Vader mag vriend niet meer na etentje

04-04-2018 22:28 360 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames

Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven :)

Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen? :)
Christina1996 schreef:
06-04-2018 13:58
Normaal gesproken wel yette,

Ja vooral als hij een film of documentaire ziet over nazi duitsland, wind hij zich behoorlijk op.[1]
En ik wist er wel het een en ander van.
Niet van mijn opa, maar via mijn vader, want mijn opa is overleden in 1997 een jaar na mijn geboorte.
Maar dat geeft hem nog geen vrijbrief om mijn vriend hier de schuld van te geven.2
1. Wat sneu. Misschien is hij - om in termen van anderen hier te spreken - wel slachtoffer van teveel documentaires over Duitsland kijken.
2. Klopt helemaal, je vader is behoorlijk fout geweest.
Ik zou je vriend hier denk ik niet mee belasten... wat heeft hij eraan? Het is alleen maar kwetsend. En het wordt nogal groot, als jullie het met z'n drieën gaan herkauwen.

Ik zou eerder hopen dat je vader binnenkort z'n verstand terug heeft.
Christina1996 schreef:
06-04-2018 14:09
Ja dat snap ik wel.
Het is inderdaad misschien wel dom geweest van mijn vriend, maar wel eerlijk. Zoals iemand anders al zei, wat als het over een paar jaar pas uitkwam?
Even voor de duidelijkheid: je vriend was niet dom. Hij gaf eerlijk antwoord op een vraag die hem direct gesteld werd. Daarover liegen zou veel erger zijn. Dan zou hij achteraf zelfs het verwijt kunnen krijgen dat hij of de 'schuld' van die opa minder probeerde te maken of dat hij gelogen had.

Jouw vriend heeft niets om zich over te schamen. Punt. Hij is totaal niet verantwoordelijk voor de daden van een voorouder. Kom op zeg. Jouw vader is ervoor verantwoordelijk dat hij geen vragen stelt waar hij het antwoord niet op wil horen. Plus: dat hij het in zijn knar haalt om om deze reden in de relatie van zijn volwassen dochter gaat stoken.
anoniem_63bbf1e807fcd wijzigde dit bericht op 06-04-2018 20:57
12.14% gewijzigd
Als je iets niet wilt horen, moet je er niet naar vragen. Naar mijn mening wel goed dat je vriend zo eerlijk was, maar ik had het zelf niet gedaan denk ik. Inderdaad, misschien zou het ooit uitkomen, maar mijn ene opa en oma hebben nooit geweten van het foute verleden van de andere kant, dus denk niet dat dat zo'n vaart loopt. Hoop dat het allemaal goedkomt en je er met je moeder even over kan praten! Zou het je vriend niet laten weten, het is voor hem echt niet leuk om afgerekend te worden op de daden van zn opa.
Susan schreef:
06-04-2018 14:06
Mwoah, ik kan me voorstellen dat je, ondanks dat je vader zich opwindt bij documentaires, echt niet verwacht dat je vader het gesprek die kant op gaat sturen tijdens zo'n etentje. En ook dat je niet van tevoren je vriend gaat instrueren dat hij vooral niet over de oorlog moet beginnen, want omdat hij Duits is, ligt dat gevoelig. Ik vind niet dat TO en haar vriend daarin fout zijn geweest.
Fout zeker niet, maar niet heel handig. Instrueren had ook niet direct gehoeven, maar even ingrijpen tijdens het gesprek wel bijvoorbeeld: gesprek andere kant op sturen of gewoon direct iets zeggen als “nou pa, nu is het wel genoeg, we gaan het over iets anders, X heeft niets met het verleden van zijn voorouders te maken”. Begrijp ook niet dat moeder dat niet heeft gedaan trouwens, die kent hem toch wel langer dan vandaag. Als mijn man zo gierend uit de bocht zou vliegen, krijgt hij het echt te horen.
Hoi.

Daar was ik weer.
Mijn moeder is vandaag langsgeweest, en wij zijn net terug van eten bij mijn schoonouders :)
Ben behoorlijk wat te weten gekomen over mijn vriend zijn opa en ik vond het oprecht interessant.
Zijn opa is inderdaad echt gebrainwashed door het nazi regime destijds.
De vader van zijn opa, is lid geweest van de nazi regering. En zijn opa is ook naar een speciale nazi school gestuurd, en van daaruit bij de ss gekomen in 1938.
Mijn moeder en ik hebben het er ook nog over gehad met mijn vriend, en hij begrijpt het volkomen en ook hij vind dat mijn vader gewoon wat tijd moet hebben om er aan te wennen :)
Christina1996 schreef:
07-04-2018 19:35
Hoi.

Daar was ik weer.
Mijn moeder is vandaag langsgeweest, en wij zijn net terug van eten bij mijn schoonouders :)
Ben behoorlijk wat te weten gekomen over mijn vriend zijn opa en ik vond het oprecht interessant.
Zijn opa is inderdaad echt gebrainwashed door het nazi regime destijds.
De vader van zijn opa, is lid geweest van de nazi regering. En zijn opa is ook naar een speciale nazi school gestuurd, en van daaruit bij de ss gekomen in 1938.
Mijn moeder en ik hebben het er ook nog over gehad met mijn vriend, en hij begrijpt het volkomen en ook hij vind dat mijn vader gewoon wat tijd moet hebben om er aan te wennen :)
Dus jouw moeder praat over jouw vader tegen iemand die net een x maand jouw vriendje is en vriendje vindt ook dat jouw vader de tijd moet hebben om er aan te wennen.

Wat een opvoeding.
Dit gaat er thuis dus mis met millenials.
voornu schreef:
04-04-2018 22:46
Nou, ik vind sommige reacties wel erg kort door de bocht. Vader zit ws ook in een loyaliteitsconflict, tussen zijn vader en jou/vriend. Zo'n verleden is niet alleen een 'feitje', maar iets wat waarschijnlijk zijn hele jeugd heeft bepaald.
Ik zou eerst met je vader praten en vragen waarom hij jouw vriend niet wil zien. Misschien roept het teveel oud zeer op, en/of moet hij nog aan het idee wennen. Geef hem in elk geval even te tijd om met dit nieuws om te gaan.
Precies. Helemaal eens. Was die jongen gewoon een jongen dan had je vader er vast niets tegen gezegd. Maar de vriend van zijn dochter. De gedachte dat zijn kleinkinderen de achterkleinkinderen van een ss-ser zouden zijn gaat te ver en de weerzin zit diep bij deze man
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Tampaxropeje schreef:
08-04-2018 00:28
Dat is echt heel duidelijk zichtbaar hier idd.
Tampaxropeje schreef:
08-04-2018 00:28
Hier een millennial: ‘Millennials’ schrijf je wel met dubbel ‘n’ hè.
:)
Hakuna Matata
Lid van de regering zelfs?
Bij een achternaam als Goebbels, Seyss-Inquart of Himmler zou mijn eigen vader énorm moeite hebben om niet even over de oorlog te beginnen.
Fleurtje_5 schreef:
08-04-2018 01:43
Precies. Helemaal eens. Was die jongen gewoon een jongen dan had je vader er vast niets tegen gezegd. Maar de vriend van zijn dochter. De gedachte dat zijn kleinkinderen de achterkleinkinderen van een ss-ser zouden zijn gaat te ver en de weerzin zit diep bij deze man
Beetje sneu als je als vader zo denkt toch? Ik zie geen redenen om zijn gedrag goed te praten. Voor mij zou het zelfs een reden zijn om met vaderlief te breken.
Christina1996 schreef:
07-04-2018 19:35

Yikes
Persoonlijk zal dit voorgeschiedenis mij weerhouden een relatie met een nazaat van een nazi/as te onderhouden,
Hoe erg hij t ook veracht, echt bleh

Maar iedereen is anders
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Bombus-Sylvarum schreef:
08-04-2018 08:20
Beetje sneu als je als vader zo denkt toch? Ik zie geen redenen om zijn gedrag goed te praten. Voor mij zou het zelfs een reden zijn om met vaderlief te breken.
Sneu maar heel begrijpelijk. Toen ik gisteren bij Blauw Bloed de keizer van Japan zag moest ik ook denken aan het leed dat mijn dierbare naaste (en al die duizenden anderen) is aangedaan in het Jappenkamp en Dodenlijn. Het was lang vóór mijn tijd, ik ben er zelf niet bij geweest, maar toch heb ik een klein beetje kunnen zien van het leed waar deze slachtoffers de rest van hun leven mee kampten. De keizer heeft pas een paar jaartjes geleden aan onze koning zijn excuses aangeboden, dan moeten we het vergeten, maar toch werkt het 'met dat vergeten' niet zo makkelijk.

Als sommigen mensen zwarte Piet zien worden ze boos en gaan ze kleine kindjes uitschelden voor racist terwijl die kleine kindjes er ook niets aan kunnen doen, en toch zijn er dan hoogopgeleide mensen die dan zoiets bedenken als stroopwafelpieten en spongbobPieten. Vanwege een slavernijverleden dat nog veel verder achter ons ligt.
Zou jij breken met je vader als die moeite heeft met zwarte Piet? Waarom zou je dan met je vader breken vanwege gevoelens die verser zijn en dieper liggen?

Dat je zou breken met je vader (die jarenlang voor je heeft gezorgd) vanwege een vriendje die je maar net een paar dagen kent, dát vind ik meer dan sneu.
Fleurtje_5 schreef:
08-04-2018 08:57
Sneu maar heel begrijpelijk. Toen ik gisteren bij Blauw Bloed de keizer van Japan zag moest ik ook denken aan het leed dat mijn dierbare naaste (en al die duizenden anderen) is aangedaan in het Jappenkamp en Dodenlijn. Het was lang vóór mijn tijd, ik ben er zelf niet bij geweest, maar toch heb ik een klein beetje kunnen zien van het leed waar deze slachtoffers de rest van hun leven mee kampten. De keizer heeft pas een paar jaartjes geleden aan onze koning zijn excuses aangeboden, dan moeten we het vergeten, maar toch werkt het 'met dat vergeten' niet zo makkelijk.

Als sommigen mensen zwarte Piet zien worden ze boos en gaan ze kleine kindjes uitschelden voor racist terwijl die kleine kindjes er ook niets aan kunnen doen, en toch zijn er dan hoogopgeleide mensen die dan zoiets bedenken als stroopwafelpieten en spongbobPieten.
Zou jij breken met je vader als die moeite heeft met zwarte Piet?

Dat je zou breken met je vader (die jarenlang voor je heeft gezorgd) vanwege een vriendje die je maar net een paar dagen kent, dát vind ik meer dan sneu.
Van Jappenkamp naar stroopwafelpieten???
:nooo:
yette schreef:
08-04-2018 09:06
Van Jappenkamp naar stroopwafelpieten???
:nooo:
Zoiets als: " van etentje met nieuwe vriendje, naar nazi-school en ss-verleden van opa"

'Moeilijk te volgen' hé
yette schreef:
08-04-2018 08:18
Lid van de regering zelfs?
Bij een achternaam als Goebbels, Seyss-Inquart of Himmler zou mijn eigen vader énorm moeite hebben om niet even over de oorlog te beginnen.
Inderdaad.
julius schreef:
04-04-2018 22:46
Je vriend is ook niet echt de slimste natuurlijk. Waarom zou je in godsnaam vertellen dat je opa bij de ss zat, terwijl je nieuwe schoonpa net zit te vertellen dat opa in het kamp zat?

Maar goed, je pa reageert ook zwaar overdreven. Is ie gekwetst? Ah gossie..
Dit ligt nog steeds heel gevoelig bij de jonge generatie Duitsers. Daarom spelen ze zoveel mogelijk open kaart op dit gebied. En pa gedraagt zich extreem kinderachtig.
Fleurtje_5 schreef:
08-04-2018 09:11
Zoiets als: " van etentje met nieuwe vriendje, naar nazi-school en ss-verleden van opa"

'Moeilijk te volgen' hé
Nee hoor. De reden waarom TO's vader het onderwerp aan sneed, is me duidelijk.

Maar wat die stroopwafelpieten hier ineens doen in een verhaal over oorlogsslachtoffers, dat slaat gewoon nergens op.

Nogal dom en ongepast.
Ik ben in Nederland geboren en getogen, met een Duitse vader. Ben uit 1971, dus ik heb wat dat betreft wel het een en ander meegemaakt in de jaren 80 en 90 (denk aan bv aan voetbal). Ik werd altijd erop aangekeken dat ik Duitse was, werd ook wel regelmatig voor rotmof en nazi uitgemaakt, terwijl ik er niets aan kon doen. Mijn vader is in de oorlog geboren, maar heeft de oorlog uiteraard niet bewust meegemaakt, wel de tijd erna. Woonde oorspronkelijk in Oost-Duitsland, maar konden nog op tijd naar West-Duitsland. Hij leerde mijn moeder (Nederlandse) kennen die in Duitsland werkte. Haar vader vond het niet geweldig dat ze met een Duitser naar huis kwam (zelf ook e.e.a. meegemaakt in de oorlog), maar hij vond het ook niet eerlijk om mijn vader de schuld van de oorlog te geven. Daarna kreeg hij nog een Duitse schoonzoon, dus heeft hij het hele gepreek maar laten varen.

Mijn Duitse opa was wel echt fout in de oorlog, in 1938 (toen hij 18 werd) bij de SS gegaan. Hij had een hogere functie en is ook pas midden 1950 teruggekomen uit krijgsgevangenschap. Toen mijn vader overleed, heb ik zijn appartement moeten leegruimen. Toen vond ik een rood boekje van mijn opa terug: Ahnenerbe. Tot 5 generaties terug moest worden nagegaan (van vaders- en moederskant) of er geen joden in de familie waren, dan kon hij toegelaten worden tot de officiersopleiding van de SS. Ik ben er ontzettend van geschrokken. Mijn vader was overigens tot aan zijn overlijden een overtuigd communist, met deze kanttekening dat hij uiteraard ook wist dat het pure communisme niet uitvoerbaar was. Mijn Duitse opa is in 1965 overleden, mijn Duitse oma heeft tot aan haar overlijden in 2000 altijd nog de nazi-idealen aangehangen....

TO, ik vind de reactie van je vader eerlijk gezegd erg kinderachtig. Als kleinkind van (een erg foute) nazi, weet ik hoe het schuldgevoel op je blijft drukken, maar je vriend (die ongeveer 25 jaar jonger is dan ik) kan hier niets aan doen. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe oud je vader is en hoe oud je opa was? Want ik kan er niet echt goed chocola van maken....
Elza84 schreef:
05-04-2018 10:05
Jouw opa is zijn joodse moeder verloren? In de oorlog? ik weet niet hoe oud jij dan bent want dat kan volgens mij bijna niet.
Als dat zo is, heeft jouw opa of in een kamp gezeten of onderdoken gezeten.
de mensen die ik ken met zo’n verleden/trauma kunnen het hier dagelijks nog over hebben ja. Kan me enigszins ook voorstellen hoe zij zich voelen wanneer iemand hen verteld dat vader/opa een nazi was. Dat staat juist totaal los van verstand.
Huh? Wat vreemd en onaardig om Onbevangens post zo in twijfel te trekken, zo raar is het toch niet om een Joodse overgrootmoeder te hebben die in de oorlog is omgekomen? Dat had mij in theorie ook kunnen gebeuren, want een aardig aantal van mijn overgrootouders leefden toen nog. En mijn grootouders waren er ook allemaal al.
mamsvan schreef:
08-04-2018 08:45
Yikes
Persoonlijk zal dit voorgeschiedenis mij weerhouden een relatie met een nazaat van een nazi/as te onderhouden,
Hoe erg hij t ook veracht, echt bleh

Maar iedereen is anders
Zegt denk ik veel over jou, en weinig over TO 's vriend.
Mijn opa zat in het leger tijdens de oorlog. Ik heb nooit wat aan hem gemerkt, maar het onderwerp oorlog mocht niet aangesneden worden, nooit.
Elfje112 schreef:
08-04-2018 09:59
Mijn opa zat in het leger tijdens de oorlog. Ik heb nooit wat aan hem gemerkt, maar het onderwerp oorlog mocht niet aangesneden worden, nooit.
Dát heb je dus wel gemerkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven