Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid

06-04-2018 10:07 1412 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumleden,

Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?

TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Driewieler01 schreef:
06-04-2018 12:12
Elke dag vis is niet goed.

Elke dag vier rauwe eieren ook niet!! :bonk:
Driewieler01 schreef:
06-04-2018 12:16
voor de portemonnee
En daar val je door de mand.
Driewieler01 schreef:
Eieren die ik koop zijn niet besmet met fipronil.
Hoe weet je dat dan? Er is een ondergrens vastgesteld, eieren die fipronil bevatten mogen verkocht worden zolang ze daaronder zitten.
Driewieler01 schreef:
06-04-2018 11:47
Nogmaals, ben opzoek naar mensen die ongeveer hetzelfde eten met een dreumes/kind, zodat we tips kunnen uitwisselen.
Nogmaals, kijk eens op een epilepsieforum!

Daar tref je ouders met ervaring.

Verschil is wel dat zij hun kinderen doorgaans laten opnemen (!) om ze onder deskundige begeleiding goed in te stellen op het ketogeen dieet.

Ik denk niet dat je snel anderen zult vinden die dit dieet zonder medische noodzaak op eigen houtje proberen.
Driewieler01 schreef:
voor de portemonnee
Weet je wat nog beter is voor je portemonnee?
Je kind gewoon brood laten eten ipv iedere dag een dure avocado.
granny71 schreef:
06-04-2018 12:17
:rofl:
Heb je een testsetje thuis?
Nee wel contact met de boer
yette schreef:
06-04-2018 12:18

Verschil is wel dat zij hun kinderen doorgaans laten opnemen (!) om ze onder deskundige begeleiding goed in te stellen op het ketogeen dieet.

Ik denk niet dat je snel anderen zult vinden die dit dieet zonder medische noodzaak op eigen houtje proberen.
To heeft zich goed ingelezen hoor dus ze weet echt wel wat ze doet :facepalm:
Driewieler01 schreef:
06-04-2018 12:19
Nee wel contact met de boer
En die vertrouw je op zijn mooie blauwe ogen?
yette schreef:
06-04-2018 12:18

Het lijkt me ook dat deze ouders kinderen hebben met epilepsie. En TO's kind is volkomen gezond.
in Noorwegen is dit heel normaal hoor, zijn daar allemaal niet goed bij hun paasei
Lorem Ipsum
Wel een rauwe mag ik hopen...
LaFleurNoire schreef:
06-04-2018 12:21
Het lijkt me ook dat deze ouders kinderen hebben met epilepsie. En TO's kind is volkomen gezond.

Nog wel ja...
turquasi schreef:
in Noorwegen is dit heel normaal hoor, zijn daar allemaal niet goed bij hun paasei
Is dit echt normaal in Noorwegen?
LaFleurNoire schreef:
06-04-2018 12:17
En daar val je door de mand.
Nu pas?
Driewieler01 schreef:
06-04-2018 12:23
hahahahahaha
Driewieler01 schreef:
06-04-2018 12:23

Vooral in de buurt van Trolltunga.
nerdopviva schreef:
06-04-2018 12:24
Vooral in de buurt van Trolltunga.
Vooral in combinatie met rauwe vis, gebakken rendierbloed en ijs toe
Driewieler01 schreef:
06-04-2018 11:55
Ben me meer gaan verdiepen in voeding
Verdiepen? Vrij eenzijdig dan vrees ik.
Als je niet weet hoeveel kwik er in avocado's zit, dat salmonella vergiftiging verre van achterhaald is (en voor jou misschien niet zo heel gevaarlijk, maar voor een klein kindje van 20 maanden wel).
Enig idee hoe slecht avocado's voor het milieu zijn? Of zijn dat soort belangen ook van ondergeschikt belang?

Ik vind dat je onder het mom van 'het beste willen voor je kind', wat natuurlijk heel mooi van je is, speelt met de gezondheid van een klein kind.
LaFleurNoire schreef:
Uiteraard.
Maar ze zullen TO wel vanuit eigen ervaring kunnen uitleggen hoe absurd ze bezig is.
Driewieler, ik vind het mooi dat je je hebt geprobeerd te verdiepen in gezonde voeding en het beste wilt voor je kind. Maar er is zóveel tegenstrijdige informatie te vinden dat je van goede huize moet komen om een volledig dieet samen te stellen voor een kind in de groei.

Brood is inderdaad niet nodig en vooral een goede vuller. Maar dat standaard vervangen met avocado is net zo eenzijdig en geen goede voeding.

Wat suggesties:
- zie brood gewoon als 1 vd opties. Geef je je dochter bijvoorbeeld 2 keer per week een boterham met geprakte avocado ofzo.
Of geef haar rijstwafels of wraps.
- Stevige soep (zoals linzensoep, erwtensoep, zoete aardappelsoep, pompoensoep etc) is ook een goede lunch.
- Je kunt van havermout lekkere pannekoekjes maken, of maak overnight oats door de havermout 's avonds met wat melk/yoghurt en fruit in een kom in de koelkast te zetten. Heb je de volgende ochtend een soort pudding, lekker en gezond. (zoek maar is op hoe havermout 'anders' is als andere granen en zeer gezond)
- groenten pureren en door saus doen is altijd een fijne truc om meer groenten te eten. Bijvoorbeeld met rijst (of pasta, 1x pw kan best).
- hummus is super als dip, op brood/rijstwafel, in een wrap etc.
- elke dag banaan is ook erg eenzijdig. Koop seizoensfruit en kijk desnoods waar je nog meer eieren door kan prakken. Al heb ik daar veel vraagtekens bij, 4 eieren pd is heel erg veel. Fruit is ook weer lekker ttussendoor of geprakt op brood/rijstwafel/wrap oid.
- En eet tussendoor cherrietomaatjes, paprikareepjes, komkommer, radijsjes etc.
- Overigens kun je van bijvoorbeeld courgette of wortel 'pasta'slierten maken. Even kort koken en dan lekker met saus en groenten etc eten als pasta.
- En van bloemkool kun je deeg maken voor pizzabodem (google maar).

Een goed dieet is een gevarieerd dieet, met zoveel mogelijk kleuren, veel groenten, wat fruit, peulvruchten, wat granen (jaja) en evt wat vlees/vis.
moondancer wijzigde dit bericht op 06-04-2018 12:57
10.50% gewijzigd
Waarom ben je anti-granen?

En ik was degene die begon over de kcal in een avocado omdat jij het had over 1 avocado staat gelijk aan 2 broodjes dus ging ervan uit dat je het daarmee over kcal had.
En je wast het ei zeg je, maar je gebruikt toch de binnenkant en dat is rauw. Of zeg ik nou iets achterlijks?
Coco87 schreef:
06-04-2018 12:55
En je wast het ei zeg je, maar je gebruikt toch de binnenkant en dat is rauw. Of zeg ik nou iets achterlijks?
omdat de bacterie aan de buitenkant zit, op de schaal
We worden gewoon voor de gek gehouden toch. Toch?
Driewieler01 schreef:
06-04-2018 12:12
Elke dag vis is niet goed.
Waarom niet?
En elke dag 4 rauwe eieren wel?

Koekoek :nut:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven