Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

vrijdag 6 april 2018 om 12:17
Elke dag vier rauwe eieren ook niet!!

vrijdag 6 april 2018 om 12:17
En daar val je door de mand.
vrijdag 6 april 2018 om 12:18
Hoe weet je dat dan? Er is een ondergrens vastgesteld, eieren die fipronil bevatten mogen verkocht worden zolang ze daaronder zitten.
Nogmaals, kijk eens op een epilepsieforum!Driewieler01 schreef: ↑06-04-2018 11:47Nogmaals, ben opzoek naar mensen die ongeveer hetzelfde eten met een dreumes/kind, zodat we tips kunnen uitwisselen.
Daar tref je ouders met ervaring.
Verschil is wel dat zij hun kinderen doorgaans laten opnemen (!) om ze onder deskundige begeleiding goed in te stellen op het ketogeen dieet.
Ik denk niet dat je snel anderen zult vinden die dit dieet zonder medische noodzaak op eigen houtje proberen.
Weet je wat nog beter is voor je portemonnee?
Je kind gewoon brood laten eten ipv iedere dag een dure avocado.
vrijdag 6 april 2018 om 12:20
To heeft zich goed ingelezen hoor dus ze weet echt wel wat ze doetyette schreef: ↑06-04-2018 12:18Nogmaals, kijk eens op een epilepsieforum!
Verschil is wel dat zij hun kinderen doorgaans laten opnemen (!) om ze onder deskundige begeleiding goed in te stellen op het ketogeen dieet.
Ik denk niet dat je snel anderen zult vinden die dit dieet zonder medische noodzaak op eigen houtje proberen.

vrijdag 6 april 2018 om 12:20
En die vertrouw je op zijn mooie blauwe ogen?
vrijdag 6 april 2018 om 12:21
Het lijkt me ook dat deze ouders kinderen hebben met epilepsie. En TO's kind is volkomen gezond.yette schreef: ↑06-04-2018 12:18Nogmaals, kijk eens op een epilepsieforum!

vrijdag 6 april 2018 om 12:22
LaFleurNoire schreef: ↑06-04-2018 12:21Het lijkt me ook dat deze ouders kinderen hebben met epilepsie. En TO's kind is volkomen gezond.
Nog wel ja...

vrijdag 6 april 2018 om 12:23
Nu pas?
vrijdag 6 april 2018 om 12:23
hahahahahaha

vrijdag 6 april 2018 om 12:24
Vooral in de buurt van Trolltunga.
vrijdag 6 april 2018 om 12:25
Vooral in combinatie met rauwe vis, gebakken rendierbloed en ijs toe

vrijdag 6 april 2018 om 12:26
Verdiepen? Vrij eenzijdig dan vrees ik.
Als je niet weet hoeveel kwik er in avocado's zit, dat salmonella vergiftiging verre van achterhaald is (en voor jou misschien niet zo heel gevaarlijk, maar voor een klein kindje van 20 maanden wel).
Enig idee hoe slecht avocado's voor het milieu zijn? Of zijn dat soort belangen ook van ondergeschikt belang?
Ik vind dat je onder het mom van 'het beste willen voor je kind', wat natuurlijk heel mooi van je is, speelt met de gezondheid van een klein kind.
vrijdag 6 april 2018 om 12:32
Uiteraard.LaFleurNoire schreef: ↑06-04-2018 12:21Het lijkt me ook dat deze ouders kinderen hebben met epilepsie. En TO's kind is volkomen gezond.
Maar ze zullen TO wel vanuit eigen ervaring kunnen uitleggen hoe absurd ze bezig is.
vrijdag 6 april 2018 om 12:49
Driewieler, ik vind het mooi dat je je hebt geprobeerd te verdiepen in gezonde voeding en het beste wilt voor je kind. Maar er is zóveel tegenstrijdige informatie te vinden dat je van goede huize moet komen om een volledig dieet samen te stellen voor een kind in de groei.
Brood is inderdaad niet nodig en vooral een goede vuller. Maar dat standaard vervangen met avocado is net zo eenzijdig en geen goede voeding.
Wat suggesties:
- zie brood gewoon als 1 vd opties. Geef je je dochter bijvoorbeeld 2 keer per week een boterham met geprakte avocado ofzo.
Of geef haar rijstwafels of wraps.
- Stevige soep (zoals linzensoep, erwtensoep, zoete aardappelsoep, pompoensoep etc) is ook een goede lunch.
- Je kunt van havermout lekkere pannekoekjes maken, of maak overnight oats door de havermout 's avonds met wat melk/yoghurt en fruit in een kom in de koelkast te zetten. Heb je de volgende ochtend een soort pudding, lekker en gezond. (zoek maar is op hoe havermout 'anders' is als andere granen en zeer gezond)
- groenten pureren en door saus doen is altijd een fijne truc om meer groenten te eten. Bijvoorbeeld met rijst (of pasta, 1x pw kan best).
- hummus is super als dip, op brood/rijstwafel, in een wrap etc.
- elke dag banaan is ook erg eenzijdig. Koop seizoensfruit en kijk desnoods waar je nog meer eieren door kan prakken. Al heb ik daar veel vraagtekens bij, 4 eieren pd is heel erg veel. Fruit is ook weer lekker ttussendoor of geprakt op brood/rijstwafel/wrap oid.
- En eet tussendoor cherrietomaatjes, paprikareepjes, komkommer, radijsjes etc.
- Overigens kun je van bijvoorbeeld courgette of wortel 'pasta'slierten maken. Even kort koken en dan lekker met saus en groenten etc eten als pasta.
- En van bloemkool kun je deeg maken voor pizzabodem (google maar).
Een goed dieet is een gevarieerd dieet, met zoveel mogelijk kleuren, veel groenten, wat fruit, peulvruchten, wat granen (jaja) en evt wat vlees/vis.
Brood is inderdaad niet nodig en vooral een goede vuller. Maar dat standaard vervangen met avocado is net zo eenzijdig en geen goede voeding.
Wat suggesties:
- zie brood gewoon als 1 vd opties. Geef je je dochter bijvoorbeeld 2 keer per week een boterham met geprakte avocado ofzo.
Of geef haar rijstwafels of wraps.
- Stevige soep (zoals linzensoep, erwtensoep, zoete aardappelsoep, pompoensoep etc) is ook een goede lunch.
- Je kunt van havermout lekkere pannekoekjes maken, of maak overnight oats door de havermout 's avonds met wat melk/yoghurt en fruit in een kom in de koelkast te zetten. Heb je de volgende ochtend een soort pudding, lekker en gezond. (zoek maar is op hoe havermout 'anders' is als andere granen en zeer gezond)
- groenten pureren en door saus doen is altijd een fijne truc om meer groenten te eten. Bijvoorbeeld met rijst (of pasta, 1x pw kan best).
- hummus is super als dip, op brood/rijstwafel, in een wrap etc.
- elke dag banaan is ook erg eenzijdig. Koop seizoensfruit en kijk desnoods waar je nog meer eieren door kan prakken. Al heb ik daar veel vraagtekens bij, 4 eieren pd is heel erg veel. Fruit is ook weer lekker ttussendoor of geprakt op brood/rijstwafel/wrap oid.
- En eet tussendoor cherrietomaatjes, paprikareepjes, komkommer, radijsjes etc.
- Overigens kun je van bijvoorbeeld courgette of wortel 'pasta'slierten maken. Even kort koken en dan lekker met saus en groenten etc eten als pasta.
- En van bloemkool kun je deeg maken voor pizzabodem (google maar).
Een goed dieet is een gevarieerd dieet, met zoveel mogelijk kleuren, veel groenten, wat fruit, peulvruchten, wat granen (jaja) en evt wat vlees/vis.
moondancer wijzigde dit bericht op 06-04-2018 12:57
10.50% gewijzigd

vrijdag 6 april 2018 om 13:08
Waarom niet?
En elke dag 4 rauwe eieren wel?
Koekoek