en magere yoghurt, terwijl kinderen juist vet nodig hebben.

vrijdag 6 april 2018 om 15:56
Toch vermoed ik dat een ketogeen dieet bij kleine kinderen anders werkt dan bij volwassenen en schadelijk is. Dat kan het bij volwassenen al zijn.shisha schreef: ↑06-04-2018 15:47Ketose is een toestand van afbraak en niet groei.
Ik ben geen kinderarts dus ik kan geen pleidooi houden over schade aan organen en het centrale zenuwstelsel maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat een arts dit een slecht idee vindt en hier wel een goede uitleg over kan geven. Vandaar de meerdere adviezen om dit aan een kinderarts voor te leggen.
Tenzij jij kinderarts bent en hier wel iets zinnigs over kan zeggen mbt een kleintje van 20 maanden? Want dan lees ik dat heel graag!! Misschien zit ik er namelijk wel helemaal naast..

vrijdag 6 april 2018 om 15:58
Dit! Ik ken ouders die hun kinderen alleen maar light-producten geven. Of zgn 0% yoghurt.shisha schreef: ↑06-04-2018 15:47Ketose is een toestand van afbraak en niet groei.
Ouders denken dat ze goed bezig zijn maar hun kinderen zijn ondervoed.
Ik vind dit heel erg!
Persoonlijk ken ik zo een kind. Ze is 5j en graatmager. Ze scheldt andere kinderen uit voor 'dikkerd'!
Dat zijn nochtans gewone, zeker geen obese kinderen.
Triest!

vrijdag 6 april 2018 om 16:03
Ik ken welgeteld een kindje dat een ketogeen dieet volgt en dat is niet omdat de ouders denken dat bammetjes slecht zijn. Het meisje heeft meerdere malen per dag zware epileptische aanvallen en het strict volgen van een ketogeen dieet in combinatie met zware medicatie houdt de epilepsie een beetje onder controle.
Die ouders zouden er een arm voor over hebben als hun dochter gewoon een boterham met hagelslag kon eten. Gewoon, omdat het een kind is in de groei en ook mee wil doen met haar klasgenoten.
Die ouders zouden er een arm voor over hebben als hun dochter gewoon een boterham met hagelslag kon eten. Gewoon, omdat het een kind is in de groei en ook mee wil doen met haar klasgenoten.