Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid

06-04-2018 10:07 1412 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumleden,

Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?

TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
4 rauwe eidooiers? Nee, niet toch? Je kunt je kind zoveel gezonde producten aanbieden. Een gezond gevarieerd dagmenu voor een goede groei en ontwikkeling. En jij geeft je kind 4 eidooiers :cry:
Ja, maar die zijn veul lekkerder dan gebakken, logisch toch?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Solomio schreef:
06-04-2018 19:58
Ik moet er extra moeite voor doen, maar ik doe mijn boodschappen bij de supermarkt.
Ik woon pal tegenover een natuurvoedingswinkel, supermarkt is een stuk verder.
Maar dat heb ik er voor over.
Alles om maar troep te kunnen eten.

:roll:
:yes:
My kind of girl.

En Jezus TO, ik ben tegen brood? :rofl: Wat heeft brood je ooit misdaan?

Ik eet ook weinig tot geen brood, daar niet van. Maar mijn kinderen krijgen gewoon brood. Uit de supermarkt. Vaak nog de goedkoopste variant ook.

Eierdooiers blieven ze gekookt niet. Wellicht krijg ik ze rauw wel naar binnen...
vitamined schreef:
07-04-2018 19:22
:yes:
My kind of girl.

En Jezus TO, ik ben tegen brood? :rofl: Wat heeft brood je ooit misdaan?

Ik eet ook weinig tot geen brood, daar niet van. Maar mijn kinderen krijgen gewoon brood. Uit de supermarkt. Vaak nog de goedkoopste variant ook.

Eierdooiers blieven ze gekookt niet. Wellicht krijg ik ze rauw wel naar binnen...
Toch is fabrieksbrood helaas echt minder voedzaam; http://voedjezelf.nl/2014/05/24/brood/
shisha schreef:
07-04-2018 19:34
Toch is fabrieksbrood helaas echt minder voedzaam; http://voedjezelf.nl/2014/05/24/brood/
Ik was dan ook niet aan het discussiëren...
shisha schreef:
07-04-2018 19:34
Lekker onderbouwd artikel ook.
SallySpectra schreef:
07-04-2018 20:20
Lekker onderbouwd artikel ook.
Sowieso een zeer gedegen website.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Euhm.. waar is TO eigenlijk??
Bij de biologisch dynamische winkel loopt het storm. Honderden eieren per dag worden daar verkocht, allemaal gelegd door die paar gelukkige kippen van het boertje om de hoek.
Net als vis, die heeft allemaal heel natuurlijk rondgezwommen in een schone zee, voor ze met miljoenen volkomen verantwoord werden gevangen.
parbleumondieu schreef:
07-04-2018 20:41
Bij de biologisch dynamische winkel loopt het storm. Honderden eieren per dag worden daar verkocht, allemaal gelegd door die paar gelukkige kippen van het boertje om de hoek.
Net als vis, die heeft allemaal heel natuurlijk rondgezwommen in een schone zee, voor ze met miljoenen volkomen verantwoord werden gevangen.
En vergeet de biologische avocado’s en bananen niet, die zijn zelf naar Nederland komen lopen.
Marte007 schreef:
07-04-2018 20:39
Euhm.. waar is TO eigenlijk??
Eieren zoeken.....
Froezel schreef:
07-04-2018 21:04
Eieren zoeken.....
:HA:
shisha schreef:
06-04-2018 13:38
Ik ben zo iemand die op eigen houtje zo'n dieet is gaan uitproberen.

Ik heb het boek gelezen van Weston A Price en ben me verder gaan verdiepen in rauwe melk en eieren.
De reden om de eidooiers rauw te eten is omdat de enzymen gedood worden boven 42 graden.
In rauwmelkse kefir zitten ook erg veel enzymen die nog actief zijn en door het fermentatieproces is de kefir niet meer rauw, maar bevat nog wel alle voordelen van rauwe melk.
Haring heeft dat voordeel ook.

Het is de bedoeling om goed te kijken naar de herkomst en eieren te eten van biologisch dynamische oorsprong.

Granen zijn niet per definitie ongezond.
Het is vaak het glyfosaat waarop mensen reageren, of andere bestrijdingsmiddelen.
Biologisch brood van de natuurwinkel zou dit probleem kunnen opvangen.
Het beste neem je dan gedesemd brood omdat dat beter verteerbaar is.

Of biologische havermoutpap.
De voedzaamheid kan betwist worden, eigenlijk dient meel namelijk binnen drie uur na het malen van het graan verwerkt te worden tot brood of pap omdat anders de voedingswaarde achteruit holt.
Je zou dit kunnen opvangen door zelf het biologische graan te malen en er dan pap van te maken.

Cholesterol is inderdaad niet slecht en ons lichaam heeft het nodig.
De longen en de hersenen vooral.
Slecht cholesterol ontstaat niet door het eten van dierlijk vet, maar door verkeerde hormonale processen ten gevolge van tekorten of aangeboren defecten en disbalans.

Veel informatie kun je vinden via de Weston A Price foundation.
Het is jammer dat het Nederlandse forum van Weston Price onder het juk van de moderator is ontspoord, anders had je daar veel informatie vandaan kunnen halen.
Wat Weston Price bedoelde te zeggen staat op de laatste pagina's van het boek: voeding en fysieke degeneratie en het gaat er dan om dat je een volwaardig dieet eet wat in balans is, met weinig suiker en dingen die nauwelijks voedingswaarde hebben zoals fruit.
Dat dierlijk vet niet slecht is en hoort bij een volwaardig dieet, dat het belangrijk is hoe je de granen en planten bereidt om antinutrienten onschadelijk te maken enzovoort.

Uiteindelijk moet je een balans vinden die leefbaar is en goed vol te houden is.
Ik eet regelmatig gewoon brood, maar maar weet dat het veel loze caloriën zijn en doe er dus wel veel roomboter op en veel beleg.
Ik ben niet bang voor een rauw ei van een goede boer, maar ik weet ook dat er andere manieren zijn om aan enzymen te komen.
Ik ben vooral bang voor de bestrijdingsmiddelen in graan en niet voor het graan zelf.

Als ik jou was zou ik wat gevarieerder gaan eten, maar wél biologisch.

Met elke dag vis is trouwens niks mis.
Ik geef de yoghurt inderdaad ook van rauwmelkse afkomst.
Vind jij 4 eidooiers per dag ook veel?
Kan vis uit blik ook?
elske1975 schreef:
06-04-2018 18:02
Waar haalt jouw kind dan B-vitaminen en ijzer vandaan? Eieren, yoghurt en een klein beetje vlees en af en toe vis zijn niet voldoende.

Ik hoop dat je je kind veel meer variatie biedt dan in je voorbeeldmenu!
Volgens mij kan je meer b-vitaminen en ijzer halen uit 4 eidooiers dan 4 bammetjes met standaard beleg..
Driewieler01 schreef:
09-04-2018 08:39
Ik geef de yoghurt inderdaad ook van rauwmelkse afkomst.
doe maar niet meer,
https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/docum ... lketen.pdf
http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/150113?wtrl=01

en daar tegenover staat, dat er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing is, dat rauwe melk gezonder zou zijn.
Je neemt een onnodig risico met je kind
Ik was even bang dat dit topic aan het doodbloeden was, maar gelukkig blaast to het zelf nieuw leven door haar kinderen óók rauwe melkproducten te geven zonder gedegen onderzoek naar de, wel degelijk aanwezige en niet echt moeilijk te googlen, risico's
lilalinda schreef:
09-04-2018 08:48
doe maar niet meer,

en daar tegenover staat, dat er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing is, dat rauwe melk gezonder zou zijn.
Ik heb een tijdje rauwe melk gedronken en een paar vrienden en vriendinnen van mij ook.
We haalden de melk bij een kleine boerderij waar de koeien veel buiten liepen en hoofdzakelijk gras te eten kregen.
We zijn er nooit ziek van geworden.
Uiteindelijk was het wel vrij lastig om telkens zo'n stuk te rijden voor de melk en ben ik ermee gestopt.
Sindsdien koop ik nog rauwmelkse kefir bij de natuurwinkel wat dichterbij.
Omdat producten als yoghurt en kefir zijn gefermenteerd met een cultuur van gezonde bacteriën is de kans dat de pathogene ziekteverwekkers het hebben overleefd nihil en daarom mag het product ook gewoon in de winkels verkocht worden.

https://www.rawmilkcompany.nl/

Hier nog iets over rauwe melk: https://www.realmilk.com/health/
lilalinda schreef:
09-04-2018 08:48
doe maar niet meer,

Je linkjes slaan nergens op. Rauwmelkse yoghurt is anders dan gewone rauwe melk, anders zou het zeker niet in een winkel verkrijgbaar zijn in Nederland.
HaPu schreef:
09-04-2018 09:41
Ik was even bang dat dit topic aan het doodbloeden was, maar gelukkig blaast to het zelf nieuw leven door haar kinderen óók rauwe melkproducten te geven zonder gedegen onderzoek naar de, wel degelijk aanwezige en niet echt moeilijk te googlen, risico's
rauwemelkse yoghurt, is gewoon goedgekeurd in Nederland om verkocht te worden..
En dan maak ik me druk om wat druppels diksap in haar water..
Driewieler01 schreef:
09-04-2018 08:40
Volgens mij kan je meer b-vitaminen en ijzer halen uit 4 eidooiers dan 4 bammetjes met standaard beleg..
4 eidooiers en 4 boterhammen is toch appels met peren vergelijken. Het lijkt wat voedingsstoffen compleet niet op elkaar.
Ik hoop van harte dat er iemand in je omgeving een melding gaat maken bij veilig thuis.
Dit grenst gewoon aan mishandeling, je kind rauwe eieren geven en nog veel te weinig voeding ook.
Ik vraag me echt af of je wel in orde bent geestelijk.
obelix84 schreef:
09-04-2018 10:31
En dan maak ik me druk om wat druppels diksap in haar water..
Zou ik me inderdaad druk om maken, niks anders dan water met wat lege suikers..
Driewieler01 schreef:
09-04-2018 10:23
rauwemelkse yoghurt, is gewoon goedgekeurd in Nederland om verkocht te worden..
Natuurlijk, rauwmelkse kaas ook. En honing. En pindakaas. En water. Maar het gaat niet om het product, het gaat erom in welke hoeveelheden en aan welke doelgroep. Rauwmelkse kaas is bijvoorbeeld heerlijk, maar voor zwangeren wordt het afgeraden omdat de listeria-bacterie permanente schade aan haar vrucht kan aanbrengen. Honing is ook heerlijk, maar het kan botulisme bevatten waar kinderen onder een jaar aan kunnen overlijden. Pindakaas: goddelijk. Maar voor mensen met een pinda-allergie is het dodelijk. Water, ook zoiets. Prima spul, maar na meer dan zes liter raak je in een coma. Dat iets is goedgekeurd voor de markt, wil niet zeggen dat iedereen alles onbeperkt kan eten. Het is zaak om het dieet af te stemmen op de doelgroep en goed te kijken naar hoeveelheden.
Eloise_Xennakiss schreef:
09-04-2018 10:32
4 eidooiers en 4 boterhammen is toch appels met peren vergelijken. Het lijkt wat voedingsstoffen compleet niet op elkaar.
Ik hoop van harte dat er iemand in je omgeving een melding gaat maken bij veilig thuis.
Dit grenst gewoon aan mishandeling, je kind rauwe eieren geven en nog veel te weinig voeding ook.
Ik vraag me echt af of je wel in orde bent geestelijk.
Serieus, ik snap niet dat jullie dit als mishandeling zien of als te weinig eten.. kind eet het met smaak op en het is ruim voldoende qua voedingsstoffen, altijd vrolijk , alert enz.

4 eidooiers + banaan is qua vulling net zo goed als 1/2bammetjes in de ochtend
dan een avocado/yoghurt als lunch, vult ook net zo goed als de bammetjes
tussendoor fruit/rozijn whatever
en dan warm eten..

Is toch hetzelfde schema
Frox schreef:
09-04-2018 10:33
Natuurlijk, rauwmelkse kaas ook. En honing. En pindakaas. En water. Maar het gaat niet om het product, het gaat erom in welke hoeveelheden en aan welke doelgroep. Rauwmelkse kaas is bijvoorbeeld heerlijk, maar voor zwangeren wordt het afgeraden omdat de listeria-bacterie permanente schade aan haar vrucht kan aanbrengen. Honing is ook heerlijk, maar het kan botulisme bevatten waar kinderen onder een jaar aan kunnen overlijden. Pindakaas: goddelijk. Maar voor mensen met een pinda-allergie is het dodelijk. Water, ook zoiets. Prima spul, maar na meer dan zes liter raak je in een coma. Dat iets is goedgekeurd voor de markt, wil niet zeggen dat iedereen alles onbeperkt kan eten. Het is zaak om het dieet af te stemmen op de doelgroep en goed te kijken naar hoeveelheden.
Salmonella kan ook in chocola zitten, stop met chocola eten. Net zoals hierboven vermeldt, is de kans op listeria in rauwmelkse yoghurt nihil, omdat het een gefermenteerd ZUUR product is itt rauwmelkse kaas

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven