Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

vrijdag 6 april 2018 om 16:10
Wat wil je hier nou eigenlijk mee, wat hoop je te bereiken??Driewieler01 schreef: ↑06-04-2018 10:23Natuurlijk weet ik dat, ik weet ook dat het niet normaal is,
Dus : hoe raar ben ik eigenlijk?

vrijdag 6 april 2018 om 17:42
Driewieler01 schreef: ↑06-04-2018 10:23Natuurlijk weet ik dat, ik weet ook dat het niet normaal is, maar ik vroeg me af of er medeforummers zijn die het ook doen.
Dus : hoe raar ben ik eigenlijk?
Als je wil weten hoe raar je bent, overleg dan eens d met je huisarts. Of nog leuker ; met het consultatiebureau!

vrijdag 6 april 2018 om 18:02
Waar haalt jouw kind dan B-vitaminen en ijzer vandaan? Eieren, yoghurt en een klein beetje vlees en af en toe vis zijn niet voldoende.Driewieler01 schreef: ↑06-04-2018 11:31Een banaan gemixt met 4 eidooiers, vlees geef ik niet dagelijks, niet eens wekelijks. probeer wel vis wekelijks.
Omdat eidooiers veel vitaminen/mineralen bevatten en ik denk dat een kind in de groei dit hard nodig heeft.
Ik hoop dat je je kind veel meer variatie biedt dan in je voorbeeldmenu!

vrijdag 6 april 2018 om 18:06
Vergeet reclamecampagnes over superfruit uit alle hoeken van de wereld. Een simpel eitje van de kippenboer om de hoek, levert je maar liefst zeven vitaminen op. Een indrukwekkende prestatie voor zo’n simpel, lekker en goedkoop voedingsproduct.
Niets lekkerder dan een eitje bij het ontbijt, een omelet als lunch of een ei op je bord nasi. Ei smaakt altijd. Dat is goed nieuws, want ze zijn ook nog eens gezond, goedkoop, veelzijdig en een uitstekende hongerremmer. Een ei zit natuurlijk vol eiwitten; een ei levert ongeveer zes gram eiwit. Eiwit geeft als voedingsstof een goed gevoel van verzadiging.
Ook bevatten eieren allerlei vitaminen en de mineralen ijzer en fosfaat. Eieren zijn vanwege al deze voedingsstoffen zeer voedzaam, bijvoorbeeld voor de huid vanwege de vitamine A. Het eigeel bevat zeer sterke antioxidanten voor de ogen: carotenoïden en luteïne. Deze stof kan helpen tegen ouderdomsblindheid (maculadegeneratie). Eén van de oorzaken van deze oogziekte is namelijk een tekort van bepaalde voedingsstoffen, waaronder luteïne. Dit eiwit speelt een belangrijke rol voor de groei en het herstel van het lichaam.
Eieren slecht voor je cholesterol? Nee!
En tot slot dit: eieren zijn niet slecht voor je cholesterol. In eieren zit inderdaad cholesterol, maar het cholesterol in een ei heeft nauwelijks invloed op ons cholesterolgehalte blijkt uit steeds meer onderzoeken. Een hardnekkige mythe die bij deze nog maar een keertje doorgeprikt is.
Je opdracht voor vandaag is simpel: eet ei. Het liefst als broodbeleg! Ons brood beleggen we vaak minder gezond dan we denken. In chocoladehagel zit echt alleen maar suiker, in kaas veel zout en ook vleeswaren moeten we met mate eten omdat het bewerkt vlees is. Een eitje kent geen van deze nadelen; het is lekker en gezond broodbeleg. Vitaminerijk, zoutarm en suikervrij.
Dit zit in ei:
Vitamine A – nodig voor de huid, ons zicht en ons afweersysteem
Vitamine B2 – belangrijke voor de stofwisseling
Foliumzuur (vitamine B11) – niet alleen raadzaam als je zwanger bent, ook ‘gewone’ mensen hebben B11 hard nodig voor de groei en aanmaak van rode en witte bloedcellen
Vitamine D – nodig voor de botten en voor een betere opname van calcium en fosfor
Vitamine E – beschermt lichaamscellen tegen beschadiging
Vitamine B12 – zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen
Vitamine K – zorgt voor goede bloedstolling

vrijdag 6 april 2018 om 18:09
Je kunt ook zelf brood bakken, van biologisch (volkoren)meel, gist (of een desemstarter), water en een beetje zout. Dan heb je gezond brood zonder toevoegingen.

vrijdag 6 april 2018 om 18:15
Welke kippenboer om de hoek? Wat een kletspraatshisha schreef: ↑06-04-2018 18:06Vergeet reclamecampagnes over superfruit uit alle hoeken van de wereld. Een simpel eitje van de kippenboer om de hoek, levert je maar liefst zeven vitaminen op. Een indrukwekkende prestatie voor zo’n simpel, lekker en goedkoop voedingsproduct.
Niets lekkerder dan een eitje bij het ontbijt, een omelet als lunch of een ei op je bord nasi. Ei smaakt altijd. Dat is goed nieuws, want ze zijn ook nog eens gezond, goedkoop, veelzijdig en een uitstekende hongerremmer. Een ei zit natuurlijk vol eiwitten; een ei levert ongeveer zes gram eiwit. Eiwit geeft als voedingsstof een goed gevoel van verzadiging.
Ook bevatten eieren allerlei vitaminen en de mineralen ijzer en fosfaat. Eieren zijn vanwege al deze voedingsstoffen zeer voedzaam, bijvoorbeeld voor de huid vanwege de vitamine A. Het eigeel bevat zeer sterke antioxidanten voor de ogen: carotenoïden en luteïne. Deze stof kan helpen tegen ouderdomsblindheid (maculadegeneratie). Eén van de oorzaken van deze oogziekte is namelijk een tekort van bepaalde voedingsstoffen, waaronder luteïne. Dit eiwit speelt een belangrijke rol voor de groei en het herstel van het lichaam.
En tot slot dit: eieren zijn niet slecht voor je cholesterol. In eieren zit inderdaad cholesterol, maar het cholesterol in een ei heeft nauwelijks invloed op ons cholesterolgehalte blijkt uit steeds meer onderzoeken. Een hardnekkige mythe die bij deze nog maar een keertje doorgeprikt is.
Je opdracht voor vandaag is simpel: eet ei. Het liefst als broodbeleg! Ons brood beleggen we vaak minder gezond dan we denken. In chocoladehagel zit echt alleen maar suiker, in kaas veel zout en ook vleeswaren moeten we met mate eten omdat het bewerkt vlees is. Een eitje kent geen van deze nadelen; het is lekker en gezond broodbeleg. Vitaminerijk, zoutarm en suikervrij.
Dit zit in ei:
Foliumzuur (vitamine B11) – niet alleen raadzaam als je zwanger bent, ook ‘gewone’ mensen hebben B11 hard nodig voor de groei en aanmaak van rode en witte bloedcellen
Vitamine D – nodig voor de botten en voor een betere opname van calcium en fosfor

En daarbij geeft TO alleen het eigeel, waardoor haar kind niet eens alle voedingsstoffen (vitamine b-complex) binnenkrijgt.

vrijdag 6 april 2018 om 18:44
De meeste voedingstoffen zitten juist in de dooier.SallySpectra schreef: ↑06-04-2018 18:15Welke kippenboer om de hoek? Wat een kletspraatAlsof iedereen een gezellig verantwoord biologisch vrije uitloop kippenboertje naast de deur heeft.
En daarbij geeft TO alleen het eigeel, waardoor haar kind niet eens alle voedingsstoffen (vitamine b-complex) binnenkrijgt.

vrijdag 6 april 2018 om 18:48
Dat beweer ik ook niet.
Maar in eigeel zitten wel erg veel belangrijke vitaminen en mineralen en ze zijn ook nog eens makkelijk op te nemen.
Echt een superfood dus.
anoniem_197806 wijzigde dit bericht op 06-04-2018 19:05
1.45% gewijzigd

vrijdag 6 april 2018 om 18:56
Ik heb net nog door de buurt gewandeld, maar die kippenboer nog steeds niet gevonden.

vrijdag 6 april 2018 om 19:08
Beetje flauw om de tekst op deze manier letterlijk te nemen.
Als er geen biologische kippenboer op de hoek zit, dan is er vast wel ergens een natuurwinkel redelijk dicht in de buurt die biologische eieren verkoopt.
vrijdag 6 april 2018 om 19:16
Deze link stond al eerder in dit topic, maar nog maar een keer: http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/334-10 ... lecht.htmlshisha schreef: ↑06-04-2018 18:06Vergeet reclamecampagnes over superfruit uit alle hoeken van de wereld. Een simpel eitje van de kippenboer om de hoek, levert je maar liefst zeven vitaminen op. Een indrukwekkende prestatie voor zo’n simpel, lekker en goedkoop voedingsproduct.
Dit zit in ei:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 6 april 2018 om 19:52
vrijdag 6 april 2018 om 19:58
Ik moet er extra moeite voor doen, maar ik doe mijn boodschappen bij de supermarkt.
Ik woon pal tegenover een natuurvoedingswinkel, supermarkt is een stuk verder.
Maar dat heb ik er voor over.
Alles om maar troep te kunnen eten.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 6 april 2018 om 20:01
bedankt voor de enorme lachbui!
wij slapen nooit.
vrijdag 6 april 2018 om 20:25
Help even.. Nog helemaal los van hoe gezond of ongezond alles kan zijn. Je geeft je kleine kind bewust een dieet met vrij extreme hoeveelheden van een bepaald product. En pas als iemand op een forum iets zegt "wil je het wel uitzoeken"? Hoe werkt dat dan in je hoofd?
En hoe gaat het dan als je kind straks een kleuter is en op school of bij een feestje gewoon wil wat andere kinderen hebben? Of om mijn part als ze op kamers gaat. Kan ze dan gewoon switchen naar granen zonder er last van te krijgen?

vrijdag 6 april 2018 om 21:30
De kinderen van mijn tweelingzus eten als ontbijt minstens 3 verschillende soorten fruit. Toen ze baby waren gepureerd, maar al gauw in stukjes. Variërend. Dus niet iedere dag standaard een appel-mandarijn-banaan. En daarnaast havermoutpap, een volkoren boterham (met een beetje roomboter en bv geitenkaas, vegetarische leverworst of appelstroop) of yoghurt met müsli. In het weekend meestal gebakken of geroerd ei erbij.
Tijdens de lunch weer fruit, brood of crackers/rijstwafels/beschuitjes, waar de kinderen trek in hebben.
Als tussendoortjes krijgen ze stukjes komkommer, paprika, tomaat, avocado, wortels, een gekookt eitje en noten (walnoten, amandelen, cashewnoten etc). Waar ze trek in hebben.
Avondeten ook heel gevarieerd, vroeger pureerde mijn tweelingzus groente hapjes. Nu eten de kinderen (het liefst zoete) aardappel, rijst, couscous, volkoren pasta en iedere dag verschillende groenten. Variërend. Verder eten ze veel vis, vegetarisch (falafel bijvoorbeeld) en biologische kip. Maximaal twee keer per week biologisch rundvlees (meestal gehakt of een hamburgertje).
Mijn nichtje heeft altijd héél goed, veel en gevarieerd gegeten. Mijn neefje was moeilijker, hij heeft fases gehad dat ie alleen banaan, brood met pindakaas, komkommer, avocado en spinazie met ei wilde eten. En verder echt niets. Dat gaat nu beter, maar hij is ook al bijna 4.
Ik vind het dieet dat jij beschrijft van jouw kind erg magertjes en gewoonweg niet toereikend. Waarom rauw ei en niet gekookt?
Tijdens de lunch weer fruit, brood of crackers/rijstwafels/beschuitjes, waar de kinderen trek in hebben.
Als tussendoortjes krijgen ze stukjes komkommer, paprika, tomaat, avocado, wortels, een gekookt eitje en noten (walnoten, amandelen, cashewnoten etc). Waar ze trek in hebben.
Avondeten ook heel gevarieerd, vroeger pureerde mijn tweelingzus groente hapjes. Nu eten de kinderen (het liefst zoete) aardappel, rijst, couscous, volkoren pasta en iedere dag verschillende groenten. Variërend. Verder eten ze veel vis, vegetarisch (falafel bijvoorbeeld) en biologische kip. Maximaal twee keer per week biologisch rundvlees (meestal gehakt of een hamburgertje).
Mijn nichtje heeft altijd héél goed, veel en gevarieerd gegeten. Mijn neefje was moeilijker, hij heeft fases gehad dat ie alleen banaan, brood met pindakaas, komkommer, avocado en spinazie met ei wilde eten. En verder echt niets. Dat gaat nu beter, maar hij is ook al bijna 4.
Ik vind het dieet dat jij beschrijft van jouw kind erg magertjes en gewoonweg niet toereikend. Waarom rauw ei en niet gekookt?